Варианты
- Gloster - Meteor / G.41 - 1943 - Великобритания
- Gloster - Trent-Meteor - 1945 - Великобритания
- Gloster - Meteor F.Mk.8 / FR.Mk.9 - 1948 - Великобритания
- Gloster, Armstrong Whitworth - Meteor NF.11 - 1950 - Великобритания
Gloster Meteor
<...>
Самой многочисленной модификацией стал Meteor F.Mk 8, который имел удлиненный фюзеляж, измененное хвостовое оперение, дополнительный топливный бак емкостью 432 л и цельноштампованный фонарь кабины. Среди дополнительно установленного оборудования также имелись гироскопический прицел и катапультное кресло Martin-Baker, самолет был оснащен двумя ТРД Derwent 8 тягой по 16,01 кН, что позволяло развивать предельную скорость почти до 966 км/ч. Первый из 1183 таких Meteor F.Mk 8 поднялся в воздух 12 октября 1948 года.
Кроме того, для решения задач тактической разведки на основе модели F.Mk 8 был создан низковысотный разведчик Meteor FR.Mk 9, имевший аэрофотоаппарат в носовой части и сохранивший вооружение предшественника. Были построены 126 таких самолетов, первый поднялся в воздух 22 марта 1950 года. Следом появилась невооруженная модификация машины для полетов на большой высоте, получившая обозначение Meteor PR.Mk 10 - гибрид с крылом от F.Mk III, хвостовым оперением от F.Mk IV и фюзеляжем от FR.Mk 9. Первый из 58 построенных самолетов такого типа поднялся в воздух 29 марта 1950 года.
<...>
В числе прочего на базе Meteor были созданы беспилотные самолеты-мишени Meteor U.Mk 15 и U.Mk 16 - они были сконструированы на базе планеров самолетов моделей F.Mk IV и F.Mk 8 соответственно. Модификация Meteor U.Mk 21 была аналогичным образом переделана из F.Mk 8 и использовалась на полигоне Вумера в Австралии. Самолеты NF.Mk 11, оборудованные для буксирования мишеней, в Королевских ВМС Великобритании получили обозначение Meteor TT.Mk 20.
- Gloster Meteor
Фотографии
-
Air Pictorial 1955-09
A Meteor Mk.8 with Mk.7-type canopy modified for ejection-seat tests to allow ejections from the back seat. It is used by Martin-Baker and was demonstrated at Ford recently.
-
Aeroplane Monthly 1984-03 / L.Coombs - Cockpits of the RAF (6)
Live ejection from Meteor 7 WA634 at zero feet. Note F.8 tail and modified cockpit canopy.
-
Aeroplane Monthly 1986-05 / ??? - That elusive Meteor
Vertical take-off by cordite. One of Martin-Baker's Meteor Mk 7 1/2 ejects a dummy seated in a lightweight ejection seat, fired from the rear cockpit during a take-off run on March 11, 1955.
-
Air Pictorial 1955-10
The Martin-Baker Aircraft Co. have been continuously engaged since 1944 on the design and development of ejection seats. There is no factor more vital in the design of emergency escape equipment than experience.
-
Air Enthusiast 1995-09 / P.London - Martin-Baker's Aeroplanes
James Martin’s engineering genius was transformed into the pioneering work that has made the company’s name almost a generic term for the finest in ejection seat escape systems.
-
Air Pictorial 1955-12
On the 3rd September, Squadron Leader J. S. Fifield, D.F.C., A.F.C., was ejected from a Meteor Mark 7 whilst taking off from th e runway at Chalgrove Airfield, Oxon. This is the first time in the history of world aviation that this feat has been performed, and no other ejector seat in the world can compare with this performance. This marks a red letter day in the history of escape from aircraft at ground level.
-
Air International 1980-09 / Fighter A to Z
The definitive single-seat production model of the Meteor, the F.Mk 8 saw some combat flying with the RAAF over Korea in 1951-53.
