English Electric / BAE Canberra
Варианты:
English Electric / BAE - Canberra - 1949 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1949


Двухместный бомбардировщик
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (221)
English Electric Canberra

   Тем временем совершенствование и выпуск самолета Canberra продолжалось. В итоге сделали 1352 машины. Из них 901 собрала фирма "English Electric" и ее субподрядчики ("Avro", "Handley Page" и "Short"); 48 самолетов построил по лицензии для австралийских ВВС производственный отдел Министерства обороны Австралии. В США компания "Martin" из Балтимора, штат Мэриленд, построила по лицензии еще 403 немного переделанных самолетов под фирменным обозначением Model 272 и военным обозначением B-57. В 1963 году в результате слияния компаний "Bristol", "English Electric", "Hunting" и "Vickers-Armstrong" появилась фирма "British Aircraft Corporation" (BAC). В дальнейшем она несла ответственность за самолет Canberra до 1977 года, когда фирма BAC объединилась с компаниями "Hawker Siddeley" и "Scottish Aviation" в концерн "British Aerospace".
   Как и самолет de Havilland Mosquito, Canberra предназначен для полетов на больших скоростях и высотах, что позволило обойтись без оборонительного вооружения. Такие возможности означали, что Canberra может побить ряд рекордов, в частности рекорды высоты и скорости. 29 августа 1955 года Canberra с турбореактивными двигателями Bristol Olympus установил мировой рекорд высоты - 20079 м. 28 августа 1957 года другой самолет Canberra с турбореактивными двигателями Avon, дополненными ракетными ускорителями Napier Double Scorpion, улучшил рекорд, достигнув высоты 21 336 м.

