Boeing Boeing 747-400
Варианты:
Boeing - Boeing 747-400 - 1988 - США
Страна: США
Год: 1988


Wide-bodied airliner
Описание
Фотографии:

Цветные фото (205)
Model 747-400: первый полет выполнил 29 апреля 1988 года, поставки начаты в январе 1989 года для компании "Northwest Airlines". Размеры фюзеляжа, как у 747-300, но крыло доработано - на законцовках установлены винглеты, увеличен размах; обновлено приборное оборудование; летный экипаж сокращен до двух человек; внедрено множество улучшений в области аэродинамики; в конструкции планера интенсивно использованы композиты; предусмотрены возможность размещения топливного бака в стабилизаторе и установка более эффективных двигателей. Известно несколько подвариантов базовой модификации - 747-400 Combi, грузовой 747-400F, ближнемагистральный 747-400D (Domestic) для эксплуатации на внутренних линиях Японии вместимостью 568 пассажиров. Крыло исходного размаха без винглетов; крыло, фюзеляж и шасси усилены для увеличения эксплуатационного ресурса; 747-400 PIP (Performance Improvement Package) с увеличенной взлетной массой. "Boeing" также предложила ряд других усовершенствованных модификаций. Работы по 747-500X и 747-600X были прекращены в январе 1998 года, но проектирование 747-400X продолжалось с целью внедрения в эксплуатацию 747-400ER с увеличенной до 14260 км дальностью. Продолжалось проектирование 747-400Y с дальностью полета 14430 км, с дополнительными местами для 90 пассажиров, крылом увеличенного на 2,29 м размаха и кабиной по типу кабины Boeing 777. Самолет 747-400ERF - грузовой эквивалент 747-400ER. "Boeing" также предложила 747-400BCF (Boeing Converted Freighter) на базе 747-400, конверсию производит китайская фирма "Taikoo Aircraft Engineering Со"
Прототип Boeing 747-400, оснащенный двигателями PW4056, совершил первый полет в апреле 1988 года. На фюзеляже, под надписью "BOEING 747-400", нанесены логотипы первых 18 авиакомпаний, заказавших новый самолет.
29 апреля 1988г.: совершил полет авиалайнер Boeing 747-400 - самый тяжелый пассажирский самолет на тот момент (394 632 кг).
31 июля 2002г.: с аэродрома Пайн-филд (штат Вашингтон) впервые поднялся в воздух прототип самолета Boeing 747-400ER (N747ER). Самолет стал уже 1308-м по счету "Jumbo Jet", собранным на заводе в Эверетте (штат Вашингтон).
The first 747-400ER, the 1,308th 747 to be assembled at Everett, rolls out of the paint shop on June 17, 2002. First flight is anticipated in July.
Analysts predict that significant changes to the air travel experience is on the way.
Air travel is booming in China to such an extent that Air China recorded an impressive 86.7% increase in profits - CNY 3.19 billion (£212 million) in 2006 compared to the previous year. Pictured is one of the carrier’s Boeing 747-400s.
Symbolic of the importance of Pacific Rim countries in general - and China in particular - to SFO growth, a 747-4J6(M) of Air China pulls away from the gate at the North Terminal on September 24, 1999.
К июлю 2009 года Boeing 747 400 составляли лишь 13% парка дальнемагистральных лайнеров компании "Air France", но из имеющихся еще A330-200, A340-300, Boeing 777-200ER/300ER лишь 777-300ER может сравниться с 747-м по дальности полета и пассажировместимости
Air France operated 747s for 46 years. Here 747-400 F-GEXB (c/n 24155) is pictured at Montreal in 2012. The airline’s last Jumbo, F-GITJ (c/n 32871), was phased out in January 2016, continuing an ongoing trend for 747-400s to be retired.
Air France's last 747, F-GITJ, receives a water cannon salute at Paris CDG at the end of its last commercial flight.
"Air India" стала одной из первых в мире авиакомпаний, летавших только на реактивных самолетах. В июне 1962 года она продала свой последний винтовой самолет (Lockheed Constellation), а с марта 1971 года начала эксплуатировать 747-е. Ее первый 747-400 (VT-ESM - на снимке) поступил в 1993 году, в конце 2009 года он был одной из шести таких машин, летавших под индийским флагом, включая самолет Series 300 Combi.
Five Boeing 747-400S, including VT-EVA (c/n 28094), are used for head-of-state transport duties. The ‘jumbos’ were formerly the backbone of Air India's long-haul fleet.
Компания "Air New Zealand" (на снимке) выбрала новый самолет для замены своих устаревших Boeing 747-200B: три машины переданы заказчику с декабря 1989-го по сентябрь 1992 года, а четвертая прибыла в октябре 1998 года. Впоследствии компания приобрела еще три самолета, в том числе один грузовой Boeing 747-4F6. Все пассажирские 747-400 обслуживают дальние маршруты, включая полеты в Лондон через Лос-Анджелес, Ванкувер и Брисбен.
The 1999 Rugby World Cup is highlighted on Air New Zealand 747-419 ZK-NBW, seen at London Heathrow on September 24, 1999.
Крупный внутренний перевозчик, авиакомпания "All Nippon Airways" (ANA), также приобрела у "Boeing" 11 самолетов 747-400D, первый из которых был поставлен 13 января 1992 года, а последний - 11 декабря 1995 года. ANA также занимается международными перевозками, и основу ее парка дальнемагистральных лайнеров составляли 12 машин 747-400 (фото), пока на смену им не пришли Boeing 777. К началу 2009 года у этой компании оставалось только шесть 747-400.
Boeing 747-400, известные в ANA как "Techno-Jumbo", используются на международных и внутренних маршрутах, a Boeing 747-400D летают на сильно загруженных линиях, как изображенный на снимке самолет, окрашенный по специальной схеме "Покемон".
