De Havilland Mosquito F
Варианты:
De Havilland - Mosquito F - 1941 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1941


Описание:
Mosquito NF / FB
de Havilland DH.98 Mosquito
Фотографии:

Ч/б фото (205)

Mosquito NF / FB

Многоцелевой боевой самолет, деревянный двухместный моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Разрабатывался одновременно в вариантах истребителя, бомбардировщика и разведчика. Проект выполнен в КБ фирмы "Де Хэвилленд эйркрафт" под руководством Д. Де Хэвилленда и С. Уолкера. Истребительный вариант отличался усиленной конструкцией крыла, установкой стрелково-пушечного вооружения и компоновкой кабины экипажа. Экипаж - два человека. Первый полет опытного истребителя DH.98 произошел 15 мая 1941 г. Серийное производство начато с сентября 1941 г. Выпускался заводами "Де Хэвилленд" в Хэтфилде, Левсдене, Честере, Бэнкстауне (Австралия), Даунсвью (Канада). Всего изготовлено 7781 экз. В период Второй мировой войны состоял на вооружении в Великобритании - с декабря 1941 г., в США и Канаде - с 1943 г., в Австралии - с начала 1945 г.
Основные серийные модификации истребителей, выпущенных во время войны:
   - NF II - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 21, вооружение 4x20, РЛС AI Mk.V;
   - NF XII - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 21/23, вооружение 4x20, РЛС Al Mk.VIII;
   - NF XVII - ночной истребитель с РЛС, вооружение 4x20, РЛС AI Mk X;
   - FB VI - истребитель-бомбардировщик (бомбы до 1000 кг) с моторами "Мерлин" 21/25;
   - NF XIII - ночной истребитель с измененной конструкцией крыла, подвесными баками, моторы "Мерлин" 21/23;
   - NF XIX - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 25, РЛС в носовом обтекателе;
   - NF 30 - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 72, 76, 113;
   - NF 36 - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 113/114 и РЛС AI Mk.XI;
   - NF 38 - ночной истребитель с моторами "Мерлин" 113/114 и РЛС AI Mk.XI;
   - FB XVIII - истребитель-бомбардировщик, штурмовик для операций над морем, усиленная бронезащита, дополнительный бензобак, вооружение 1x57;
   - FB 40 - австралийская модификация истребителя-бомбардировщика с моторами "Мерлин" 31/33;
   - FB 21- канадская модификация истребителя-бомбардировщика с моторами "Мерлин" 31/33;
   - FB 26 - вариант FB 21 с моторами "Мерлин" 225.
Ночные истребители "Москито" начали применяться в ПВО Англии с апреля 1942 г., с декабря - на Мальте, с мая 1943 г. - в Индии. С конца 1943 г. и до завершения войны ночные истребители и истребители-бомбардировщики использовались повсеместно. Американская авиация применяла "Москито" как ночные истребители в Великобритании и Северной Африке в 1943 г. Машины австралийской постройки в войне практически не участвовали.
Самолет снят с производства в Канаде в середине 1945 г., в Австралии - в октябре 1945 г., в Великобритании - в ноябре 1950 г. Снят с вооружения в Австралии в конце 1945 г., в Канаде - в конце 1947 г., в Великобритании - в мае 1952 г.


"Москито" NFXV||
Размах:||19,13 м
Длина:||12,3 м
Моторы, количество х мощность:||2x1680 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||7840 кг
Максимальная скорость:||660 км/ч
Практический потолок:||13200 м
Дальность: 1640 км||

de Havilland DH.98 Mosquito

<...>
   Второй прототип, Mosquito Mk II, взлетевший 15 мая 1941 года, был оснащен двигателями Merlin 21 и представлял собой ночной истребитель с РЛС AI.Mk IV и установленной в носовой части батареей из четырех 20-мм пушек и четырех 7,7-мм пулеметов. Получившие обозначение Mosquito NF.Mk II, эти самолеты сначала поступили на вооружение 157-й эскадрильи, совершившей первый боевой вылет ночью с 27 на 28 апреля 1942 года. Вскоре после этого самолеты получила 23-я эскадрилья, ставшая первым подразделением с Mosquito на Средиземноморском ТВД. С декабря 1942 года эта часть базировалась в Луга на Мальте. Mosquito использовались не только как ночные истребители, но и в качестве "интрудеров" (intruder - самолеты для ночных бомбардировок и блокирования вражеских аэродромов), совершив первый вылет в этой роли ночью с 30 на 31 декабря 1942 года. Всего было построено 467 ночных истребителей.
   Последним из базовых вариантов был учебный Mosquito T.Mk III с двойным управлением, и 343 построенных самолета этого типа были оснащены двигателями Merlin 21. Mosquito строился не только в Великобритании, но и предприятиями "de Havilland" в Австралии и Канаде. В общей сложности были выпущены 7785 самолетов. Многие из них продолжали оставаться на вооружении Королевских ВВС в первые послевоенные годы. Фоторазведывательные варианты Mosquito широко использовались на Ближнем и Дальнем Востоке, а действовавшая в Малайе 81-я эскадрилья была последним подразделением, летавшим на этих самолетах, с которыми она рассталась в конце 1955 года. Последние бомбардировщики уступили место самолетам English Electric Canberra в 1952-1953 годах, некоторые из них затем использовались для обучения, а часть была переделана в разведчики и буксировщики мишеней, которые продолжали нести службу до 1961 года. Раньше всех были отправлены в отставку истребители, уже в начале 1950-х годов уступившие место новым реактивным машинам.


