North American T-28 Trojan
Для замены T-6 Texan в качестве учебно-тренировочного самолета компания-разработчик предложила проект North American NA-159 и смогла получить контракт на постройку двух прототипов XT-28. Первый из них был облетан 26 сентября 1949 года. После успешного завершения ДальшеMore>>>
испытаний на самолет поступил заказ, и он был передан в серийное производство под обозначением T-28A Trojan. Самолет конструктивно представлял собой свободнонесущий низкоплан с убирающимся трехопорным шасси и звездообразным двигателем Wright R-1300 мощностью 800 л. с., два летчика - инструктор и курсант - размещались в закрытой кабине тандемом. Первый производственный контракт от 1950 года включал 266 самолетов T-28A, первые поставки в Учебное командование ВВС были выполнены в том же году, а общее число построенных самолетов составило 1194 машины.
В 1952 году Пентагон решил стандартизировать учебные самолеты для всех видов национальных Вооруженных сил. Поэтому после завершения опытной эксплуатации в ВВС двух T-28A американские ВМС приняли решение заказать вариант T-28B, отличавшийся в основном тем, что имел двигатель Wright R-1820-86 мощностью 1425 л. с. ВМС США получили 489 самолетов T-28B, после чего последовали 299 машин варианта T-28C, отличавшихся наличием посадочного гака для обучения летчиков посадке на палубу авианосцев. В 1962 году компания "North American" приступила к переоборудованию самолетов T-28A для использования в качестве противопартизанских - им присвоили обозначение T-28D. Самолеты получили двигатель Wright R-1820 и шесть подкрыльевых узлов для подвески вооружения. "North American" переоборудовала 321 самолет, а компания "Fairchild Hiller" - еще 72.
Несколько самолетов были построены в варианте учебных штурмовиков AT-28D. Многие T-28D воевали в Конго и Вьетнаме, самолеты также поставлялись ВВС ряда стран мира. Во Франции компания "Sud-Aviation" переоборудовала 245 самолетов T-28D, списанных из ВВС США, в вариант, обозначенный Fennec. Они сменили T-6 в Алжире и поставлялись также в ВМС Аргентины.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
North American T-28B Trojan
Тип: двухместный учебно-тренировочный самолет базовой подготовки
Силовая установка: один звездообразный ПД Wright Cyclone R-1820-86 мощностью 1425 л. с. (1063 кВт)
Летные характеристики: макс. скорость 552 км/ч; практический потолок 10 820 м; дальность 1706 км
Масса: пустого 2914 кг; максимальная взлетная 3856 кг
Размеры: размах крыла 12,22 м; длина 10,06 м; высота 3,86 м; площадь крыла 24,90 м2
PacAero Learstar и Nomad
<...>
Когда фирма "North American Aviation" создала модификацию двухместного учебного самолета T-28A для гражданского и военного использования, получившую имя Nomad, компания "PacAero" стала ответственной за переделку в этот вариант бывших T-28A ВВС США. Машины поставлялись под обозначением Nomad Mark I с 1300-сильным (969 кВт) ПД Wright R-1820-56S или Nomad Mark II с 1425-сильным (1 063 кВт) Wright R-1820-76A.
T-28D "Троуджен", аэродром Альбертвилль, январь 1966г.
Франция активно использовала свои Fennec во время колониальных войн в роли противопартизанских самолетов. Изображенный самолет вооружен пулеметом и блоками НАР.
Sud Aviation T-28S Fennec из АЭ 3/10, 1961г.
USA
Из-за проблем с плохой приемистостью двигателя, что было совершенно недопустимо на морских учебных машинах, на T-28B установили новый, более мощный двигатель. Данный самолет принадлежал 2-й учебной эскадрилье ВМС США, приписанной к авиабазе Уайтинг-Филд.
Three types of aircraft, each from a different generation, on the USNTPS flight line at Naval Air Station Patuxent River. Nearest to the camera is a privately owned North American T-28B BuNo 140035, and in the background a Saab 340 operated by Calspan Flight Research and an F/A-18F Super Hornet assigned to the school.
The T-28A and C-45G on the ramp at Chino.
Besides the Mustang, Kim and Cameron Rolph-Smith were there in force with their North American AT-28D Trojan VH-TRO (photo) and Yakovlev Yak-52s VH-YKO and -YNO.
После снятия с вооружения ВС США самолеты T-28 активно продавались на гражданском рынке. Эти три самолета попали в пилотажную группу "Trojan Phlyers" и сфотографированы в 2007 году во время выставки "Holloman Air & Space Expo".
