McDonnell Douglas TA-4 Skyhawk
Варианты:
McDonnell Douglas - TA-4 Skyhawk - 1965 - США
Страна: США
Год: 1965


Описание
Фотографии
TA-4E: два предсерийных двухместных учебных самолета, по конструкции аналогичных A4D-5, но с фюзеляжем, удлиненным на 0,76 м, и сокращенным запасом топлива
   TA-4F: серийный вариант TA-4E с ТРД J52-P-8A тягой 41, 35 кН; построено 240
   EA-4F: четыре TA-4F, переделанных для имитации радиолокационных сигнатур советских ракет и самолетов для проведения учений
   TA-4G: двухместный учебный самолет для ВМС Австралии, построено два и два переделаны из TA-4F
   TA-4H: двухместный учебный вариант A-4H для Израиля; построено 10
   TA-4J: двухместный учебный вариант для ВМС США на базе TA-4F, но снята большая часть систем управления оружием и оставлена только 20-мм пушка; ТРД J52-P-6 тягой 37,80 кН
TA-4J of Training Squadron VT21, NAS Kingsville.
USA
TA-4F, TA-4H и TA-4J. После пары прототипов (переделанных из A-4E и вначале обозначенных TA-4E) собрали 239 серийных TA-4F - учебных и передовых авианаводчиков. Сохранившие возможности нанесения ударов вооружением "воздух-поверхность", TA-4F поступили на вооружение в 1966 году. Их большую часть позднее переделали в TA-4J, 23 самолета - в вариант OA-4M, а четыре машины стали учебными EA-4F для освоения средств РЭБ. В 1968 году появилась модификация TA-4J (на снимке). ВМС США получил 277 таких машин для замены учебных самолетов TF-9J, используемых для повышенной летной подготовки. На TA-4J - облегченной версии TA-4F - сократились возможности доставки оружия, а TA-4H (построено 25) стал развитием TA-4J для ВВС Израиля.
As mentioned in More on the Scooter, VC-8 is the last United States operator of the A-4. There is currently a proposal with OPNAV N88 (Director Air Warfare) to establish a permanent detachment at NAS Key West, with a further ten TA-4s (former VT-7 aircraft) to offer air combat manoeuvring training to the Fleet on a year-round basis. A decision is expected soon, but approval has already been given to continue with the A-4s at 'Roosey Roads' until 2005. This news is an ideal opportunity to include this excellent photograph of three TA-4s of VC-8.
Базировавшаяся на Гавайях VC-1 являлась классической смешанной эскадрильей авиации ВМС США. В начале 1990-х годов она располагала самолетами A-4E и TA-4J (на снимке).
TA-4F из 102-й учебной эскадрильи авиации КМП США выполняет пуск НАР Zuni во время одного из упражнений боевой подготовки. TA-4F также использовался КМП США в роли передового авианаводчика.
С 1966 года двухместные A-4 применялись для обучения экипажей палубной авиации ВМС и КМП США, но в 1999 году последние Skyhawk заменили на T-45A Goshawk. На снимке - TA-4J из 7-й учебной эскадрильи, которая последней в ВМС США списала эти машины в сентябре 1999 года. В 2000 году лишь в Пуэрто-Рико осталась единственная оснащенная машинами Skyhawk эскадрилья ВМС - 8-я эскадрилья, которая списала свои A-4 в 2003 году.
С принятием в 1971 году на вооружение КМП США самолета A-4M Skyhawk потребовалось модернизировать и передовые авианаводчики A-4, корректировавшие удары самолетов по объектам. В итоге 23 машины TA-4F модифицировали до стандарта OA-4M - с системой наземного управления бомбометанием и модернизированной аппаратурой связи. Многое из нового БРЭО разместили в увеличенном гаргроте. Собирались заменить и двигатели, но все-таки оставили оригинальный J52-P8A.
Самолеты "Скайхок" компании ATSI
В полете самолеты A-4 и MB339
New Zealand
One of three of the most formidable close support fighters now in production are illustrated. The McDonnell Douglas A-4 Skyhawk (two-seat TA-4K)
Three-ship formation of two RNZAF A-4Ks and a TA-4K from 2 Squadron, based at NAS Nowra, Australia. Among their many upgrades the RNZAF A-4s have been equipped with a Westinghouse AN/APG-66 (NZ) radar optimized for maritime tracking and HOTAS controls.
Fully combat capable TA-4K firing an air-to-surface TV-guided Maverick missile on the Waiouru Test Range in New Zealand, with Mount Ruapehu in the background. Maverick is just one of a multitude of weapons that the A-4 is able to carry.
В 1987 году 50-ю годовщину образования новозеландских ВВС отметили окраской одного из недавно приобретенных у авиации австралийских ВМС самолетов TA-4G (NZ6256). В 2001 году правительство Новой Зеландии приняло решение о сокращении расходов на оборону и расформировало 2-ю и 75-ю эскадрильи, больше A-4K новозеландских ВВС никогда не летали.