Варианты

   Mosquito FB.Mk VI: самый массовый вариант. Ночной истребитель/бомбардировщик на базе F.Mk II с возможностью нести бомбы на внутренней и внешней подвесках, а с 1944 года - НАР; силовая установка - двигатели Merlin 21 или 23 мощностью 1460 л.с. (1089 кВт), или Merlin 25 мощностью 1635 л. с. (1219 кВт) (построено 2718)
   Mosquito FB.Mk X: не строившийся вариант истребителя-бомбардировщика
   Mosquito NF.Mk X: не строившийся вариант ночного истребителя с двигателями, оснащенными турбонагнетателями
   Mosquito FB.Mk XI: не строившийся вариант истребителя-бомбардировщика с двигателями, оснащенными турбонагнетателями
   Mosquito NF.Mk XII: новое обозначение доработанных NF.Mk II, получивших РЛС AI.Mk VIII сантиметрового диапазона (переделано 97)
   Mosquito NF.Mk XIII: новый вариант ночного истребителя, аналогичного NF.Mk XII, но с доработанным крылом и увеличенным запасом топлива (построено 270)
   Mosquito NF.Mk XIV: не строившийся вариант NF.Mk XIII с двигателями оснащенными нагнетателями
   Mosquito NF.Mk XV: высотный ночной истребитель с увеличенным размахом крыла, герметичной кабиной, РЛС AI.Mk VIII, подфюзеляжной установкой четырех пушек и двигателями с турбонагнетателями (переделано пять B.Mk IV)
   Mosquito NF.Mk XVII: новое обозначение доработанных NF.Mk II, получивших американскую РЛС AI.Mk X (доработано 100)
   Mosquito FB.Mk XVIII: вариант на базе FB.Mk VI с двигателями Merlin 25 мощностью 1635 л.с. (1219 кВт), 57-мм противотанковой пушкой Molins в носовой части фюзеляжа, НАР и усиленной бронезащитой; использовался преимущественно для атак подводных лодок и кораблей (построено 25)
   Mosquito NF.Mk XIX: ночной истребитель на базе NF.Mk XIII с "универсальной" носовой частью, пригодной для установки американской или британской РЛС (построено 220)
   Mosquito FB.Mk 21: FB.Mk VI канадской постройки с двигателями Merlin 31 мощностью 1460 л.с. (1089 кВт) (построено три)
   Mosquito T.Mk 22: вариант T.Mk III канадской постройки
   Mosquito FB.Mk 24: истребитель-бомбардировщик канадской постройки с двигателями Merlin 301 мощностью 1620 л. с. (1208 кВт), оснащенными нагнетателями (построено два)
   Mosquito FB.Mk 26: вариант FB.Mk 21 канадской постройки с двигателями Packard Merlin 225 мощностью 1620 л. с. (1208 кВт) (построено 338)
   Mosquito T.Mk 27: вариант T.Mk 22 канадской постройки с двигателями Packard Merlin
   Mosquito T.Mk 29: учебный вариант на базе FB.Mk 26
   Mosquito NF.Mk 30: высотный ночной истребитель с двигателями Merlin 76 мощностью 1710 л.с. (1275 кВт), оснащенными нагнетателями и аппаратурой РЭП (построено 526)
   Mosquito NF.Mk 31: не строившийся вариант NF.Mk 30 с двигателями Packard Merlin
   Mosquito TR.Mk 33: палубный истребитель/торпедоносец/разведчик (Sea Mosquito) на базе FB.Mk VI, но со складывающимся крылом, тормозным крюком и другими доработками
   Mosquito NF.Mk 36: аналогичен NF.Mk 30, но с американской РЛС AI.Mk X и двигателями Merlin 113/114 мощностью по 1690 л.с. (1260 кВт) (построено 266)
   Mosquito TR.Mk 37: вариант TR.Mk 33 с британской РЛС (построено 50)
   Mosquito NF.Mk 38: аналогичен NF.Mk 30, но с британской РЛС AI.Mk IX (построено 50)
   Mosquito TT.Mk 39: новое обозначение бомбардировщиков B.Mk XVI после переделки в буксировщики мишеней для Королевских ВМС
   Mosquito FB.Mk 40: строившийся в Австралии вариант FB.Mk VI с двигателями Merlin 31 мощностью 1460 л. с. (1089 кВт) (построено 178)
   Mosquito FB.Mk 41: прототип истребителя-бомбардировщика австралийской постройки, аналогичен FB.Mk 40, но оснащен двигателями с двухступенчатыми нагнетателями (построен один)
   Mosquito FB.Mk 42: австралийская конверсия FB.Mk 40 с двигателями Merlin 69 (переделан один самолет)


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland Mosquito FB.Mk VI

   Тип: двухместный истребитель-бомбардировщик
   Силовая установка: два рядных поршневых двигателя Rolls-Royce Merlin 25 мощностью по 1635 л. с. (1219 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 3960 м - 611 км/ч; крейсерская скорость на высоте 4570 м - 523 км/ч; начальная скороподъемность 869 м/мин; потолок 10 060 м; дальность полета с бомбовой нагрузкой на внутренней подвеске 2655 км
   Масса: пустого 6486 кг; максимальная взлетная 10115 кг
   Размеры: размах крыла 16,51 м; длина 12,34 м; высота 3,81 м; площадь крыла 41,99 м2
   Вооружение: четыре 20-мм пушки Hispano и четыре 7,7-мм пулемета Browning в носовой части, до 907 кг бомб в бомбоотсеке и на держателях под крылом или 454 кг бомб в бомбоотсеке и восемь 27-кг НАР под крылом
F.Mk II
Первый опытный "Москито"-истребитель W4052 с локатором AI Mk IV
The Mosquito fighter prototype W4052 in night fighter configuration with AI Mk IV radar and all-black finish on test from the A&AEE in September 1941.
Прототип истребительного варианта "Москито" W4052
Прототип ночного истребителя «Москито» NF.II (per. W4052)
The Mosquito fighter prototype W4052 in day fighter finish with ejector exhausts.
