Описание
Страна : США
Год : 1939
Одноместный истребитель и истребитель-бомбардировщик
P-39 Airacobra
Одномоторный одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся трехколесным шасси с носовой стойкой. Своеобразная компоновка с расположением двигателя V-1710 за кабиной пилота. Спроектирован в КБ фирмы "Белл эйркрафт корпорейшн" под руководством Р.Вудса и Х.Пойера. Первый полет опытный образец XP-39 совершил 6 апреля 1939 г. Серийное производство началось на заводе "Белл" в Ниагара-Фоллз в январе 1941 г. Всего выпущено 9584 P-39. Самолет состоял на вооружении в США с января 1941 г., в Великобритании - с сентября 1941 г., в СССР - с декабря 1941 г., в Австралии - с июля 1942 г., в Италии - с мая 1944 г. Кроме того, с мая 1943 г. P-39 получили авиачасти "Свободной Франции".
Основные серийные модификации:
- "Эйракобра" I (первоначально "Карибу" I), экспортный вариант для Великобритании, часть машин реквизирована ВВС армии США и использовалась как P-400, вооружение: 1x20+ 2x12,7+4x2,62, мотор V-1710-E4;
- P-39C, первый серийный вариант для США, мотор V-1710-35, вооружение 1x20+4x7,62+2x12,7;
- P-39D с мотором V-1710-35 (D-2 с V-1710-63), вооружение 1x20+4x7,62+ 2x12,7 или 1x37+4x7,62+2x12,7 (у варианта D-2);
- P-39F, аналог P-39D с другим винтом;
- P-39J с мотором V-1710-59, вооружение 1x37+2x12,7+4x7,62;
- P-39K с мотором V-1710-63;
- P-39L, вариант P-39K с другим винтом;
- P-39M с мотором V-1710-83;
- P-39N с мотором V-1710-85, на поздних сериях увеличено количество бензобаков, усовершенствована бронезащита, новое радиооборудование;
- P-39Q с мотором V-1710-85 и вооружением 1x37+4x12,7.
Первое боевое применение - американцами в марте 1942 г. на Новой Каледонии, с мая - на Новой Гвинее. В СССР - с июня 1942 г. на Воронежском фронте и далее повсеместно до конца войны. В Великобритании - недолго, в конце 1941 г.
Американская авиация применяла их с июня 1942 г. в Европе, с января 1943 г. - в Северной Африке. ВВС армии США использовали P-39 в боях в Италии в 1944 г. В Австралии их использовали в системе ПВО северной части страны в ноябре-декабре 1943г.
Применялся как многоцелевой истребитель, истребитель-бомбардировщик, топмачтовик, тактический разведчик, штурмовик.
Снят с производства в сентябре 1944г.
Снят с вооружения в США в апреле 1944 г., в Великобритании - в декабре 1941 г., в Италии - в июне 1945 г., во Франции - в 1947 г. В СССР отдельные машины дожили до 1952 - 1953 гг.
P-39Q||
Размах:||10,36 м
Длина:||9,19 м
Моторы, количество х мощность:||1x1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||4014 кг
Максимальная скорость:||612 км/ч
Практический потолок:||10700 м
Дальность:||1040 км
Описание:
- P-39 Airacobra
- Bell Model 11 (P-39 Airacobra)
Фотографии
-
Авиация и Время 2003-05 / В.Слесарев - Один из лучших на флоте
Противник Нисизавы в 1942 году в небе Новой Гвинеи: P-39D-1BE из 8-й ИАГ ВВС США
-
Авиация и Время 2004-03 / А.Котлобовский, И.Солодянкин - Забытая кампания (2)
P-39F из 57-й АЭ 54-й ИАГ ВВС США. Кадьяк, лето 1942г.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. P-39L 42-4558 of the 93rd Fighter Squadron (81st Fighter Group), Tunisia, 1943;
-
АвиаМастер 2003-06 / А.Казымов - Соломоновы острова: хроника противостояния /Из истории воздушных войн/ (2)
Регистрационный номер: BW102 "Белл" P-400 ("Аэрокобра Mk.I") из 80-й эскадрильи 8-й истребительной группы ВВС США, Новая Гвинея, 1942г.
-
АвиаМастер 2003-05 / А.Казымов - Соломоновы острова: хроника противостояния /Из истории воздушных войн/ (1)
Регистрационный номер: BW146 Белл P-400 ("Аэрокобра" Mk.I) из состава 67-й истребительной эскадрильи ВВС США.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: BW167 Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. P-400 BWJ67 of the 67th Fighter Squadron (35th Fighter Group) USAAF, in New Caledonia, 1942;
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: AH579 [3] Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. Airacobra I AH579 of No 601 Squadron, RAF, October 1941;
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. P-39N 42-9410 of GC11/6 “Travail" 3eme Escadrille, Forces Aeriennes Francoises Libres, 1943;
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. P-39N 42-9377 of the 4 Stormo, Italian Co-Belligerent Air Force in Yugoslavia, 1944.
-
Мировая Авиация 106
P-39N-1 Airacobra. Итальянцы, присоединившиеся к союзникам, получили их технику. Этот P-39 из 4-й эскадрильи итальянских союзных ВВС, выполнявшей разведку и авиационную поддержку над Адриатикой.
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
Регистрационный номер: BX225 Airacobra I (P-400) 2 гв. иап ВВС Северного флота. Зима 1942-43гг.
-
Мировая Авиация 230
Регистрационный номер: BX728 Bell P-39 Airacobra I. На этом самолете, поставленном по ленд-лизу, летал капитан Иван Бочков из 19-го ГИАП. Бочков погиб в бою с пятью Bf 109G вскоре после битвы за Сталинград. Он выполнил 350 боевых вылетов и одержал семь воздушных побед.
-
Авиация и Время 2003-06 / Р.Ларинцев, А.Заблотский, А.Котлобовский - На таран! (2)
Регистрационный номер: BX320 Airacobra I гвардии л-та Е.А.Кривошеева из 19-го Гв.ИАП, начало сентября 1942г.
-
АвиаМастер 1999-05 / Ю.Рыбин - Уравнение с одним неизвестным /Цифры и факты/
Регистрационный номер: AH636 "Аэрокобра" Mk I замкомэска 19-го гвардейского ИАП капитана И.Д.Гайдаенко, 1942г.
-
Авиация и Время 2005-05 / О.Каминский - "Мессершмитты" над Кубанью
P-39D-2 ст.л-та В.И.Фадеева, командира 3-й АЭ 16-го ГИАП. Сбит 5 мая 1943г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Истребитель "Аэрокобра" Mk.I из первых британских поставок
-
Авиация и Время 2000-03 / С.Вахрушев - Имя из списка забытых героев /Портреты/
P-39D-2 из 22-го ЗАП, март 1942г. На этой машине И.В.Кузнецов осваивал "Аэрокобру"
-
Мировая Авиация 6
Непопулярный у западных союзников самолет Bell P-39 Airacobra был охотно принят советскими вооруженными силами (количество самолетов достигло 4924 экземпляро), оценившими его мощное вооружение и превосходные летные качества на малых высотах.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Airacobras in the markings of five air forces that used the Bell fighter during World War II. P-39Q used by Major Alexander Pokryshkin (Sov AF) on the Russian Front southern sector, 1943-44;
-
Мировая Авиация 6
Г. А. Речкалов летал на этом самолете P-39Q в 1944 году, когда служил в 16-м гвардейском истребительном авиаполку, воевавшем на Украинском фронте.
