Blackburn Buccaneer / B-103
Страна: Великобритания
Год: 1958


Палубный и сухопутный маловысотный штурмовик с двумя членами экипажа
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (129)
Blackburn B-103 Buccaneer

   В 1962 году фирма "Hawker Siddeley Group" поглотила фирму "Blackburn", которая с мая 1963-го стала ее отделением "Hawker Blackburn Division". В апреле 1965 года название всей компании изменили на "Hawker Siddeley Aviation Ltd". В 1977 году "Hawker Siddeley" слилась с другими британскими предприятиями авиакосмической отрасли, образовав концерн "British Aerospace" (BAe). Поэтому Blackburn B-103 Buccaneer на последних этапах своего существования был известен как изделие и "Hawker Siddeley", и BAe.
   Своей долгой эксплуатацией B-103 доказал, что является гораздо лучшей машиной, чем вначале казалось. Он создавался в начале 1950-х годов по спецификации ВМС NA.39 и был первым в мире двухместным палубным скоростным реактивным штурмовиком, летавшим на малых высотах вне зоны видимости вражеских РЛС. В базовой конфигурации самолет характеризовался такими передовыми чертами, как система управления пограничным слоем, раздвижной хвостовой обтекатель, игравший роль и воздушного тормоза, поворотный бомбоотсек, способный нести обычное или ядерное оружие. Такая конструкция бомбового отсека позволяла избегать при сбросе бомб действия на створки высокоскоростного воздушного потока.
   В июле 1955 года B-103 запустили в серийное производство, разместив заказ на оценочную партию из 20 самолетов. Предсерийные машины (первый полет состоялся 30 апреля 1958 года) оснащались двумя ТРД de Havilland Gyron Junior DGJ.1 тягой по 31,14 кН. Четвертый самолет имел полное палубное оснащение: складывающиеся консоли крыла и носовую часть, тормозной крюк и узлы крепления к катапульте. Он проходил испытания на пригодность к использованию с авианосца. В октябре 1959 года поступил заказ на 40 Buccaneer S.Mk 1 с двигателями Gyron Junior 101 тягой 31,58 кН. Первый самолет взлетел 23 января 1962-го, а 17 июля ВМС объявили о боеготовности 801-й эскадрильи с Buccaneer, размещенной в январе следующего года на авианосце "Арк Ройял". Buccaneer S.Mk 1 явно не хватало энерговооруженности, поэтому для основного серийного варианта Buccaneer S.Mk 2 был выбран ТРДД Rolls-Royce Spey, более мощный и экономичный, чем двигатель Gyron Junior. Первый из 84 серийных самолетов этой модификации взлетел 5 июня 1964 года. Buccaneer S.Mk 2 обладал увеличенной дальностью по сравнению с S.Mk 1 и был оснащен оборудованием для дозаправки в воздухе. Данный вариант поступил на вооружение морской авиации в октябре 1965-го и был снят с эксплуатации в 1978 году.
   Несмотря на то, что Buccaneer Mk 50 предназначался для действий с береговых баз, в 1965 году южно-африканским ВВС поставлялся его полный морской вариант. Эти 16 самолетов в дополнение к тяге обычной силовой установки оснащались твердотопливными ракетными ускорителями Bristol Siddeley BS.605, установленными в задней части фюзеляжа и выдававшими в течение 30 секунд тягу 35,59 кН. Это значительно ускоряло взлет и сокращало взлетную дистанцию. Южно-африканские ВВС списали последние Buccaneer в 1991 году. Buccaneer S.Mk 2 продолжали летать даже после сокращения авианосных сил Великобритании. С 1969 года их из ВМФ передавали в ВВС, в июле 1970 года первой на Buccaneer S.Mk 2 начала летать 12-я эскадрилья. Самолеты ВВС неофициально именовались "переходными S.Mk 2В", затем они получили буквенно-цифровое обозначение Mod 1188, означавшее возможность нести противокорабельную ракету Martel на удлиненных узких пилонах. Некоторые бывшие морские самолеты прошли ряд специальных доработок и именовались Mod 1499. В 1972 году машины, не предназначенные для вооружения ракетами Martel, обозначили S.Mk 2А, в основном они использовались в учебных целях. Большинство модернизированных самолетов обозначили S.Mk 2В, позднее на них ставили дополнительные топливные баки в бомболюке. Были выпущены 43 новых серийных Buccaneer S.Mk 2В, летные испытания которых проводились с 8 января 1970 года. Перед снятием с вооружения остававшиеся во флоте Buccaneer прошли примерно те же модернизации, что и Buccaneer S.Mk 2В. Им присвоили обозначение Buccaneer S.Mk 2С и S.Mk 2D, соответственно, без возможности и с возможностью нести ракету Martel.
