Lockheed F-35A Lightning II
Варианты:
Lockheed - F-35A Lightning II - 2006 - США
Страна: США
Год: 2006


Описание
Фотографии:

Цветные фото (76)
Lockheed Martin F-35 Lightning II

<...>
  Самолет спроектирован с использованием технологий малозаметности и оснащен самым современным БРЭО. Компоновка самолета отдаленно напоминает компоновку Lockheed Martin F-22. F-35 предназначен для замены самолетов F-16, F/A-18 Hornet, A-10 и Harrier II. Основным назначением F-35 является поражение наземных и надводных целей, а ведение воздушных боев считается задачей второстепенной. Все три основные модификации F-35 в значительной степени унифицированы. Первый самолет заказчик получил в 2011 году. Как ожидается, самолет станет массовым и будет принят на вооружение не только в США, но во многих других странах.
<...>
Joint Strike Fighter поднялся в воздух. 15 декабря 2006г.: в Форт-Уорте, Техас, взлетел первый самолет Joint Strike Fighter (JSF) - прототип будущего истребителя для ВВС многих стран НАТО. Первым из истребителей пятого поколения фирмы "Lockheed-Martin" стал самолет F-35A Lightning II (AA-1) - вариант JSF, предназначенный для ВВС США. С первым его полетом началась программа испытаний, названная "самой всесторонней в истории авиации". Самолет-невидимка F-35 предназначался для замены машин F-16, Harrier, A-10 и старых версий F/A-18 Hornet. Летчиком-испытателем в историческом полете был Джон Бисли. Он заявил: "Lightning II летает прекрасно. Это отличное начало программы летных испытаний и заслуга людей, интенсивно работавших, чтобы добиться этого". Оснащенный турбовентиляторным двигателем Pratt & Whitney F135 самолет F-35 поднялся на высоту 4572 м, затем выполнил ряд маневров для проверки управляемости и функционирования силовой установки. Lightning II сопровождали истребители F-16 и F/A-18. К моменту первого полета в программе JSF участвовали КМП, ВВС и ВМФ США, а также ВВС и ВМФ Британии. Все вместе они планируют приобрести 2581 такой самолет. С этой программой сотрудничают Австралия, Канада, Дания, Италия, Нидерланды, Норвегия и Турция. После обычной версии JSF должен появиться вариант F-35B с коротким разбегом и вертикальной посадкой (КВВП), а также палубный вариант F-35C (CV) для ВМФ США.
Первый серийный экземпляр истребителя F-35 Lightning II
По флагам различных стран мира, изображенным на воздухозаборнике F-35A, можно заключить, что программа JSF является международной. Несколько стран инвестировали немалые суммы в разработку самолета.
На F-35 используются последние достижения технологии систем управления, в том числе система рулевых электроприводов, где традиционное гидравлическое управление поверхностями заменено электрическим. Это позволило снизить массу, сэкономить средства и облегчить обслуживание.
Следом за первым опытным F-35A, AA-1,к программе испытаний в период до 2011 года присоединились 13 других F-35 - четыре F-35A (AF-1 - AF-4), пять F-35B (BF-1 - BF-5) и четыре F-35C (CF-1 - CF-4).
Разработка двигателя P&W F135 для истребителя F-35 осуществлялась на базе двигателя F119, установленного на истребителе F-22 Raptor. Двигатель развивает максимальную форсированную тягу 191,26 кН. Для разных модификаций самолета предусмотрены отдельные модификации двигателя.
F-35A
С данного ракурса F-35 во многом напоминает F-22. Обратите внимание на характерные зазубренные кромки различных лючков и других элементов конструкции самолета - они выполнены в рамках концепции стелс.
Ожидается, что F-35 Lightning II станет первым созданным по стелс-технологиям боевым самолетом, который поступит в массовое производство. Программа F-35 считается самой дорогостоящей в истории.
Italy is due to receive 60 F-35A Lightning IIs.
Пробный неуправляемый пуск ракеты AIM-120
Lockheed Martin F-35A Lighting II AF-01 flown by Lt Col George ‘Boxer’ Schwartz, the F-35 Integrated Test Force director, completed the first in-flight missile launch on June 5, 2013. The aircraft fired an instrumented AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) within the Point Mugu Sea Test Range over the Pacific Ocean. This was the first time the aircraft had demonstrated a launch-to-eject communications sequence and ignited the weapon's rocket motor. An AIM-120 was first 'dropped' from the F-35A on October 19, 2012, during a separation trial, but its rocket was not fired. The latest trial was undertaken as part of the aircraft's Block 2B software tests prior to its service introduction later this year.