-
Мировая Авиация 94
Bell P-39Q Airacobra. Истребитель P-39 признания у западных союзников СССР не получил, однако в руках "сталинских соколов" стал смертельным оружием. Изображен истребитель капитана Г. А. Речкалова из 16-го гвардейского ИАП 9-й гвардейской ИАД 5-й ВА. Речкалов летал на этом самолете летом 1944 года. Самолет окрашен стандартно для ВВС Армии США - грязно-оливковый верх и светлосерый низ. Обратите внимание - вместо бортового номера нанесены инициалы одного из самых результативных пилотов советских ВВС.
-
Авиация и Космонавтика 2012-04 / В.Бакурский - Они были лучшими?
Знаменитая "Сотка" - истребитель P-39N "Аэрокобра", на котором летал Александр Покрышкин
-
Мировая Авиация 6
"Белая сотка" была изображена на нескольких самолетах А. И. Покрышкина, включая истребитель P-39N. Впервые она появилась на самолетах 9-й гвардейской истребительной дивизии в начале 1945 года, когда советские войска уже воевали в Германии.
-
Авиация и Космонавтика 2020-05 / В.Урвачев - В бой идут одни "старики"
Истребитель P-39N «Аэрокобра» Николая Гулаева из 129-го ГвИАП, август 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
P-39N «Аэрокобра» Николая Гулаева
-
АвиаМастер 2000-04 / В.Вахламов - "Зарубки на прикладе" /Боевая палитра/ (3)
Нетипичный случай - звездочки нанесены на обоих бортах: "Аэрокобра" Героя Советского Союза Е.П.Мариинского, Германия, лето 1945г. На снимке справа - механик Н.И.Волков.
-
АвиаМастер 1999-05 / Ю.Рыбин - Уравнение с одним неизвестным /Цифры и факты/
"Аэрокобра" P-39Q гвардии лейтенанта Н.М.Диденко, аэродром Ваенга-2, 1943г.
-
АвиаМастер 1999-05 / Ю.Рыбин - Уравнение с одним неизвестным /Цифры и факты/
"Аэрокобра" P-39Q гвардии майора П.С.Кутахова, аэродром Шонгуй, 1943г.
-
АвиаМастер 1999-04 / Ю.Рыбин - Expertenstaffel за Полярным кругом /Боевой путь/ (4)
"Аэрокобра" из состава 2-го ГИАП, аэродром Ваенга, лето 1943г.
-
История Авиации 2000-06 / М.Морозов - Топи их всех /Крылья над морем/ (3)
P-39Q Героя Советского Союза капитана Д.В.Зюзина (15 побед) из состава 11-го ГИАП ВВС ЧФ, Одесса, апрель-май 1944г.
-
АвиаМастер 2002-05 / М.Морозов - Бомбы на Констанцу /На фронтах Великой Отечественной/
P-39Q-1 из состава 11-го гиап ВВС ЧФ.
-
Мир Авиации 2001-02 / В.Раткин - Солдат пяти войн /Имена авиации/
P-39Q-15 б/н 21 (сер. N 44-2498) из 72-го Гвардейского ИАП. Этот самолет из звена управления был записан за командиром полка П.Ф.Заварухиным.
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
P-39N 100 гв. иап 9 гв. иад 6 гв. иак. 1944г.
-
История Авиации 26 / А.Пекарш - Василий Михалев /Асы мира/
P-39Q-5 Василия Михалева.
-
Авиация и Время 2014-06 / Д.Хазанов - Авиация в операции "Багратион" (2)
P-39Q-15 из 28 ГИАП 5-й ГИАД л-та П.Б. Овсянникова - будущего аса войны в Корее. Август 1944 г.
-
Авиация и Время 1997-06 / К.-Ф.Геуст - В небе над Хельсинки и Карельским перешейком, зима-лето 1944г. /Аэроархив/ (3)
P-39Q-15 комэска 3-й АЭ 102-го ГвИАП ПВО гв.к-на Н.И.Цисаренко. 17.06.1944г. на этом истребителе он в р-не Перкиярви сбил финский "Бленхейм"
-
Мировая Авиация 5
P-39Q Airacobra. Самым знаменитым пилотом, летавшим на этом истребителе, был советский ас Александр Покрышкин. Всего летчик сбил 59 вражеских самолетов, 48 из которых - на P-39. Третьим в ряду советских асов стоит Григорий Речкалов, также одержавший большинство своих побед (всего на его счету 58 самолетов) на "Кобрушке". Михаил Баранов (28 побед в воздушных боях) - еще один из воевавших на P-39. Он сбил над Сталинградом Messerschmitt Bf 109, отрубив ему хвост воздушным винтом.
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
P-39Q-15 68 гв. иап 5 гв. иад 11 гв. иак. Зима 1944-45гг.
-
АвиаМастер 1999-04 / Д.Хазанов - Битва над Яссами /Хроника победы/
"Аэрокобра" P-39Q летчика Н.В.Стройкова.
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
P-39Q-25 командира 2 эскадрильи 213 гв. иап 22 гв. иад 6 гв. иак ст. лейтенанта Н.В.Стройкова. Сентябрь 1944г., Польша. 27 июня 1945г. капитану Н.В.Стройкову за сбитые в 66 воздушных боях 14 самолетов лично и 21 в группе присвоено звание Героя Советского Союза.
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
P-39Q заместителя командира 1 эскадрильи 213 гв. иап ст. лейтенанта М.И.Орлова. Лето 1945г., Германия. За время войны М.И.Орловым было сбито 6 самолетов лично и 3 в группе. На левой дверце был изображен орден Александра Невского.
-
История Авиации 26 / А.Пекарш - Василий Михалев /Асы мира/
Самолеты P-39Q-15 Василия Михалева.
-
Мир Авиации 2002-02 / В.Мартианов - Дмитрий Андреевич Калинин /Имена авиации/
P-39Q-15 белый 93 (N 44-2844), закрепленный за ст.л-том Д.Калининым. 508 ИАП 205 ИАД 7 ИАК 2 ВА (1-й Украинский фронт). Аэродром Турбя (Развадув), август 1944г.
-
АвиаМастер 1999-04 / Д.Хазанов - Битва над Яссами /Хроника победы/
"Аэрокобра" P-39N Героя Советского Союза А.Ф.Клубова.
-
История Авиации 1999-01 / Ю.Рыбин - Expertenstaffel за Полярным кругом /Боевой путь/ (4)
P-39Q гвардии капитана Г.Ф.Дмитрюка. 19-й гв. иап ВВС 14-й армии. Заполярье, лето-осень 1943г.
-
Aviation Historian 32 / A.Arthy - Two days in February (1)
Based at Thelepte in Tunisia from late January 1943, the 81st FG operated three Bell P-39 units - its own 91st and 92nd FSs and the 350th FG’s 346th FS. Its unusual mid-mounted engine gave the type an excellent field of vision from the cockpit and its mixed armament of wing- and nose-mounted 0-50in machine-guns and a 37mm cannon firing through the propeller hub packed a powerful punch, especially for ground-attack missions.
-
Aeroplane Monthly 1999-12 / E.Dumigan - Something for the weekend /Museum report/
Galloping Gertie, a Bell P-39Q Airacobra, is displayed in the Niagara Falls Aerospace Museum, located within a mile of the Bell Aircraft plant where the type was built.