Fighter variants of the Mosquito were formidably armed, the four 0·303in Browning machine-guns in the nose, together with four 20mm cannon mounted under the cockpit floor, packing quite a punch. This is the Mosquito F.II fighter prototype, W4052, during the making of the 1944 promotional film de Havilland Presents the Mosquito.
Воздушный тормоз Юнгмана в виде "юбки" испытывался на прототипе NF с бортовым кодом W4052. Испытывались также воздушные тормоза иных типов, но от них отказались, поскольку обычный выпуск шасси давал больший тормозящий эффект.
Экспериментальные воздушные тормоза в виде "оборки" на истребителе "Москито"
A close-up of the annular speed brake that was test-flown on the fighter prototype W4052 during 1942. The lower segment drooped when the aircraft was stationary as there was no pressure in the pneumatic system, activated in flight by the venturi intake visible ahead of the airbrake.
Макет турели, установленной на первом прототипе «Москито»
Вид на опытную установку башни "Бристоль" B.XI с четырьмя пулеметами
A close-up of the four-gun Bristol B.XI turret in an early Mosquito II - probably W4053 - photographed at Salisbury Hall prior to its first flight in September 1941.
Trial installation of a Helmore Turbinlite in the nose of an early production Mosquito II ( W4087).
The Mosquito II DD723 fitted with Merlin 23 engines and deep chin radiators replacing the standard wing root installation.
Американский "Лайтнинг", как и британский "Москито" являлись на момент своего рождения сосредоточием технических новшеств, что и предопределило высокие характеристики обеих машин, но при этом изначально предназначались для решения различных задач. Однако именно высокие летно-технические данные этих самолетов позволяли их эффективно использовать при решении различных задач.
Начав осваивать новейшие тяжелые истребители "Москито NF Mk.II", 23-я эскадрилья столкнулась с немалым ворохом проблем, которые в течение довольно длительного времени нивелировали все достоинства новых самолетов
In addition to operating Mosquito VIs, 605 Sqn flew Mk IIs for several months during 1943. Aircraft DZ716 was lost in a crash landing at Castle Camps on July 7, 1943. The Mosquito Mk VI entered 605 Sqn service that same month.
"Москито NF Mk.II" из состава 456-й эскадрильи, зима 1942-1943гг.
Лишенный РЛС, NF.Mk II (Special) был оптимизирован для выполнения рейдов вглубь территории противника. На снимке: самолет 23-й эскадрильи, переброшенной в конце 1942 года на Мальту. Интересна гибридная (дневная сверху, ночная снизу) окраска истребителя.
К сожалению, довольно редко удается найти фотографии самолетов времен Второй Мировой войны, на которых они были бы засняты в одно и то же время, но с разных сторон. Но "Москито NF Mk.II" (DZ238, борт YP-A) командира 23-й эскадрильи уинг коммандера П.Г.Уикихэм-Бэрнса в этом смысле повезло. Первый снимок сделан на Мальте, куда 23-я эскадрилья прибыла 23 декабря 1942г., а второй - двумя месяцами ранее в Великобритании
Тяжелый истребитель "Москито" F.Mk II - один из наиболее мощных истребителей ВВС Великобритании (4 x 20 мм, 4 x 7,7 мм)
Безрадарный «Москито» F.II из 27-й эскадрильи. Индия, Агартала, 3 мая 1943 г.
BOAC shared its base at Leuchars with B Flight of No 333 (Norwegian) Sqn, both enjoying the benefits of co-location, especially regarding ground services. Here Mosquito II DZ744 of No 333 Sqn shares the ramp at Leuchars with BOAC Mosquito VI G-AGGC (formerly HJ680) in late 1943 or early 1944.
Истребитель "Москито" II, оборудованный локатором AI Mk.IV, из состава первой серии в 50 самолетов. Самолет окрашен черной краской типа "ламповая копоть"
The Mosquito Mk II W4076, from the initial 50-aircraft production batch, at the A&AEE Boscombe Down in February 1942. This aircraft is in the RDM 2A "lamp black" finish, later discarded because of its high drag.
The Mosquito NF II (DD609 illustrated) with "arrowhead” AI Mk 4 radar which joined the RAF night fighting component in 1942.
Маскировочная окраска черной матовой краской снижала максимальную скорость ночного истребителя более чем на 30 км/ч, поэтому от нее быстро отказались. DB609 - 10-й из 150 самолетов второй партии NF.Mk II.
NF.Mk.II из состава 307-й эскадрильи (польской) осенью 1942г.
The first of numerous night fighter variants of the Mosquito, the NFMk II had Al Mk IV with the distinctive dipole aerials in the nose and wings.
A Mosquito II with AI Mk V radar in service with No 456 Squadron, an Australian-manned unit operating from RAF Middle Wallop in mid-1943.
T.Mk III
A late-model Mosquito T Mk III in all-yellow trainer finish; this type shared with the fighter models a flat bullet-proof windscreen.
This splendid photograph of British Aerospace's D.H.98 Mosquito T Mk III RR299 was taken in August this year. Built at Leavesden in 1945 this dual trainer ended its service days at Exeter as a target tug and was retired in 1963. In that year it was registered to Hawker Siddeley as G-ASKH and used extensively for film work. The spurious squadron markings were applied for the film 633 Squadron in the Sixties.
The ever popular Mosquito T.3. RR299.
RR299 as she appears today, in 633 Squadron markings.
Another view of HCEU Mosquito T.III TV959, flying from White Waltham in October 1958 with starboard prop feathered. This aircraft ended its days with the Civil Anti-Aircraft Co operation Unit at Exeter in 1963.
Mosquito T.III TV959 of the RAF's Home Command Examining Unit airborne from White Waltham in October 1958.
Flying with the Home Command Examining Unit in October 1958.
D.H.98 Mosquito Mk III TV964 being flown by ATA pilot Peter Garrod over Princes Risborough on September 26, 1945, photographed from ATA taxi Fairchild C.61 Argus HB604.
