North American T-28 Trojan     1949
PacAero Nomad     1958
Страна: США
Год: 1949


Двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
Описание:
North American T-28 Trojan
PacAero Learstar и Nomad
Фотографии

North American T-28 Trojan

Для замены T-6 Texan в качестве учебно-тренировочного самолета компания-разработчик предложила проект North American NA-159 и смогла получить контракт на постройку двух прототипов XT-28. Первый из них был облетан 26 сентября 1949 года. После успешного завершения испытаний на самолет поступил заказ, и он был передан в серийное производство под обозначением T-28A Trojan. Самолет конструктивно представлял собой свободнонесущий низкоплан с убирающимся трехопорным шасси и звездообразным двигателем Wright R-1300 мощностью 800 л. с., два летчика - инструктор и курсант - размещались в закрытой кабине тандемом. Первый производственный контракт от 1950 года включал 266 самолетов T-28A, первые поставки в Учебное командование ВВС были выполнены в том же году, а общее число построенных самолетов составило 1194 машины.
   В 1952 году Пентагон решил стандартизировать учебные самолеты для всех видов национальных Вооруженных сил. Поэтому после завершения опытной эксплуатации в ВВС двух T-28A американские ВМС приняли решение заказать вариант T-28B, отличавшийся в основном тем, что имел двигатель Wright R-1820-86 мощностью 1425 л. с. ВМС США получили 489 самолетов T-28B, после чего последовали 299 машин варианта T-28C, отличавшихся наличием посадочного гака для обучения летчиков посадке на палубу авианосцев. В 1962 году компания "North American" приступила к переоборудованию самолетов T-28A для использования в качестве противопартизанских - им присвоили обозначение T-28D. Самолеты получили двигатель Wright R-1820 и шесть подкрыльевых узлов для подвески вооружения. "North American" переоборудовала 321 самолет, а компания "Fairchild Hiller" - еще 72.
   Несколько самолетов были построены в варианте учебных штурмовиков AT-28D. Многие T-28D воевали в Конго и Вьетнаме, самолеты также поставлялись ВВС ряда стран мира. Во Франции компания "Sud-Aviation" переоборудовала 245 самолетов T-28D, списанных из ВВС США, в вариант, обозначенный Fennec. Они сменили T-6 в Алжире и поставлялись также в ВМС Аргентины.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   North American T-28B Trojan

   Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
   Силовая установка: один звездообразный ПД Wright Cyclone R-1820-86 мощностью 1425 л. с. (1063 кВт)
   Летные характеристики: макс. скорость 552 км/ч; практический потолок 10 820 м; дальность 1706 км
   Масса: пустого 2914 кг; максимальная взлетная 3856 кг
   Размеры: размах крыла 12,22 м; длина 10,06 м; высота 3,86 м; площадь крыла 24,90 м2

