
Описание
Страна : Германия
Год : 1924
Пассажирский/грузовой самолет с экипажем из двух человек и пассажировместимостью девять человек
Варианты
- Junkers - G 23 / G 24 - 1924 - Германия
- Junkers - ЮГ-1 / K 30 - 1925 - Германия
Junkers G.23, G.24, K30 и F24
G.24 стал первым в мире трехмоторным пассажирским самолетом, проложив путь легендарному Ju 52/3m. Самолет проектировался как увеличенный вариант самолета F 13 с одним мотором, но потом проект изменили. Было решено установить три сравнительно слабосильных двигателя, так как мощные моторы германская промышленность в достаточном количестве тогда не выпускала. Проект G 24 не получил одобрения со стороны Контрольной комиссии союзников, и Хуго Юнкерс переработал его в вариант G 23. Для нового самолета удалось получить разрешение на выпуск, однако на большинстве чертежей сохранилось первоначальное обозначение G 24.
Прототип выполнил первый полет 19 сентября 1924 года с одним мотором BMW IIIa мощностью 180 л. с. в носовой части фюзеляжа и двумя моторами Mercedes DI мощностью по 100 л. с., расположенными в крыле. В Германии собрали 72 машины G 24, большая часть из которых поступила компании "Deutsche Lufthansa", еще 20 самолетов с различными сочетаниями двигателей построили в Швеции. 11 самолетов шведской постройки со временем конвертировали в вариант с одним мотором BMW VIU, еще позже этот двигатель заменили на Junkers Jumo 4. Самолеты F 24 летали в "Deutsche Lufthansa" до начала Второй мировой войны, они также использовались для испытаний моторов DB 600 и Jumo 211.
<...>
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Junkers G.24ba
Тип: пассажирский/грузовой самолет с экипажем из двух человек и пассажировместимостью девять человек
Силовая установка: три 6-цилиндровых мотора Junkers L2 мощностью по 265 л. с.
Летные характеристики: макс. скорость 175 км/ч; макс. дальность 1050 км; практический потолок 3300 м
Масса: пустого 3800 кг; максимальная взлетная 6000 кг
Размеры: размах крыла 28,50 м; длина 15,25 м; высота 5,50 м; площадь крыла 89,00 м2
Описание:
- Junkers G.23, G.24, K30 и F24
- Flight, September 1925
THE JUNKERS G.24.L
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1976-04 / H.Seabrook-Smith - Lufthansa 1926-76 (1)
Регистрационный номер : D-1089 Когда этот самолет D-1089 находился в эксплуатации авиакомпании "Deutsche Lufthansa", он носил собственное название "Hestia". Позже он был доведен до стандарта G.24ge и применялся в летной школе под новым регистрационным номером D-ADOX.
Lufthansa’s Junkers G-24 D-1089 Hestia, seen at Tempelhof. The three-engined G-24 went into service in late 1925, their last full year of operation with DLH being 1933. -
История Авиации 2002-01 / С.Корж, Г.Петров - Plasticart: модели и самолеты /Ностальгия/ (7)
Регистрационный номер : D-1019, K-SALC [2] -
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Believed to be a photograph of the prototype G 23, with one of its Mercedes D.I engines being removed.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
One of ABA's aircraft after being fitted with L 5 centre engine.
-
Flight 1925-09 / Flight
THE JUNKERS G.24.L: This was the machine which recently brought over German bonds to the value of ?10,000,000. The three engines are Junkers L.2 developing 230 h.p. each.
-
Flight 1925-09 / Flight
Регистрационный номер : S-AAAT [3] THE JUNKERS G.24.L: This side view gives a good idea of the cabin, and the men standing in front of the machine give scale to the picture
-
Flight 1925-09 / Flight
Регистрационный номер : S-AAAT [3] THE JUNKERS G.24.L: Three-quarter rear view. Note how the wing engine cowling is faired into the wing surface
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : S-AAAK The G 23 S-AAAK, seen with original fin and rudder, was later flown by Luft Hansa and became an F 24.
