Lockheed C-130J Super Hercules
Варианты:
Lockheed - C-130J Super Hercules - 1996 - США
Страна: США
Год: 1996


Военно-транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек
Описание
Фотографии:

Кабина (49)
C-130J Super Hercules

   В 1995 году произошло объединение компаний "Lockheed Corp." и "Martin Marietta".
   С конца прошлого столетия основным серийным вариантом самолета C-130 стала модификация Lockheed Martin C-130J. Это существенно доработанный вариант, оснащенный двигателями AE2100 и воздушными винтами Dowty, каждый из которых имеет шесть композитных изогнутых (серповидных) лопастей. Самолет также отличается двухместной кабиной с четырьмя большими ЖКИ, современной авионикой и отсутствием подкрыльевых узлов подвески. Машина предлагается в двух вариантах - обычном C-130J и с удлиненным фюзеляжем C-130J-30 (оба - военные варианты), а также в гражданском варианте L-100J.
   Стартовый заказчик модели - Великобритания, заказавшая самолеты C-130J и C-130J-30 под обозначением соответственно Hercules C.Mk 5 и C.Mk 4. Среди других заказчиков - Австралия, Италия и США. Американские ВВС заказали несколько вариантов самолета: военно-транспортный C-130J; самолет ведения психологических операций EC-130J Commando Solo и самолет-разведчик погоды WC-130B. Кроме того, КМП США приобрели самолет-заправщик KC-130J. В танкеры были переоборудованы также часть итальянских самолетов. Кроме того, компания "Lockheed Martin" предлагала заказчикам вариант самолета ДРЛОиУ C-130J, оснащенный РЛС AN/APS-145, антенна которой устанавливалась бы в надфюзеляжном обтекателе.
   C-130J заказали на сегодня Австралия, Канада, Дания, Индия, Ирак, Израиль, Италия, Южная Корея, Кувейт, Норвегия, Оман, Тунис, ОАЭ, Катар и США. В 2010 году командование КМП США приступило к эксплуатации самолетов KC-130J, оснащенных системой Harvest HAWK (Hercules Airborne Weapons Kit), позволяющей экипажу решать ударные задачи. В состав Harvest HAWK входят турель с набором соответствующих систем, датчиков и управляемые ракеты AGM-114 Hellfire.


Варианты

   C-130J: базовый вариант, названный компанией "Lockheed Martin" как Super Hercules
   C-130J-30: обозначение компании-производителя для варианта с удлиненным на 4,6 м фюзеляжем
   CC-130J: обозначение канадских и американских ВВС для самолета C-130J-30
   C.Mk 4: обозначение британских ВВС для самолета C-130J-30
   C.Mk 5: обозначение британских ВВС для самолета C-130J
   EC-130J Commando Solo III: вариант для Командования специальных операций ВВС США
   HC-130J Combat King II: дальний морской патрульный и поисково-спасательный самолет
   KC-130J: самолет-заправщик и тактический ВТС авиации КМП США
   MC-130J Combat Shadow II: вариант для Командования специальных операций ВВС США
   WC-130J: самолет-разведчик погоды
   L-100J: гражданский вариант самолета


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed Martin C-130J Super Hercules