   7 февраля 1980 года один из Buccaneer потерпел катастрофу. Расследование показало, что она стала результатом усталостного разрушения крыла. Самолетам запретили летать до июля, пока все машины не прошли всестороннюю проверку. Вскоре 216-я эскадрилья была расформирована, и к концу 1981 года данный тип машин оставался только в 12-й эскадрилье в Лоссимуте, 237-й (тренировочной) и 208-й в Хонингтоне. Эти подразделения расформировали в 1983 году, заменив их эскадрильями с Tornado. Но в качестве противокорабельной машины Buccaneer оставался в строю до 1994 года, а в 1991-м он принял участие в войне с Ираком.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Blackburn Buccaneer S.Mk 2В

   Тип: палубный и сухопутный маловысотный штурмовик с двумя членами экипажа
   Силовая установка: два ТРДД Rolls-Royce Spey RB.168-1A Mk 101 тягой по 50,06 кН
   Характеристики: максимальная скорость 1040 км/ч на 61 м; начальная скороподъемность 2134 м/мин; практический потолок более 12190 м; дальность полета 3701 км со стандартным вооружением
   Масса: пустого самолета 13 599 кг; максимальная взлетная 28123 кг
   Размеры: размах крыла 13,41 м; длина 19,33 м; высота 4,97 м; площадь крыла 47,82 м2
   Вооружение: до 7258 кг различного подвесного вооружения в бомбоотсеке и на четырех подкрыльевых пилонах, в том числе одна ядерная бомба или четыре обычных 454-кг бомбы внутри фюзеляжа и до 12 454-кг или 24 227-кг бомб, или 4 ПУ с неуправляемыми ракетами, или три противокорабельные ракеты AJ.168 Martel и контейнер с аппаратурой их наведения, или четыре противокорабельные ракеты Sea Eagle на внешних подвесках
Mk 1
The prototype Buccaneer in the Experimental Department at Brough "looking like an aircraft but full of holes that wanted filling with vendor items ”.
The Buccaneer prototype ready to begin taxying trials at Brough (with five Beverleys behind)
Initially the Buccaneer was powered by two D.H. Gyron Juniors. XK488, the third NA.39, served as the engine development aircraft at Hatfield
NA.39 strike aircraft
Six of the development batch aircraft at Holme-on-Spalding Moor. As seen here, the tailplane-to-fin fairing and the strokes on the fuselage-end airbrakes underwent considerable development.
On 30th April 1958 Derek Whitehead took XK486, the first Blackburn N.A.39, into the air on its maiden flight from the R.A.E. airfield at Thurleigh, Beds Seen on final approach, the aircraft has the original air brakes and instrumented nose probe
30 апреля 1958г.: первый полет выполнил разработанный по заказу британского Адмиралтейства прототип ударного морского самолета Blackburn NA.39 (позже Buccaneer).
As the prototype Blackburn NA.39 banks it clearly shows the area-ruled fuselage and the split tail air brakes.
Второй (XK487, на заднем плане) и четвертый (XK489, на переднем плане) прототипы Buccaneer во время перелета на авиасалон в Фарнборо в сентябре 1960 года.
Flying from Blackburn's airfield at Holme-on-Spalding-Moor in 1959 are the first two prototypes, XK486 and XK487, together with (background) the fifth machine, XK490, which was the original weapons trials aircraft, fitted with a rotating bomb bay
Ordering a pre-production batch, rather than the usual single prototypes, meant that there were sufficient trials aircraft to permit a far more efficient test programme.