-
Flight 1925-09 / Flight
Регистрационный номер : S-AAAT [3] THE JUNKERS G.24.L: Three views of the machine, flying overhead, coming in to land, and taxi-ing up to the Customs House at Croydon.
-
Flight 1925-09 / Flight
THE JUNKERS G.24.L: The view on the right shows the three Junkers L.2 engines and their housing. The top cover of the nose is shown raised for inspection of the engine. On the left is a view of the tail. Note the large horn balance of the elevator, and the negatively cambered tail plane.
-
Flight 1925-03 / Flight
THE NEW JUNKERS THREE-ENGINED MONOPLANE G.23: Built by the Swiss Adastra Company, this machine carries 10 passengers. An idea of the size is provided by placing on one of the wings of the large machine, the Bahnbedarf B.A.G.I. light monoplane with Blackburne "Tomtit" engine.
Другие самолёты на фотографии: Darmstadt / Bahnbedarf AG BAG E.I - Германия - 1924
-
История Авиации 2002-01 / С.Корж, Г.Петров - Plasticart: модели и самолеты /Ностальгия/ (7)
Регистрационный номер : CH-132 [2] -
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
One of Ad Astra Aero’s G 23s at Dessau.
-
Flight 1927-07 / Flight
Opening of Seville - Lisbon - Madrid Air Line: H.R.H. The Prince of Wales descending from the Junkers G.24 monoplane belonging to the "Union Aerea Espaniola," on the occasion of the inauguration of the new service recently.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Регистрационный номер : I-BAZI [2] Originally operated by Deutsche Luft Hansa as D-963, Junkers-G 24ge trimotor I-BAZI (c/n 947) was acquired by Transadriatica in April 1927 and was absorbed into the SAM fleet, along with G 24 I-BAUS, in late 1931.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Регистрационный номер : I-BAUS One of Transadriatica’s two Junkers-G 24 trimotors, I-BAUS (c/n 924) awaits its next flight at Vienna’s Aspern airport. In December 1931 Transadriatica was taken over by SAM, both G 24s and eight F 13s being subsumed into the latter’s fleet.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : SX-ACE The G 24he SX-ACE Patrai of Societe Hellenique de Communications Aeriennes SA (SHCA) was probably the last G 24 built.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
The G 24L S-AAAO which was supplied to Turkey in September 1926.
-
Мировая Авиация 63
24 июля 1926г.: два самолета Junkers G 24 компании "Luft-Hansa" начали выполнение перелета из Берлина в Пекин и обратно. Снимок сделан 26 сентября, когда самолеты вернулись в Берлин.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Luft Hansa's G 24 D-879 Pluto was originally the G 23 S-AAAU and is seen here at Staaken, near Berlin.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : SE-AAE G 31fo D-1786 Westmark at Schiphol. In the background are AB Aerotransport's G 23 SE-AAE and Luft Hansa’s Fokker F.III D-594.
Другие самолёты на фотографии: Fokker F.III - Нидерланды - 1921Junkers G 31 - Германия - 1926
-
Flight 1928-08 / Flight
THE AMSTERDAM AIR TERMINUS: The lower photograph shows the hangars, offices, etc. at the Schiphol aerodrome. The international character of this Dutch airport may be gathered from the machines in front of the buildings, which include a Farman "Jabiru," a three-engined Junkers monoplane, a Fokker monoplane, and a Dornier monoplane. The upper photograph shows the aerodrome restaurant where excellent meals are served, and from which a good view of the aerodrome, machines, etc. is obtained.
Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.B Merkur - Германия - 1925Farman F.120 / F.3X / F.4X Jabiru - Франция - 1923Fokker F.VII / C-2 / F.XIV - Нидерланды - 1924
-
Aeroplane Monthly 1988-12 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : D-UDOP A pair of Junkers Ju.86s (one with Jumo diesels) paraded at Tempelhof with a Heinkel He.70 and an early Junkers used for testing the original Jumo. A Ju.52 peeps in at the top corner.
