Обозначение Ми-35 применялось для Ми-24, поставлявшихся на экспорт. В 1990-е годы МВЗ им. М. Л. Миля разработал вариант модернизации, получивший обозначение Ми-35М (на фото). Также предлагается вариант Ми-35ПМ (на базе Ми-24П/35П).
Flight testing of the Mi-24VM, with reduced-weight structure and more powerful main rotor, began in February 1999. Other features of the Mi-24VM are shortened wings, fixed undercarriage, and main and tail rotors 'borrowed' from the Mi-28N.
Пара российских Ми-35М выходит на Севастополь со стороны аэродрома Кача,. 7 марта 2014 г.
Ми-35 патрулирует на предельно малой высоте побережье (слева) и над крышами Севастополя (справа). Вертолеты этого типа входят в состав 287-й и 393-й Авиационных Баз Армейской авиации. Хорошо видно, что вертолеты несут подвесные топливные баки и по два блока с 80-мм НАР С-8.
Since mid-2014, the deliveries of Motor Sich-assembled VK-2500 and TV3-117VMA engines to Russia have been subject to strict supervision by the Ukrainian defence export control authorities. Currently, these engines are allowed for delivery to be installed on newly-made helicopters, such as the Mi-35M, for export customers only
Вертолеты армейской авиации - участники Парада Победы в Москве
Mi-35M combat helicopter in front of the hall of HeliRussia 2013 exhibition.
The Mi-35M Hind is being promoted by Rosoboronexport as a multi-role combat helicopter endowed with day/night attack capability and at the same time capable of transporting up to eight fully equipped troops or providing medical evacuation of up to four casualties
The Mi-35M is one of the three attack helicopters currently being produced in Russia and all of them are powered by VK-2500 turboshafts. In particular, the Mi-35M uses the VK-2500-02 sub-version with a take-off rating of 2,200shp and a cruise rating of 1,500shp
The Mi-35M is expected to continue in production for five years as it is still in demand by this category of export customers who prefer to purchase affordable attack helicopters
By May 2019, the total number of Night Hunters taken on strength by the Russian air arm had reached around 120, excluding developmental test examples. This one, 'White 71', is operated by the 15th BAA at Ostrov in the Western Military District, as part of a mixed fleet of Night Hunters and Mi-35Ms, as seen in the background.
Кипр
Национальная гвардия Кипра в 2001-2003 годах получила 12 Ми-35П (Ми-24ВК2) с новым крылом, совместимым с очками ночного видения, приборным оборудованием кабин и восьмью пусковыми установками ПТУР "Атака". В 2008 году вертолеты модернизировали до уровня Ми-35ПН.
Венесуэла
Новые Ми-35М поставлялись на экспорт в Азербайджан (в сентябре 2010 года - контракт на 24 машины), Бразилию (в 2008 году - контракт на 12 машин, местное обозначение AH-2 Sabre) и Венесуэлу (модификация Ми-35М2 Caribe, на фото). Вертолет Ми-35М принят также на вооружение российской армии - в 2010 году было заказано 22 вертолета, имеется также опцион на поставку еще около 30 машин.
The VK-2500-02 sub-version has been tested on the Hind family since 2001. The first installation on a production-standard Mi-35M took place in 2006, on helicopters ordered by Venezuela
The first production-standard Mi-35Ms were delivered to Venezuela's Army Aviation Service.
Бразилия
Mil Mi-35M (AH-2 Sabre) 8962 is one of the last three examples due to be delivered to the Brazilian Air Force.
FAB AH-2 Sabres (Mi-35 Hinds), participated in Cruzex for the first time during this edition of the exercise.
The Brazilian Air Force was the second export customer for the enhanced Mi-35M. Nine of the 12 Mi-35Ms ordered by Brazil have been delivered so far, the final three will follow in 2013.
Бразилия располагает самыми современными в Южной Америке боевыми вертолетами - в 2009-2010 годах были закуплены Ми-35М4. В Бразилии они получили обозначение AH-2 Sabre. AH-2 базируются в Порто-Велхо недалеко от северной границы с Боливией и применяются для патрулирования приграничных с Боливией районов и Амазонии. Вертолетами вооружена 2-й эскадрилья 8-й авиационной группы (2°/8°GAv).
Азербайджан
Ми-35М Государственной пограничной службы Азербайджана
Казахстан
Узбекистан
Сербия
A pair of Mi-35Ms from the 98th Aviation Brigade’s 714th Squadron ‘Shadows’ strafed targets with their S-8 80mm unguided rockets and chin-mounted GS-23 23mm cannons
Нигерия
The Nigerian Air Force will take delivery of five AW109 helicopters from Italy's Leonardo and a single Mi-35M gunship from Russian Helicopters in March 2019.
The Nigerian Air Force has accepted four of the 12 Mil Mi-35M attack helicopters it has on order.
Последние модели вертолета могут нести ракеты "Игла" класса "воздух-воздух", как представлено на снимке. На внутренних пилонах вертолет несет блоки НУРС Б-8В-20. Каждый блок вмещает 20 80-мм неуправляемых ракет С-8, являющихся эффективным средством борьбы с легкобронированными целями.
A pair of VK-2500-02s are shown next to a Mi-35M attack helicopter at the Rosvertol plant. This turboshaft is a derivative of the proven TV3-117 family with an increased OEI rating of 2,700shp and FADEC controls.
First Mi-24VM upgraded Hind, converted from an Mi-24VP (1999)
Ми-35М - второе дыхание "двадцатьчетверки"
Ми-24ВМ (Ми-35М) на авиасалоне МАКС-97
10 апреля 2013г. на проходившей в Рио-де-Жанейро выставке вооружений LAAD-2013 директор российской Федеральной службы по военно-техническому сотрудничеству Александр Фомин сообщил, что поставка вертолетов Ми-35М в Бразилию будет завершена осенью. "Из 12 вертолетов поставлены девять. Они введены в строй. Три находятся в завершающей стадии передачи заказчику. Осенью они будут отгружены заказчику", - сказал он. Сделка на поставку этих машин, стоимость которых оценивается более чем в 150 млн. USD, состоялась в ноябре 2008 г. Милевские вертолеты оснащены оборудованием для полетов ночью и получили в Бразилии местное обозначение AH-2 Saber.
Подвеска ПТУР комплекса "Атака"
Пусковые установки комплекса "Игла-В"
Тепловизионное устройство системы CHLIO
Mil Mi-35M rotor head (1995)
Азербайджан
Ми-35М из 1-й эскадрильи Skywolf ВВС Азербайджана
The Mi-35M pilot's cockpit was upgraded with a pair of LCD displays of the KNEI-24 digital avionic package for displaying flight, navigation and targeting information.
Кабина пилота-оператора на Ми-35М
The Mi-35M front cockpit is dominated by a display for the electro-optical sensor used by the weapon system officer for targeting using the bulky hand controller shown.
Model of proposed Mi-35M export version of the proposed Mi-24M upgrade, with Mi-28 rotors and IR suppressors (1999)
Модель вертолета Ми-24ВМ, представленная на одной из международных выставок
Weapon options for the export Mi-35 variants, as offered by Rostvertol (1999)