Предсерийный XK490 в сопровождении прототипов XK486 и XK487. Сопряжение стабилизатора и киля еще не имеет обтекателя.
Three of the development batch of Blackburn B.103 Buccaneers including the first prototype XK486, flying on March 26, 1959. Buccaneer variants featured throughout the GOR.339 competition and beyond TSR.2 itself.
The final Buccaneer S.1 squadron was No 800, whose aircraft (XN968 illus.) operated from H M S "Eagle" and saw action in the Radfan area of Aden
Hawker Siddeley Buccaneer S.Mk.1 armed with four Bullpup missiles
Buccaneer S.Mk 1 показал себя маневренной машиной, способной выполнять сложные фигуры высшего пилотажа.
Самолет XK531 из зскадрильи 700Z стал первым Buccaneer, поступившим на вооружение ВМС. Здесь самолет разворачивается для захода на посадку над бухтой Лоссимут.
Commissioned at R.N.A.S. Lossiemouth in March 1961, No. 700Z Flight introduced the Buccaneer S.1 into naval service - XN933 "682" was one of the Flight's aircraft
Blackburn Buccaneers of the Royal Navy are now finished in the "all-white" standard anti-atom-flash colour scheme.
An early production Buccaneer S Mk 1, with definitive tailplane/fin acorn, in the early Naval all-white (anti-radiation) finish.
XN923, the second production Buccaneer S.1, spent much of its life at R.A.E. Farnborough, where it had various detachable noses for equipment development until 1967
XN929, one of the first production S.1s, with trial refuelling probe
The first operational RN squadron was No 801 which took its Buccaneer S.1s aboard HMS "Ark Royal" in February 1963
The second squadron with S.1s was No. 809, which emblazoned its red phoenix on the intakes of its Buccaneers; XN924 at Lossiemouth, summer 1964
Предсерийный Buccaneer XK536 во время палубных испытаний.
Big aeroplane, (comparatively) small carrier - a pair of Scimitars stand on the prow of HMS Eagle in 1968, alongside a Blackburn Buccaneer S.1 and a Fairey Gannet AEW.3, with Sea Vixens ranged aft. Even the largest of the Royal Navy’s carriers had shorter flight decks than those of their "small” Essex-class American counterparts.
Unknown to the Rhodesians, HMS Eagle was stationed off the coast of Tanzania in late November 1965. Seen here aboard Eagle in 1968 are Supermarine Scimitars, Blackburn Buccaneers, a Fairey Gannet AEW.3, de Havilland Sea Vixens and a Westland Wessex.
Прототип XK849 выполняет упражнение "посадка с уходом на второй круг" на палубу авианосца "Викториз" во время испытаний в январе 1960 года. Позднее XK849 участвовал в испытаниях на "Арк Ройял".
Buccaneer XK523, the seventh aircraft, had the distinction of carrying out the first catapult launch from a carrier. The trials were performed, together with XK489, from HMS Victorious in January 1960. Note the bridle falling away from the aircraft. The catapult system was later modified to retain the bridle for re-use.
Busy apron scene at Bedford on August 29, 1960, depicting flight test aircraft used by both NAD and Aero Flight. They include a hybrid all-white Hunter WW598, two Fairey Delta 2s WG774 and WG777, Buccaneer S.1 XK524, Supermarine Scimitar, and in the top left hand corner of the photograph Supermarine Type 529 VX136 delivered to NAD on April 15, 1953 for tail-down deck landing trials.
Buccaneer S.1 из 736 эскадрильи. Лоссимут, 1965-1966.
The S.1 continued in service with No 736 Squadron until 1971, by which time it was training more RAF, than RN crews, hence the fin stripes
Buccaneer S.1 XN955 из 736 эскадрильи. Лоссимут, июль 1969г.
Бомбардировщик "Бакэнир" на палубе авианосца "Арк Ройал"
Mk 2
A Buccaneer S Mk 2, with buddy-buddy refuelling pod under the starboard wing, refuels an S Mk 1. Differences between the two marks are well shown, including the S Mk 2's larger engine intakes, lack of wing root intakes and revised wing tip shape.
