Air Enthusiast 2003-09
K.Ellis - Back to the biplane
Hurricane-биплан. Будучи относительно простым по конструкции, Hurricane являлся объектом для различного рода экспериментов, таких как установка крыла ламинарного профиля или создание буксируемого истребителя. Самым необычным оказался истребитель-биплан Hillson F.H.40 или Slip Wing Hurricane. Верхнее "вспомогательное" крыло позволяло ему взлетать с коротких аэродромов (после чего оно сбрасывалось) или служило в качестве дополнительного топливного бака в перегоночных полетах.
Fine view of the FH.40 Hurricane showing the add-on upper wing.
The FH.40 in flight.
View of the FH.40 at rest. Note the relatively large separation of upper and lower wings.
Hillson FH.40 'Slip-wing' Hurricane.
Images of the Bi-Mono under test at A&AEE Boscombe Down, November 1941. Note guard rails on the tailplane. Could the small fairing behind the pilot on the rear of the cockpit fairing be a parachute for spin recovery?
A view of the diminutive Bi-Mono, showing the inter-plane struts anchored above the main undercarriage attachment points.
A view of the Bi-Mono in biplane configuration. Note the differences in the shape of the upper and the lower wing. Also, it would seem that just like the full-scale Hurricane that followed, the ailerons on the Bi-Mono needed enlarging.