-
Air International 1980-07 / B.Burns - Efficacious air intakes /Fundamentals of design/ (8)
(Lower) The enlarged "deep breather" intakes applied to the Meteor F Mk 8 in the mid-'fifties (the original, smaller-diameter intakes being seen above). The enlarged intakes benefited climb performance at the expense of max speed and cruise efficiency.
-
Мир Авиации 1996-01 / В.Котельников - Метеор /Авиадосье/
F.8 британских ВВС.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
211 FTS Meteor F.8 WK851 at RAF Worksop.
-
Aeroplane Monthly 1988-01 / M.Oakey - Grapevine
The North East Aircraft Museum's latest static restoration project, Gloster Meteor F.8 WL181, was rolled out at Sunderland on September 30, 1987.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
The author about to go solo in Meteor F.8 VZ519. Delivered to the RAF in 1950, this 211 FTS aircraft passed to a signals school in 1958.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / R.Dean - Winston and Clementine
Winston is seen at Brawdy.
-
Авиация и Космонавтика 2002-03 / В.Котельников - Глостер "Метеор" (2)
Тревога на английском аэродроме - пилоты занимают места в кабинах F.8
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / Personal album. Military
Meteor 8s of 611 Sqn on standby at Hooton Park during the Fighter Command Autumn Exercise in 1953. In the foreground is WF741, which was later converted to a U.16 target aircraft by Flight Refuelling Ltd, circa 1959.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / A.Raby - Duxford's living past
Meteor 8s during Exercise Dividend at Duxford in July 1954.
-
Aeroplane Monthly 1991-10 / ??? - And there's more where this lot came from
Gloster Meteors on the runway at RAF Biggin Hill in May 1953, about to take off on a rehearsal flight for the Coronation Flypast which took place on June 2. This was one of seven wings taking part.
-
Aeroplane Monthly 1984-02 / Plane Crazy
IF ... how about a Le Mans-type start for an air race?
24 Meteor 8s at RAF Linton-on-Ouse in November 1951. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - 1. Chronology
RAAF Gloster Meteors take off to attack North Korean supply dumps (25 June 1950).
-
Авиация и Космонавтика 2002-03 / В.Котельников - Глостер "Метеор" (2)
Истребители "Метеор" F.8 взлетают по тревоге
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Goulding - Meteor Hopefuls
The F.8 prototype, VT150. This was made up from Mk.IV fighter components with a parallel section added between the front fuselage and centre fuselage. The F.8 became the ultimate single-seater interceptor fighter version.
-
Aeroplane Monthly 1993-11
The third prototype Gloster E.1/44 in company with the prototype Meteor F.8. VT150 was a modified F.4 airframe with cockpit canopy and restyled tailplane almost identical to those of the E.1/44.
Другие самолёты на фотографии: Gloster G.42 / E.1/44 Ace - Великобритания - 1947
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
The author airborne in Meteor F.8 WK860. This aircraft later passed to 4 FTS before ending up with, a signals school in 1958.
-
Авиация и Космонавтика 2016-08 / В.Бакурский - Звезды на крыльях
Британский истребитель «Метеор» с характерными «ушами» вокруг традиционного опознавательного знака
-
Aeroplane Monthly 1983-06
Gloster Meteor F8 VZ467 (Winston), painted in 615 Sqn markings, photographed on a flight from RAF Brawdy by JOHN OATEN.
-
Aeroplane Monthly 1979-08 / M.Lambert - Flying the Prone Meatbox
Meteor F.8 VZ467, from RAF Brawdy. Named Sir Winston, it is used as a target tug by the Tactical Weapons Unit and bears 615 Squadron colours.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / R.Dean - Winston and Clementine
In 1974 the Meteor F8 VZ467 (Winston) was painted in 615 Sqn markings for a special flypast planned for the centenary celebrations of the birth of Sir Winston Churchill.
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / Personal album. Military
Meteor F.8 of 611 (West Lancashire) Squadron up from Hooton Park aerodrome in 1956. WH365 was delivered to 611 Sqn during the winter of 1951-52. Later it passed to 600 Sqn and ended its life as a U.16 target aircraft.