-
Aeroplane Monthly 1999-12 / E.Dumigan - Something for the weekend /Museum report/
The cluttered cockpit of the P-39 Airacobra is clearly evident in this view.
-
Aviation Historian 30 / D.Zamansky - Airacobra: Hero of the Soviet Union
Регистрационный номер: AH621 Bell P-39 Airacobra Mk I AH621 was one of many rejected by the RAF and sent to fight with the Soviet Air Force.
-
Мировая Авиация 241
На снимке запечатлены основные истребители Авиакорпуса Армии США в 1939-1941 годах. Сверху вниз - P-43, P-40, P-39 и P-38. Хорошо видно, что самолеты несут различную окраску.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40 Tomahawk - США - 1939Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Republic P-43 Lancer - США - 1940
-
Авиация и Космонавтика 2023-07 / А.Почтарев - Вторая жизнь гвардейской "Аэрокобры" /Авиация во Второй мировой войне/
Макет ретро-истребителя P-39 «Аэрокобра» «От школьников Мариуполя» на МАКС-93. г. Жуковский, сентябрь 1993 г.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / M.Oakey - Grapevine
This eyecatching 3/4-scale Polikarpov I-5 reproduction was on display during Mosaeroshow '93 at Moscow’s Zhukovsky flight test centre in September 1993. Just visible behind it is a P-39 Airacobra repro to the same scale.
Другие самолёты на фотографии: Поликарпов И-5 - Россия - 1930
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
The ’Cobra’s bite - USAAF officers pose in front of a P-39N in the USA, holding examples of the type’s powerful armament, comprising a Browning M4 37mm autocannon (centre), which fired through the propeller hub, plus two 0-50in machine-guns mounted in the nose behind the prop and four wing-mounted 0-303in machine-guns.
-
Авиация и Космонавтика 2017-09 / С.Мороз - Истребитель в стиле "Белл"
Самолеты XP-39 и XFL-1 были скомпонованы вокруг мощной 37-мм пушки M4. Для ее размещения в носу самолета мотор пришлось сдвинуть назад, а его вал (на фото он светлый) пропустить под кабиной и вывести на выносной редуктор.
-
Air Enthusiast 1973-03 / Fighter A to Z (22)
A service test YP-39 photographed at Buffalo on 16 October 1940.
-
Flight 1940-03 / Flight
Bell P.39 or Airacobra (U.S.A.);
The single-seater fighter Bell Airacobra is the outstanding modern example of shaft drive between engine and airscrew. -
Авиация и Космонавтика 2017-09 / С.Мороз - Истребитель в стиле "Белл"
Первый опытный истребитель Белл «Модель 4» «Аэрокобра» (армейское обозначение XP-39). Его мотор размещался за кабиной, а в носовой части должна была стоять 37-мм пушка
BELL PULLER: This XP-39 single-seater tractor pursuit is the newest effort of the Bell concern, whose twin-engined pusher machine will shortly go on service test with the U.S. -
Flight 1940-01 / Flight
A fine example of the modern single-seater fighter of a type which might be employed for short-range escort work. It is the Bell XP-39 with a vee-twelve Allison engine mounted in the fuselage.
-
Flight 1940-07 / Flight Advertisements
With its completely retractable tricycle landing gear, the Bell Airacobra P-400 Interceptor Pursuit Airplane provides definite advantages - elimination of ground looping, and nose-over hazard, superior ground vision, improved ground handling and maintenance, simplified landing and take off technique, increased pilot safety, and easy operation from small, improvised war time fields.
-
Flight 1940-02 / Flight
TEN YEARS BETWEEN: This is the "400 m.p.h.-plus" Bell XP-39, or Airacobra, single-seater fighter which has a shaft drive from its centrally-mounted Allison engine. The Westland fighter, built to an Air Ministry specification issued in 1930, which had a similar power plant installation. The Westland was armed with four machine guns; so is the Bell, though these only supplement a 37 mm. shell-gun. On the other hand Westlands installed the first gun of this bore on a single-seater fighter years ago. We are sure that the Bell Aircraft Corporation, which deserves great credit for having developed such a remarkable machine (it has been ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps), will forgive us for pointing out these historical facts.
-
Авиация и Космонавтика 2015-06 / В.Бакурский, А.Фирсов - P-40 - солдат без наград
Истребитель «Аэрокобра» фирмы «Белл»
-
Flight 1940-10 / Flight
The United States Bell P-39 Airacobra fighter. Rated as an interceptor it is armed with a 37 mm shell gun firing through the airscrew hub of the Allison engine. Two 0.5 in. synchronised machine guns are mounted in the fuselage, firing through the airscrew disc, and provision is made in the wings for four more machine guns.
-
Flight 1940-12 / Flight Advertisements
The Bell Airacobra P-400 interceptor pursuit airplane possesses more formidable fire power than has been previously mounted on this type of single engine aircraft. With an explosive shell firing cannon, in addition to machine guns in the fuselage and wings, the volume of forward fire gives the Airacobra definite advantage when the Cobra strikes.
-
Flight 1940-12 / Flight Advertisements
AIRACOBRAS FOR BRITAIN! An export version of the U. S. Army Airacobra shown above is being turned out in quantity production and will soon add its striking power to the brilliant performance of the British Royal Air Force. And each "Cobra" will take to Britain the knowledge that she'll live up to her name in helping to sweep the British skies. The fighting prowess of the Airacobra is also playing an important role in the armament program of the U. S. Army Air Corps.
-
Мировая Авиация 5
После того, как с фюзеляжа были сняты боковые воздухозаборники, а из двигателя убран турбонагнетатель, прототип XP-39 получил обозначение XP-39B. Но эти изменения превратили P-39 в заурядный самолет.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
This Bell P-39M (according to serial number, 42-4756) is nonstandard in having the large-diameter Aeroproducts propeller that was standardised on the P-39N.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A P-39Q-5 showing the later flush-fitting tank developed by Bell.
-
Авиация и Космонавтика 2014-04 / О.Растренин - Противотанковые "харрикейны" /Архив/
Истребитель P-39Q-10 «Аэрокобра» с пушкой М-4 калибра 37 мм
-
Aviation Historian 9 / A.Griffith - America's Ramjagers
A P-39C of the 31st Pursuit Group. The C variant differed from all other versions of the Airacobra, as the aircraft was called, in having its 37mm T-9 cannon and two 0-50in and two 0-30in machine-guns all installed in the nose, with no wing-mounted weapons. The variant was not considered combat-ready on its introduction and only 20 saw service with the USAAC.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Bell P-39 Airacobra.
-
Aviation Historian 33 / A.Arthy - Two days in February (2)
The Bell P-39 equipped the 81st and 350th FGs and two squadrons of the 68th Observation Group in North Africa from the end of 1942. Interestingly, the dark circle just aft of the bottom of the cockpit door reveals that this example, “Mike”, is actually a P-400, the circle being a dark blue formation light fitted only to the RAF’s Airacobra I.
-
Aviation Historian 31
A proud Capt Roan, USAAF, of the 32nd FS, in front of his personal Bell P-39 Airacobra Mona II. Gerard Casius tells us, in his letter on this page, that Roan took the nose-art panel with him from P-39 to P-39.
-
Авиация и Космонавтика 1996-11 / В.Бакурский - Созданные для боя
Истребитель P-39 "Аэрокобра"
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Bell P-39Q Airacobra Single-seat Fighter (Allison V-1710-85 engine).