Three aircraft from the Santa Monica Museum of Flying in California, which held a major auction of aircraft and memorabilia during May 1990. In the foreground is the North American T-28B, flown by Chuck Smith; accompanying it are Bruce Lockwood in the P-51D Mustang and Alan Preston in Lockheed P-38 Lightning N5596V, which sold at the auction for $1.5 million (£909,090)
South Vietnam
Звено T-28D на авиабазе Тан Шон Нят. На заднем плане слева виден американский DHC-4 "Карибу", справа стоит C-123. Начало 1960-х гг.
Cambodia
В полете легкий штурмовик T-28D «Троян» ВВС Камбоджи. Начало 1970-х гг.
Korea
Laos
RLAF T-28C at Udorn RTAFB. During exceptionally heavy fighting in 1970, Lao aircraft were given permission to remain at Thai bases overnight. The slide-in 'placard' carrying the roundel can be discerned - quick change nationality!
T-28 Королевских ВВС Лаоса на секретном аэродроме ЦРУ Лонг Тиенг, первая половина 1960-х гг.
T-28D в совместном полете с O-1A над Лаосом. 1961-1962 гг.
A Royal Lao Air Force T-28 over the author’s house at Thakhek after a strafing run on communist positions during the fighting there in November 1965. Note the black band on the undersurface of the wing, painted to make it harder to see if a bomb was still on the rack. Communist troops were bolder once the bombs had been dropped!
Mexico
The only aircraft displayed at the 'Museo del Ejercito y Fuerza Aerea' at Popotla is this North American T-28A, No 936.
Haiti
Exceptionally rare photo of the 'Haitian' B-25 was taken at Port-au-Prince, in the company of a Haitian F-51D and T-28S Fennec in March 1972.
Conversions
Stephen Miller of Fredericksburg, Virginia, followed up our feature 'Ultimate Trojan' on the North American YAT-28E in AE99 by sending in this view of 51-3788 at Scott Air Force Base, Illinois, on August 24, 1966. The aircraft was en route to Davis-Monthan AFB in Arizona, for storage. Note the modified canopy and the enlarged fin and rudder.
Fantastic view of Bangkok on May 10,1971. Visible are five C-47s/DC-3s in various states of ‘health'; Carvair LN-NAA; seven Pilatus Turbo-Porters; a Volpar Beech 18; seven dismantled T-28 Trojans and what could be a Skyraider in the hangar.
USA
First of two North American XT-28 Trojan prototypes for the U.S.A.F., 48-1371 made its first flight on 24th September 1949.
U.S. Navy T-28B Trojan 138187 was used for carrier compatibility trials which led to the production variant designated T-28C
One of six US Army T-28B Trojans still operational from Fort Benning, Georgia, photographed in March 1983 by MICHAEL O'LEARY.
North American T-28A N28100 Jeannie in US Navy colours
Latest variant of the standard piston-engine basic trainer North American T-28 is the T-28C for the U.S. Navy. The cockpit canopy differs from the earlier U.S. Navy T-28B and the U.S .A.F. T-28A, and the T-28C has a revised rear (ventral) fuselage outline to incorporate a deck-landing hook.
Учебно-тренировочный самолет T-28
North American T-28D, a conversion of the T-28 basic trainer for counter-insurgency operations
T-28D из 1-й эскадрильи специальных операций ВВС США. Хорошо виден камуфляж, окраска нижних поверхностей в черный цвет, отсутствие знаков и слабоконтрастные номера и коды малого размера. Южный Вьетнам. Начало 1960-х гг.
A T-28 at Long Tieng airbase prepares to depart on a bombing run, early 1970s. On many occasions, the battlefield was no further than the far side of the ridge visible in the background
A USAF major prepares to board a T-28 at Wattay, July 1966. By that time, members of the US Air Attache’s office had received permission to fly weather reconnaissance missions over northern Laos. During such sorties, they used the same T-28s allocated to the Fireflies, the only difference being placards with miniature USAF markings put on the sides of the fuselage.
North American T-28B Trojan.
North American T-28C Trojan two-seat basic trainer (140528) was designed as a replacement for the T-6G Texan.
One of the first examples of the North American T-28A Trojan basic trainer which has now been declared surplus to U.S.A.F. training requirements. Note crude obliteration of "U.S. Air Force" and buzz no. "TL492" on rear fuselage.
"Троян" сопровождал в полете B-25
Wojciak flying the NA-50 in formation with Bob Nightengale’s T-28A Trojan over the city of Ontario, just north of Chino, California.
In company with a P-38L and a T-28A, and still trailing "engine smoke" from a mock combat.
South Vietnam
Штурмовик T-28D ВВС Южного Вьетнама. Начало 1960-х гг.
Штурмовик T-28 "Троуджен" ВВС Южного Вьетнама
A North American T-28D Trojan of the South Vietnamese Air Force at Bien Hoa air base. The aircraft is armed with bombs and two 0-5in gun pods.