Крупным оператором 747-400 также является компания "Asiana Airlines", хотя ее флот меньше, чем у "Korean Air". Компания заказала по одному 747-400 в 1989 и 1990 годах, получив их в 1993 и 1994 годах соответственно. Эксплуатация этих самолетов продолжалась и в 2009 году. Также с ноября 1991 по май 1997 годов были получены шесть 747-400M (фото), три из которых остаются в эксплуатации. Кроме того, пять новых 747-400F были поставлены "Asiana Airlines" между ноябрем 1994 и февралем 2006 годов, а еще два были получены из других источников.
Atlas Air Boeing 747-400 N322SG (c/n 30322) touches down at Manchester. The aircraft was returning from Miami with Manchester United FC players and staff following their pre-season tour of the United States.
Boeing 747-436 G-BYGC (c/n 25923), pictured at a gloomy Heathrow, is the first of four British Airways aircraft to be repainted as retrojets as part of the carrier's centenary celebrations.
British Airways Boeing 747-436 G-BYGC (c/n 25823) in BOAC livery leads the Red Arrows at RIAT.
The formation photographed in the hold prior to flying over RAF Fairford.
A familiar sight consigned to history: BA Boeing 747s lined up at London/Heathrow.
Heathrow is widely considered to be one of the world’s most prestigious gateways and a key city for travellers from India
All four British Airways retrojets pictured together at London Heathrow: Airbus A319-131 G-EUPJ (msn 1232) in British European Airways livery and three Boeing 747- 436s: G-BYGC (c/n 25823) in BOAC colours, G-CIVB (c/n 25811) in Negus livery and G-CIVB (c/n 27090) wearing Landor, lined up alongside A319-211 G-EUPU (msn 1384) in BA's current Chatham Dock livery.
The third retrojet was Boeing 747-436 G-CIVB (c/n 25811) which wears the Landor livery used from 1984 to 1997.
British Airways operates more 747s than any other operator, with a fleet of more than 30, including 747-436 G-CIVB (c/n 25811) in the retro Negus livery, pictured at Heathrow.
Boeing 747-436 G-CIVB (c/n 25811) arrives at Heathrow from Miami on April 1, 2019. This the fourth British Airways retrojet celebrating the carrier's centenary and wears the Negus livery (named after the creative agency that created it) worn by BA aircraft from 1974 to 1984.
A hoax bomb-warning, found in the toilet of BA 747-400 G-BYGB, resulted in an emergency landing at Berlin Tegel on September 22, 1999. The aircraft, seen with a British Regional ERJ-145, landing on a service from Manchester, later continued its flight to Hong Kong.
The ZEUS ash detection system will operate on a British Airways Boeing 747-400 for one year.
Boeing 747-400 остается одним из основных авиалайнеров в парке "British Airways", хотя компания уже приступила к кардинальному обновлению своего флота. Впрочем, даже после поступления и компанию A380 американский "Jumbo" без работы не останется.
Eighteen British Airways 747-400s have now received an updated interior.
'I say! Tell the Captain we’ve lost the wingtip’
For three days in July 1999, BA Boeing 747-400 G-BNLR operated scheduled long-range services from London Heathrow minus the port winglet. Assymetric flight on the aircraft produced no noticeable degradation to its flying characteristics, but fuel burn increased by 2.5% in the cruise. While the practice of operating regularly with just one winglet is not recommended, Boeing’s Despatch Deviation Manual does give clearance to fly safely in this condition. The cause of the deletion? A ground handling incident and the unavailability of a spare.
Analysts say that for British Airways continuing to operate 747s from ist busy Heathrow hub makes sense, because of capital expenditure savings the carrier gets from operating them rather than buying new aircraft.
European Union and US officials recently agreed a deal that removes national agreements on flights across the Atlantic from March 30, 2008. This is likely to lead to significant changes in transatlantic services as EU airlines will be allowed to fly to the US from other member states. Pictured is a British Airways Boeing 747-400, a type the airline uses to serve the US.
BA retired Boeing 747-436 G-CIVB to Cotswold Airport, Kemble in October 2020
Фарнборо-2004
Фарнборо-2004
Cathay is accelerating the retirement of its ageing, fuel-hungry, Boeing 747-400s.
Cathay Pacific Airways 747-467, B-HUJ (c/n 27595) pictured at Manchester following its arrival from Hong Kong. The aircraft was on its way to Bruntingthorpe for scrapping. This aircraft was the last 747-400 used by Cathay Pacific and was retired in October 2016.
Тайваньский национальный авиаперевозчик, авиакомпания "China Airlines" (CAL), приобрела у "Boeing" 17 пассажирских и 21 грузовой 747-400. Большую часть "четырехсотых" CAL заказала в период с 21 июля 1987 года по 25 февраля 1998 года. Все эти самолеты оснащены двигателями Pratt & Whitney PW4056. Интересно, что четыре дополнительных 747-400, заказанных 28 ноября 2002 года, оснащены двигателями General Electric CF6. Последний из самолетов был поставлен 26 апреля 2005. CAL также стала эксплуатировать 747-400F, заказав 11 августа 1999 года первую партию из 13 самолетов. Выбор двигателей фирмы "General Electric" для грузовых самолетов, очевидно, повлиял на решение оснастить аналогичными силовыми установками последние из заказанных пассажирских машин. В ноябре 2002 года CAL дополнительно заказала шесть -400F, а в мае 2003 года - еще два. Последний "грузовик" был получен 20 апреля 2007 года. К концу августа 2009 года авиакомпания продолжала эксплуатировать 13 пассажирских и 20 грузовых самолетов.
The newly-established Airlines International Representation in Europe includes Turkish Airlines and LOT Polish Airlines but its membership is mainly made up of smaller carriers such as Corsair, whose Boeing 747-422 F-GTUI (c/n 26875) is pictured departing Paris-Orly.
Sixteen Boeing 747-400s remain in service with Delta Air Lines including N671US (c/n 26477) seen on the stand at Tel Aviv-Ben Gurion International Airport.