-
Aeroplane Monthly 1979-06 / B.Gunston - Hawker Hunter, part 1 /Fighters of the fifties/ (23)
Hunter FGA.9 XG254 and Meteor WH291, both with 79 Squadron of 229 OCU, over the North Devon coast in April 1971.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Мировая Авиация 188
Замена самолетов Meteor F.Mk 8 на Hunter началась в 1954 году. F.Mk 8 сыграл важную роль промежуточного типа машин в британских ВВС в послевоенные годы. 74-я эскадрилья была одной из 20 частей, вооруженных F.Mk 8.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v3
Gloster Meteor F.8s.
-
Aeroplane Monthly 1973-07 / ??? - 19 Squadron in Camera
Gloster Meteor F.8s from Church Fenton in February 1952
-
Air International 2020-02 / D.Unwin - Pilot Shortages - myth or reality? /Talking Point/
Shrinking military budgets result in smaller airforces.
-
Air Enthusiast 1971-11 / R.Braybrook - Decline and Fall? /Fighters in the RAF/ (3)
Three RAF fighter types of the ’fifties are shown together in this photograph, all in the markings of No 66 Squadron. From left to right they are the Hawker Hunter F Mk 4, Canadair Sabre F Mk 4 and Gloster Meteor F Mk 8.
Другие самолёты на фотографии: Canadair CL-13 Sabre - Канада - 1950Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Aeroplane Monthly 1993-04 / Personal album. Military
Three Meteor F.8s of 611 Sqn low over Hooton Park in 1956, with another about to start up in the foreground.
-
Мировая Авиация 179
Пилоты были настолько уверены в своих Meteor, что зачастую выполняли довольно рискованные маневры. На снимке - проход Meteor F.Mk 8 на предельно малой высоте. Впрочем, современные ему истребители со стреловидным крылом почти по всем параметрам превосходили его - за исключением радиуса виража.
-
Air Pictorial 1999-10 / B.Blanche - RAuxAF: 75 years of achievement
Hawker test pilot FO Hugh Merewether, an auxiliary in his spare time, takes a 615 (County of Surrey) Sqn Meteor F.8 into a climb for the cameras to publicise BoB Day at RAF Biggin Hill in 1954.
-
Мировая Авиация 179
Сфотографированный VZ460, один из ранних Mk 8, привлекался к испытаниям держателей и пилонов для бомб и PC. Взамен двух 455-литровых ПТБ самолет мог нести до 76 реактивных снарядов или две 454-кг бомбы. Впрочем, ни тот, ни другой вариант вооружения стандартным для британских Mk 8 не стал. После эксплуатации в НИЦ в Фарнборо самолет VZ460 был списан в декабре 1957 года.
-
Мировая Авиация 188
Многие Meteor Mk 8 конвертировали для повышенной подготовки летчиков. Самолеты неофициально обозначались T.Mk 8. Такие машины поступали в центры летной подготовки, уже оснащенные Meteor, там старшие офицеры поддерживали или восстанавливали после перерывов свои летные навыки.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / W.Clarke - Drawing a bead (5)
A frame taken from a 35mm sight recording camera mounted on a GGS Mk 4B. The target was a Meteor 8 which was in mock combat with a similar aircraft flown by Fg Off George Hastings from RAF Stradishall in 1952.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / J.Meadows - The Auxiliary Tradition (4)
The Meteor 8 of 600 Sqn's CO flying below Beachy Head.
-
Air Pictorial 1957-10 / Air Pictorial's photo-review
Perhaps not unique but certainly different are the markings of this Fighter Command, R.A.F. Gloster Meteor F. Mk. 8 (WF677). The black-painted fin carries the initials of the Wing Commander (Flying), Church Fenton, Yorkshire, W/Cdr. Maurice Shaw, l/c. 72 Squadron (blue with red outlines) and 19 Squadron (white and blue chequers).
-
Aeroplane Monthly 1979-07 / Hooton Park /Gone but not forgotten/ (3)
Meteor 8 WH505 of No 611 (West Lancashire) Squadron at Hooton in 1955.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / Personal album
Meteor F.8 WH256 of the Malta Communications and Target Towing Squadron seen at Ta Qali. Shortly after this photograph was taken the Meteor hit a wall after an abandoned take-off at the airfield on June 16, 1959.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / Personal album
Meteor F.8 WH401, also of the Malta Communications and Target Towing Squadron, was later sold as scrap in October 1963.