Mosquito RR299, the subject of the March issue's Preservation profile and of many subsequent letters.
Mosquito RR299 takes a close look at Old Warden during a previous visit to the airfield.
Landing at Exeter in 1962 returning from a CA-ACU flight.
At a Farnborough airshow in the mid-Sixties
Bill Brayshaw, who maintains the Mosquito in flying trim, polishes the aircraft's windscreen.
Mosquito T.III VT621 of 204 AFS, pictured in October 1951. This aircraft later passed to 1 Overseas Ferry Unit and was struck off RAF charge in October 1956.
Sgt Hamon, the author’s navigator for the high-level navigational exercise.
The author with Mosquito T.III VT621 in November 1951.
Some of the students of 204 AFS in autumn 1951. From left to right: Sgt Richmond, the author, Plt Off A. N. Other, Flt Lt Bennett, Sgt Kennett and Lt Pertot of the Yugoslavian Air Force (in civvies).
In this picture British Aerospace pilot Tony Craig is portrayed with the Mosquito.
FB.Mk VI
К концу 1943 года применение истребителя Mosquito позволило ВВС Великобритании действовать на большой дальности. Эти NF.Mk II (Special) из 605-й эскадрильи не имели РЛС и использовались с дневным камуфляжем. Позднее 605-я эскадрилья с более универсальными FB.Mk VI действовала над всей Европой.
Mosquitoes of 487 Squadron. A RNZAF unit, 487 was formed in Norfolk in mid-August 1942, and received Mossies in the autumn of 1943.
FB.Mk VI стал самым массовым вариантом Mosquito, сочетая наступательное стрелковое вооружение NF.Mk II с возможностью нести бомбы на внутренней и внешней подвеске. На фотографии - самолеты 487-й эскадрильи новозеландских ВВС.
After initial structural problems No 82 found the Mosquito to be a devastating tool for long-range intruder missions over Burma.
Истребитель-бомбардировщик Mosquito FB.Mk VI из состава 487-й эскадрильи новозеландских ВВС с подвешенными на подкрыльевых пилонах 250-фунтовыми авиабомбами.
18 февраля 1944 года 487-я новозеландская эскадрилья приняла участие в знаменитом рейде на тюремный комплекс в Амьене - операция "Jericho". Ее Mosquito FB.Mk VI разрушили стену тюрьмы, благодаря чему более 100 членов Сопротивления, приговоренных к смерти, смогли сбежать.
A Mosquito FB Mk VI, the fighter-bomber derivative of the Mk II fighter distinguished by its ability to carry bombs in the fuselage and bombs or fuel tanks on the wings.
Истребитель-бомбардировщик "Москито" FB VI Королевских ВВС Великобритании с четырьмя 20-мм пушками в носовой части фюзеляжа
Переделанный из Mk II истребитель-бомбардировщик FB.Mk.VI, оборудованный подкрыльевыми бомбодержателями
A Mosquito FB Mk VI, the fighter-bomber derivative of the Mk II fighter distinguished by its ability to carry bombs in the fuselage and bombs or fuel tanks on the wings.
Standard armament of the fighter Mosquito, such as the FB Mk VI shown here, comprised four 0-303-in machine guns and four 20-mm cannon in the nose and forward fuselage.
Данный Mosquito FB.Mk VI сфотографирован во время испытаний в Научно-исследовательском центре вооружений в ноябре 1943 года. Самолет несет реактивные снаряды калибра 7,62 см, оснащенные 27-кг боевой частью.
A Mosquito FB Mk VI with an early installation of 60-lb (27-kg) rocket projectiles on British-developed launching rails under the wings.
A Mosquito F.B.6, night-fighter conversion.
Этот самолет FB.Mk VI принадлежал 143-й эскадрилье, он несет новые PC, оснащенные модифицированными 11-кг полубронебойными боевыми частями, более эффективными против крупных боевых кораблей противника.
Mosquito FB.VI HR405 (two Rolls-Royce Merlin 21 engines) of 143 Sqn, armed with eight RPs, was employed by Coastal Command on armed recce over the Norwegian coast.
A typically dynamic portrait of a de Havilland Mosquito FB.VI of No 143 Sqn by aviation photography legend Charles E. Brown. The FB.VI was a combination of the F.II fighter variant’s airframe fitted with the strengthened wing incorporated into bomber variants of the type, giving the Mosquito the agility of a fighter and the ability to carry a meaningful bombload. This example is seen with wing-mounted rocket projectile (RP) rails, RPs being used to devastating effect by the Banff Strike Wing, of which No 143 Sqn was a part.
NEWLY-APPOINTED TAH Editorial Board member Gregory Alegi recently found this photograph while looking for something else. We are sure we’ve seen it before, but cannot recall the occasion or the story behind it. Can anyone from the readership provide chapter and verse? If so, please contact the Editor or the Managing Editor.
Норвежский «Москито» FB.VI. 1948 г.
В одном из вылетов в июне 1943 года самолет Mosquito FB.Mk VI из 418-й эскадрильи пушечным огнем уничтожил на земле два немецких бомбардировщика, а бомбами поразил железнодорожный состав и радиостанцию.
Fitting 60lb-warhead rockets to the single-runner rails of a Mosquito in 1945.
Подвеска 500-фунтовых бомб под «Москито» FB.VI из 464-й эскадрильи на аэродроме Хансдон
Пристрелка пушек и пулеметов на «Москито» FB.VI
Пуск ракет с истребителя-бомбардировщика
Самолеты Берегового командования в течение всей войны наносили удары по кораблям и судам противника в открытом море и в портах. К операции могли привлекаться до 34 самолетов Mosquito. На снимке: Mosquito FB.Mk VI из 143-й эскадрильи наносит удар по судам противника в Санде-Фьорд, Норвегия, 4 апреля 1945 года. Во время этого удара на пяти судах возникли пожары.