PacAero Learstar и Nomad

<...>
   Когда фирма "North American Aviation" создала модификацию двухместного учебного самолета T-28A для гражданского и военного использования, получившую имя Nomad, компания "PacAero" стала ответственной за переделку в этот вариант бывших T-28A ВВС США. Машины поставлялись под обозначением Nomad Mark I с 1300-сильным (969 кВт) ПД Wright R-1820-56S или Nomad Mark II с 1425-сильным (1 063 кВт) Wright R-1820-76A.
T-28D "Троуджен", аэродром Альбертвилль, январь 1966г.
T-28D-5 0-53649 previously served with the US Navy before joining the KAF in late 1973, and is seen here with a pair of Mk 82 bombs on each wing. It was later damaged in an accident at Kampong Thom in June 1974 and escaped to Thailand in 1975. The badge, incorporating a stylised winged bomb, is the KAF Fighter Group’s pilot insignia.
North American T-28D-15 serial 51-7555 of the Khmer Air Force Groupe d’Intervention’s fighter squadron, based at Battambang in 1973, loaded with a standard configuration of four Mk 82 500lb bombs.
Франция активно использовала свои Fennec во время колониальных войн в роли противопартизанских самолетов. Изображенный самолет вооружен пулеметом и блоками НАР.
Sud Aviation T-28S Fennec из АЭ 3/10, 1961г.
USA
Из-за проблем с плохой приемистостью двигателя, что было совершенно недопустимо на морских учебных машинах, на T-28B установили новый, более мощный двигатель. Данный самолет принадлежал 2-й учебной эскадрилье ВМС США, приписанной к авиабазе Уайтинг-Филд.
T-28 "Троян"
North American T-28B BuNo 140035/'035' (N281CM) is one of three former US military aircraft regularly used by the US Navy Test Pilot School at NAS Patuxent River, Maryland. Registered to the Edwards Group in Aldie, Virginia, the T-28B is hired by the school so that its students can fly a veteran aircraft for part of the fixed wing course. The aircraft is shown landing at NAS Patuxent River on October 21, 2011.
Three types of aircraft, each from a different generation, on the USNTPS flight line at Naval Air Station Patuxent River. Nearest to the camera is a privately owned North American T-28B BuNo 140035, and in the background a Saab 340 operated by Calspan Flight Research and an F/A-18F Super Hornet assigned to the school.
Монино 2004
The T-28A and C-45G on the ramp at Chino.
Besides the Mustang, Kim and Cameron Rolph-Smith were there in force with their North American AT-28D Trojan VH-TRO (photo) and Yakovlev Yak-52s VH-YKO and -YNO.
После снятия с вооружения ВС США самолеты T-28 активно продавались на гражданском рынке. Эти три самолета попали в пилотажную группу "Trojan Phlyers" и сфотографированы в 2007 году во время выставки "Holloman Air & Space Expo".
Three aircraft from the Santa Monica Museum of Flying in California, which held a major auction of aircraft and memorabilia during May 1990. In the foreground is the North American T-28B, flown by Chuck Smith; accompanying it are Bruce Lockwood in the P-51D Mustang and Alan Preston in Lockheed P-38 Lightning N5596V, which sold at the auction for $1.5 million (£909,090)
South Vietnam
Звено T-28D на авиабазе Тан Шон Нят. На заднем плане слева виден американский DHC-4 "Карибу", справа стоит C-123. Начало 1960-х гг.
В полете легкий штурмовик T-28D «Троян» ВВС Камбоджи. Начало 1970-х гг.
A Khmer Air Force T-28D during a check flight after overhaul at the Thai-Am maintenance facility in Thailand. Note the absence of the underwing machine-gun gondolas, which have not yet been refitted, and the ‘‘stars and bars” type of insignia, incorporating the Cambodian towers symbol, used by the KAF during 1970-75.
An extremely rare colour photograph showing the various types in service with the AVRK in 1968. Lined up on the taxiway at Pochentong are a total of seven Douglas C-47s; two Ilyushin Il-14s; four MD.315 Flamants; four T-28D Trojans, ten AD-4N Skyraiders and two MiG-17Fs - an extraordinary mix of Western and Soviet aircraft types
Korea
T-28 "Троян"
Laos
RLAF T-28C at Udorn RTAFB. During exceptionally heavy fighting in 1970, Lao aircraft were given permission to remain at Thai bases overnight. The slide-in 'placard' carrying the roundel can be discerned - quick change nationality!
T-28 Королевских ВВС Лаоса на секретном аэродроме ЦРУ Лонг Тиенг, первая половина 1960-х гг.
T-28D в совместном полете с O-1A над Лаосом. 1961-1962 гг.
A Royal Lao Air Force T-28 over the author’s house at Thakhek after a strafing run on communist positions during the fighting there in November 1965. Note the black band on the undersurface of the wing, painted to make it harder to see if a bomb was still on the rack. Communist troops were bolder once the bombs had been dropped!
Mexico
The only aircraft displayed at the 'Museo del Ejercito y Fuerza Aerea' at Popotla is this North American T-28A, No 936.
Haiti
Exceptionally rare photo of the 'Haitian' B-25 was taken at Port-au-Prince, in the company of a Haitian F-51D and T-28S Fennec in March 1972.
Conversions
Stephen Miller of Fredericksburg, Virginia, followed up our feature 'Ultimate Trojan' on the North American YAT-28E in AE99 by sending in this view of 51-3788 at Scott Air Force Base, Illinois, on August 24, 1966. The aircraft was en route to Davis-Monthan AFB in Arizona, for storage. Note the modified canopy and the enlarged fin and rudder.
 