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A Bell P-39Q-20 with a conventional belly drop tank
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A Bell P-39L of the 93rd Fighter Group operating in Tunisia in July 1943.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
The US Navy acquired two P-39Q-10s for use in the development of radio-control techniques for target drones. They were tentatively designated XF2L-1s but soon became XTDL-1s in their new role. Note the receiving aerial projecting aft under the rudder.
-
Air Enthusiast 1999-07 / Round-Out
An example from the 33rd PS, in Iceland.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A Bell P-39F. External differences between the Airacobra variants were minimal.
-
Aviation Historian 9 / A.Griffith - America's Ramjagers
Had the “ramfighter” concept been adopted by the USAAC, later variants, like the P-39D seen here, would have been modified accordingly. The non-turbo-supercharged Airacobra’s performance at high altitude was poor, however, and the added weight of the armour would have further compromised its ability to reach enemy bombers.
-
Мировая Авиация 47
Из-за нехватки винтов фирмы "Curtiss Electric" самолеты P-39F выпускали с винтами фирмы "Aeroproducts". Одна из таких машин изображена на снимке.
-
Мировая Авиация 5
P-39Q стал последней попыткой превратить самолет Airacobra в истребитель мирового класса. Большинство таких машин строилось для СССР и поставлялось без пушки и пулеметов. Изображенная на фотографии модель, в отличие от них, предназначалась для ВВС США, поэтому на ней установлено все вооружение.
-
Air Enthusiast 1973-03 / Fighter A to Z (22)
A P-39Q with a 0.5-in (12,7-mm) gun beneath each mainplane.
-
Мировая Авиация 19
На фотографии хорошо видны основные внешние отличия P-63A (на переднем плане) и P-39Q. Самолет Kingcobra был на 72% больше, чем P-39.
A Bell P-63A Kingcobra and a P-39Q Airacobra. The differences between these two fighters is well shown in this photograph.Другие самолёты на фотографии: Bell P-63 Kingcobra - США - 1942
-
Aeroplane Monthly 1976-03 / S.Howe - The Confederate Air Force
One of the two Bell Airacobras and Curtiss P-40N Warhawk N1226N formate over Texas.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1976-11 / I.Best-Devereux - Warbirds at Oshkosh
P-51 Mustang 473656 Minuteman, with Texas Air National Guard insignia, leads a Grumman Hellcat and the world’s only airworthy Bell P-39 Airacobra.
Другие самолёты на фотографии: Grumman F6F Hellcat - США - 1942North American P-51D Mustang - США - 1944
-
Мировая Авиация 163
В годы Второй мировой войны C-47 оказывался в тех местах, куда направлялись союзники. Самолеты эксплуатировались очень интенсивно - перевозили грузы и личный состав. Данный C-47 из 6-й транспортно-десантной эскадрильи ВВС Армии США следует над горным массивом Новой Гвинеи, 1943 год. В качестве эскорта привлечены Bell P-39 Airacobra - японские истребители могли атаковать в любой момент. Количество P-39 в Европе и Африке было незначительным, в то время как на тихоокеанском театре военных действий Airacobra и P-40 доминировали до 1944 года.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Aviation Historian 35 / M.Bearman - The other sound barrier
Bell P-39 serial 40-034 while up from Langley in 1943. The aim was to test the effects of compressibility on propeller blades, and required the aircraft to hold various level-speeds down to 200 m.p.h. (322km/h) at a constant blade angle-of-attack. The results were the first to measure a transonic drop in torque beyond the “barrier”.
-
Aviation Historian 9 / A.Griffith - America's Ramjagers
The other prospective ramfighter was Bell’s unusual P-39, with its mid-fuselage-mounted Allison V-1710 engine and tricycle undercarriage. Here P-39Ds of the 31st Pursuit Group await their next mission at Selfridge Field, Michigan, in 1941.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
Later in the war, Portugal allowed US and British forces to use bases in the Azores Islands. P-39s line a runway while on the way to North Africa.
-
Авиация и Время 2004-03 / А.Котлобовский, И.Солодянкин - Забытая кампания (2)
"Кобры" и "Дакоты" на авиабазе Колд-Бей. Аляска, 1942г.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Air Enthusiast 1999-07 / Round-Out
Five aircraft with the ‘wide’ ferry tank at Bassingbourn in March 1943. The example second left is marked ‘249’.
-
Авиация и Космонавтика 2015-06 / В.Бакурский, А.Фирсов - P-40 - солдат без наград
На этом снимке представлены все новейшие боевые самолеты, принятые на вооружение ВВС США накануне Второй мировой войны. В первом ряду стоят истребители P-40, P-39, P-43 и двухбалочный P-38. Позади - бомбардировщики B-17, B-18, B-25 и B-26
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17 Flying Fortress - США - 1935Curtiss P-40 Tomahawk - США - 1939Douglas B-18 Bolo - США - 1935Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Martin B-26 Marauder / Type 179 - США - 1940North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940Republic P-43 Lancer - США - 1940
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
From May 1943 onwards the Forces Aeriennes Francoises Libres (Free French Air Force) received 165 P-39Ns and P-39Qs from USAAF stocks for service in North Africa.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A P-39N-1 serving in Italy with the Co-Belligerent Air Force which, in common with the Free French Air Force, received a number of Airacobras to equip units serving alongside the Allies in the closing months of the war.
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / Personal album
Free French Air Force Bell P-39 Airacobra 218775 at Catama, Sicily on October 14, 1943. The USAAF operated the type in North Africa on ground attack duties from late 1942 and the Free French took delivery of 165 Airacobras many of which were based in North Africa.
-
Авиация и Космонавтика 2015-10 / В.Морозов - "Нормандия-Неман" - явные и тайные страницы биографии (2)
P-39 "Аэрокобра" ВВС Франции. В полку «Нормандия-Неман» самолеты этого типа использовались в 1948-1949 гг.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
In June 1943, 18 Bell P-39D-1 Airacobras that had landed in Portugal in error at the end of 1942, were used to equip a new fighter squadron of the Portuguese Arma da Aeronautica at Ola. They remained in service until 1946.
-
Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels
‘OK-G’, serial 306, one of the 18 P-39D-1s assigned from 1943 to 1945.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
The 'brass' walks down the flightline, inspecting the squadron, 1943.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
Official inspection of Esquadrilha Airacobra, Portuguese Air Base Aereo de Ota, 1943. Lt Seixas in front, behind him are Lts Rodrigues and Oliveria, flight commanders. NCO pilot's are in the third rank.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
Now a Major, Rogerio Seixas, on the right, poses with USAAF and US aviation executives in front of a Curtiss P-40 during his 1943 training trip to the USA.
-
Air Enthusiast 2006-07 / B.Eisel - Surprise Squadron /World war two/
All but derelict, a Portuguese 'Cobra sits out a large military exercise near Lisbon in the spring of 1945.
-
Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels
‘OK-T’, serial 300, was the only P-38 Lightning operated by Portugal. To the right are P-39s on the flightline at BA2, Ota.