"Москито" атакует подводную лодку
Mosquitoes mounting a rocket attack on shipping in the Dais fjord in Norway a month after the Beaufighter raid recounted here.
«Москито» FB.VI из 248-й АЭ уничтожают суда противника в период высадки англо-американских войск в Нормандии. Июнь 1944 г.
Кадр кинопулемета - Mosquito выполняет горку после сброса бомб на цель.
"Москито" в налете на Амьен. Здание тюрьмы в момент налета. Обрушенная стена тюрьмы.
Built as part of the same batch of 500 Mosquito FB.VIs as HR204 at the Standard Motors factory at Ansty, near Coventry, the fuselage of HR368 is prepared for completion. The FB.VI "intruder” variant first flew in June 1942, this adaptable fighter-bomber becoming the most numerous and widely used version of the Mosquito.
The Squadron’s final type during World War Two was the superb Mosquito FB.Vl. HR551 ‘UX-P’ at Cholavarum in 1945. It wears SEAC two-tone blue markings.
Mosquito F.B.Vl RF613 of 248 Squadron made a forced landing at Save, near Gothenburg on April 2, 1945, after attacking German naval targets at Kattegat. Although later sold to Svensk Flygtjanst, it never flew again.
Mosquito NS993 apparently intact and parked on the edge of Dubendorf airfield. Note the feathered starboard propeller.
A pair of Mosquito FB.VIs of the Fighter Experimental Flight in their revetments at the northeast corner of Ford airfield in Sussex in late 1944.
The de Havilland D.H.98 Mosquito F.B.VI TA603. This Hatfield-built fighter-bomber is seen at Kasfareet.
Истребитель-бомбардировщик "Москито" FB VI Королевских ВВС Великобритании с четырьмя 20-мм пушками в носовой части фюзеляжа
Pilots of the FEF line up for a snapshot taken by John Waters at Ford in early 1945. Seen with the Flight’s CO, Sqn Ldr Bob Kipp (fifth from left), are three of the four aircrew who took part in the Tirstrup raid of February 14: Flt Lt Tony Craft (furthest left), Fg Off Roy Le Long (fourth from right) and Fg Off “Mac” McLaren (third from right).
Mosquito FB.Vl TA373 snapped at Luqa, Malta on November 17, 1947 while being ferried from the UK to New Zealand. The Hatfield-built aircraft was flown by Richard Livermore with Bob Greig navigating. The FB.Vl was the most widely used Mosquito fighter; about 2,500 were built.
Two D.H.98 Mosquitoes parked out at Luqa. The nearer aircraft, a Mk B.XVI, is PF558 of No 14 Squadron, RAF. In the background is TA568 of No 4 Squadron, RAF, a Mk F.B.VI.
Операция, проведенная летчиками 140-го авиакрыла, широко освещалась в прессе. На снимке: военные корреспонденты беседуют с летчиками 487-й эскадрильи сразу после возвращения с задания.
Техники 110-й АЭ обслуживают двигатель «Москито» FB.VI. Индия, Джоари, 1944 г.
Изображен один из Mosquito FB.Mk VI, поставленных австралийским ВВС для компенсации еще не развернутого в Австралии выпуска самолетов FB.Mk 40.
После войны Mosquito использовались во многих странах, в том числе и в Норвегии. Этот FB.VI служил в составе 334-й норвежской эскадрильи на авиабазе Ставангер/Сола. Первоначально в 1943 году эта авиачасть называлась "Звено Б эскадрильи №333" и воевала на тех же самых самолетах совместно с ударным крылом британских ВВС с авиабазы Банфф, Грампьян.
"Москито" FB.Mk VI новозеландской (норвежской ???) 334-й эскадрильи
Hatfield-built de Havilland Mosquito FB.VI G-AGGH (formerly HJ723 in RAF service) in BOAC markings at Torslanda airport at Gothenburg in 1944. Note the British Civil Air Ensign flying from the flagpole in front of the terminal.
D.H. Mosquito Mk.6 G-AGGF is seen lined up for take-off along the flarepath at Leuchars. It was later destroyed while approaching to land at the same place on August 17, 1943.
An unidentified BOAC Mosquito, showing the red, white and blue underlining of the registration letters, the company's speedbird motif and the fin stripes.
D.H. Mosquito Mk.6 G-AGGG crashed near Leuchars when returning from Stockholm on October 25, 1943. Five out of the ten BOAC Mosquitoes were lost on this service.
D.H. Mosquito Mk.6 G-AGGD undershot and crashed when making an emergency landing at Sarenas, Sweden on January 3, 1944.
The crew and a special passenger boarding a Mosquito in October 1943. Note the faired-in gun ports beneath the nose.
Доминиканская Республика получила шесть истребителей-бомбардировщиков Mosquito варианта FB.Mk VI от поставщиков из Великобритании, а также несколько машин из Канады.
"Москито" FB.Mk VI турецких ВВС
"Москито" FB.VI из состава ВВС Турции. Конец 1940-х годов
Турция обучала экипажи для своих 96 самолетов Mosquito варианта FB.Mk VI на учебных машинах Mosquito T.Mk III. На данный самолет FB.MK VI установлены подкрыльевые баки и пламегасители на выхлопных патрубках.
"Москито" FB.Mk VI чехословацких ВВС
Israeli aircrew make their way towards their de Havilland Mosquitoes at Hatzor in April 1955, two months before FB.VI “2172”, the first in the line-up here, was flown by Amity Levin during his top-cover mission in support of Operation Yarkon on June 9, 1955.
Israeli DH Mosquito PR.34 (FB.VI ???)
Израильский «Москито» FB.VI - участник войны в 1956 г.
«Москито» FB.VI из 103-го разведполка ВВС Югославии. 1953 г.