El Al has used anti-missile countermeasures since the early 2000s. It equips aircraft operating on more sensitive routes with Elbit's C-MUSIC system.
Israel's flag-carrier uses both Boeing 777s and 747s for its long-haul services. Pictured is one of four 747-458S currently in the fleet.
JFK is still the main international gateway for New York, as illustrated by this photo which shows an El Al Boeing 747-400, Aerolineas Argentines Airbus A340-200, Avianca Boeing 767 and a Thai Airways International Airbus A340.
Авиакомпания "EVA Air", большинство акций которой принадлежит группе "Evergreen", начала работу 1 июля 1991 года как первый частный тайваньский международный авиаперевозчик. Компания заказала первые два из семи своих 747-400 (фото) 4 октября 1989 года, со сроком поставки в ноябре 1992 года. "EVA Air" также владеет самолетами относительно редкой модификации - 747-400M. Эти машины ("combi") могут быть быстро переконфигурированы для перевозки пассажиров и грузов в различных сочетаниях. Гибкость использования этих машин позволила компании сохранить четыре из них в эксплуатации до конца лета 2009 года. Получив последний 747-400M в мае 1996 года, компания тут же заказала еще три грузовых 747-400F. Последний из них был поставлен фирмой "Boeing" 12 июля 2002 года. В дальнейшем "EVA Air" довела число грузовых машин до девяти, используя разные источники. Все 747-е компании оснащены двигателями CF6-80C2B1F, лайнеры 747-400 сконфигурированы для перевозки 372 пассажиров, a "combi" - 276 пассажиров.
Самый крупный из японских покупателей 747-400, авиакомпания "Japan Airlines International" (JAL), получила от "Boeing" четыре партии этих самолетов - в общей сложности 34 машины. Первый заказ был выдан 21 сентября 1987 года, а последний - 22 декабря 1995 года. 31 июля 2001 года JAL получила последний 747-400. Все ее самолеты оснащены двигателями General Electric CF6. Компания также заказала восемь специализированных самолетов для местных авиалиний 747-400D (на снимке), полученных с 10 октября 1991 года по 1 января 1993 года. Однако, помимо прямых закупок у "Boeing", JAL получала самолеты и из других источников. В 2009 году парк собственных и взятых в аренду "четырехсотых" насчитывал 29 машин 747-400, восемь 747-400D, пять 747-400BCF (Boeing Converted Freighter) и два 747-400F.
One of the two Japan Air Self Defense Force Boeing 747-400s operated by 701 Hikotai based at Chitose used to transport the Japanese Emperor and government officials.
Despite numerous advances in technology, birds continue to pose a threat to commercial aircraft
"KLM-Royal Dutch Airlines" приобрела пять 747-400 в апреле 1986 года (с поставкой в мае 1989 года - апреле 1993 года) и 16 Boeing 747-400M Combi (на снимке; поставка с апреля 1986 года по март 1999 года). 12 сентября 1989 года компания первой ввела в эксплуатацию модель Combi, а 10 апреля 2002 года получила последний самолет данной модификации. Все самолеты работают на дальних маршрутах, в том числе шесть - под эгидой "KLM Asia". В мае 1999 года и июне 2002 года были приобретены три грузовых 747-400ERF для компании "KLM Cargo", а 5 мая 2004 года компания объединилась с "Air France" (образовалась компания "Air France - KLM").
St Maarten in the Dutch Antilles, currently served with a 747, is one of the destinations KLM’s 787 Dreamliners will fly to after entering service.
Due to the coronavirus outbreak, it is unlikely that KLM will give its Boeing 747s a send-off akin to that received by its McDonnell Douglas MD-11s in October 2014.
Yards from the world-famous Maho Beach, a Winair Twin Otter Series 300 lines up and waits for take-off on Princess Juliana International Airport’s runway 10 as a KLM Boeing 747-400, which had previously landed on runway 10, taxis back towards the terminal turn-off.
This ex-KLM Boeing 747-400 was among the first aircraft to be dismantled at Twente Airport.
Компания "Korean Air" имеет большой парк 747-400, включающий все модификации, кроме специализированных -400D и -400ER. Первые три из 27 машин 747-400 (фото) были заказаны 29 августа 1986 года, еще пять - в 1988 году, огромный заказ на 18 машин был сделан в 1990 году и, наконец, один самолет заказали в 1991 году. На конец августа 2009 года в парке компании оставался 21 самолет 747-400. Эти машины с двигателями производства "Pratt & Whitney" несут службу вместе с единственным 747-400M, заказанным "Korean Air" в апреле 1988 года и полученным в июне 1990 года. Грузовой флот "Korean Air" состоит из 747-400 трех модификаций. Десять 747-400F были получены в период с сентября 1996 по февраль 2003 года, а еще восемь ERF - с июня 2003 года по июнь 2006 года. Как и пассажирские лайнеры, эти самолеты оснащены двигателями "Pratt & Whitney". "Korean Air" также использует 747-400BCF, из которых пять находились в эксплуатации в начале 2009 года, наряду с девятью -400F и восемью ERF.
Boeing 747-4B5 10001 (c/n 26412, ex HL7465) of the Government of the Republic of the Korea arrived at Dresden Airport in Germany on March 27, 2014. It was carrying the Korean President, Park Geun-hye, during her seven-day visit to the Netherlands and Germany, which ended on March 29. The aircraft is operated by 296 Squadron of the 35th Combined Group based at Seoul AB and adopted its military serial in March 2012 in place of its civil registration.
The majority of the VIP aircraft were parked on runway 18R/36L, including Boeing 747-4B5 10001 of the Republic of Korea Air Force's 296 Special Transport Squadron.
Boeing 747-400 of Kuwait Airways (1998)
Longtail Aviation Boeing 747-400, VQ-BWT (c/n 24975), sustained an engine failure in February 2021
Минимизируя потери от мирового финансово-экономического кризиса, "Lufthansa" сократила флот 747-400 и изменила конфигурацию пассажирского салона. Но, даже готовясь к приему A380, компания не намерена отказываться от 747-400.