-
Aeroplane Monthly 1988-11 / M.Oakey - Grapevine
Gloster Meteor F.8 WK914/"WF714", seen here at Rochester Airport in April 1988, has recently been acquired by The Old Flying Machine Company. It moved to the company's Duxford base at the end of August.
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
Meteor F.8 WK851 and Meteor T.7 WL339 on turnaround inspections at RAF Worksop.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1993-11 / M.Retallack - Mastering the Meteor (2)
Meteor T.7 WL429 and Meteor F.8 WA857 outside the No 1 Squadron hangar at RAF Worksop.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Air Pictorial 1958-01 / Air Pictorial's photo-review
In the October 1957 Photo Review appeared a multi-emblazoned Gloster Meteor F. Mk. 8 with two sets of squadron markings. The pilot, Wing/Cdr. Maurice Shaw, of R.A.F. Church Fenton, has gone one better and now his Meteor (WF677) sports an additional marking, that of No. 85 (F) Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / W.Haydon-Baillie - Haydon-Baillie Aircraft & Naval Collection
One of the Collection's two Meteors, WH291, a Mk 8.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Gloster Meteor F.8 WH301 in 1967.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / Personal album
Meteor F.8 WH364 of the Malta Communications and Target Towing Squadron at Ta Qali in 1960. This aircraft originally served with 601 Squadron and is currently a gate guardian at RAF Kemble, which closed as an RAF base in March 1983.
-
Air Pictorial 1958-05 / Photo Review
WHERE'S THE DAY-GLO? With R.A.F. Fighter Command disposing of many of its Gloster Meteor F. Mk. 8s, we may expect to see F. Mk. 8s undertaking less aggressive roles. This one (VZ452) now sports "Trainer bands" at R.A.F. Training College, Manby.
-
Air Pictorial 1955-08 / The journal of a roving spotter
A Meteor 8 used by an R.A.F. squadron at Sylt for target-towing. Note flight-refuelling nose probe.
-
Air Pictorial 1956-09 / Air Pictorial's photo-review
METEOR 8 TARGET TOWER of 74 Squadron (WA830) has retrofit, clear-vision hood, F/R nose probe plus nose cameras and fuselage-mounted TT. gear.
-
Мировая Авиация 188
Несколько Meteor Mk 8 оборудовали простейшими лебедками для буксировки мишеней. Неофициально самолеты обозначались F.(TT). Mk 8 (на фото), они эксплуатировались в некоторых истребительных эскадрильях первой линии и звеньях буксировщиков мишеней.
-
Авиация и Космонавтика 2002-03 / В.Котельников - Глостер "Метеор" (2)
"Метеоры" из состава израильских ВВС в музее - в основном учебно-тренировочные "семь с половиной" (на дальнем плане)
-
Мировая Авиация 188
F.Mk 8, подобно своему предшественнику F.Mk 4, широко предлагался на экспорт. Израиль закупил 11 F.Mk 8 и четыре T.Mk 7, все самолеты поступили в 117-ю эскадрилью. Израильские Meteor принимали участие в суэцкой кампании 1956 года и сбили не менее трех самолетов противника.
-
Мировая Авиация 179
Этот вооруженный реактивными снарядами Meteor из партии в одиннадцать самолетов Mk 8, заказанной израильскими военными в начале 1953 года. Интересно, что последние три машины, включая и этот "2176", изначально предназначались Египту. В ходе войны 1956 года израильские Meteor Mk 8 сбили не менее трех египетских Vampire.
-
Air Pictorial 2000-05 / D.Nicolle - Canberra down!
F.8 сирийских ВВС.
View of Syrian Air Force Meteor F.8. The aircraft was photographed just prior to delivery at Moreton Vallance. -
Air Pictorial 2000-05 / D.Nicolle - Canberra down!