«Москито» FB.VI полка «Нормандия-Неман». Марокко, аэродром Рабат, 1947-1948 гг.
A pair of Mossies at Satends. The nearest aircraft is F.B.VI RS631 of No 248 Squadron, RAF. Both have rocket rails.
Mosquito NS993 with engines running and in Swiss markings. This photograph was probably taken after the war at Dubendorf.
Mosquito NS993, repainted as B-5 of the Swiss Air Force and on display at Dubendorf after the war.
Mosquito B-5 (formerly NS993) showing the SM-1 turbofan (intended for the N-20 jet fighter) under the bomb bay.
Mosquito FB.VI TA122 has been donated to the Mosquito Aircraft Museum by the Royal Netherlands Air Force Museum.
Rebuilding of the Salisbury Hall Mosquito FB.VI TA122 continues. With the acquisition of a complete wing from Israel, donated by the Kibutz Beit Alfa and generously flown to the UK by courtesy of El Al Cargo, the Mosquito is now 90 per cent complete.
The fuselage of Mosquito FB.VI TA122 awaits mating to the icing of Mosquito TR.33 TW233, recovered from Israel in 1980, and in much need of restoration. TA122 flew with Nos 605 and 4 Squadrons.
NF.Mk XII
Прототип ночного истребителя «Москито» NF.XII (per. HK117)
Mosquito NF.Mk XIl был оснащен РЛС AI.Mk VIII с антенной под специальным обтекателем. Всего построили 97 таких машин, конвертированных из NF.Mk II. Первая из них поступила на вооружение в начале 1943 года.
The D.H. Mosquito N.F.XII Night Fighter with A.I.Mk.VII centimetric Radar equipment in the nose.
"Москито" NF.Mk.XII
The Mosquito NF.XII was a night-fighter conversion of the Mk II, fitted with Al Mk VIII. The NF.XII first flew in August 1942.
The author (left) with Wg Cdr J. G. Benson DSO DFC and Bar, standing in front of a Mosquito.
NF.Mk XIII
Ночной истребитель "Москито" NF.Mk XIII
A Mosquito NF Mk XIII, conversion variant of the FB Mk VI with centimetric radar dish aerial in the nose and azimuth aerials at the wing tips.
Ночной перехватчик NF.Mk.XIII
D.H. Mosquito NF.XIII HK428 "RO:K", the variant which saw most service with No. 29 Squadron, photographed in the early summer of 1944
Ночной истребитель «Москито» NF.XIII из 256-й эскадрильи Италия, авиабаза Фоджиа, начало 1944 г.
Ночной истребитель «Москито» NF.XIII имел характерный обтекатель РЛС «бычий нос»
NF.Mk XV
Опытный "Москито" с герметичной кабиной, переделанный в NF.Mk XV
The Mosquito pressure-cabin prototype (MP469) after conversion as the first NF Mk XV, with nose radar and a ventral gun pack.
Опытный высотный истребитель MP469
Один из четырех серийных высотных истребителей «Москито» NF.XV
Удлиненные законцовки крыла стали заметным внешним отличием высотного NF.Mk XV, переделанного из бомбардировщика B.Mk XVI. Вооружение установлено в подфюзеляжном контейнере.
One of the four subsequent NF Mk XV conversions, DZ385, showing the extended span.
Истребитель "Москито" в ВВС Израиля
NF.Mk XVII
"Москито" NF.Mk.XVII
The NF Mk XVII with the American SCR 720 radar requiring a more bulbous radome.
NF.Mk XVIII
Истребитель-бомбардировщик FB.Mk XVIII, вооруженный 57-мм пушкой Molins получил прозвище "Це-це" в честь тропической жалящей мухи. Создававшаяся как противотанковая, эта автоматическая пушка имела боезапас 25 снарядов. Mosquito "Це-це" эффективно действовали против береговых целей, судов и подводных лодок.
Mosquito FB Mk XVIIIs in service with No 248 Squadron, showing the armament of one 57-mm cannon and two 0-303-in machine guns. The first two development aircraft retained all four machine guns.
"Москито", вооруженный 57-мм пушкой
An airman holds a 57mm shell in front of a Molins gun-equipped Mosquito Mk XVIII.
На «Москито» FB.XVIII была установлена 57-мм пушка вместо четырех 20-мм
A Mosquito Mk XVIII fitted with a 6-pounder Molins gun beneath its four 0-303in machineguns.
Mosquito FB.Mk XVIII "Tse Tse" несет отличительные "полосы вторжения", хорошо заметен ствол его 57-мм пушки. Многие Mk XVIII вооружались всего двумя пулеметами, чтобы сэкономить в весе
Истребитель-бомбардировщик "Москито" FB.Mk XVIII с 57-мм пушкой и подкрыльевыми баками
Mosquito FB Mk XVIIIs in service with No 248 Squadron, showing the armament of one 57-mm cannon and two 0-303-in machine guns. The first two development aircraft retained all four machine guns.
Противокорабельный штурмовик «Москито FB.XVIII, вооруженный 57-мм пушкой
The D.H. Mosquito F.B. XVIII anti-shipping Fighter-Bomber armed with a 6-pdr. gun and four .303-in machine-guns.
The Type VIIC U-boat U-1065 under attack by Mosquitoes of the Banff Strike Wing in the Skaggerrak, a few moments before she was destroyed. Inset, the Mosquito Mk XVIII, or Tsetse, which had four nose-mounted 0-303in machine-guns (most operational aircraft had two) in addition to a 57mm Molins gun beneath the nose.
Flak over a German convoy, photographed off Den Helder during an anti-shipping attack on September 25, 1944.
The flash as a six-pounder shell fired by a Tsetse of 248 Sqn streaks towards the German vessel Wartheland, 3,768 tons, in Eidfjord on December 12, 1944. The vessel sank.