The prototype Buccaneer S Mk 2 - one of the development batch Mk Is converted.
Buccaneer carrying three Martel missiles and a Martel systems pod
The Hawker Siddeley Buccaneer S.2 low-level strike aircraft (two R.R. Speys) on order for the Royal Navy and South African Navy
The second-line squadron. No 736, flew Buccaneer S.2s after the S.1s and retained the same badge on its aircraft's fins. Note SNEB rocket pods under the wings
An 809 Sqn Buccaneer S.2 makes a high-speed low-level pass before VIPs of the Hellenic Armed Forces on HMS Ark Royal on October 26, 1978. Shock waves over the wings are clearly apparent.
Hawker Siddeley Buccaneer S.Mk 2, armed with Bullpup missiles and rocket pods
Buccaneers XK526 and XK527 were DB aircraft converted to S.2 prototypes. Seen with four Martel missiles under its wings is XK527
Buccaneer S.2 XV350 was used for extensive trials with Martel during 1969, and is seen here with three television examples, with the associated electronics pod on the starboard inner pylon. The missile was also fitted to the RAF’s Jaguars and one could be fitted to the Nimrod, as well as France’s Mirage III and F1 fighter-bombers.
Buccaneer carrying three TV Martels and a Martel systems pod
One of the finest low-level bombers in existence today - Buccaneer S.2B XV348 of No. 16 Squadron, based at Laarbruch
No. 12 Squadron Buccaneer S.2B XT280. The fin bullet fairing houses radar warning receivers
A Buccaneer turns on to the target. The weather was atrocious
Hawker Siddeley Buccaneer S.2B XW530 of No. 12 Squadron based at Lossiemouth
First of the two Buccaneer squadrons to be based in Germany, at Laarbruch. was No. 15 This S.2B, serial XX887, is one of the final production batch
Hawker Siddeley Buccaneer S. Mk 2B strike aircraft of No. 15 Squadron from RAF Laarbruch
Hawker Siddeley Buccaneer S.2A.
Weapon load possibilities for the Buccaneer include up to sixteen 1,000-lb (454-kg) bombs with full internal fuel load
В ударном неядерном варианте Buccaneer мог нести до восьми 454-кг бомб (на снимке), а для нанесения ядерных ударов мог брать тактическую ядерную бомбу Red Beard мощностью 15 килотонн.
A pair of Buccaneer S Mk 2s bearing the markings of No 208 Squadron. Since depletion of the Buccaneer inventory through structural problems, this unit has become the only UK-based Buccaneer squadron operating in the overland role, and it is unlikely that No 216 Squadron will regain full status as a Buccaneer unit.
Buccaneers of No 208 Squadron, with Westinghouse ECM pods under the port wings.
Эскадрилья 700B осваивает Buccaneer S.2. Лоссимут, 1965г.
A 1965 illustration showing Buccaneer S Mk 2s of No 700B Squadron, RN, for Intensive Flying Trials in the later finish with grey upper surfaces and white undersides.
"Phoenix Five" Buccaneers break to port for landing. Twinkle rolls are among the repertoire of these 19-ton machines
A pair of Buccaneer S Mk 2s from No 208 Squadron fly at low level through the Rocky Mountains of Western Canada, during the deployment in 1981 for participation in “Maple Flag" exercises.
In 1968 No. 809 Squadron, which had already served in H.M.S "Hermes", formed its own aerobatic team, "Phoenix Five", which performed at that year's SBAC Display
The Show is on. "Simon's Sircus" (Vixens) pull up into a smoking loop, while "Phoenix Five" (Buccaneers) depart to port.
The aerial armada sets off for Farnborough
"Phoenix Five" (plus one) lighten their fuel load
R.A.F. squadrons at Laarbruch, Germany, have now completed their re-equipment, as shown here: Phantom FGR.2 of No. 2 Sqn. (leading) with Buccaneer S.2s of Nos. 16 (nearest) and 15 Sqns.