Lockheed Martin F-35A Lightning II 07-0744/‘ED’ (b/n AF-6) of the 461st Flight Test Squadron, 412th Test Wing, completed the first live-fire launch of a guided air-to-air missile over a military test range off the Californian coast on October 30, 2013. Operating from the unit’s base at Edwards AFB, California, the jet launched an AIM-120 advanced medium-range air-to-air missile (AMRAAM).
После того, как в сентябре 2006 года на F-35 были проведены гонки двигателя F135, 15 декабря 2006 года первый опытный F-35A (AA-1) совершил свой первый полет. После полета старший летчик-испытатель «Lockheed Martin» Джон Бисли отметил, что его впечатлила мощь силовой установки.
Lockheed Martin F-35A Lightning II 10-5009/'0T' taxies at Nellis AFB, Nevada, after arriving on March 6, 2013, one of the two assigned to the 422nd Test and Evaluation Squadron (TES) delivered that day. They are the first of 12 to be delivered to the unit for operational testing, which will be conducted under the control of the 53rd Test and Evaluation Group at Nellis and at Edwards AFB, California. The last of six aircraft for the 31st TES at Edwards are due to be delivered in the summer.
The F-35 Integrated Test Force is conducting final weapons separation tests for the Block 2B software using all three variants of the JSF. F-35A AF-04 is shown taking off from Edwards Air Force Base in California loaded with four 500 lb GBU-12 laser-guided bombs and two AIM-9X Sidewinder air-to-air missiles.
F-35A
F-35A
Существуют три базовые модификации F-35: F-35A (на снимке) - вариант для ВВС США, КМП должен получить самолеты с укороченным взлетом и вертикальной посадкой - STOVL F-35B, а палубный F-35C с увеличенным крылом должен поступить как в КМП, так и в ВМС. Все зарубежные покупатели заказали F-35A, за исключением Израиля (желающего получить уникальный вариант F-35I), ВМС Италии (F-35B) и Великобритании (F-35C).
The F-35 is the most important acquisition programme for the Italian Air Force, which is due to acquire 60 F-35As and 15 F-35Bs.
Australia has ordered two F-35A Lightning IIs and committed to 14 aircraft.
US Air Force F-35A Lightning II 12-5049/‘WA and 16WPS’ (AF-60) departs Nellis Air Force Base, Nevada on February 12, 2015.
F-35A с полным комплектом вооружения
F-35A 07-0744/‘ED’ is marked with the number plate of the 461 st Flight Test Squadron on its tail fins. The aircraft is seen over one of the Edwards AFB ranges during a test flight.
Вихреобразование с воздухозаборника на F-35 носит более турбулентный характер
F-35A AF-04 with an emergency spin chute installed during a high angle of attack test flight from Edwards AFB, California on November 3, 2012.
Lockheed Martin F-35A Lightning II 11-5030/‘LF’ (b/n AF-41), escorted by F-16C Fighting Falcon 84-1297 during its delivery flight to Luke AFB, Arizona, from Naval Air Station Fort Worth Joint Reserve Base, Texas, on March 10, 2014.
F-22 и F-35
Сегодня компания «Дракен» задействована в процессе боевой подготовки пилотов ВВС США
A bi-lateral agreement on the use of each other's jet permits Dutch pilots to fly in US F-35As during their training at Eglin, while US Air Force pilots are allowed to fly the RNLAF jets.
Lockheed Martin F-35A 11-5030 is the 100th Lightning II; it is seen on approach to Runway 17 at NAS Fort Worth Joint Reserve Base, Texas on December 15, 2013.
US Air Force Lockheed Martin F-35A Lightning II 13-5068/‘LF’ touches down at Luke Air Force Base, Arizona, on August 10, 2015 following its delivery flight from the factory at Fort Worth, Texas, with 13-5065/‘LF’. These are the first two F-35As for the 62nd Fighter Squadron ‘Spikes', which currently flies the F-16C and F-16D, but is now re-equipping with the F-35A as the second training unit at the base after the 61st FS. The squadron will take delivery of 18 F-35As over the next year and begin training the first class of students in March 2016. The unit will include pilots and aircraft from partner nations Italy and Norway.
Top: Once the RNLAF detachment moves to Edwards Air Force Base, it will lose the support of Lockheed Martin technicians during day-to-day operations. Bottom: Assisted by an US Air Force crew chief, Col Bert de Smit on walk-around prior to a mission in a 58th Fighter Squadron F-35A.
A 58th FS F-35A about to emerge from its sun shelter on Eglin's flight line at the start of another training sortie.
F-35A
One of the 58th Fighter Squadron F-35As at rest outside its sun shelter after a day's flying at Eglin.
