Покорение Эвереста. Два британских самолета смогли перелететь через Эверест - ранее это не удавалось ни одному аэроплану. Оба биплана построила фирма "Westland". Один - P.V.3 (G-ACAZ) - пилотировал Маркус Дуглас, наблюдателем у него был подполковник Стюард Блэйкер. Вторым - Westland P.V.6 Wallace (G-ACBR) - управлял Дэвид Макинтайр, в задней кабине находился фотограф Сидни Боннет. Оба самолета были снабжены аэрофотоаппаратами для воздушного картографирования. Для полетов в условиях разряженной атмосферы члены экипажей имели кислородные маски, а от мороза их защищала теплая одежда.
The remodelled Westland PV-3, G-ACAZ, about to make history by flying over Everest’s 29,141ft peak.
Westland Wallace G-ACBR before use on the Everest flight, as the Westland PV-6
Westland Wallace G-ACBR after use on the Everest flight, after conversion to standard Wallace for the RAF as K3488.
The remodelled Westland PV-3, G-ACAZ, during a flight from Yeovil early in 1933.
The Westland Wallace G-ACBR, flown by Flt Lt D. F. McIntyre.
Westland Wallace G-ACBR at the base aerodrome, Pumea, April, 1933.
Westland PV-3 G-ACAZ used by the expedition. The picture shows the aircraft in its original state, with open cockpit and Jupiter XFA engine.
Everest and Makala from the south west as seen from one of the expedition’s aircraft during the second flight over Everest on April 19, 1933.
Westland PV-3 G-ACAZ used by the expedition. The picture depicts the aircraft after conversion to Houston-Westland standard.