Two Phantoms of 892 Squadron and a Buccaneer of 809, all from HMS Ark Royal, in formation with a trio of A-7 Corsairs and a Skyhawk of the US Navy, during the carrier’s visit to Mayport, USA, in April 1976.
U.K. STRIKE/RECONNAISSANCE FORMATION - This comprised three Vulcans (one each from Nos. 27,35 and 617 Sqns.), two Canberras (Nos. 13 and 39 Sqns.), three Jaguars (Nos. 6, 41, 54 Sqns.), one Buccaneer (No. 208 Sqn.) and one Harrier T.2 (No. 1 Sqn.)
MARITIME FORMATION - Five Nimrod MR.1s (Nos. 42. 120, 201, 203, 206 Sqns.), flanked by two Phantom FG. Is (No. 43 Sqn.) and with two Buccaneers (No. 12 Sqn.) at the rear. All units home-based except for No. 203 which is stationed in Malta
R.A.F. GERMANY FORMATION - Phantom FGR. 2s of Nos. 19 and 92 Sqns, leading Buccaneers of Nos. 15 and 16 Sqns., Harriers of Nos. 3 and 4 Sqns., and Jaguars of Nos. 2, 14, 17, 20 and 31 Sqns. Every combat unit in the Command is represented here
Two of No. 12 Squadron's Buccaneers formate with the "Bear".
Уж чего-чего, а рекламировать товар англичане были мастера. Участие в многочисленных авиашоу вскоре стало привычным для экипажей новейших противолодочных самолетов. Этот же снимок, судя по всему, символизирует преемственность и по-прежнему несокрушимую мощь Соединенного Королевства, только недавно вынужденного расстаться со своими авианосцами, на которых базировались "Буканиры".
Two-seat Dassault Mirage 5BD BD-04 accompanies Mirage 5BA BA-42 and RAF Buccaneer S.2B XZ431 of 12 Squadron during an exchange visit in the early 1980s. Both types have now been retired by their respective operators - after 23 years service, the last BAF Mirage 5s were retired after the MIRSIP (Mirage Safety Improvement Programme) upgrade was abandoned. Some 20 MIRSIP Mirages and five unmodernised examples were then sold in 1994 to Chile.
Самолеты-заправщики существенно повысили боевой потенциал авиации британских ВМС. На фотографии: Victor K.Mk 1A из 57-й эскадрильи передает топливо на Buccaneer S.Mk 2 из 801-й эскадрильи и Sea Vixen FAW.Mk 2 из 893-й эскадрильи (обе приписаны к авиагруппе авианосца "Викториес").
The first Hercules C Mk 1(K) tanker conversion, photographed on the initial refuelling contact with a Buccaneer on 21 June.
Buccaneer S.2B XT280 takes on fuel from Vickers VC10 K.3 ZA148 "G" of No. 101 Squadron
In transit to Nevada for the Buccaneer's first participation in "Red Flag" exercises in 1977, No 208 Squadron makes an essential rendezvous with the Victor K Mk 2 tankers of No 57 Squadron.
In transit to Nevada for the Buccaneer's first participation in "Red Flag" exercises in 1977, No 208 Squadron makes an essential rendezvous with the Victor K Mk 2 tankers of No 57 Squadron.
Victor K.2, XL253 of No 55 Sqn, refuelling Buccaneer S2, XV341/L, of No 208 Sqn over the North Sea, October 1979.
Во время операции "Буря в пустыне" "Бакэниры" несли розово-серую окраску и разнообразные nose-art.
The Bassingbourn Anglo-American Air Festival, held on the weekend of May 27/28, 1978б was blessed with glorious weather, large crowds and numerous aeroplanes. Hawker Siddeley Buccaneer S.2 XT273 came from 237 OCU at RAF Honington, and sported a pair of eyes on its bomb door.
The Royal Air Force also participated in Red Flag 84-2; while crews were rotated, the aircraft came from No 16 Squadron (Buccaneers, photo) and No 14 Squadron (Jaguars).