View of Syrian Air Force Meteor F.8s flying over Syria, probably late in 1952. They carry the serial numbers 413, 411 and 412 in small Arabic numerals on the upper part of their fins.
-
Aviation Historian 17 / T.Cooper - Baptism of War
Squadron Leader Shalabi el-Hinnawy, Commanding Officer of No 1 Sqn EAF during the Crisis, was the leading Egyptian fighter pilot of the conflict, and is seen here in the cockpit of one of the 12 Meteor F.8s delivered to the EAF in the early 1950s. He would go on to become the Commander-in-Chief of the Egyptian Air Force during 1967-69.
-
Мир Авиации 1996-01 / В.Котельников - Метеор /Авиадосье/
Meteor F.8, изготовленный фирмой "Фоккер" для ВВС Нидерландов.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / R.Dean - Winston and Clementine
This unique formation was photographed on March 31, 1981 and shows representative types flown by No 523 Sqn at Leeuwarden since the war. The F-16 is flown by Adrian Brouwer, the F-104 by Jack de Vries, the Hunter by Terry Easterbrook and the Meteor F8 by the author.
Другие самолёты на фотографии: General Dynamics F-16A/C/E Fighting Falcon - США - 1974Hawker Hunter - Великобритания - 1951Lockheed F-104G Starfighter - США - 1959
-
Aviation Historian 14 / N.Braas - Machtrainer
A trio of Fokker S.11s leads three ranks of factory-fresh Gloster Meteor F.8s, licence-built by Fokker, for the Dutch and Belgian air forces at the Fokker factory at Schiphol in the early 1950s.
Другие самолёты на фотографии: Fokker S.11 Instructor - Нидерланды - 1947
-
Air Pictorial 1977-10 / P.Bish, A.Clancy - Belgian Fairey Tale
Gloster Meteor F.8 EG-224 was one of 67 built lor the Belgian A.F at Gosselies from parts supplied by Britain and Holland
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Gloster Meteor WF643;
-
Air International 1981-02
Photograph taken by Mr Eftos on the offshore island of Sentosa of a Gloster Meteor F Mk.8
-
Aeroplane Monthly 1982-02 / Grapevine
Another Bob Coles acquisition is Gloster Meteor Mk 8 WH291, from the collection of the late Ormond Haydon-Baillie. It was collected from RAF Kemble and will be permanently displayed at Lasham. The aircraft wears the overall light grey scheme of No 79 Squadron RAF, 229 OCU, Chivenor.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
"Метеор" F.8 австралийских ВВС на аэродроме Таегу.
-
Aviation Historian 34 / M.Napier - The pale blue line
In early 1951 Flt Lt Max Scannell AFC (left) was one of four RAF pilots sent to oversee the conversion of RAAF pilots from the P-51 to the Meteor. Here Scannell meets Hollywood film star Errol Flynn in front of a No 77 Sqn RAAF Meteor. On his return to the UK in July 1953, Scannell was appointed CO of Meteor-equipped No 41 Sqn.
-
Aviation Historian 34 / M.Napier - The pale blue line
At least seven RAF pilots are readily identifiable by their lighter-coloured uniforms in this group photo of No 77 Sqn RAAF aircrew in front of a Meteor at Kimpo. Although No 77 Sqn had focused primarily on ground-attack duties with its P-51s initially, the arrival of the Meteor meant the unit could return to its pure fighter role.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
"Метеоры" в своих укрытиях.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
Транспортировка по дороге одного из "Метеоров" из порта на аэродром базирования 77-й эскадрильи австралийских ВВС.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
Австралийские "Метеоры" заправляются на авиабазе Кимпо в Корее.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
"Метеор" на взлетной полосе в Кимпо.
-
Aviation Historian 34 / M.Napier - The pale blue line
About to clamber aboard No 77 Sqn Meteor A77-853, Fg Off Keith Williamson later rose to become Chief of the Air Staff during 1982-85. Note the “No Sweat!” artwork on the nose of the Meteor, which crashed at Kimpo in late 1953.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
Пилот 77-й эскадрильи л-т Уильямсон у своего самолета. Позднее он дослужился до маршала ВВС.