“You have to re-do what you did for a decommissioning,” explained Lufthansa's Mirjam Eberts of the process for readying an aircraft for its return-to-service
The riblet material was designed by Lufthansa Technik and developed and produced by BASF
AeroSHARK cuts fuel usage by reducing air resistance
The new Pier 'A' Plus at Frankfurt features two levels of gates.
The impressive flight control tower, flanked by “feeding" aircraft.
"Lufthansa" заказала первые три 747-400 (на снимке) в мае 1986 года, но затем увеличила заказ до 25 машин, которые были поставлены с мая 1989-го по март 2002 года и выполняют полеты из Франкфурта. С сентября 1989 года компания также получила семь 747-400M Combi.
Lufthansa still operates 13 747-400s including 747-430 D-ABVM (c/n 29101) and plans to phase them out by 2025, although it is committed to its fleet of 19 747-8Is.
Boeing 747-400
A Lufthansa Boeing 747 about to depart Frankfurt.
Lufthansa was one of the founder members of the Alliance and has associations with Air China and Shanghai Airlines, which may be of help in the Alliance’s aim to obtain a Chinese member. Star members often paint an aircraft in the Alliance livery, as here with a Lufthansa Boeing 747-400.
Компания "Malaysia Airlines" приобрела два Boeing 747-400M Combis с двигателями General Electric CF6-80C2 (в октябре 1987 года и январе 1988 года). В октябре 1988-го и в январе 1989 года компания приобрела еще два 747-400, также с двигателями GE, но следующие приобретенные ею 18 пассажирских (на снимке) и два грузовых самолета уже были оснащены двигателями Pratt & Whitney PW4056. На сегодня в эксплуатации остались 13 машин.
Air Atlanta Boeing 747-412 TF-AMV (c/n 28022) was repainted into the livery of Med-View Airline by Air Livery before lease to the Nigerian carrier. This aircraft was built in 1996 and was originally 9V-SPI with Singapore Airlines.
Авиакомпания "Northwest" использовала лайнеры 747 в полетах на тихоокеанских маршрутах, фотография сделана в аэропорту Кай Так в Гонконге.
Стартовый заказ от "Northwest Airlines" позволил запустить 400-й в серию в 1989 году, а первая машина - N663US - была передана заказчику 26 января. После первой партии из 10 самолетов компания в 1989 году заказала еще четыре, а в январе 2001 года - еще две машины.
Oasis Hong Kong Airlines commenced operations on October 26 last year and currently flies from Hong Kong to London and Vancouver.
Three Boeing 747-400s are in service with the airline, with a further two due to join the fleet by early next year.
Latest Oasis Hong Kong Airlines Boeing 747-481, B-LFC, is pictured touching down at RAF Fairford to attend the RIAT on July 15, 2007. The carrier also demonstrated one of its aircraft at the Biggin Hill International Air Fair.
Oasis Boeing 747s are regularly flying with load factors of 90% which has led the carrier to consider increasing the frequency of the London Gatwick service.
Rev Raymond Lee, co-founderand Chairman of Oasis Hong Kong Airlines who stated: "We are looking to add another 20 aircraft in the next five years." He and Executive Director, Priscilla Lee, were present at the RIAT airshow, along with one of the airline's 747's which performed in the flying display, to present two flying scholarships for the disabled.
Занимающаяся графическими изображениями компания "Wunala Dreaming" была создана в 1994 году. Одной из первых ее работ стала раскраска QANTAS 747-400 VH-OJB. Рисунок с мотивами северной и центральной Австралии оцифровали и увеличили в 100 раз, чтобы получить трафарет для перенесения на самолет 67 рисунков и 1324 изображений неправильной формы. Эту схему окраски позднее использовали на новой машине, но без рисунка на гондолах двигателей.
ANOTHER MAJOR network airline has announced it is to phase out its last Boeing 747s earlier than scheduled. Qantas will retire its remaining six 747-400s by the end of 2020 rather than the previously planned 2022 or 2023, ending nearly 50 years of operations with the Jumbo.
Pictured just after arriving in Germany for the World Cup is the Australian football team, which are also known as the Socceroos. They flew into Stuttgart courtesy of a Qantas Boeing 747-400.
Boeing 747s of Qantas and Singapore Airlines cross paths at Sydney's Kingsford Smith Airport. The two airlines are longtime competitors on the long-haul Asian and European routes, and Qantas has fought hard to keep Singapore out of its lucrative trans-Pacific Australia-US route.
Prior to the introduction of the Boeing 787, many Qantas long-haul routes to and from Australia relied on the 747-400.
Австралийская "QANTAS" эксплуатирует множество Boeing 747-438 (на снимке). Первые четыре заказаны 2 марта 1987 года, затем заказ увеличился до 21 машины, первая из которых передана заказчику 11 августа 1989 года (совершив перелет по маршруту Лондон - Сидней, самолет установил мировой рекорд, преодолев 18 001 км за 20 ч 9 мин). Компания стала стартовым заказчиком на Boeing 747-400ER, приобретя шесть машин в декабре 2000 года для работы на линиях из Сиднея в Лос-Анджелес, Сан-Франциско, Буэнос-Айрес и Нью-Йорк, а также на маршруте Мельбурн - Лос-Анджелес. Начиная с 2013 года "QANTAS" намерена заменить 747-400 на Airbus A380 и Boeing 787.
Progress on the first Boeing 747-400ER is evident in this view of the aircraft on the production line in early May 2002, about to have its major sections joined up. Roll-out is scheduled for June, first flight in July and delivery to launch customer Qantas Airways in October. A second variant, the 747-400ER Freighter will roll out in the summer.
Boeing 747-4J6 HZ-WBT7 named Khaled & Reem (c/n 25880, ex N747BZ) departing Budapest Airport in Hungary on August 26, 2013. The aircraft is configured with a VIP interior and is operated by the Saudi Kingdom Holding II LCC.