Другие самолёты на фотографии: Lockheed P-38 Lightning - США - 1939
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Believed to be A53-1 in the RAAF numbering sequence, this Airacobra still carries RAF-style roundels. It was fiown by Flt Lt Davidson in May 1942 in defence of Sydney when submarine-launched Yokosuka E14Y1 floatplanes were operating in the area.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Регистрационный номер: BW114 A repossessed British Airacobra I, BW114, serving with USAAF markings in Australia as a P-400, probably for familiarisation flights by RAAF pilots.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
P-39Ds serving with No 23 Squadron RAAF at Lowood, Qd, in late 1942.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Although fewer than two dozen P-39s entered service with the RAAF, from 1942 onwards, they were flown in a variety of markings and finishes. Illustrated are P-39Ds serving with No 23 Squadron at Lowood, Qd, in late 1942.
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Истребители "Эйракобра" I Королевских ВВС Великобритании, 1941 г.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
The thirteen Airacobra Is of No 601 Squadron were displayed to the press at Duxford in October 1941 - after the aircraft had been withdrawn from operations because of problems with the compass, armament and generally low serviceability. Flame damping exhausts had been fitted at this stage.
-
Aeroplane Monthly 1976-05 / L.Hunt - The Millionaires' mob (2)
Регистрационный номер: AH585 The ground crews of 601 Squadron pose with their new charges, Bell Airacobras, late in 1941. Note the starter trolleys, rear-mounted engines, nose cannon and highly unorthodox positioning of the Squadron emblem on the white rudder stripe. Their first operational flight was made on October 9, 1941.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Despite its deficiencies as a fighting machine, the Airacobra was pleasant to fly and was regarded by most British pilots as an advanced type with its tricycle undercarriage and other “modern" features.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
Регистрационный номер: AH573 [2] Originally to be called Caribou in RAF service, the P-39, or P-400 as the export version was designated by Bell, was ordered by the British in April 1940, and one of the first to be evaluated in the UK was AH573 in August 1941. Although found to suffer from poor performance at altitude, the type served with No 601 Sqn until March 1942.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: AH579 [3] An early British Airacobra (believed to be AH579, the tenth aircraft) prior to delivery. The 20-mm nose cannon is not fitted, and the rather unusual arrangement of the camouflage scheme is noteworthy.
-
Aeroplane Monthly 1993-09 / A.Williams - Heavy guns of the RAF (2)
The RAF's Bell Airacobra was similar to the USAAF P-39D except that it was fitted with a 20mm gun rather than the latter’s 37mm cannon.
-
Aviation Historian 9 / A.Griffith - America's Ramjagers
The Commanding Officer of No 601 (County of London) Sqn of the RAF, Sqn Ldr E.J. Grade, demonstrates the “car-door” of the P-39 during the unit’s tenure with the type from August 1941 until March 1942.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: AH573 [2] The fourth British Airacobra, AH573, was used briefly for handling and performance trials at the A & AEE, Boscombe Down, but crashed before the tests were complete. Unlike the earlier examples, this aircraft had divided stubs on each of the six exhaust pipes.
-
Air Pictorial 1999-10 / B.Blanche - RAuxAF: 75 years of achievement
No 601 (County of London) Sqn flew Bell Airacobra fighters for a short period in late 1941
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: DS173 [2] View of the P-39C DS173, the first Airacobra to arrive in Britain. This was one of three P-39Cs supplied under Lend-Lease arrangements; the four machine guns in the nose and lack of wing guns distinguish this variant from the British Airacobras.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: AH579 [3] An early British Airacobra (believed to be AH579, the tenth aircraft) prior to delivery. The 20-mm nose cannon is not fitted, and the rather unusual arrangement of the camouflage scheme is noteworthy.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: AH571 [2] The second Airacobra I, AH571, showing the modified rudder and a fairing round the exhaust stubs.
-
Aeroplane Monthly 2000-02 / T.Neil - A Brit among the Yanks /First-hand history/ (1)
Регистрационный номер: AH571 [2] Unpopular with Major De Fehr and many other USAAF and RAF pilots owing to its sometimes unpredictable handling, the P-39 Airacobra was exported in large numbers to the Soviet Union.
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Регистрационный номер: DS173 [2] Although ordered in large numbers the Airacobra was not an operational success in R.A.F. service. This picture shows DS173, possibly a prototype.
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Селезнев - Американская Кобра
Регистрационный номер: AH595 Первые "Аэрокобры" в Советском Союзе были из числа поставленных Великобритании
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Селезнев - Американская Кобра
Регистрационный номер: AH628 "Аэрокобра" во время испытаний в НИИ ВВС еще в британском камуфляже
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Селезнев - Американская Кобра
"Аэрокобра" уже с красными звездами
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Истребитель "Аэрокобра" Mk.I с 20-мм пушкой из первых британских поставок
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
Ангар на аэродроме Лэдд-Филд с самолетами, предназначенными для отправки в СССР
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
Кобра возле ангара, Аляска, аэродром Лэдд-Филд, 1943 г.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / Skywriters /Readers' letters/
Bell P-39 Airacobra 42-4797 at Calgary Airport in 1942, en route to Russia.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Истребители P-39 "Аэрокобра" с 37-мм пушками из американских поставок по ленд-лизу
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
Летчики-перегонщики на грузовике "Студебеккер" приехали на аэродром
-
Авиация и Космонавтика 2015-03 / С.Ковалев - Полярный летчик /Авиация и люди/
И.П. Мазурук (справа) на перегоночной трассе
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
American airman R.S. Berry hands over P-39N-5 Buffalo Belle to Colonel Engineer Nikolai Kalinnikov of the Soviet Military Acceptance Commission at Ladd Field, near Fairbanks, Alaska, in preparation for the aircraft’s flight to the Soviet Union using the ALSIB route.
-
Авиация и Космонавтика 2015-03 / С.Ковалев - Полярный летчик /Авиация и люди/
Командир перегоночной авиадивизии полковник И.П. Мазурук у «Аэрокобры», 1943-1944 гг.
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
Занесенная снегом "Кобра" в Номе ждет улучшения погоды для броска через Берингов пролив
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
"Кобра", опутанная шлангами с горячим воздухом. Так приходилось прогревать самолеты перед запуском двигателей в условиях сибирских морозов. Один из шлангов через форточку двери вставлен в кабину, поскольку тепло нужно не только мотору, но и летчику. Под днищем фюзеляжа закреплен ПТБ
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
Подготовка к взлету "Аэрокобры" на аэродроме Лэдд-Филд
-
Авиация и Космонавтика 1996-02 / В.Котельников - Реалии ленд-лиза
Истребитель P-39Q с противоштопорным парашютом во время испытаний в НИИ ВВС
-
Авиация и Время 2000-03 / С.Вахрушев - Имя из списка забытых героев /Портреты/
"Аэрокобра" 30-го ГИАП
-
Авиация и Время 2004-01 / В.Колечкин - Авиация в боях под Кировоградом в январе 1944г. (2)
В январе 1944г. на "Аэрокобрах" воевал весь 7-й ИАК
-
История Авиации 33 / А.Марданов - Может хватит бездумных нападок?!.. /Возвращаясь к напечатанному/ (3)
"Аэрокобра" из 508-го ИАП выруливает на взлет.
К сожалению, поступавшим в СССР по "ленд-лизу" практически всем модификациям P-40 и первым вариантам " Аэрокобр" было трудно драться даже с Bf109E, не говоря уже о более совершенных Bf109F и G. Достаточно сказать, что ни те, ни другие не использовались Королевскими ВВС в зоне Ла-Манша. -
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
Взлетает P-39Q-15 68 гв. иап. Зима 1944-45гг.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
The vast distances covered by the ALSIB delivery route called for extra ferry fuel provision for the P-39, and a Soviet Air Force example is seen here carrying a non-jettisonable 145 Imp gal (660 lit) belly tank. The tank provided much-needed extra range, but any attempt at a belly landing with one attached would have been suicidal.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
"Аэрокобра" 7-й Воздушной армии в полете, 1943г.