The last Hawker Siddeley Buccaneer, S.2B XZ432, seen making a slow, farewell flypast at Brough, was delivered to R.A.F. Laarbruch on 6th October 1977
A Buccaneer S.2 of 809 Sqn lands on the Ark Royal with split-tailcone airbrakes open and elevators fully up.
HMS Ark Royal in 1971, equipped with Buccaneers and Phantoms.
With the Flight Deck Officer’s green flag lowered, Buccaneer S.2 XN977 of No 801 NAS is launched in the “holdback” position from HMS Victorious in July 1966. Note the much larger intakes of the S.2 and 250 Imp gal (1,136lit) slipper tanks with “pen-nib” fairings (later removed) fitted to the inner wing section
Buccaneer S.2 из 809 эскадрильи на катапульте авианосца Ark Royal, 1978г.
Buccaneer S.2 XT286 on Ark Royal’s steam catapult awaiting launch. 809 Sqn's S.2s remained in service on the Ark Royal until November 1978. They were then transferred to the RAF and some are still in service, although Tornado GR.Is are to replace them by 1995.
Buccaneer S.2 XV353 of 809 Sqn airborne in October 1978 after launch from HMS Ark Royal’s bow catapult. This aircraft dropped eight 540lb bombs during a firepower demonstration for the Hellenic Armed Forces.
Geoff Higgs in the front seat of one of the three Buccaneer S.2s sent to the USA for trials aboard the USS Lexington in 1965. On October 4 that year Higgs and Lt-Cdr A. Taylor returned to the UK in S.2 XN974, flying from Goose Bay to Lossiemouth without refuelling to complete the first non-stop crossing of the Atlantic by an FAA aircraft.
The author (left) with Lt-Cdr Colin Walkinshaw, senior pilot of 809 Sqn in 1971, on HMS Ark Royal.
Задняя часть "Бакэнира" с открытыми воздушными тормозами.
У некоторых самолетов воздушным тормозом служит раскрывающийся хвостовой конус фюзеляжа. В этом случае поверхности торможения расположены в плоскости продольной и поперечной осей самолета и тоже почти не создают отклоняющих моментов.
Buccaneer S.2 XW530 "P" of No. 16 Squadron, Laarbruch, Germany, being serviced at Leuchars' southern dispersal
Seen over the nose of one of the RAF's Buccaneers, an F-4E from the 4th TFW at Seymour Johnson AFB taxies past 388th TFW F-16s from Hill AFB and 180th TFG A-7Ds of the Ohio ANG, Toledo.
Получив "Бакэниры" первой в RAF, 12 эскадрилья использовала их дольше всех других подразделений.
No. 208 Squadron Buccaneer XV352 in the "desert" wrap-around camouflage applied for participation earlier this year in the "Red Flag" exercise at Nellis AFB, Nevada
В 80-е гг. "Бакэниры" получили для самообороны ракеты Sidewinder. Ветровое стекло заднего летчика защищало его при катапультировании переднего коллеги.
Prototype Hawker Siddeley Buccaneer S.Mk.2 (two Rolls-Royce Spey turbojets)
The third production Buccaneer S.2, XN976, appeared at the 1964 SBAC Display at Farnborough with a Martin Bullpup installation under wing
In British use, the Martel was fitted to the Blackburn/Hawker Siddeley Buccaneer. This example of the latter at Hanover Air Show in 1974 carries a pair of anti-radiation Martels on its outer wing pylons and an antishipping television variant on its starboard inner pylon, for which the associated pod is on the port inner pylon.
For the Buccaneer S.2 a new I.F.T.U. No 700B Flight, was formed at Lossiemouth on 9th April 1965. Unit badge on XT271's fin is red and white
Buccaneer S.2A XT271 in which the author flew. Note No. 237 O.C.U. markings
В середине 80-х 208 эскадрилья присоединилась к 12-й в роли противокорабельной.
Buccaneer S.2 XW526 "Y" (code in black) of No. 16 Sqn., Laarbruch
Two of No. 12 Squadron's Buccaneer S.2Bs (XW543 leading) taxi-ing at R.A.F. Lossiemouth during "Ocean Safari"; both carry bomb-dispensers
Buccaneers of No 16 Squadron participated in "Red Flag" exercises in Nevada in 1981, following No 208 s pioneering at this event in 1977 and 1978, when led by the author of this account. Note the Sidewinder visible under the wing of the nearest aircraft.
