Lockheed T-33A
Варианты:
Lockheed - T-33A - 1948 - США
Страна: США
Год: 1948


Описание
Фотографии:

Боковые проекции (14)
Lockheed P-80 Shooting Star, T-33 и T2V/T-1 SeaStar

<...>
   Компания "Lockheed" ко времени окончания серийного выпуска построила всего 1732 самолета P-80 Shooting Star (с 1947 года обозначались F-80), хотя более востребован оказался учебно-тренировочный двухместный вариант T-33A. Этот самолет, в целом идентичный F-80, имел удлиненный фюзеляж - чтобы вместить второго летчика с расположением кресел по схеме тандем. T-33A находился в эксплуатации в авиации более чем 30 стран мира. Компания "Lockheed" построила 5691 такую машину, еще 210 самолетов были собраны в Японии компанией "Kawasaki", а компания "Canadair" построила 656 машин - они были оснащены двигателями Rolls-Royce Nene местной сборки и известны под обозначением CL-30 Silver Star. Часть учебно-тренировочных самолетов T-33 оставалась в эксплуатации даже в 2001 году.
  

Варианты
  
<...>
   TP-80C (позже TF-80C и T-33A): двухместный учебно-тренировочный самолет TP-80C облетан 22 марта 1948 года, после чего принят на вооружение ВВС США; построено 128 машин
   AT-33A: вариант T-33A для использования в составе небольших ВВС с вооружением для подготовки к применению бортового вооружения и для ведения операций против партизан (повстанцев)
   DT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных для управления беспилотными мишенями
   NT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных для специальных испытаний
   QT-33A: обозначение самолетов T-33A, переоборудованных в радиоуправляемые беспилотные мишени
   RT-33A: вариант самолета AT-33A для разведки (для небольших ВВС); построено 85 машин
   TO-2 (затем TV-2): вариант самолета T-33A для ВМС США
   TV-2D: обозначение самолетов TO-2/TV-2, переоборудованных для управления беспилотными мишенями
   TV-2KD: обозначение самолетов TO-2/TV-2, переоборудованных в радиоуправляемые беспилотные мишени
T-33A, на котором пилоты FAR совершили несколько боевых вылетов при отражении десанта в заливе Кочинос.
T-33A Shooting Star/FAR 701 - один из двух, воевавших на Плайя-Хирон. Второй T-33A на Плайя-Хирон выглядел аналогично, но без номера и с желтыми топливными баками. На нем летал А.Куинтана. Кроме него, на обоих T-33A поочередно летали Дель Пино Диас, А.Фернандес и Э.Гуэрреро.
T-33A
Разведчик RT-33 из 20-й АЭ ВВС Пакистана
Initially, the Jet School T-33s retained the 'Arctic Red' zones they sported at the time of arrival. Note that the back bare metal spaces left in both sides of the fuselage after deleting the former USAF insignia were red painted on some aircraft until the scheme was removed.
After the EdA reorganization of April 1965, new unit codes (the three leading digits indicating the squadron) were applied. The Jet School E.15s were no exception. Noteworthy are the black square with white numbers (believed to have been painted during the so-called Aeronautical Pentathlon, held at Talavera between April 22-28, 1968) and the paint scheme, applied at the same time as new navigation equipment was installed to the whole EdA T-33 fleet.
After two or three tentative unit markings, Jet School T-33s began to wear this scheme in early 1959.
Most of the T-33A-5-LOs were assigned to the EdA's F-86F fighter units. E.15-35 was delivered to Ala de Caza 1 at Manises - it sports the colours of the unit's 11 Esquadron: red nose-band.
E.15-35 in the colours of one of the rarest units in the T-33 Spanish service: 157 Escuadron de Servicios (Services Squadron) under charge of the Moron-based Ala 15, the main squadron of which was the Sabre-equipped 151 Escuadron. This accounts for the orange nose-band and tail badge, a variation of Ala de Caza 5's, carried by this T-33.
One of four machines assigned to 131 Esquadron, Ala 13, at Valenzuela (Zaragoza). E.15-37 sports the tiger's badge but lacks the compulsory black band distinguishing all the Valenzuela's F-86F unit lineage.
Shortly after arriving in Spain, E.15-41 was delivered to the Torrejon-based 98 Escuadron, an F-86F unit assigned to the Cuartel General del Mando Aereo de la Defensa. The unit's emblem was only carried on the starboard side of the front fuselage. Unofficial presentation of tail serial and cross, as well as orange DayGlo tiptanks, indicate that this aircraft was hurriedly delivered to the unit.
At the time of the delivery of the new Mirage IIIEE and 'DEs to the Manises-based 101 Escuadron in June 1970, there were still a number of T-33s assigned. When in May 1971 101 Escuadron became 111 Escuadron, most of the 'T-birds' of its predecessor remained with the new unit for some years: hence the blue nose-band carried by E.15-41.
No.201 Escuadron was an F-86F-equipped unit based at Torrej on whose main role was ground attack. White nose-band was a common feature of almost every F-86F unit based there, 201 Escuadron's emblem having many of the elements of the other units under charge of the Mando de la Aviation Tactica.
Green nose-band and unit code indicate this aircraft was one of two initially delivered to the Son San Juan-based Ala de Caza 4. Neither the F-86Fs nor the T-33s of the unit ever carried its badge.