   Тип: военно-транспортный самолет с экипажем из двух/трех человек
   Силовая установка: четыре ТВД Rolls-Royce Allison AE 2100D3 мощностью по 4591 л. с. (3424 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на оптимальной высоте 644 км/ч; экономическая крейсерская скорость на оптимальной высоте 628 км/ч; набор высоты 6095 м - за 14 мин; практический потолок 9315 м; дальность полета с нагрузкой 18144 кг - 5250 км
   Масса: пустого 34274 кг; максимальная взлетная 79 380 кг
   Размеры: размах крыла 40,41 м; длина 29,79 м; высота 11,84 м; площадь крыла 162,12 м2
   Полезная нагрузка: до 92 военнослужащих, либо 64 парашютиста, либо 74 носилочных раненых при двух сопровождающих, либо 54 пассажира, либо 18955 кг груза
Lockheed has proposed a so-called C-130"J" version of the Hercules for USAF modernization. Its most distinctive new feature is the advanced two-pilot flight deck with four multi-function high resolution crystal colour displays and head-up displays for both pilots. Note, in the impression, that the co-pilot's seat has been omitted for clarity.
"Стеклянная" кабина самолета C-130J
Flight deck of the C-130J, showing HUDs and EFIS (1996)
The KC-130J is equipped with an electronic flight deck, allowing a significant reduction in the number of crew members.
Sqn Ldr Ben Poxon (left) and Flt Lt Brad Drew run through pre-flight checks in a C-130J Hercules cockpit before they depart the Delamere range airstrip during Exercise Aces North 2013.
Formation flying is normal practice for both SOS squadrons.
Green screens. The KC-130J and all other models of the C-130J are fitted with a glass cockpit comprising numerous glass screens and control panels.
Like all members of the C-130J family, the HC-130J has a digital cockpit with five primary displays, all NVG compatible.
The flight deck of a C-130J
The aircrew of C-130J, radio call sign Raven 11, in a right-hand turn over Arkansas.
The KC-130J’s glass cockpit, including head-up displays, has reduced the pilot’s workload.
A 211th Rescue Squadron crew prepare to take off from Naval Air Station Oceana, Virginia, to North Carolina for a hurricane relief mission on September 17, 2018.
When flying in Afghanistan, where this photo was taken, aircrews always wear bullet-proof jackets and flying helmets.
'Sumo 45 Flight' in formation over Japan with Capt Benoit Bordelon (left seat) and Maj Andre Jonkheere (right seat) at the controls.
The co-pilot of C-130J, radio call sign Raven 11, observes the Arkansas River during a low-level training flight from Little Rock.
A pilot of the ‘Nightstalkers’ (415th Special Operations Squadron) keeping formation with a second HC-130J.
AFSOC C-130s are capable of receiving fuel by boom-equipped tankers; their crews train day and night.
The RAF's C-130J Hercules are reaching their sunset somewhat earlier than planned. Their loss represents a reduction of nearly a third of the RAF’s transport fleet, and most of its tactical and special forces capabilities
Aerial refuelling Herky style.
Able to conduct air-to-air refuelling operations, the C-130J is a well-used and appreciated platform, particularly by Special Forces due to its ability to operate from unprepared landing strips
HC-130J pilots conduct aerial refuelling with a KC-135 over Iraq, in support of Operation Inherent Resolve
A frequent sight at Mildenhall, two MC-130Js lined up on the runway, though they do not take off simultaneously.
The modern cockpit of the MC-130J with two pilots and the CSO.
The combat systems operator sits behind the pilots, and is repsonsible for monitoring fuel and navigation, as well as controlling refuelling operations.
The workstation of the Air Refuel Master in the KC-130J, from where it is possible to control the engines, the fuel system and the two air refuelling pods.
The modular Harvest Hawk control station installed inside a KC-130J Hercules.
A combat systems officer and a load master assigned to the 211th Rescue Squadron navigate the aircraft at the flight deck work station.
A Combat System Operator.
A weather reconnaissance loadmaster positions a sonde in the launch tube, which ejects the instrument out through the floor of the aircraft. On release, the sonde deploys a parachute and will float down to the sea, sending back readings on wind speed, temperature, dew point and barometric pressure.
A weather reconnaissance loadmaster at his workstation. They are responsible for ensuring the quality of the data received from the sondes and for transferring it to the aerial reconnaissance weather officer, who sits opposite.
The workstation of an aerial reconnaissance weather officer, who is a qualified meteorologist. He or she will analyse the data gathered during a flight and transmit the most important information via satellite to the National Hurricane Center in Miami.
Cargo bay of an Austrian C-130 prepared for a combat offload.
Alaska Air National Guardsmen during rescue operations near Sampson, North Carolina on September 17, 2018 that included site surveys, aerial refuelling of an HH-60G which was transporting 212th RQS personnel to assist with recovering isolated flood survivors.
The KC-130J’s rear cargo hold is designed to switch quickly between cargo and refuelling roles.
No.37 Squadron celebrated its 70th anniversary with a two-ship flight over Sydney Harbour, the Blue Mountains, and a paradrop over the Londonderry drop zone near Richmond on July 17, 2013.
A removable fuel tank in the cargo hold enables the KC-130J to provide 24,392 lb (11,064 kg) of extra fuel if required.
Крепление груза на C-130J из 143-го авиакрыла Национальной гвардии перед первым сбросом груза на парашютах в боевых условиях. Десантирование произошло в районе Кандагара 30 июня 2005 года.
Loadmasters from the 61st Airlift Squadron look out the back of a C-130J Hercules during exercise Mobility Guardian at Joint Base Lewis-McChord, Washington on August 7, 2017.
The KC-130J differs from earlier Hercules in having two rather than three loadmasters.
An MC-130J dropping air commandos. Note the flippers.
RAF Sculthorpe was closed by the United States Air Force many years ago. However, it is the main playing field for the 352nd SOW. Here a Commando II drops a heavy practice pallet.
Aerial refuelling of a HH-60G Pavehawk.
A French Air Force Mirage 2000-5 refuelling from a KC-130J.
Loadmasters provide look-out during retuelling.
A training mission using night vision goggles in No.285 Squadron's C-130J Full-Flight Mission Simulator, which in 2015 was used in Coalition Virtual Flag.
C-130 student pilots learn aircraft systems in a static simulator at the 714th TRS
Squadron Leader Sam Wright shows Dominic Perrottet MP the C-130J simulator off-board instructor/operator station. Instructors have migrated 32 student training events from the simulator to the classroom.