Внешние отличия между F-35 (на фотографии во время церемонии выкатки 19 февраля 2006 года в Форт-Уорте) и прототипом X-35 достаточно небольшие, хотя внутри они различаются весьма значительно.
Australia
Australia's first F-35A A35-001/AU-01, painted with the markings of No.2 Operational Conversion Unit at the unveiling ceremony at Fort Worth on July 24, 2014.
The second F-35A for the RAAF, A35-002/AU-02, provided the back-drop for the VIP morning tea after the ceremony. The aircraft was also finished in the markings of No.2 Operational Conversion Unit.
Lockheed Martin F-35A Lightning II A35-001 on its first flight on September 29, 2014. It wears the tail markings of No.2 Operational Conversion Unit.
F-35A AF-04 plugged to the boom of KC-30A A39-001 during an air-refuelling flight test mission from Edwards Air Force Base on September 25, 2015.
Royal Australian Air Force F-35A Lightning II A35-001 (c/n AU-01) touches down at Luke Air Force Base, Arizona, on December 22, 2014.
The first Lockheed Martin F-35A for the Royal Australian AU-1) is now in final assembly and due to be rolled out on July 1, 2014. AU-1 began the fuselage ‘mate’ process at Fort Worth, Texas, on October 7, 2013, marked by a ceremony attended by Head of New Air Combat Capability Air Vice-Marshal Kym Osley. The second aircraft (A35-2, AU-2) will be rolled out on August 1 and both will be delivered to Luke AFB, Arizona, in early 2015 to support pilot and maintenance training. Initial operating capability for the F-35A in Australia is set for late 2020, by which time the first of three F/A-18A/B Hornet squadrons, No.3 Squadron, will have completed conversion and been declared operational.
Netherland
Royal Netherlands Air Force F-35 A F-002 (AN-02, FMS serial 10-5019) was fully instrumented prior to delivery and is likely to stay in the US for future test programmes once initial operational test and evaluation at Edwards Air Force Base ends in 2019.
F-35A F-002 is one of two Lightning IIs acquired by the RNLAF for test purposes
Второй F-35A из голландского заказа
Maj Laurens-Jan Vijge became the first Dutch pilot to fly the F-35A on December 18, 2013.
AN02, the second Lockheed Martin F-35A Lighting II for the Koninklijke Luchtmacht (Royal Netherlands Air Force) was rolled out of the assembly facility at Fort Worth, Texas, on March 2, 2013. It is due to complete ground tests before making its first flight this summer. Like AN01 before it, the aircraft will be used for training and operational tests from Eglin AFB, Florida.
Italy
The first F-35 to be completed by the the Final Assembly and Check Out facility at Cameri, Italian Air Force F-35A AL-1, after roll-out from the production line on March 12, 2015.
The first Italian F-35A Lightning II, MM7332/‘32-01' (c/n AL-01, US Air Force serial number 12-5062) on its maiden flight from Cameri, Italy.
Norway
Norway's second F-35A c/n AM-02 made the nation's first Lightning II flight from Naval Air Station Joint Reserve Base Fort Worth on October 6, 2015.
 
Радиолокатор - самый заметный элемент БРЭО самолета. На снимке - антенна и блоки радиолокатора Northrop Grumman AN/APG-81 с активной фазированной антенной решеткой, разработанного для истребителя F-35 Lightning II.
Block 1 F135 improvements could be available for new-production examples and for retrofit into existing ones from as early as 2018.
Для истребителя пятого поколения F-35 Lightning II компания "Pratt & Whitney" разработала двигатель FT35, имеющий тягу на форсаже 7 55,65 кН и устанавливаемый на все три модификации данного самолета - F-35A, F-35B и F-35C.
The F135 Block 1 upgrades rely partly on development work carried out by P&W in autumn 2013 for US Navy’s XTE68-LF1 project to demonstrate higher operating temperatures in the F135’s turbine.
Shot showing Pratt & Whitney fighter aircraft engine under test (an F135 for the F-35A variant of the Joint Strike Fighter)
P&W is working with the US Navy on the Fuel Burn Reduction programme, which has married the HPT technologies from the XTE68-LF1 with a series of improvements to the F135’s six-stage, all-blisk compressor.
Some of the advanced technologies P&W has developed for the compressor and turbine in its high-pressure AETD core could potentially be introduced the F135 for production from the early 2020s.
Col Bert de Smit puts on his Generation II helmet before a continuation training sortie in a US Air Force F-35A.
Шлем "второго поколения" Gen 2
F-35 сменит правила игры - он станет первым тактическим истребителем за более чем 40 лет, который не будет иметь коллиматорного индикатора на фоне лобового стекла. Его сделала устаревшим нашлемная система целеуказания HMDS F-35.