Fantastic view of Bangkok on May 10,1971. Visible are five C-47s/DC-3s in various states of ‘health'; Carvair LN-NAA; seven Pilatus Turbo-Porters; a Volpar Beech 18; seven dismantled T-28 Trojans and what could be a Skyraider in the hangar.
USA
First of two North American XT-28 Trojan prototypes for the U.S.A.F., 48-1371 made its first flight on 24th September 1949.
U.S. Navy T-28B Trojan 138187 was used for carrier compatibility trials which led to the production variant designated T-28C
One of six US Army T-28B Trojans still operational from Fort Benning, Georgia, photographed in March 1983 by MICHAEL O'LEARY.
North American T-28A N28100 Jeannie in US Navy colours
Latest variant of the standard piston-engine basic trainer North American T-28 is the T-28C for the U.S. Navy. The cockpit canopy differs from the earlier U.S. Navy T-28B and the U.S .A.F. T-28A, and the T-28C has a revised rear (ventral) fuselage outline to incorporate a deck-landing hook.
Учебно-тренировочный самолет T-28
North American T-28D, a conversion of the T-28 basic trainer for counter-insurgency operations
T-28D из 1-й эскадрильи специальных операций ВВС США. Хорошо виден камуфляж, окраска нижних поверхностей в черный цвет, отсутствие знаков и слабоконтрастные номера и коды малого размера. Южный Вьетнам. Начало 1960-х гг.
A T-28 at Long Tieng airbase prepares to depart on a bombing run, early 1970s. On many occasions, the battlefield was no further than the far side of the ridge visible in the background
A USAF major prepares to board a T-28 at Wattay, July 1966. By that time, members of the US Air Attache’s office had received permission to fly weather reconnaissance missions over northern Laos. During such sorties, they used the same T-28s allocated to the Fireflies, the only difference being placards with miniature USAF markings put on the sides of the fuselage.
North American T-28B Trojan.
North American T-28C Trojan two-seat basic trainer (140528) was designed as a replacement for the T-6G Texan.
One of the first examples of the North American T-28A Trojan basic trainer which has now been declared surplus to U.S.A.F. training requirements. Note crude obliteration of "U.S. Air Force" and buzz no. "TL492" on rear fuselage.
"Троян" сопровождал в полете B-25
Wojciak flying the NA-50 in formation with Bob Nightengale’s T-28A Trojan over the city of Ontario, just north of Chino, California.
In company with a P-38L and a T-28A, and still trailing "engine smoke" from a mock combat.
South Vietnam
Штурмовик T-28D ВВС Южного Вьетнама. Начало 1960-х гг.
Штурмовик T-28 "Троуджен" ВВС Южного Вьетнама
A North American T-28D Trojan of the South Vietnamese Air Force at Bien Hoa air base. The aircraft is armed with bombs and two 0-5in gun pods.
T-28D VNAF выруливает на старт. Экипаж типичен для этого периода - в передней кабине американец, в задней - вьетнамец. 1962 г.
Линейка основных самолетов, которые поставлялись VNAF. Слева направо: L-19 (Helio Courier ???), T-28, B-26B, C-47, C-46 и C-123. Авиабаза Тан Шон Нят, начало 1960-х гг.
Южновьетнамский T-28 в патрульном полете над джунглями.
Противопартизанский легкий штурмовик T-28D ВВС Южного Вьетнама
В 1961 году Южному Вьетнаму передали ранее принадлежавшие ВМС США самолеты T-28B Trojan. Сначала ими вооружили только одну эскадрилью ВВС Южного Вьетнама (авиабаза Ня Транг). Самолеты применялись для нанесения ударов по инфраструктуре НФО.
Two Vietnamese Air Force T-28s sweep across the sky during counter-insurgency training missions against the Viet Cong.
Южновьетнамские "Трояны" из состава 2-й истребительной эскадрильи возвращаются на базу.
North Vietnam
Трофейный T-28, на котором пилот Нгуен Ен Ба одержал первую воздушную победу ВВС ДРВ, сбив 16 февраля 1964 г. транспортный C-123 VNAF.
In September 1963, an RLAF T-28B, piloted by renegade Lt Chert Saibory, was flown to North Vietnam. Repainted in North Vietnamese markings, its tail number - 963 - reflects the month and year of its unexpected arrival
Cambodia
"Лон-ноловский" T-28 "Троуджен"
An AVRK North American T-28D Trojan departs for a patrol mission over Cambodia in 1969. The AVRK had originally attempted to acquire T-28 Fennecs from France in early 1962; but, after the deal fell through, the air arm’s first 16 T-28Ds were acquired in August that year, courtesy of the USA’s Military Advisory & Aid Group (MAAG).
A pair of bomb-armed T-28Ds taxy out at a primitive makeshift airstrip for a ground-strike sortie in support of Cambodian troops in the besieged Kampong Thom enclave. The nearest aircraft, serial 51-3583, went on to serve with the Philippine Air Force after leaving Cambodian service in 1975.
All departures and arrivals of the transports involved in the Phnom Penh "air bridge” in 1975 had to be covered by KAF T-28s or gunship helicopters. Here a T-28D of the Groupe d’Intervention, fitted with four napalm tanks, takes off to provide an Airlift International DC-8-63 with top cover before the latter departs Pochentong.
A pair of KAF T-28Ds return to Pochentong after a ground-attack mission on August 15, 1973. The date is significant as it was the day the USA halted all offensive operations over Cambodia by American air assets. From this point on, the pilots of the KAF would face the nation’s enemies alone.
Thailand
Пилот таиландских ВВС. Один из тех, кто не только бомбил лагеря лаосских партизан, но и прикрывал самолеты "Эйр Америки" в их рискованных миссиях.
Ветеран тайских ВВС, T-28D, был снят с вооружения в начале 1980-х годов вместе с ганшипами AC-47. После снижения активности партизан основной задачей для вооруженных сил Таиланда стала борьба с наркоторговцами.
Philippines
An AT-28D of the Filippino rebel force that tried to overthrow the legitimate government last December.
Ethiopia
Picture shows 512, one of the Ethiopian T-28s, at Aden 10/10/61
Congo
Подборка фотоснимков конголезских "Троудженов".
In addition to this T-28, the Norfolk & Suffolk Aviation Museum has just reassembled their Hunting Percival Sea Prince T.Mk 1 WF128 at Flixton.
Подборка фотоснимков конголезских "Троудженов".
Salvador
Из-за эмбарго на поставку оружия объявленного США сальвадорцы использовали в качестве бомбардировщиков "Дакоты", а гондурасцы в качестве перехватчиков "Трояны", причем последние оказались довольно эффективны даже в руках резервистов.
Nicaragua
Michael Macgowan, in Canada, sends this interesting photo of an ex-Fuerza Aerea Sandinista North American T-28B, photographed at the Victoria, BC, Airshow on 2 August 1987. It is one of four recently imported into Canada by Victoria Air Maintenance.
Bolivia
Once used by COLMILAV, this North American T-28A is now retired at Santa Cruz.
Chile
Невооруженный T-28 "Троуджен", сопровождавший партизанский "Кингфишер" в боевых вылетах.
Argentina
Для борьбы с партизанами использовались различные летательные аппараты, в т.ч. учебно-боевые самолеты T-28F
Brazil
The 'illegal' T-28R-1 Trojans are displayed on the deck of the 'Minas Gerais'.
France
Sud-Aviation Fennec.
Вооруженный T-28 у французов получил обозначение T-28S Fennec
Conversions
PAC Nomad, a utility conversion of the North American T-28A
Hamilton T-28-R1 Nomair conversion of the T-28 with arrester hook
Hamilton T-28-R2 Nomair with side entrance door and five seats
Photograph of the North American YAT-28E, a turboprop the T-28 trainer
 