Большой парк 747-400 компании "Singapore Airlines" (на снимке 9V-SMB, полученный вторым) включал 9V-SMU - 1000-й Boeing 747 (поставлен авиакомпании в октябре 1993 года). В 1989 году SIA стала второй авиакомпанией, начавшей эксплуатировать самолеты Series 400.
Singapore Airlines’ Boeing 747-412 Megatops include 9V-SPH, shown landing at London Heathrow Airport in May 2003, sporting the Star Alliance symbol on the forward fuselage.
A Singapore Airlines Boeing 747-412 lifts off from Zurich. This issue features a profile of this Asian carrier which is renowned for its high standard of passenger service and also has a policy of always operating a young fleet of aircraft. Indeed, it will be the first airline to receive the Airbus A380.
This unusual formation of two South African Airways Boeing 747-400s and an A340-600 was arranged to mark the inauguration of South Africa's President Thabo Mbeki in 1999. The airline's last 747 was retired in 2007, and the A340-600 took over the long-haul routes served by the Boeings.
South African Airways will introduce Africa to the network and is planning a mini-hub at Dakar (Senegal), mirroring its set-up in Dar es Salaam (Tanzania). If fed sufficiently by other African airlines, Dakar could stimulate additional transatlantic business for the alliance.
Африка. Boeing 747-400 заказали компании "South African Airways" и "Air Namibia". Первая с мая 1989 года получила шесть 747-444 (на снимке) с двигателями Rolls-Royce RB.211. Первый самолет прибыл в 1991 году. Машины этого типа вскоре стали летать в Нью-Йорк - после отмены американских санкций в 1991 году. В декабре 1998 года компания купила еще два грузовых 747-4F6 и тогда же заказала свой последний пассажирский лайнер. С 2005 года компания заменила самолеты на Airbus A340-600. Три самолета передали в компанию "Трансаэро" и два в "Cathay Pacific" (в переделанной грузовой версии Converted Freighter). В 2009 году авиакомпания вернула один лайнер для полетов из Йоханнесбурга в Лагос (Нигерия) и Луанду (Ангола). Совместно с компанией "TAAG" последнюю линию затем продлили до Лиссабона (Португалия).
Thailand's flag-carrier has utilised Boeing 747s for long-haul routes since 1979. It currently flies the 747-400 variant, with 18 examples in the fleet.
В период с февраля 1990-го по ноябрь 2003 года авиакомпания "Thai Airways International" (на снимке) приобрела 18 Boeing 747-400, все они до сих пор находятся в эксплуатации, филиппинская "Philippine Airlines" эксплуатирует пять Boeing 747-400, некоторое время назад планировалось закупить еще восемь машин, но в 2007 году заказ был аннулирован.
Four of THAI's 16 747-400s, the backbone of the airline's long-haul fleet, will be phased out by the end of 2013.
The wing area of a Boeing 747-400 covers 6,027 ft2 / 560 m2 compared to 9,100 ft2 / 845 m2 for an A380.
Undertaking Flight TG961 between Stockholm-Arlanda Airport in Sweden and Bangkok-Suvarnabhumi Airport in Thailand on March 9, 2013 was Thai Airways International's retro-scheme Boeing 747-4D7 HS-TGP (c/n 26610), named Thepprasit. It is seen lining up on runway 01L at Stockholm. The airliner has been painted in the airline's old colours since March 2010.
ln 2005 Transaero acquired the first of its ten 747s and is still the only Russian carrier to be equipped with the type.
An aerial view of the aircraft parking area. In the lower part is the aircraft refuelling area - this service is currently provided by BP Oil Espana and is able to supply Jet A1, avgas and unleaded gasoline.
Aircraft storage and maintenance are the principal day-to-day activities undertaken at Teruel, but from the end of 2016 recycling will be added to them.
April 1992 and Boeing pose four different aircraft awaiting delivery to UAL. Clockwise from the left: 737-500, 747-400, 767-300ER and a 757-200.
Another British type in United Express service is the Jetstream Super 31, N487UE being pictured taxiing out at JF Kennedy in front of a Boeing 747-400.
One of only two US passenger airlines operating the Boeing 747-400 - the other is Northwest Airlines - United still has 30 in service and values them for their particular suitability for long transoceanic routes. The carrier believes they continue offer a high level of flexibility as well as capacity.
Boeing 747-400 N117UA (c/n 28810), pictured here on approach to London Heathrow, is one of 20 jumbos in service with United Airlines - all will be retired by the airline by the end of this year.
Intuitively, more crew members increase the margin of safety: though this may only be true if all crew members have regular hands-on experience. Analysis of an aircraft which almost crashed following an engine failure on take-off found that the First Officer made incorrect control inputs and postulated that this may have been due to the fact that the individual in question had been flying the relief category for so long that he/she had not made an actual (non-simulator) take-off in a 747 in almost three years. Perhaps this incident indicates that adding people is no longer analogous with increasing safety.
20 декабря 1996 года компания "Virgin Atlantic" разместила первый заказ на Boeing 747-400 и получила девять самолетов (на снимке) прямо со сборочной линии в период с июня 1997-го по октябрь 2003 года. Сегодня авиакомпания выполняет рейсы на 747-400 из Хитроу, Манчестера и Гатвика. Причем на лайнерах, базирующихся вне лондонского аэропорта, пассажирский салон на втором этаже уменьшенного размера. В начале 2010 года авиаперевозчик располагал 12 самолетами Boeing 747-400, причем компания стала первой, выбравшей модификацию с двигателями General Electric CF6-80C, а один из ее самолетов принимал участие в эксперименте с использованием биотоплива - он выполнил на нем перелет из Лондона в Амстердам в феврале 2008 года, но без пассажиров.
To take full advantage of the acquisition, Virgin Atlantic will likely adjust Flybe's arrival and departure times to complement long-haul offerings from Manchester and London/Heathrow.