A P-39 in flight while in service with the 9th IAP in the spring of 1944, possibly Buffalo Belle (note the artwork forward of the cockpit), and, unusually for a Soviet Airacobra, wearing a large red star on the fin. The Soviets found that the Airacobra could suffer structural distortion in the rear fuselage, and so added reinforcing plates; it may be one of these obscuring part of the fuselage star in this photograph. -
История Авиации 1999-01 / Ю.Рыбин - Expertenstaffel за Полярным кругом /Боевой путь/ (4)
На взлетной полосе "Аэрокобры" 255-го иап. Самолеты этого полка отличались от P-39 2-го гв. иап тем, что верхняя часть руля поворота у них была окрашена белой краской.
-
История Авиации 1999-01 / Ю.Рыбин - Expertenstaffel за Полярным кругом /Боевой путь/ (4)
"Аэрокобры" из состава 2-го гв. иап на аэродроме Ваенга-2. Конец лета 1943г.
-
Авиация и Космонавтика 2020-05 / В.Урвачев - В бой идут одни "старики"
Александр Покрышкин на крыле истребителя P-39 «Аэрокобра»
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Боевые друзья поздравляют Александра Покрышкина с присвоением звания трижды Героя Советского Союза. 1-й Украинский фронт, август 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2020-01 / В.Урвачев - Об учете боевой работы, награждении и наказании летчиков-истребителей в 1941-1945 годах
А.И. Покрышкин у самолета Речкалова с летчиками 16-го гвардейского ИАП летом 1944 года, незадолго до получения звания Героя Советского Союза в третий раз. Именно в этом полку Покрышкин впервые использовал боевой порядок под названием "Кубанская этажерка".
Alexander Pokryshkin, wearing flying helmet and a chestful of decorations, discusses tactics with his comrades beside fellow Airacobra ace Grigory Rechkalov’s distinctively marked P-39N-0, serial 42-8747, in August 1944. -
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Истребитель P-39 "Аэрокобра" Григория Речкалова
-
Авиация и Космонавтика 1996-02 / В.Котельников - Реалии ленд-лиза
Выдающийся летчик-истребитель Г. А. Речкалов у своей "Аэрокобры". Он стал одним из лучших пилотов истребителей P-39. На этих самолетах он одержал 44 воздушные победы.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Дважды Герой Советского Союза летчик-истребитель Григорий Речкалов (1920 г.р.), 56 (по другим данным 61) воздушных побед
-
АвиаМастер 1999-04 / Д.Хазанов - Битва над Яссами /Хроника победы/
Один из наиболее результативных советских асов Н.Д.Гулаев в кабине своей "Аэрокобры", весна 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Дважды Герой Советского Союза Николай Гулаев (1918 г.р.), 55 воздушных побед
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
P-39 Героя Советского Союза К.Сухова, 16 гв. иап. У самолета справа налево: В.Березкин, К.Сухов, И.Руденко. Звезда в белом круге.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
Командир 1 эскадрильи ст. лейтенант А.И.Свистунов, командир 2 эскадрильи ст. лейтенант Н.В.Стройков и командир звена лейтенант М.И.Орлов у P-39Q-25 N 44-32386 Н.В.Стройкова. 213 гв. иап, сентябрь 1944г., аэродром Развадув, Польша.
Soviet pilots of the 508th IAP compare notes beside P-39Q-25-BE serial 44-3286 in Poland in 1944. The Q variant was the final and most numerous version of the P-39, some 4,095 being produced, of which 2,849 were sent to the USSR, the P-39Q serving well into the early 1950s. Note the four-bladed propeller, fitted only to the P-39Q-21 and -25 sub-variants. -
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
На крыле P-39Q зам. командира 1 эскадрильи ст. лейтенант М.И.Орлов. Лето 1945г., Германия.
-
История Авиации 26 / А.Пекарш - Василий Михалев /Асы мира/
В.Михалев на крыле своего истребителя.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
Captain Fedor Shikunov, a commanding officer with the 69th GIAP and 21-victory ace, stands beside his Airacobra adorned with red-star "kill" markings and Order of Alexander Nevsky emblem on the type’s distinctive “car door”. Awarded the Order in April 1944, Shikunov was killed in March 1945.
-
АвиаПарк 2009-01 / И.Сеидов - И на "Чайке" можно "Мессеры" сбивать... Летчик-истребитель Александр Сергеевич Шацкий /Авиация в лицах/
Летчики 266-го ИАП, город Стрый, июль 1947 года: Начштаба полка Аверьянов, заместитель командира полка Лихачев, командир 3 аэ Баранов, командир 1 аэ Шацкий и начальник ВСС Садовников
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Будущий Герой Советского Союза Михаил Комельков (третий слева) с однополчанами во время освоения истребителя P-39.
-
Авиация и Космонавтика 2021-05 / Е.Арчаков - За пределами возможного
Захар Сорокин у истребителя P-39 «Аэрокобра». Аэродром Ваенга-2, весна 1943 г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Дважды Герой Советского Союза Александр Клубов
-
АвиаПарк 2009-01 / И.Сеидов - И на "Чайке" можно "Мессеры" сбивать... Летчик-истребитель Александр Сергеевич Шацкий /Авиация в лицах/
Командир эскадрильи 266-го ИАП майор Шацкий у своей "Аэрокобры", Стрый, 1947г.
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - 28-й гв. иап
Воронежский фронт, июль 1942г., аэродром Липецк. Снимок сделан после воздушного боя. Слева направо: Б.А.Мухин, командир звена Карпухин, Амколадзе
-
АвиаМастер 2003-08 / М.Морозов - Трагический дебют /На фронтах Великой Отечественной/
Пилоты 255-го иап обсуждают подробности прошедшего боя.
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - 28-й гв. иап
Летчики 2-й АЭ, слева направо: ст.л-т В.Безродный, старшина Р.Лоренц, л-т В.Поддубный, м-р Н.Кирсанов, к-н А.Кисляков, мл.л-т Н.Пасько, мл.л-т Ф.Мазурин. Северо-западный фронт, аэродром Выползово, предположительно снимок сделан 31 декабря 1942г. на следующий день после боевого вылета на сопровождение разведчика Ту-2
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
Собрание в 16 гв. иап. На крыле "аэрокобры" сверху видна звезда.
-
Мир Авиации 2002-02 / В.Мартианов - Дмитрий Андреевич Калинин /Имена авиации/
Личный состав 213 ГвИАП возле P-39Q-15 (желтый 47), принадлежавший звену управления полка. Дмитрий Калинин сидит между лопастей. Германия, аэродром Гаро, июнь 1945г.
-
Авиация и Время 2000-03 / С.Вахрушев - Имя из списка забытых героев /Портреты/
Личный состав 30-го ГИАП. И.В.Кузнецов - в центре, обозначен буквой "К". Осень 1944г.