This Tempelhof line-up in 1936 shows the production prototype Ju 86 D-AREV with straight-tapered wing, D-AZAH Feldberg the B-0 c/n 0012, Heinkel He 70G-1 D-UMIM Albatros, and Junkers-F 24 D-UDOP.Другие самолёты на фотографии: Heinkel He-70/Не-170 Blitz - Германия - 1932Junkers Ju.52/3m - Германия - 1931Junkers Ju.86 - Германия - 1934
-
Aeroplane Monthly 1988-02 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : D-UMUR The Ju 160As D-UVOX, nearest with port side of canopy open, and D-UMEX. Beyond is the Junkers-F 24 D-UMUR.
Другие самолёты на фотографии: Junkers Ju.60 / Ju.160 - Германия - 1932
-
Air Enthusiast 2003-05 / L.Andersson - Turbulent origins
The Junkers G.24 that was presented to King Amanullah by the German Government.
-
Air Enthusiast 2003-05 / L.Andersson - Turbulent origins
In June 1928 two Junkers F.13s and a single three-engined G.24 were delivered from Germany in Afghanistan.
Другие самолёты на фотографии: Junkers F 13 - Германия - 1919
-
Air Enthusiast 2003-05 / L.Andersson - Turbulent origins
In addition to the black Afghan national flag with coat of arms the G.24 carried the king's red flag with his personal emblem. The coat of arms was used a national insignia during the period 1924-1928.
-
Flight 1931-05 / Flight
Регистрационный номер : SE-ABG THE SERIOUS SIDE: A three-engined Junkers seaplane belonging to the Swedish Air Transport Company.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : OH-ALC Aero O/Y’s G 24 Suomi at Helsinki, as OH-ALC, after being fitted with modified fin and rudder, L 5 engines and metal propellers. This aircraft was originally registered K-SALC and was delivered to Aero O/Y in June of 1926.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : S-AABG ABA’s G 24gu S-AABG Uppland at Lindarangen, Stockholm, after being fitted with crude metal propellers.
-
Flight 1925-09 / Flight
IN YET ANOTHER GUISE: The new Junkers G.23.W three-engined monoplane is produced as a land aeroplane with a variety of engines, according to whether it is to be used in restricted German air services or in other countries. It has now been successfully tested as a seaplane also, and is stated to get off very quickly. The machine here shown was built in Limhamn in Sweden under licence, and in one flight no less than 18 persons were carried. Like all other Junkers machines the G.23.W is of all-duralumin construction.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : D-4 The G 24nao with Jupiter engines. It appears to be a military variant with further modified tail surfaces and servo rudder.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : D-1051 [2] The unidentified F 24kay D-1051, with Junkers-Jumo 4 engine and enclosed cockpit. It had been converted from a G 24e.
-
Flight 1931-05 / Flight
Регистрационный номер : D-1051 [2] FOR THOROUGH TESTING IN THE AIR: The Junkers type F.24 into which the Junkers "Jumo 4" heavy-oil engine has been fitted.
-
Flight 1931-05 / Flight
EXPLAINING HOW IT WORKS: Dr. Gasterstedt, one of the designers, explaining to visitors to Tempelhofer Feld the principles upon which the Junkers heavy-oil engine is based.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : A-100 A-100, bearing the text G 24he/905 on the modified fin, was Olag's Faunus. It was built in 1925 as the G 23 S-AAAY, went to UAE as M-AJAJ, became Luft Hansa's G 24 D-1596 and, after having been registered OE-LAB, went back to DLH as D-ALAB.
-
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
The cabin of a Junkers-G 24, looking aft.
-
Aviation Historian 31 / M.Wickstead - Italy's forgotten airlines (1)
Регистрационный номер : I-BAZI [2]
-
История Авиации 2002-01 / С.Корж, Г.Петров - Plasticart: модели и самолеты /Ностальгия/ (7)
Регистрационный номер : CH-132 [2] -
История Авиации 2002-01 / С.Корж, Г.Петров - Plasticart: модели и самолеты /Ностальгия/ (7)
Регистрационный номер : K-SALC [2] -
Aeroplane Monthly 1984-08 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер : A-28 KEITH WOODCOCK’S painting has Olag’s G 24 A-28 as the subject.
- Фотографии