Virgin Atlantic Airways Boeing 747-743 G-VROM (c/n 32339) recently conducted the first commercial jet flight using fuel produced using recycled waste carbon gases.
Most recent addition to the Virgin Atlantic fleet, in May, Boeing 747-4Q8 G-VFAB Lady Penelope is shown during testing in Everett, north of Seattle, prior to delivery.
Virgin Atlantic recently repainted Boeing 747-443 G-VLIP (c/n 32338) into a special livery to promote a new Star Wars attraction at Disneyland. The aircraft has also been renamed 'The Falcon'.
Boeing 747-400 G-VLIP touches down at Las Vegas McCarran International Airport on the daily service from London-Gatwick.
Virgin Atlantic, one of whose Boeing 747-400s is pictured here.
PH-KCC, an MD-11 from KLM, taxies toward the Central Terminal as G-VTOP, a 747-4Q8 of Virgin Atlantic, pulls off runway 28R on arrival in San Francisco.
Cosmic Girl surrounded by transportable ground support equipment
Virgin Orbit's carrier aircraft Cosmic Girl is towed out to the runway ahead of the company's cryogenic captive carry flight last April.
LauncherOne just before it was attached to Boeing 747-400 N744VG at Long Beach Airport.
Virgin Orbit is Spaceport Cornwall's first horisontal-launch customer
VIRGIN ORBIT confirmed its next launch will be from the UK’s Spaceport Cornwall, followed by another from its Mojave Air and Space Port base in California, making a total of four launches for 2022. The company recently received a launch licence in Brazil and signed an MoU with J-Space in South Korea.
The 70ft-long LauncherOne rocket is carried on the spare engine pylon on the 747-400's port wing.
LauncherOne is a 25-tonne two-stage rocket. Its mix of kerosene RP1 and LOX fuel launches it into low Earth Orbit after Cosmic girl carries it to an initial height of around 35,000ft
The modification work to fit the pylon on the 747 that will carry LauncherOne was carried out by L3 Platform Integration.
Virgin Orbit has converted a former Virgin Atlantic Boeing 747-400, N744VG (c/n 32745), into an air launch to orbit platform. The company was forced to postpone a trial flight to place a dummy satellite into orbit in May 2020 after discovering a technical problem with a sensor.
Ракета LauncherOne под крылом самолета-носителя Боинг 747-400 Cosmic Girl
Virgin Orbit’s Boeing 747-400, N744VG (c/n 32745) Cosmic Girl, with a LauncherOne rocket payload takes off from the Mojave Air and Space Port in California earlier this year
N744VG (c/n 32745) Cosmic Girl takes to the skies above the Mojave desert in the USA, but the 747-400 steed for LauncherOne’s proposed horizontal launch is scheduled to take off from UK soil in 2022
Самолет-носитель Боинг 747-400 Cosmic Girl, используемый в программе воздушного старта Launch Demo 2
The 70ft-long (21m) LauncherOne rocket, weighing 57,000lb (25,854kg) is carried on Boeing 747-400 Cosmic Girl's specially strengthened left wing. Its initial 'space shot' is set for early 2019.
Virgin Orbit’s first LauncherOne captive carry test on November 19,2018 over Victorville, California
A final captive carry test flight with a fuelled LauncherOne rocket will precede the full launch.
«Космическая девушка» в полете
Virgin Orbit's launch concept involves dropping a LauncherOne rocket from a Boeing 747-400.
The 747 pitches up at 35° to drop LauncherOne
Испытательный сброс ракеты 10 июля 2019 г.
17 января 2021г. компания Virgin Orbit, принадлежащая британскому миллиардеру Ричарду Бренсону (Richard Branson), провела успешный запуск космической ракеты-носителя LauncherOne методом воздушного старта со специально модернизированного самолета Cosmic Girl (Boeing 747-400).
Boeing 747-400 Cosmic Girl N744VG (c/n 32745) Cosmic Girl drops an inert LauncherOne during the first drop test of the launch system above the Mojave Desert.
Virgin Orbit's LauncherOne ignites in mid-air during the launch demo in May last year
Первый неудачный старт ракеты-носителя LauncherOne 25 мая 2020 г.
Запуск двигателя ракеты-носителя LauncherOne в ходе сброса с «Космической девушки» 17 января 2021 г.
Virgin Orbit Boeing 747 N744VG Cosmic Girl (c/n 32745) flies with the Red Arrows near Mojave, highlighting the news that a Royal Air Force Typhoon pilot, Flight Lieutenant Matthew Stannard, will be seconded to the company, which will use the 747 as part of its small satellite launch system.
Boeing 747-4H6 (борт EC-MQK, cep. № 28427) чартерной испанской авиакомпании Wamos Air
With the Federal Aviation Administration issuing its grounding of the 737 MAX a fortnight before the start of the summer schedules in Europe, airlines scrambled to shore up capacity. Turkish carrier Corendon Airlines leased in Wamos Air 747-400s to ensure connections operated as usual.
747-400F
A total of 16 Boeing 747-400F dedicated cargo aircraft have been ordered to date by six customers (Air France, Asiana, Cargolux, Cathay Pacific. KLM and Singapore Airlines). The prototype is seen here taking-off for its maiden flight on May 7, 1993.
Russia's AirBridge Cargo Airlines Boeing 747-46NERF VP-BIG (c/n 35420) undertakes one of its final test flights in Seattle, Washington, on November 12, 2007. The aircraft, the first new 747-400 Freighter to join the cargo operator's expanding fleet, was handed-over on November 16 and is the first of two being taken on lease from GE Commercial Aviation Services to expand AirBridge Cargo’s existing fleet of five 747-200/200 Freighters.
AirBridgeCargo has marked its 25th anniversary this year by applying a decal to the forward fuselage section of its nine Boeing 747-400s and eight 747-8Fs. Here 747-46NF(BR) VP-BIK (c/n 35421) departs Amsterdam Schiphol.