Malaysia
Малайзия. В 1982 году Королевские ВВС Малайзии (TUDM) приобрели по очень низким ценам 88 Skyhawk, 25 A-4C и 63 A-4L. Малазийцы не собирались использовать так много A-4, они использовали наиболее исправные планеры и компоненты от других машин, чтобы построить 34 самолета A-4PTM и шесть - TA-4PTM (РТМ означало "Peculiar То Malaysia" - "Специально для Малайзии"), фирма "Grumman" в Сент-Августине, Флорида, произвела ремонт самолетов, полученных с базы хранения AMARC. Все A-4C получили закабинный отсек с БРЭО, на манер A-4L, пять узлов подвески и слегка увеличенный фонарь кабины. Самолеты оснастили навигационной системой TACAN, компьютеризированным прицелом Saab и курсовой системой Lear Siegler. Самолеты получили возможность нести ракеты AGM-65A Maverick и AIM-9J Sidewinder. Двухместные TA-4PTM переделывались из одноместных машин с помощью 0,71-м вставки в фюзеляж. Несмотря на все эти доработки, малазийские A-4 сохранили двигатель Wright J65 и воздухозаборники без отсекателей пограничного слоя. Обновленные Skyhawk были поставлены в 1986 году. Большинство из них заменили самолетами Hawk 200 в 1994 году, но шесть машин оставили в качестве заправщиков, получивших контейнеры Douglas D-704. Но и они были сняты с вооружения в 1996 году.
Israel
Israeli A-4s were deployed in combat on numerous times during their service career, ranging from the Yom Kippur War in 1973 to the second Lebanon War in 2006.
A line of 102 Squadron TA-4Js and an A-4N. Generations of Israeli combat pilots earned their wings and learned to fight on this aircraft, as it was used for the advanced training until its very end.
Two TA-4J AhitMs lining up on the runway at Hatzerim, for a training mission, in May 2012.
Aircraft 110, the fifth Lavi to be accepted by the ILAF, taxies past Ahit 708 at Hatzerim Air Base after its delivery flight from Italy on November 6, 2014.
While military service personnel maintain Ahit aircraft and simulators at Hatzerim, Tor employees, mostly retired ILAF personnel now maintain Lavi jets.
A ten-year outsourced programme, awarded to IAI's Bedek division in 2005 for the IAF's A-4 trainer fleet, is on a 'power-by-the-hour' basis, and the IASF and IAI have set indices to measure availability, speed of service and overall performance of the contract.
Approximately half of the Flying Tiger Squadron’s AhitMs are two-seaters. These originated as TA-4Hs (as 720 illustrated) and TA-4Js, though both variants were designated AhitTs in IASF service.
An AhitM 'three-ship' prepares to take off from Hatzerim on a training sortie. The centre (702) and right-hand (705) aircraft originated as TA-4Js, while 721 was a TA-4H. Note that 702 is being flown solo, a task eased by the avionics commonality with single-seat Ahits.
Israeli Skyhawks can refuel from the Boeing KC-707 tanker or buddy-buddy with other Ahits. Note the deployed fuselage airbrake and the logo ‘Improved Ahit’ in Hebrew script on the fuselage side just aft of the IASF Shield of David badge.
A close-up on the front fuselage of TA-4J 730, taxiing at Hatzerim. Right of the Israeli markings is the word Meshopar, which means Improved, signifying that this was one of the aircraft that received the AhitM upgrade in the 2000s.
In order to minimise the amount of integration-testing of the EHUD instrumentation pod, it was based on the AIM-9 Sidewinder, with the same mass distribution and dimensions. It was hoped that modelling the pod on the AIM-9 would make it compatible with all Sidewinder-capable aircraft, but this has not proved to be the case and the pod requires aircraft-specific minor modifications.
Argentina
ВВС Аргентины
A-4 ВВС Аргентины
Three A-4AR Fightinghawks and a single TA-4AR test flying over California prior to delivery to the Argentine Air Force. After six initial aircraft were modified by Lockheed Martin Aircraft Services at its Ontario, California, facility, the remainder of a total of 36 former VS Marine Corps A-4M/OA-4M Skyhawks are being upgraded locally in Argentina by Lockheed Martin Aircraft Argentina SA at Cordoba. The first five aircraft were formally handed over to the FAA on December 23, 1997, at El Palomar air base after ferry from the USA.
Singapore
Только двухместные сингапурские Skyhawk имеют по два фонаря вместо одного цельного, установленного на большинстве TA-4. Сингапурские машины были переделаны из A-4B - их удлинили на 71 см для размещения второго фонаря. Изображен TA-4SU с двигателем F404.
A-4 ВВС Сингапура
A total of 18 Republic of Singapore Air Force Super Sky hawks (ten TA-4SUs and eight A-4SV single seat variants) are currently based at Cazau, France, for a variety of training purposes, Letters of agreement for the deployment, covering a five year period, were exchanged in December 1998. The 'double-bubble' canopy configuration of the TA-4SU, may clearly be seen in this view of a 150 Squadron aircraft.