No. 809 Sqdn. Buccaneer S.2s at Yeovilton during the rehearsals; the author sampled a ride in XT211 "320" (2nd aircraft)
The first operational Buccaneer S.2 squadron was No. 801 which served aboard HMS "Victorious" (as here, aircraft with fin code "V") and later "Hermes"; seen at Lossiemouth in 1968
A Buccaneer of No 208 Squadron, RAF, displays its naval ancestry by folding its wings.
For a recent detachment to CFB Goose Bay, Canada, from 29th April to 27th May 1977, four Hawker Siddeley Buccaneer S.2s of No. 208 Squadron, R.A.F. Honington, were painted in an experimental Arctic camouflage scheme of white and grey, shown on XV160
Several Buccaneers have been used for research and other special duties, including flight development of the radar for the Tornado GR Mk 1
First of two Buccaneer S.Mk 2s converted by Marshall as avionics testbeds for the Panavia MRCA
Buccaneer S Mk.2 modified by Marshall of Cambridge as an MRCA avionics development aircraft
One of three Hawker Siddeley Buccaneers for RAE weapons trials. Yellow, green and white paint scheme aids tracking cameras
Хотя южноафриканские "Бакэниры" предназначались для противокорабельных операций, в боевых действиях они участвовали исключительно в качестве штурмовиков, атакуя цели в джунглях (на пилонах - блоки НУРС).
Perhaps surprisingly, given the type’s capabilities as a rugged but highly effective low-level strike fighter, only one export customer, South Africa, selected the Buccaneer for its air arm. Fitted with a pair of BS.605 rocket motors beneath the rear fuselage, the S.50 variant entered service with the South African Air Force in late 1965.
One of the 13 surviving Hawker Siddeley Buccaneer S Mk 50s in service with No 24 Squadron.
Чтобы сократить длину разбега, в хвостовой части южноафриканских Buccaneer ставили вспомогательные ракетные ускорители BS.605, которые работали в течение примерно 30 секунд.
Hawker Siddeley Buccaneer S.Mk 50 taking off with aid of Bristol Siddeley BS.605 twin-chamber retractable rocket engine
An S Mk 50 for South Africa, showing the larger wing tanks unique to this variant.
Buccaneer S.50 ВВС ЮАР во время испытаний в Англии с ракетами Nord AS.30.
Weapon load possibilities for the Buccaneer include up to four Nord A S.30 air-to-ground missiles.
Британские НАР. 50,8-мм НАР Royal Ordnance разработана на основе проекта фирмы "Matra". Это мощное оружие малого калибра. Ее небольшая масса (4,32 кг с бронебойной боеголовкой, 4,54 кг с фугасной либо практической БЧ) позволяет подвешивать большое количество таких НАР на легкие машины тактической авиации. На снимке видна 36-зарядная ПУ НАР, содержащая 50-мм ракеты и подвешенная под консолью штурмовика Buccaneer ВМФ.
Anti-radar Mar­tel on the starboard inner pylon of a No. 12 Squadron Buccaneer
Display version of the TV-guided Martel. Note optical nose
A TVAT (Television Air Training) pod on a Buccaneer. Operational TV Martels require a data-link pod to be carried on one of the pylons
A close-up of the TV AT on a Buccaneer
A Westinghouse AN/ALQ-101 (V) pod attached to a port wing pylon of a Buccaneer. Rather than simply trying to overwhelm the enemy radar with “noise”, this pod manipulated the transmissions from the enemy’s radar-guided weapons and retransmitted them back to the source, apparently placing the podded aircraft some distance away from its actual location.
Buccaneer production at Brough. Visible here is the No 6 aircraft for South Africa on the extreme left and the 14 th Mk 2 for the Royal Navy in the centre foreground.
Цех окончательной сборки S.2 в Бро. Справа на переднем плане - поворотная створка бомбоотсека.
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line