Boeing delivered the 1,400th 747 on February 28, 2008, when 747-41NERF VP-BIK (c/n 35421) was handed over to GE Commercial Aviation Services for lease to AirBridgeCargo Airlines, a subsidiary of Russia's Volga-Dnepr Group. The aircraft left on delivery, initially to Shannon, Ireland, on the same day. Seen here during its first flight from Everett, Washington, on February 19, it is the seventh 747 freighter for AirBridgeCargo, joining five 747-200/300Fs and one 747-400F. The Volga-Dnepr Group has also ordered five of Boeing's new 747-8 Freighters.
Cargo contributed a third of global airline revenues in 2020, according to IATA
Air Cargo Global Boeing 747-481F OM-ACA (c/n 34016) arrives at London Stansted Airport. This is one of two 747-400s normally operated by the Slovakian cargo airline from Bratislava and Frankfurt on routes to Dubai, Mumbai, Hong Kong and Shanghai It was at the Essex airport flying in place of the Atlas Air 747 on the twice-weekly flight to there from Lagos.
Семь самолетов в декабре 1987 года заказала компания "Air France", они поставлены в феврале 1991-го - январе 1993 года. В декабре 1987 года были заказаны пять Boeing 747-400M Combi, в апреле 2001 года - два 747-400ERF (на снимке) для "Air France Cargo". 17 октября 2002 года компания стала первой, кто вывел на линии 747-400ERF. Девять 747-400 компании "Air France" будут переоборудованы в грузовые, а остальные к 2013 году уступят место Boeing 777-300ER.
Air France has had a dedicated cargo division for a number of decades and continues to put great emphasis on this part of the company. It has one of the latest freighters in the 747-400ERF (pictured) and was also the launch customer for the 777F.
Крупная американская грузовая авиакомпания "Atlas Air", специализирующаяся на долгосрочной аренде лайнеров 747, заказала 15 машин у "Boeing" (на фото), главным образом модификации 747-47UF с большой боковой грузовой дверью. Десять лайнеров заказали в июне 1997 года, первый из них поставлен 29 июля 1998 года. В феврале 1999 года заказали еще два, в ноябре 2000 года - еще три. Последняя машина поступила 6 декабря 2002 года.
The Atlas Air Boeing 747-47UF N495MC has been operating British Airways cargo flights through Stansted since it was delivered in May 1999
At a ceremony held at Paine Field in Everett, Washington, on July 21, 2008 Boeing and Cargolux marked the delivery of the 16th and final Boeing 747-4R7F (LX-YCV,c/n 35895, named City of Contern) to the cargo carrier. The aircraft made its first flight on July 8. Cargolux is the launch customer for the 747-8 Freighter and is due to receive the first of 13 of the new-generation aircraft in 2009.
Грузовой Boeing 747-467F авиакомпании Cathay Pacific. Аэропорт Лондон-Хитроу, 15 марта 2010 г.
Cathay Pacific Cargo took delivery of the first of six Boeing 747-400ERF freighters it has on order on May 23, 2008. The airline currently also has six examples each of 747-400BCFs, -200 and -400 freighters in service and outstanding orders for an additional pair of -400BCFs.
Китайские авиакомпании располагают большим парком 747-400 различных модификаций. Пять операторов купили новые самолеты непосредственно у "Boeing". Самый большой флот принадлежит авиакомпании "Cathay Pacific Airways", заказавшей с июня 1986 по май 1992 года 17 самолетов, оснащенных двигателями Rolls-Royce RB.211. Последний из этих самолетов был получен 10 июня 1994 года, но к лету 2009 года компания довела численность своего флота до 23 машин, приобретя дополнительно самолеты у других операторов. "Cathay" использует 747-400 (справа нижний) на дальних маршрутах и на местных авиалиниях с большой загрузкой. Грузовой флот "Cathay" включает девять 747-400BCF (компания стала первым покупателем конверсированных машин в 2005 году), шесть 747-400ERF (верхний) и шесть стандартных -400F. Все 747-400F имеют двигатели фирмы "Rolls-Royce", но на самолетах модификации ERF, последний из которых был поставлен в апреле 2009 года, установлены двигатели Pratt & Whitney PW4062.
"China Airlines Cargo" - один из эксплуатантов грузового варианта 747-400, уникальной машины среди гражданских самолетов, поскольку Ан-124 и Ан-225 строились изначально для военных и специальных задач. Заказчикам поставлялись две модификации - Boeing 747-400F (на снимке) и 747-400ERF.
Manchester Airport handled 148,000 tons last year. Part of this total was carried on Boeing 747 Freighters of Cathay Pacific, Dragonair and the airline pictured, China Airlines.
China Airlines Cargo Boeing 747-409F B-18723 (c/n 34266) undertakes a test flight on October 18, 2006. The aircraft is the 20th for the Taiwanese national carrier and was delivered on October 25.
Boeing 747-400ERF имел максимальную взлетную массу 412 770 кг - при максимальной массе полезной нагрузки 112 760 кг. "China Cargo Airlines" получила этот B-2425, первый из двух заказанных в июле 2005 года Boeing 747-400ERF, 13 сентября 2006 года. Поставленные машины серии "ER" большей частью были грузовыми.
Seen here on August 25, 2006, Boeing 747-40BERF B-2425 (c/n 35207) is the first 747-400ER (Extended Range) Freighter for China Cargo Airlines and was delivered on September 13. The aircraft is the first of two ordered in July 2005.
China Southern Airlines has taken delivery of the first Boeing 747-400F Freighter to be delivered to a Chinese carrier. The aircraft, 747-41BF B-2473 (c/n 32803) seen here, was handed-over at Everett, Washington, on June 19, 2002 and becomes the first all-cargo aircraft in the 110-strong China Southern fleet. It will enter service on the Shenzhen - Chicago - Shanghai - Shenzhen cargo route.