На этом уникальном снимке de Havilland Mosquito из 248-й эскадрильи Берегового командования RAF атакуют тральщик и два траулера в эстуарии реки Жиронды, Франция. Группа Mosquito включает несколько самолетов "Це-Це", вооруженных 57-мм орудием.
NF.Mk XIX
A Mosquito NF Mk XIX, production variant of the FB Mk VI with centimetric radar dish aerial in the nose and azimuth aerials at the wing tips.
A visiting Mosquito XIX taxies out at Ramat David, September 5, 1945.
Mosquito XIX MM654 only ever operated with No 157 Sqn, and is seen here bearing the unit’s RS code, in this case RS-N. On February 12, 1944, when three of its Mosquitoes attacked a formation of III./KG 40 Fw 200s over the Bay of Biscay, No 157 Sqn was operating on long- sorties from Predannack in Cornwall.
В шведских ВВС несколько ночных истребителей варианта NF.Mk XIX летали с 1948 года. В Швеции их обозначали J 30. По разным сообщениям было поставлено от 46 до 60 таких машин.
The “A” on the fin of this J 30, and its spinners, are probably red, making it a No 1 Sqn machine. The Al Mk X radar equipment housed in the J 30’s nose had been designed by the Radiation Laboratory of the Massachusetts Institute of Technology using British cavity magnetron technology.
Flygvapnet delivery pilots pose for publicity photographs at Hatfield before ferrying the Mosquitoes to Sweden in February 1949. The first of the J 30s delivered to Sweden, 30001 (formerly TA286), was delivered in July 1948 in an overall aluminium dope scheme with black propeller spinners. Most of the remainder were delivered in the standard RAF nightfighter camouflage scheme with Swedish serials added plus the spinners and code letters in the various colours used by the three squadrons of Wing F1 at Vasteras.
A Flygvapnet J 30 crew in discussion with a mechanic. Bengt Lindwall, nicknamed “Kavlinge” after his place of birth, flew the Mosquito and the de Havilland Venom in service before taking up a career as a civilian pilot. He retired from Lufthansa in 1992, after more than four decades as a professional pilot.
Three J 30s alongside a Flygvapnet Junkers Ju 86K (designated B 3 in Swedish service). Three B 3Ds were converted to serve as radar operator trainers in 1949, one of which was fitted with the complete nose section of written-off Mosquito s/n 30006.
Photographed at Hatfield before delivery in early 1949, these Mosquitoes have their original RAF serials applied beneath the last two digits of their Swedish serials. The nearest here is TA353, which did not serve operationally with the RAF, becoming 30020 in Flygvapnet service. Code letters were added to the fin in Sweden.
Swedish Mosquitoes await their delivery flights at Hatfield. As with most export Mosquitoes, the Swedish examples were all former RAF machines bought back by de Havilland and sent to Fairey Aviation at Ring way, Manchester, to be refurbished and modified (including the replacement of three-bladed props with four-bladers) before being flown back to Hatfield for their onward journey.
Bearing the yellow spinners and code letter “C” of No 3 Sqn, a J 30 taxies in during a visit to Wing F 8 at Barkarby, north of Stockholm. Visible behind the Mosquito is the tail of one of the 198 Swedish-designed and -built FFVS J 22 single-engined fighters built during 1942-46, the type finally being retired from service in 1952.
One of a consignment of six Mosquito NF.19s for the Swedish Air Force (Flygvapnet) departs Hatfield on the first stage of its delivery flight on February 26, 1949. The first example had been delivered in July 1948, and a total of 60 were to arrive in Sweden by November 1949. Somewhat spoiling the Mosquito’s usually graceful profile, the nightfighter’s “bull” nose housed the all-important Al Mk X airborne interception radar equipment.
With no unit markings or serials visible, this J 30 was probably photographed while up on a pre-delivery flight from Hatfield. The NF.19 variant was powered by a pair of Rolls-Royce Merlin 25s and first flew in April 1944.
Ночной истребитель «Москито» NF.XIX из состава ВВС Швеции
Another of the pre-delivery photographs of a J 30 in flight. Despite its problems in Flygvapnet service, the “wooden wonder” was well-liked by its crews for its turn of speed and agility.
Mosquito ‘‘Blue K” of Wing F 1's No 2 Sqn keeps formation with another J 30. The Wing incorporated three J 30 nightfighter units, Nos 1, 2 and 3 Sqns, each distinguished by a signature colour applied to the spinners and code letters on the fin. Initially white, No 1 Sqn’s colour was ultimately red, No 2 was blue and No 3 wore yellow.
The view from the office - No 2 Sqn’s “Blue K” over a typically snowy landscape. The J 30’s centimetric radar was a great improvement on early metric radar, which was non-directional and suffered from ground “clutter”. Centimetric radar allowed greater range and a much improved ability to track rapidly-moving targets.
FB.Mk 26
"Москито" FB.Mk.26 канадской постройки, позже использовавшийся китайскими пилотами
Доминиканские «Москито» FB.26 на стоянке. Начало 1950-х гг.
A de Havilland (Canada) D.H.98 Mosquito FB. Mk. 26 (ex-U.S.A.A.F. photo-recce F-8) photographed by Dustin L. Carter at Lockheed Air Terminal, Burbank, Calif. New metal forward fuselage to permit pressurisation for P.R. duties. Colour, maroon and light grey.
T.Mk 29
Kenting’s chief pilot, Jack Reilly, formates Mosquito T.29 CF-GKL on a Lancaster X operated by de Havilland Canada. This was one of two Canadian-built ‘Mossies’ that passed to Spartan in early 1959 though this example was soon reduced to spares
«Москито» T.29 авиации гоминьдановского Китая, 1948 г.
NF.Mk 30
"Москито" NF.Mk.30
Mosquito NF.30 RK953 pictured in May 1945. Built at Leavesden, it was delivered to 151 Squadron and operated from RAF Hunsdon.