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
Командир наземного экипажа Боб Черри после последнего боя нарисовал на борту "Хейлсторма" два силуэта МиГа, которые позже ему приказали смыть.
-
Авиация и Время 2005-06 / А.Марченко, И.Сеидов - Ас Корейской войны Лев Щукин
Австралийские "Метеоры" над Кореей
-
Мир Авиации 1995-02 / И.Сеидов - "Метеоры" терпят фиаско /Война в воздухе/
77 эскадрилья австралийских ВВС в строю "две семерки" при возвращении из Кореи, Сидней, июль 1953г.
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Goulding - Meteor Hopefuls
The Meteor GAF being flown with a wing tip tank on the starboard side only to test handling qualities with a tank ‘hung-up ’.
-
Air Enthusiast 1998-09 / J.Goulding - Meteor Hopefuls
Another view of the Meteor GAF, this time carrying four 1,000 lb bombs.
-
Мировая Авиация 188
Еще одним вариантом F.Mk 8 был Ground Attack Fighter (GAF) Reaper, несший ракеты и бомбы на внешней подвеске под крылом, а в подфюзеляжном контейнере - две 20- или 30-мм пушки.
-
Мировая Авиация 188
F.Mk 8, WA982, испытывал легкие одноразовые ТРД Soar, разработанные "Rolls-Roys" для ракет и мишеней. Двигатели монтировались на законцовках крыла, к которым подвели трубопроводы для спецтоплива.
-
Air Pictorial 1955-12 / The journal of a roving spotter
An all-silver Meteor F.R.Mk.9 (YZ438) from R.A.E., South Farnborough. which was used to photograph the test ejection from the Meteor "7 1/2" (WA634) at 40,000 ft.
-
Air Enthusiast 2003-01 / G.Pitchfork - 'Cold war' tac recce
Meteor FR.9 VZ603 of 79 Squadron fitted with overload wing tanks.
-
Air Enthusiast 1995-09 / I.Spring - Quick Return
Another view of the 208 Squadron Meteor FR.9s, showing the coloured noses to advantage.
-
Air Enthusiast 1995-09 / I.Spring - Quick Return
Line-up of the 208 Squadron Meteor FR.9 deployment to South Africa on the ramp at Swartkop in June 1954. VZ588 ‘C’ has its canopy frame painted in a dark colour (blue?); note also the SAAF Dakota behind.
-
Air Enthusiast 1995-09 / I.Spring - Quick Return
Meteor FR.9 WX970 ‘X’ being refuelled at Swartkop, June 1954, during Exercise Quick Return. Note the light-coloured extreme nose.
-
Air Pictorial 1999-10 / B.Blanche - RAuxAF: 75 years of achievement
"Спитфайры" 613-й эскадрильи вместе в "Метеорами"
Spitfire F.22s of No 613 (City of Manchester) Sqn take part in an auxiliary exercise at Horsham St Faith in March 1950. Behind are Meteors of No 504 (coded HX) and 245 (MR) Sqn.Другие самолёты на фотографии: Supermarine Spitfire Mk.XVIII / 21 / 22 / 24 - Великобритания - 1944
-
Мировая Авиация 188
FR.Mk 9 предназначался для ведения разведки и нанесения ударов с малых высот. На фотографии - самолет из дислоцировавшейся в ФРГ 79-й эскадрильи.
-
Авиация и Космонавтика 2002-03 / В.Котельников - Глостер "Метеор" (2)
Разведчики "Метеор" FR.9 и PR.10 в строю с F-84 "Тандерджет"
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Republic F-84 Thunderjet - США - 1946
-
Air International 1985-01 / ??? - Equatorial Wings: Equador Hones its Top Cover
The Meteor FR Mk 9 equipped the Escuadron de Caza (which eventually became Escuadron 2111) for more than 22 years, finally phasing out in 1977.
-
Мир Авиации 1996-01 / В.Котельников - Метеор /Авиадосье/
Meteor FR.9 израильских ВВС.