T-28D VNAF выруливает на старт. Экипаж типичен для этого периода - в передней кабине американец, в задней - вьетнамец. 1962 г.
Линейка основных самолетов, которые поставлялись VNAF. Слева направо: L-19 (Helio Courier ???), T-28, B-26B, C-47, C-46 и C-123. Авиабаза Тан Шон Нят, начало 1960-х гг.
Южновьетнамский T-28 в патрульном полете над джунглями.
Противопартизанский легкий штурмовик T-28D ВВС Южного Вьетнама
В 1961 году Южному Вьетнаму передали ранее принадлежавшие ВМС США самолеты T-28B Trojan. Сначала ими вооружили только одну эскадрилью ВВС Южного Вьетнама (авиабаза Ня Транг). Самолеты применялись для нанесения ударов по инфраструктуре НФО.
Two Vietnamese Air Force T-28s sweep across the sky during counter-insurgency training missions against the Viet Cong.
Южновьетнамские "Трояны" из состава 2-й истребительной эскадрильи возвращаются на базу.
North Vietnam
Трофейный T-28, на котором пилот Нгуен Ен Ба одержал первую воздушную победу ВВС ДРВ, сбив 16 февраля 1964 г. транспортный C-123 VNAF.
In September 1963, an RLAF T-28B, piloted by renegade Lt Chert Saibory, was flown to North Vietnam. Repainted in North Vietnamese markings, its tail number - 963 - reflects the month and year of its unexpected arrival
Cambodia
"Лон-ноловский" T-28 "Троуджен"
Thailand
Пилот таиландских ВВС. Один из тех, кто не только бомбил лагеря лаосских партизан, но и прикрывал самолеты "Эйр Америки" в их рискованных миссиях.
Ветеран тайских ВВС, T-28D, был снят с вооружения в начале 1980-х годов вместе с ганшипами AC-47. После снижения активности партизан основной задачей для вооруженных сил Таиланда стала борьба с наркоторговцами.
Philippines
An AT-28D of the Filippino rebel force that tried to overthrow the legitimate government last December.
Ethiopia
Picture shows 512, one of the Ethiopian T-28s, at Aden 10/10/61
Congo
Подборка фотоснимков конголезских "Троудженов".
In addition to this T-28, the Norfolk & Suffolk Aviation Museum has just reassembled their Hunting Percival Sea Prince T.Mk 1 WF128 at Flixton.
Подборка фотоснимков конголезских "Троудженов".
Salvador
Из-за эмбарго на поставку оружия объявленного США сальвадорцы использовали в качестве бомбардировщиков "Дакоты", а гондурасцы в качестве перехватчиков "Трояны", причем последние оказались довольно эффективны даже в руках резервистов.
Nicaragua
Michael Macgowan, in Canada, sends this interesting photo of an ex-Fuerza Aerea Sandinista North American T-28B, photographed at the Victoria, BC, Airshow on 2 August 1987. It is one of four recently imported into Canada by Victoria Air Maintenance.
Bolivia
Once used by COLMILAV, this North American T-28A is now retired at Santa Cruz.
Chile
Невооруженный T-28 "Троуджен", сопровождавший партизанский "Кингфишер" в боевых вылетах.
Argentina
Для борьбы с партизанами использовались различные летательные аппараты, в т.ч. учебно-боевые самолеты T-28F
Brazil
The 'illegal' T-28R-1 Trojans are displayed on the deck of the 'Minas Gerais'.
France
Вооруженный T-28 у французов получил обозначение T-28S Fennec
Conversions
PAC Nomad, a utility conversion of the North American T-28A
Hamilton T-28-R1 Nomair conversion of the T-28 with arrester hook
Hamilton T-28-R2 Nomair with side entrance door and five seats
Photograph of the North American YAT-28E, a turboprop the T-28 trainer
Почти половину потерь в Алжире французская авиация понесла в результате аварий и катастроф
An abandoned North American T-28 of the Royal Lao Air Force at Phou Khao Khwai in December 1965. The locals quickly reduced the aircraft to a hulk, taking anything usable to make tools and other useful items.
Two AVNK T-28s hit during the January 1971 attack. In the foreground is T-28A 51-3699.
A Lao-marked T-28 wreck at the end of the Nakhang runway, 1965. At the controls was an Air America pilot who had been participating in a search-and-rescue operation over northeastern Laos; he emerged unscathed
Стоянки аэродрома Почетонг сразу после ночного налета вьетконговцев 21–22 января 1971 г.
Artist’s impression of Volpar A-28F twin-turboprop version of the North American T-28 Trojan
Three-view drawing of the North American YAT-28E, a turboprop the T-28 trainer