A major advance in the performance of maritime radar came with the development of so-called "centimetric" equipment, with a 10-cm wavelength. As exemplified in the Mosquito NF Mk 30, a bulbous plastic radome replaced the fixed dipole nose aerial.
Photographed at Tangmere in 1951, Mosquito NF.30 RK942 of 29 Sqn runs up its engines in preparation for some PIs (Practice Intercepts). “The bulbous nose of the night fighter version of the Mossie didn’t detract from its good looks”, says Ken Wright. “It was one of my favourite aircraft out of some 40 types I flew, and was a dream for low-level work".
Mosquito NF.30 of 219 Sqn at Amiens in March 1945. Note the aircraft’s guns on the ground in front of the armourers. The shark’s mouth marking on the bulbous nose, housing the Mk X radar, is unusual.
Английские ночные перехватчики «Москито» NF Mk.ХХХ в конце 1944 г. сменили тактику и стали действовать над территорией Германии - они были самыми опасными противниками для He 219
NF.Mk 30 стал последним ночным истребителем Mosquito, принятым на вооружение в годы войны. Характерными внешними отличительными чертами самолета служат универсальный обтекатель антенны РЛС AI.Mk X и воздухозаборники нагнетателей на мотогондолах под винтами.
Ground view of the Mosquito NF Mk 30, showing the nose radome for Al Mk X (SCR720) and lip intakes for the two-stage Merlins.
Ночной истребитель "Москито" NF30
Ночной истребитель NF.30 в составе американских ВВС зимой 1944-45гг.
"Москито" NF.Mk 30
Flight view of the Mosquito NF Mk 30, showing the nose radome for Al Mk X (SCR720) and lip intakes for the two-stage Merlins.
The NCO crew of RK942 about to go on a PI sortie.
Wg Cdr (later Air Vice-Marshal) Desmond Hughes, CO of 604 Sqn, and radar operator Flt Lt Laurie Dixon, photographed in summer 1944, probably at Hum.
NF.Mk 36
Ночной истребитель «Москито» NF.36 с радаром AI Mk.X, антенна которого закрыта обтекателем из плексигласа
Mosquitoes were still serving with the RAF in May 1951, when this one above, (probably an NF. Mk 38 (NF. Mk 36 ???)) was photographed at West Mailing. Normal mode of entry was through the belly of the aircraft.
Sgt Dicky Grant, with whom Ken Wright went through Mosquito conversion at Swinderby, in front of his Mosquito.
Flight of Mosquito NF.36s with covers placed over their noses.
Mosquito NF.36 of No 264 Sqn
Leavesden-built Mosquito NF.36 RL236 at Kabrit, Egypt while on a reverse flight to the UK, on March 30, 1953. Richard Livermore was the pilot, with Flt Lt Evans navigating. This night-fighter variant equipped post-war RAF squadrons until 1953.
Ночной истребитель "Москито" NF36 на английской базе в Египте, 1953 г.
Another view of Mosquito NF.36 RL236, taken al Kabrit, Egypt on March 30, 1953.
Flt Lt S. F. Offord beats up Leavesden in D.H. Mosquito Mk.36, RL205, on August 17, 1945.
“Enemy" Mosquito NF.36s “attack" Farnborough. The airfield was defended by Meteor F.4s, which were outmanoeuvred but had the edge on speed over the piston-powered twins.
NF.Mk 38
Некоторые истребители "Москито" NF.Mk.38 оборудовались прозрачным обтекателем локатора
«Москито» NF.38 - последний серийный вариант ночного истребителя
TT.Mk 39
Mosquito XVI PF489 became the prototype TT.39 target-towing and naval gunnery target variant.
This Mosquito TT Mk 39 was exhibited by GAL, who were responsible for the conversion work.
Mosquito TT.39 PF606, originally built as a Mk XVI, seen in Royal Navy livery in September 1948.
Буксировщик мишеней «Москито» TT.39.
General Aircraft G.A.L. 59 PF576, otherwise known as a Mosquito T.T. Mk. 39 at Hanworth in 1948. General Aircraft Ltd modified a number of Mosquitoes for target towing and lengthened the noses to accommodate a camera man.
Последней версией Mosquito в строевых частях стала модификация для буксировки мишеней. Самолеты этой версии TT.Mk 39 были оснащены носовым остеклением "оранжерейного" типа, за которым сидел кинооператор, а в бомбоотсеке была установлена лебедка с электроприводом.
FB.Mk 40
Третий серийный "Москито" FB.Mk 40 австралийского производства
Истребитель-бомбардировщик "Москито" FB.Mk.40 австралийской постройки
The first Australian-built Mosquito F.B.Mk.40 Fighter-Bomber (two Packard-built Merlin 31 engines).
The A52 series was divided into blocks. Ex-R.A.F. Mosquito F2 (DD664) shipped to Australia was numbered A52-1001. Australian-built FB40s were numbered from A52-1; PR41s from A52-300 and the FB41s (shown illustrated) from AS2-500.
 
Гоминдановский "Москито" на аэродроме в южном Китае, 1949г.
Бомбардировщик "Москито" ВВС Югославии
Английские механики готовят к боевому вылету "Москито" из 110-й эскадрильи, оснащенный пусковыми установками НАР, авиабаза Кемаджоран, Индонезия, 1946г.
Four Mosquitoes are visible in this group on the Satends apron in 1945. Also visible are a Northrop 8A-1 (B5) target tug and a Focke-Wulf Fw-44J Steiglitz (Sk-12) trainer, both of the Swedish Air Force. The nearest Mosquito is engineless.
This series of photographs was taken from Halifax II JP193 on January 6, 1944 during a landing approach into Leavesden. The pilot was T. W. Morton. Note the Leavesden-built Mosquitoes awaiting collection by the ATA in the bottom photograph.