Short Sandringham
Варианты:
Short - Sandringham - 1945 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1945
Летающая лодка

Описание
Фотографии
Short S.25 Sunderland, гражданские конверсии и Sandringham
  
<...>
  Более эстетически привлекательным стал вариант Sandringham, у которого носовая и хвостовая турели были закрыты обтекателями. Первый такой самолет появился в ноябре 1945 года, он оснащался двигателями Pegasus. Более поздние экземпляры имели уже двигатели Pratt & Whitney Twin Wasp R-1830-92 мощностью 1200 л. с. и вмещали на двух палубах 45 пассажиров.
  По стандарту Sandringham переоборудовали около 30 самолетов различных вариантов. Они использовались не только в британской авиакомпании BOAC, но и в Аргентине, Австралии, Новой Зеландии, Норвегии, Уругвае и др. Последний переоборудованный в гражданский транспортный вариант самолет был снят с эксплуатации компанией "Ansett Flying Boat Services" в 1974 году.
Компания "Reseau Aerien Interinsulaire" эксплуатировала этот Sandringham Mk 7, принадлежавший ранее BOAC, на маршрутах между островами Таити, Общества и Туамоту в Тихом океане.
ML788 - единственный Sandringham Mk 1. Хорошо видны опознавательные знаки британских ВВС, военные номера и эмблема компании BOAC под кабиной.
Over Belfast, after conversion for TEAL as Auckland, 1947
Ansett's Sandringham VH-BRC "Beachcomber" on the lagoon at Lord Howe Island, 10th November 1959. This aircraft is now operated by Antilles Air Boats as VP-LVE
With Ansett as Beachcomber, 1968
Antilles Air Boats' Sandringham 4, VP-LVE "Southern Cross", formerly JM715, ZK-AMH, VH-BRC and N158C, photographed at Poole Harbour 23/8/76. It arrived at Foynes, near Shannon, 8/7/76 and gave pleasure flights at Studland Bay, near Poole, 24-29/8/76
As N158C, moored in Pago Pago Harbour, American Samoa, November 29, 1974
Southern Cross on beaching gear. Rose Bay, November 1974
Short S.25 Sandringham 4 VP-LVE Southern Cross arrived at Foynes, Ireland, on July 8, 1976, for a prolonged stay in the UK.
Registered VH-BRC, but renamed Southern Cross, 1974
On July 8, 1976, Antilles Air Boats' Short Sandringham VP-LVE alighted in the Shannon Estuary at Foynes, Co Clare, after a flight from the Virgin Islands. It will return early in September.
"Tasman Empire Airways Ltd" заказала четыре прошедших ремонт и модификацию Sandringham Mk 4 для замены парка летающих лодок семейства "Empire". В 1946 году был поставлен второй самолет - изображенный здесь ZK-AMD Australia.
DNL - Norwegian Air Lines' Short Sandringham LN-IAU "Bamse Braker"at Hommelvik, Trondheim, 16th May 1949, while on an Oslo-Tromso service
View alt from the astro dome of "Barnse Braker" as it neared Tromso, having come through the mountain gap on the left
Пассажиры Sandringham компании TEAL на причале гидроаэродрома на острове Вануа-Леву, втором по величине острове Фиджи. В сентябре 1951 года Sandringham все еще обслуживали острова Кука и Таити.
Сохранившийся в летном состоянии пассажирский "Сандринхэм" и его комфортабельный верхний салон. Современные снимки
Owned by Antilles Air Boats and based in the Virgin Islands, the boat was flown in by Capt Charles Blair, accompanied by his wife, Maureen O’Hara. The Sandringham arrived over Studland Bay, Dorset, on July 23, 1976, but owing to difficult seas it was unable to land there and put down at nearby Poole Harbour for the night.
The following day it positioned at Studland, where it commenced a programme of passenger flights. Trips were offered to the public at ?15 per head, and flights overflew the old seaplane bases at Calshot and Cowes. One visitor to the flight deck was former flying boat captain Bill Craig, who last flew boats 30 years ago (photo). The pleasure flights were arranged by M. M. Aviation in support of the Air Training Corps and aircraft preservation interests.
После войны самолеты Hythe, Sandringham и Solent вновь стали предоставлять пассажирам комфортабельный сервис, как и на довоенных летающих лодках семейства "Empire".
During the night of July 26, 1976 vandals removed an inspection panel from the starboard tip float. Choppy seas filled the float, causing the boat to list badly to starboard (photo), and it had to be towed to the calmer, shallower waters of Poole where the float was pumped dry and flying resumed. Unfortunately all of Friday’s flights had to be cancelled.
The Short Sandringham Flying-boat.