Почти половину потерь в Алжире французская авиация понесла в результате аварий и катастроф
An abandoned North American T-28 of the Royal Lao Air Force at Phou Khao Khwai in December 1965. The locals quickly reduced the aircraft to a hulk, taking anything usable to make tools and other useful items.
Two AVNK T-28s hit during the January 1971 attack. In the foreground is T-28A 51-3699.
A Lao-marked T-28 wreck at the end of the Nakhang runway, 1965. At the controls was an Air America pilot who had been participating in a search-and-rescue operation over northeastern Laos; he emerged unscathed
During the night of January 21, 1971, some 97 North Vietnamese commandos of the 367th Assault Sapper Group, which specialised in air base attacks, infiltrated Pochentong and destroyed nearly 60 per cent of the KAF’s air assets, including this T-28D.
Another of the T-28Ds destroyed during the attack on Pochentong. Although the KAF inventory was hit hard by the North Vietnamese attack, the human resources - air- and groundcrew, which were much harder to replace (and took longer) - remained relatively unscathed.
Стоянки аэродрома Почетонг сразу после ночного налета вьетконговцев 21–22 января 1971 г.
Artist’s impression of Volpar A-28F twin-turboprop version of the North American T-28 Trojan
Three-view drawing of the North American YAT-28E, a turboprop the T-28 trainer