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - 28-й гв. иап
Северо-западный фронт, зима 1942-1943гг., аэродром Выползово. Командир 28-й гв. ИАП гв.подполковник О.М.Родионов знакомит гостей из монгольской делегации с истребителем "Аэрокобра"
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
Pilots of the 9th IAP (later 211th GIAP) at Krasnoyarsk in Siberia with P-39Ns freshly delivered via the ALSIB route. The Airacobras are inscribed “Krasnoyarsk collective farm member” (foreground) and “Krasnoyarsk worker” (background). Both were presentation aircraft supposedly purchased by public subscription - although the USSR received them free of charge.
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - 28-й гв. иап
Заместитель командира 28-го гв. ИАП гв.майор А.В.Кисляков
-
История Авиации 26 / А.Пекарш - Василий Михалев /Асы мира/
"Аэрокобры" 213-го ГвИАП в типичной для весны 45-го окраске.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Дважды Герой Советского Союза капитан Алексей Алелюхин (в кабине «Аэрокобры») и Герой Советского Союза капитан Амет-Хан Султан
-
Авиация и Космонавтика 2006-06 / А.Лашков - Из истории собственных наименований воздушных судов России (4)
Герой Советского Союза капитан А.Д.Билюкин в кабине своего именного самолета "Александр Невский"
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
Dmitry Glinka was one of two brothers who went on to become Airacobra aces, the other being Boris, both serving with the 45th IAP (later 100th GIAP) during their wartime careers. Dmitry accounted for a total of 39 enemy aircraft while flying the P-39, and Boris 27 plus two shared. Dmitry is seen here wearing a “kubanka” beside a P-39K, probably 42-4403 “White 21”, circa March 1943.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Братья Дмитрий и Борис Глинка (Борис в кабине "Аэрокобры")
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Ремонт двигателя «Аэрокобры» в полевых условиях
-
История Авиации 2000-05 / М.Морозов - Топи их всех /Крылья над морем/ (2)
Техперсонал 11-го гвардейского ИАП ремонтирует "Аэрокобру".
-
АвиаМастер 2002-05 / М.Морозов - Бомбы на Констанцу /На фронтах Великой Отечественной/
"Аэрокобра" 43-го иап - участник налета на Констанцу.
-
АвиаМастер 2003-08 / М.Морозов - Трагический дебют /На фронтах Великой Отечественной/
Механики 255-го иап готовят "Аэрокобру" к боевому вылету.
-
Авиация и Космонавтика 2023-07 / А.Почтарев - Вторая жизнь гвардейской "Аэрокобры" /Авиация во Второй мировой войне/
Техсостав 100-го гв. иап готовит истребитель P-39 «Аэрокобра» к боевому вылету
-
Авиация и Космонавтика 2009-01 / В.Селезнев - Американская Кобра
Освоение "Аэрокобры" по инструкциям
-
Авиация и Космонавтика 2007-08 / М.Никольский - 28-й гв. иап
Северо-западный фронт, декабрь 1942г., аэродром Выползово. Заправка истребителя после боевого вылета. Заправляет старшина Петров. Крайний справа - техник по вооружению Мухин. Третий справа - врач полка Ительман. На "Кобре" заметна камуфляжная окраска, характерная для истребителей P-39, состоявших на вооружении RAF
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
Подвеска бомбы под P-39Q-25 N 44-32512 16 гв. иап.
-
Авиация и Космонавтика 2023-07 / А.Почтарев - Вторая жизнь гвардейской "Аэрокобры" /Авиация во Второй мировой войне/
Герои Советского Союза И.И. Бабак (второй слева) и Г.У. Дольников (третий слева) на МАКС-1993. Сентябрь 1993 г. В центре - В.И. Воронин (фото на память ветеранов-«покрышкинцев» с ивановскими конструкторами-реставраторами)
-
АС 1990-01 / В.Котельников, О.Лейко, В.Вахламов - P-40 на советско-германском фронте
Авиатехника в ангаре ЦАГИ, 1944г. Слева: P-39, P-51, P-40 и "Харрикейн", справа - советские самолеты.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Hawker Hurricane - Великобритания - 1935North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Авиация и Время 2013-02
2 марта 2013 г. в Новосибирске состоялись торжества по поводу открытия памятника А.И. Покрышкину (уже третьего в городе). Бюст работы заслуженного художника России А. Апполонова установили на территории Новосибирского техникума металлургии и машиностроения им. А.И. Покрышкина (ранее - ФЗУ, где в 1930-32 гг. учился прославленный летчик). Рядом с бюстом поставили отреставрированный в Новосибирске истребитель P-39 "Аэрокобра". На самолетах этого типа А.И. Покрышкин одержал большую часть своих побед.
-
АвиаПарк 2009-03 / А.Котляров - Трасса "Алсиб": ледяной маршрут ленд-лиза /На фронтах Великой Отечественной/
"Аэрокобра", найденная в тундре, восстановленная и водруженная на постамент в центре Якутска, стала памятником летчикам "АлСиба"
-
Авиация и Космонавтика 1996-02 / В.Котельников - Реалии ленд-лиза
Учебно-боевой самолет TP-39
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
One of the two-seat Airacobras photographed after delivery to the Soviet Union, which was a major user of the Airacobra
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Known as the TP-39, this was the first two-seat conversion of a P-39Q-5; a few others were similarly converted, as were a dozen P-39Q-20s which were then redesignated P-39Q-22.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Регистрационный номер: NX92847 The ill-fated "Cobra I" NX92847, one of two specially-modified P-39Q-10s for the 1946 National Air Races, in which Bell test pilot Jack Woolams was killed when the canopy collapsed. His colleague Tex Johnston won the event in "Cobra II" NX92848
-
Aeroplane Monthly 1999-12 / E.Dumigan - Something for the weekend /Museum report/
The Niagara museum’s Bell P-39 in its early post-war days as a racer, when it was named Juba and flown by Charles Bing, whose name is visible on the cockpit door.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Регистрационный номер: NX92848 The ill-fated "Cobra I" NX92847, one of two specially-modified P-39Q-10s for the 1946 National Air Races, in which Bell test pilot Jack Woolams was killed when the canopy collapsed. His colleague Tex Johnston won the event in "Cobra II" NX92848 - illustrated here when raced in 1947 by Jay Demming. In 1948, Charles Brown lapped at 413 mph (665 km/h) in the same aircraft; it was subsequently modified to the "Cobra III"for Mike Carroll but crashed before the intended attempt on the world speed record could be made.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Three Bell XP-39Es were used in the development of the Airacobras “big brother", the P-63 Kingcobra. This illustration shows the third aircraft, with "squared off" tail unit and wing
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Three Bell XP-39Es were used in the development of the Airacobras “big brother", the P-63 Kingcobra. This illustration shows the third aircraft, with "squared off" tail unit and wing
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
This illustration shows the cockpit of the XP-39E, an experimental version of the Airacobra, but the layout of the instruments is similar to that of the British Airacobras.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
The nearly-completed Airacobra in the Yanks Air Museum hangar, with two twe rows of manuals used to assist with the rebuild lined up below.
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
The unidentified ex-Russian P-39Q Airacobra at Sandown, Isle of Wight, on July 16, 1999.
-
Air Enthusiast 1999-07 / Round-Out
A 13th Air Force example after a very smooth-looking wheels-up. Pilot is quoted as being 2nd Lt Straub.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
The unusual tricycle undercarriage was considered an advantage by Soviet P-39 pilots, affording excellent visibility during taxying. Also, if the aircraft hit a dip in the airfield’s surface, it would not flip on to its back like its taildragger contemporaries tended to, although the nosewheel might collapse, as seen with this 19th GIAP P-39M.