-
Jane's All the World Aircraft 1964 / 02 - Drones
Meteor U.Mk.16 drone in unmanned flight over R.A.E. range area, North Wales
-
Air Pictorial 1977-08 / I.Stott - Edinburg's Own
No. 603 Squadron's pilots and groundcrew at Turnhouse in 1954. The Vampire FB.5 at the far end, just before the two Meteors, is WG833 OS", personal mount of the then Leader of the Scottish Auxiliary Wing, W/Cdr. W. G. G. Duncan Smith
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Мировая Авиация 92
Для решения проблемы медленной перекачки топлива один KB-29M был переделан в самолет-заправщик с тремя точками заправки (шлангами), способный заправлять три истребителя одновременно. Самолет получил новое обозначение YKB-29T, на снимке он заправляет три британских Gloster Meteor. Одна точка заправки находилась в хвосте, а две других - в подкрыльевых гондолах на концевых частях крыла. Поскольку поздние реактивные истребители и бомбардировщики не могли совершать полеты на малых скоростях, как это делали устаревшие B-29, трехточечная схема была установлена и на реактивных самолетах-заправщиках B-50.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-29 Superfortress - США - 1942Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Air Pictorial 1956-10 / World Air News
Last year a Gloster Meteor Mk. 8 (YZ517) was modified as a flying test-bed for the Armstrong Siddeley Screamer rocket engine. The Screamer and liquid-oxygen tank are mounted in a streamlined nacelle under the belly of the Meteor, while the water and fuel (wide-cut gasoline) are carried in separate compartments in a specially designed main tank (polished metal section on photograph shows its position) in the fuselage. The exhaust cone and combustion chamber are directed ten degrees downwards from the longitudinal axis of the aircraft and to guard against overheating, particularly during ground running of the Screamer, a stainless steel heat shield is fitted just behind the engine's exhaust.
-
Мировая Авиация 188
Для перехвата высотных бомбардировщиков прорабатывался вариант "Метеора" с дополнительным разгонным ракетным двигателем под фюзеляжем
На самолете VZ517 тестировали ЖРД Armstrong Siddeley Screamer, топливо находилось в модифицированном подфюзеляжном баке. Испытания подтвердили высокую эффективность ракетного двигателя, но в серию он не пошел. -
Air Pictorial 1955-09 / Air Pictorial's photo-review
The massive nacelles for the Nene engines almost dwarf the fuselage on the Meteor used for jet-deflection research. Few photographs have appeared of this aircraft; serial is RA490.
-
Авиация и Космонавтика 2002-03 / В.Котельников - Глостер "Метеор" (2)
"Метеоры" использовались для различных испытаний. Например, для отработки кабины с лежачим расположением пилота
-
Aeroplane Monthly 1979-08 / M.Lambert - Flying the Prone Meatbox
WK935 was the last Mk 8 off Armstrong Whitworth's assembly line, and was modified by the Company.
-
Aeroplane Monthly 1979-08 / M.Lambert - Flying the Prone Meatbox
The reduction in cross-sectional area made possible by the prone position is well shown here.
-
Мировая Авиация 188
Prone Meteor. Проблему уменьшения отрицательного воздействия перегрузок на человека пытались решить, переведя летчика в лежачее положение, в частности, чтобы уменьшить расстояние по вертикали между головой и сердцем и тем самым повысить устойчивость организма. В кабине пилот лежал на особом противоперегрузочном кресле, упираясь подбородком в специальное приспособление. Под такое положение тела адаптировали и органы управления. Для компенсации удлинения носовой части на самолет установили увеличенное оперение от NF.Mk 12. Машина WK935 в новой конфигурации выполнила первый полет 10 февраля 1954 года, а затем еще 99 полетов по программе испытаний. Для подстраховки в задней кабине, нормальной, всегда находился второй пилот.
-
Aeroplane Monthly 1979-08 / M.Lambert - Flying the Prone Meatbox
"Метеор" с опытной кабиной в полете
Gloster Meteor F.8 WK935 fitted with prone-pilot cockpit. To compensate for the extended nose, a Mk 12 fin with limited rudder travel was fitted to maintain stability.
Тип фотографий