Boeing 747-4EVERF B-2439 (c/n 35170), the first of six ordered by Shenzhen, China - based Jade Cargo International, was delivered to the airline by Boeing on July 31, 2006 and entered service in the first week of August.
Seoul-based Korean Air is fifth in global rankings for international scheduled cargo tonne-kilometres
Когда выпуск 747-400 близился к концу, "Boeing" и IAI разработали несколько вариантов переоборудования списанных стандартных авиалайнеров в грузовые самолеты. Компания IAI предлагала 747-400SF. На снимке: Boeing 747-400BCF (Boeing Converted Freighter).
Seen here on August 11, 2006 after undergoing Boeing Converted Freighter modifications is former Korean Air passenger 747-4B5 HL-7606 (c/n 24199), which is now ready for redelivery to Korean Air Cargo following the announcement by Boeing on August 22 that it had been completed and certified after modification by TAECO in Xiamen, China. Korean Air began undertaking its own freighter conversions on August 4, when it began modifying a 747-400 at its facilities in Pusan, Korea, using a Boeing 'freighter kit'. Korean Air has six freighter kits remaining on firm order and has options on a further 13.
Note the tail brace under the rear of Korean Air Boeing 747-400F HL7403, which prevents it tipping up due to the rearward centre of gravity as it is loaded.
Boeing 747F перевозит широкий ассортимент грузов - от посылок до яхт и объемных грузов. На снимке - Boeing 747-400 компании "Lufthansa Cargo".
Former Singapore Airlines Boeing 747-412BCF(Boeing Converted Freighter) N733BA (c/n 24061, ex 9V-SMA) seen outside the Taikoo (Xiamen) Aircraft Engineering Co Ltd (TAECO) facility in Xiamen, China, on November 22, 2006, following completion of BCF conversion. The aircraft had arrived at Xiamen on February 6, 2006, and, following completion of freighter conversion by TAECO, reflew on November 20. Boeing confirmed on November 30 that the aircraft has now been delivered to Guggenheim Aviation Partners, which has leased it to Martinair Cargo as PH-MPP. This was the seventh 747-400BCF to be delivered through Boeing. Guggenheim and Martinair Cargo have lease agreements on a further three 747-400BCFs, which will be converted and delivered in 2007 and 2008.
A Singapore Airlines Cargo Boeing 747-412F lifts off from Anchorage in Alaska, a key re-fuelling point for freight flights between Europe and Asia. This carrier is among the world's top nine cargo airlines - the eight others are also from Asia.
Boeing 747-400F freighter of Singapore Airlines (1998)
SIAEC has check capability on a wide range of aircraft, from single-aisle Airbus A320s to widebody Boeing 747s
Delivered to Guggenheim Aviation Partners (GAP) on December 20, 2006 for lease to TNT Airways was Boeing 747-4HAFER(SCD) OO-THA (c/n 35232), which is seen here making its first flight on December 12, 2006, marking the first delivery to both customers of a 747-400ER Freighter. GAP ordered six 747-400ERFs in June 2005 and TNT will add a second 747-400ERF from GAP in spring 2007.
Широкое применение нашли грузовые варианты 747-400 (на фото), которые используются крупными транспортными компаниями по всему миру и американскими военными.
Большой объем грузов, которые не помещаются в грузовые отсеки широкофюзеляжных авиалайнеров, грузится через носовой люк грузовых Boeing 747. На снимке - Boeing 747-400 компании "Atlas Air".
 
The 747-400 SuperTanker pictured departing Tel Aviv on its first firefighting mission after deploying to Israel.
The world's largest aerial firefighting aircraft made its debut at the Aerial Firefighting International Conference, held on March 22-23, 2016 at McClellan Field in Sacramento, California. Built for Japan Airlines as JA8086, Boeing 747-446 BCF (c/n 25308) had flown as N492EV for Evergreen Airlines before being obtained by Global SuperTanker Services of Colorado Springs. Global also purchased the retardant systems, Supplemental Type Certificate, and patents that Evergreen had owned. The 19,600 US gallon (74,194 litre) system features eight constant flow retardant dispersal tanks that came out of the 747-273C that Evergreen operated as Tanker #947. The new tanker is registered N744ST and will fly as Tanker #944 with the name Spirit of John Muir.
From the Boeing 747 tanker to the Air Tractor AT-802F, a range of both fixed and rotary wing types are used to tackle fires.
The full spectrum of fixed-wing firefighting aircraft was represented at AFF 2016 ranging from the Amphibious Air Tractor AT-802F single engine air tanker (SEAT) in the foreground, to the Boeing 747-446 very large air tanker in the background. The land based AT-802F has a 800 gallon (3,028 litre) capacity tank, while the amphibious Fire Boss model can operate between 600 and 800 gallons (2,271 - 3,028 litres) per load. If a fire is located a mile or less from a water source the amphibious 802F can deliver 14,000 gallons (52,995 litres) over a one-hour period.
A publicity photo of Sir Richard Branson and Captain Geoff Andreasen of Virgin Atlantic taken before the flight from London to Amsterdam on February 24, 2008 this year, which used a renewable fuel. Behind them is one of the Boeing 747-400s four General Electric CF6-80C2BF5 engines which used a biofuel made from coconut oil and babassu oil. The airline was the first in the world to use renewable fuel.
Among its new technology products, Lufthansa Technik has a sharkskin coating developed with BASF. Here, a technician works with the coating on a Lufthansa 747-400 during trials in 2019
MROs are among the businesses affected by the Russian invasion of Ukraine
Landing gear assembly work on a Boeing 747-400 during a D-check.
This aerial view shows the eastern part of Auckland Airport and the pleasant surrounding area. At the extreme bottom right of the picture is the Ansett New Zealand terminal, and immediately to the left of it is the Air New Zealand one, with a 737 parked on the apron. In the upper left of the picture is the Air New Zealand maintenance complex with a 747 visible on the ramp.