-
Авиация и Космонавтика 2021-12 / В.Котельников - Трофейные истребители Мессершмитт Bf 109 в СССР
Bf 109G-2 № 13689 (на переднем плане) среди экспонатов, выставленных в зале Бюро новой техники (на московской территории ЦАГИ)
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40 Tomahawk - США - 1939Messerschmitt Bf.109G - Германия - 1942Петляков Пе-2 - Россия - 1940
-
АС 1991-01 / В.Вахламов - Звезды на "Аэрокобрах" /Камуфляж/
Потерпевший аварию при перегонке в 68-й гв. иап P-39Q-5 N 42-20152.
-
Авиация и Время 2003-06 / Р.Ларинцев, А.Заблотский, А.Котлобовский - На таран! (2)
Мл.л-т В.Березкин из 16-го ИАП таранит FW 189. 24 августа 1943г. (С картины фронтового летчика А.С.Закалюка)
Другие самолёты на фотографии: Focke-Wulf FW.189 Eule - Германия - 1938
-
Flight 1940-09 / Flight Advertisements
Paramount among the advantages of the Bell Airacobra P-400 Interceptor Pursuit Airplane is the exceptional visibility it affords. Pilot placement over the leading edge of the wing makes the Airacobra's superior fire power, speed and maneuverability more effective by providing complete visibility. In production for the United States Army Air Corps, the merits of the Airacobra have also been recognized by the British Government. A quantity order is now in production for the British Royal Air Force.
-
Flight 1940-05 / Flight Advertisements
The outstanding maneuverability of the Bell Airacobra ... P-400 Interceptor Pursuit airplane greatly improves its tactical advantage when the "Cobra" strikes. Its powerful armament ... firing explosive shells and machine gun bullets ... speed of around 400 m.p.h., greater vision, and safer landing and take-off characteristics join with the Airacobra's maneuverability in emphasizing its superior features.
-
Flight 1940-10 / Flight Advertisements
In quantity production to supplement British fighting arms.
-
Flight 1940-06 / Flight Advertisements
Important recognition of the merits of the Bell Airacobra P-400 Interceptor Pursuit Airplane is found in its acceptance by the Anglo-French Purchasing Board. A quantity order has been placed to provide the Allies with the outstanding advantages of the Airacobra's striking power. As part of the United States air defense program, the Bell Airacobra P-39 is in production for the United States Army Air Corps.
-
Aeroplane Monthly 1988-04
First flight of the Bell P-39 Airacobra - April 6, 1938
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Bell Airacobra I
-
Flight 1940-03 / Flight
The two line drawings show how shell-firing guns can be arranged to fire through the airscrew hub when a shaft drive from the engine is employed. Here is a sketch (details unconfirmed) showing the arrangement on the Bell P.39, or Airacobra.
-
Aviation Historian 30 / K.Hayward - Decline & Fall
This illustration by VALERIY ROMANENKO, based on a contemporary brochure, shows the Airacobra’s considerable armour protection: 1) gearbox armour plating; 2) two armour plates for front of cockpit; 3) 1-5in (38mm) armoured glass; 4) “staple-shaped” armour plating on cockpit frame; 5) rear 2-5in (63-5mm) armoured glass; 6) rear armour plating; 7) engine and oil tank armour plating.
-
Aviation Historian 9 / A.Griffith - America's Ramjagers
The modifications proposed for the P-39C “ramfighter”, based on official project report, EXP-M-51/P744, dated 2-6-41.
-
Flight 1940-02 / Flight
SOMETHING OUTSTANDING: A close-up of the Bell P-39, or Airacobra, fighter which is officially stated to have a top speed of over 400 m.p.h., a ceiling of over 36,000ft. and a cruising range of more than 1,000 miles, the cruising speed being about 325 m.p.h. The all-up weight is about 6,000 lb. An Allison vee-twelve engine is located in the fuselage behind the cockpit and drives a three-bladed Curtiss airscrew through a shaft. The engine and its shaft drive have been tested for more than 500 hr. At its widest point the fuselage is only 34in. Overall dimensions are: span, 34ft.; and length 29ft. 9m. The wing loading is 28.3 lb./ft. sq. A 37 mm. shell-gun fires through the airscrew hub (the hole in the spinner is not shown) and there are four synchronised machine guns in the fuselage.
-
Flight 1939-12 / Flight
Armament of Single-seaters: Curtiss Hawk 75A with one 0.3in gun and one 0.5 in.; Curtiss Hawk 75A with six rifle-calibre machine gun; Curtiss Hawk 75A with two shell-guns and two machine guns; Fiat G.50 with two 0.5in. guns and two rifle-calibre machine guns; Hawker Hurricane with eight rifle-calibre machine guns; Morane M.S.406 with one 20 mm. shell-gun and two machine guns; Bloch 151 with two shell-guns and two rifle-calibre machine guns; Fokker D.23 with two shell-guns and two machine guns; Bell experimental pursuit with one 37 mm. shell-gun (unconfirmed).
Другие самолёты на фотографии: Bloch MB.150/151/152/155C1 - Франция - 1937Curtiss Hawk 75 / P-36 / Mohawk - США - 1935FIAT G.50 Freccia - Италия - 1937Fokker D.XXIII - Нидерланды - 1939Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Morane-Saulnier MS.405/406/410C1 - Франция - 1935
-
Авиация и Космонавтика 2015-06 / В.Бакурский, А.Фирсов - P-40 - солдат без наград
В конкурсе на звание лучшего истребителя США участвовали четыре фирмы с семью проектами.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-37 - США - 1937Curtiss P-40 Tomahawk - США - 1939Curtiss P-42 - США - 1939Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Republic P-43 Lancer - США - 1940
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
Evolution of the P-39 began with the XP-39 (top). This prototype was modified to the XP-39B (centre) and the first production model, the P-39C (bottom) was similar, with larger fin and rudder. The P-39D's small dorsal fin and belly rack are shown dotted.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Bell P-39 Airacobra Single-seat Fighter.
-
Мировая Авиация 47
Bell P-39N Airacobra
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
P-39Q Airacobra
-
Air Enthusiast 1973-03 / Fighter A to Z (22)
A general arrangement draw ing of the P-39Q-20-BE with underwing guns omitted.
-
Air International 1982-02 / ??? - The Contenious 'Cobra /Warbirds/ (2)
A three-view of the P-39Q and side view of the TP-39.
-
Авиация и Космонавтика 1995-11 / С.Горожанин - Лучшие асы-истребители мира
Истребитель P-39 "Аэрокобра"
-
Air Enthusiast 1971-08 / ??? - The Calamitous 'Cobra
Over 250 of the British Airacobras, including some of those that had served with No 601 Squadron, were shipped on to Russia from the UK, and eventually gave satisfactory service in the ground attack role.
-
Авиация и Космонавтика 2022-06 / А.Пухлов - "Аэрокобра", "Яковлев", "Лавочкин": статистика боевой эффективности советских истребителей
Истребитель P-39Q последней модификации из американских поставок по ленд-лизу (на рисунке изображен самолет, на котором летал Павел Кутахов - будущий Главком ВВС СССР)
-
Мировая Авиация 5
P-39Q Airacobra.
Тип фотографий
- Все фото (245)
- Боковые проекции (46)
- Цветные фото (11)
- Ч/б фото (155)
- Кабина (1)
- Реставрация (2)
- Обломки (4)
- Рисунки, схемы, чертежи (26)