A-4 ВВС Сингапура
This pair of Republic of Singapore Air Force Super Skyhawks clearly illustrates the external difference between the single-seat A-4SU and the 'double-bubble' cockpit canopy configuration of the TA-4SU. A total of 18 aircraft are currently based at Cazaux, France, for aircrew training.
USA
Douglas TA-4E, a tandem two-seat training version of the Skyhawk attack aircraft
Опытный двухместный TA-4E с необычной подвеской из четырех "Сайдуиндеров"
A McDonnell Douglas TA-4F, two-seat version of the Skyhawk, in the colourful markings of Commander Readiness, Attack Carrier Air Wing Twelve, home-based at NAS North Island, California.
As well as the Constellation variant shown opposite, Squadron VAQ-33 operates Skyhawks. Illustrated is TA-4F 152852 "GD/8"
На базе TA-4F создали лишь четыре EA-4F - самолеты несли подвесное оборудование, имитировавшее сигналы ГСН атакующих советских/российских ракет или самолетов. EA-4F принадлежали 33-й тактической эскадрилье РЭБ из состава FEWSG (флотской группы обеспечения РЭБ).
McDonnell Douglas EA-4F Skyhawk 154655 of VAQ-33 "Night Hawks", Fleet Electronic Warfare Support Group, over the coast of Virginia, April 1973
McDonnell Douglas TA-4J Sky hawk tandem two seat trainer
TA-4J
"The end of a perfect mission, now for a textbook landing."
Douglas TA-4J из эскадрильи VC-1 в одном строю с ERA-3B (№ 144827) из VAQ-33 во время учений в 1978 году. Обратите внимание на два ветроэлектрогенератора на борту Skywarrior и контейнеры AN/ALQ-76 под его крылом. Дополнительная аппаратура РЭБ была установлена в бомбоотсеке самолета.
A McDonnell Douglas F-4N Phantom II of VME A T-101 leads TA-4F and A4M Skyhawks of VMAT-102 and an AV-8A Harrier
McDonnell Douglas TA-4J tandem two-seat training version of the Skyhawk
New Zealand
Двухместные "Скайхоки" новозеландских ВВС
RNZAF McDonnell Douglas A-4K and TA-4K.
A PG-66 multi-mode radar scanner occupies the "sharp-end" of the Skyhawks.
Israel
TA-4H ВВС Израиля
На A-4 для демонстрации членом парламента Израиля подвесили "все, что можно" - 24 бомбы как американского, так и французского производства разных калибров
Singapore
One of the RSAF's distinctive TA-4S Skyhawk trainers with raised, separate canopy for the instructor, a 28-in plug accommodating the additional cockpit.
The Singapore Air Defence Command recently took delivery of its final McDonnell Douglas Skyhawk, a two-seat TA-4Ss. The batch comprised forty single-seat A-4Ss and three TA-4Ss which were refurbished and updated by Lockheed Aircraft Service Co.
LAS McDonnell Douglas TA-4S Skyhawk trainer, with tandem cockpits
Australia
The Royal Australian Navy's A-4G (background) and TA-4G two-seaters are externally similar to the A-4E and TA-4F respectively.
 
The most extensively modified Skyhawk, the TA-4S-1 was the unique two-seat trainer version of the A-4S Super Skyhawk reworked by Singapore Aerospace Technologies for the Republic of Singapore Air Force and which achieved initial operational capability in 1989. The single-seaters were subsequently further updated to A-4SU standard from 1992.
Key: 1 General Electric F404-GE-100D non-afterburning engine, 2 Shallow S-shaped exhaust transition duct, restores original thrust line, 3 Modified and strengthened centre-fuselage frames, 4 New engine mounting, raised position above accessory gearbox, 5 Airframe-mounted auxiliary drive gearbox (AMAD) with variable speed constant frequency generator, 6 ADF antenna, 7 AMAD and generator cooling air heat-exchanger, intake/ejector duct on port intake flank, 8 Intake transition duct, 9 Instructor’s cockpit, 10 Extended forward pilot's cockpit, 11 Student pilot’s cockpit, 12 Centreline external fuel tank.
Illustrated from top to bottom are the A-4A; A-4B (with refuelling probe and new rudder) ; A-4C (with lengthened nose) ; A-4E and A-4G (with revised intakes and extra wing strong points) ; A-4F (with avionics pack); TA-4F, TA-4G and TA-4J (two-seater) ; A-4H (square-tipped fin and drag 'chute); A-4K (with avionics pack and square-tipped fin); TA-4K and TA-4H (two-seater with square-tipped fin and drag ’chute); and A-4M (new canopy, square-tipped fin, drag ’chute and short refuelling probe).
Douglas TA-4J Skyhawk