  
Варианты

   Canberra PR.Mk 3: B.Mk 2 с оборудованием для высотной фоторазведки (37 самолетов); еще два самолета построили для Венесуэлы под обозначением Canberra PR.Mk 83
   Canberra T.Mk 4: учебная версия B.Mk 2 со сдвоенным управлением (67 самолетов). Позднее часть самолетов переоборудована для экспорта: Canberra T.Mk 13 для Новой Зеландии, Canberra T.Mk 54 для Индии, Canberra T.Mk 64 для Аргентины и Canberra T.Mk 84 для Венесуэлы
   Canberra B.Mk 5: самолет-мишень на базе B.Mk 2 с носовым обтекателем без остекления и плоским иллюминатором бомбардира (один прототип)
   Canberra B.Mk 6: развитие версии B.Mk 2 с увеличенным запасом топлива и турбореактивными двигателями Avon Mk 109 тягой по 32,92 кН (103 самолета)
   Canberra B (I) .Mk 6: промежуточная версия ночного тяжелого перехватчика с подкрыльевыми и подфюзеляжными пушечными контейнерами (22 самолета). 10 из них позже продали Индии и столько же - Перу под обозначениями Canberra B(I).Mk 66 и Canberra B(I).Mk 56
   Canberra PR.Mk 7: PR.Mk 3 с турбореактивными двигателями Avon Mk 109. 77 таких самолетов под обозначением Canberra PR.Mk 57 проданы Индии, получившей позже еще две машины Canberra PR.Mk 67 со слегка видоизмененным оборудованием
<...>
   Canberra U.Mk 10; беспилотный самолет-мишень, переделанный из B.Mk 2. Позднее получил новое обозначение Canberra D.Mk 10
   Canberra T.Mk 11: модификация B.Mk 2 с РЛС AI.Mk 17 в носовой части фюзеляжа и кабиной для двух пилотов и двух курсантов; разработан для обучения пилотов и штурманов всепогодных истребителей использованию РЛС перехвата воздушных целей (семь переделанных машин)
   Canberra T.Mk 13: версия T.Mk 4 для ВВС Новой Зеландии (два самолета)
   Canberra U.Mk 14: конверсия Canberra D.Mk 10, проведена фирмой "Shorts" (позже переименована в Canberra D.Mk 14) для использования в качестве самолетов-мишеней при испытаниях морской ЗРК Sea Cat
   Canberra B.Mk 15: модификация B.Mk 6 с подкрыльевыми креплениями для двух 454-кг бомб либо блоков НАР и усовершенствованным навигационно-связным оборудованием (38 переделанных машин)
   Canberra E.Mk 15: модификация B.Mk 15 для высотной калибровки навигационного оборудования
   Canberra B.Mk 16: аналог B.Mk 15 с добавлением оборудования Blue Shadow (20 переделанных машин)
   Canberra T.Mk 17: конверсия учебной модификации B.Mk 2 с системой РЭБ Whittaker ARI.23363 либо ARI.23379 Yellow Veil, оборудованием радиотехнической разведки GTE Dragonfly, блоками сброса дипольных отражателей в бомбовом отсеке и системой оповещения об облучении РЛС в носовой и хвостовой частях фюзеляжа. Конвертированы 24 машины. В конце 1980-х годов шесть из 12 уцелевших к тому времени самолетов модифицировали до стандарта Canberra T.Mk 17A, оснастив их улучшенной системой РЭБ
   Canberra TT.Mk 18: буксировщик мишеней на базе B.Mk 2. Построены 18 экземпляров
   Canberra T.Mk 19: самолет-мишень. Фирма "Marshalls" переделала восемь таких самолетов из учебных ночных истребителей T.Mk 11
   Canberra B.Mk 20: построенный в Австралии по лицензии тактический бомбардировщик с двигателями Avon Mk 109 (48 экземпляров)
   Canberra T.Mk 21: переделанный в Австралии учебный самолет (семь экземпляров - пять переделано из Mk 20 и два - из Mk 2)
   Canberra T.Mk 22: учебная версия PR.Mk 7 с РЛС Blue Parrot и другими системами для экипажей морской авиации Великобритании. Построены семь экземпляров
Prototype
Выкатка из сборочного цеха первого прототипа "Канберры" (VN799). Вартон, 2 мая 1949 г.
Petter's jet bombing thinking for English Electric evolved into the exceptional Canberra. VN799 is rolled out for the first time at Warton in May 1949.
The prototype Canberra under tow on Farnborough's opening day. The aircraft in the background is the Armstrong Whitworth Apollo prototype.
The port engine flames-out at the Farnborough opening day, September 6, 1949.
VN799 airborne for the first time, on May 9, 1949, in a short hop on Warton's 1900yd main runway. Note the original rudder shape, which was modified to cure over-balance after the first flight.
The B.3/45 in its final twin engined configuration, airborne on a straight “hop” in May 1949 at Warton.
"Канберра" (VN799) во время публичного дебюта. Фарнборо, сентябрь 1949 г.
In this view of VN799 on the opening day of the 1949 Farnborough show, g forces have caused wrinkling of the starboard wing and aileron skins.
Another shot from the Lancaster on August 23, 1949, shows the first-stage rudder modification, with the original dorsal fin still retained.
Canberra B. Mk 1: Designed by WEW Petter to B.3/45 as English Electric AI. Two-seat, high-altitude bomber with radar bomb-sight. Four prototypes, VN799 (shown) first flown on May 13, 1949, with two 6,000 lb thrust Rolls-Royce Avon R.A.2 turbojets, VN828 and VN850 also with Avons, and VN813 (f/f November 9, 1949) with Nenes.
13 мая 1949г.: в Уортоне, графство Ланкашир, совершил полет первый прототип бомбардировщика English Electric Canberra (VN799).
На снимке: первая "Канберра" (VN799) в окончательной конфигурации. Первый прототип не имел остекления в носовой части для бомбардира, так как предполагалось, что на нем будет использоваться радиолокационный прицел. Реализовать эту идею не удалось.
First prototype English Electric Canberra (13 May 1949).
The uncluttered, elegant lines of VN799 as the author manoeuvres it toward the tail turret of an RAE Avro Lancaster, during a photographic sortie on August 23, 1949. In the turret were photographers Charles Sims of The Aeroplane and John Yoxall of Flight, but there is no record of which of them took this shot.
VN799 coming straight for the camera.
The prototype B3/45 shows off its plan view in a vertically banked turn on the opening day of the 1949 Farnborough show.
The group is the English Electric support team for the Canberra's Farnborough debut. Left to right (standing) are: D. Smith; A. Gombleholme; D. Davenport; E. Cross; V. Crowther; S. Hart; L. Whiting; the author; G. Hindie. The three sitting in front are (I to r): C. Tarr; D. Walker (test observer); unknown.
B.2
Canberra B. Mk 2: Three-seater with provision for visual bomb aiming. Two prototypes, VX165 and VX169, powered by 6,500 lb Avon 101s (R.A.3s). Production commenced with WD929, named ‘Canberra’ by Australian PM, the Hon R G Menzies, on January 19, 1951, at RAF Biggin Hill. Built by EE, Avro, Handley Page and Shorts. Entered service with No 101 Sqn, Binbrook, May 1951. WD932 and WD940 to USAF as pattern aircraft for Martin B-57. Total B.2 production, 416.
Признанием эффективности Canberra стал заказ от ВВС США на лицензионный вариант Martin B-57. Этот поставленный из Британии самолет (борт WD932) служил в качестве образца. Весна 1951 г. Программа B-57 была одной из самых крупных в американском авиастроении.
Canberra-рекордсмен. 21 февраля 1951г.: выполнив перелет из Алдергрова (Северная Ирландия) в Гандер (Ньюфаундленд), самолет Canberra B.Mk 2 (WD932) стал первым реактивным самолетом, пересекшим Северную Атлантику без дозаправки. Расстояние в 3335 км было преодолено за 4 ч 37 мин. После этого бомбардировщик Canberra прибыл в Балтимор для оценочных испытаний представителями ВВС США.
29 августа 1955г. Самолет Canberra В. Mk 2, пилотируемый командиром авиакрыла В. Ф. Гиббом, установил новый рекорд высоты - 20 079 метров.
Увеличенные мотогондолы позволяют легко идентифицировать самолет как летающую лабораторию для испытаний двигателей Olympus. На самолете установлены двигатели B.011/2B тягой по 36 кН.
Прототип Canberra B.Mk 2 в послевоенном камуфляже Бомбардировочного командования. Вскоре на смену ему пришел пятнистый камуфляж, а позднее самолеты полностью красились в серебристый цвет.
The author showing British technology to the USA at the Martin Company airport at Middle River in the form of Canberra B Mk 2 WD932. The demonstration took place before 15,000 Martin employees on March 11, 1951.
Canberra B Mk 2 WD932 in a tight turn with airbrakes at low level during a display for Martin engineers on March 6, 1951.
Бимон (в центре) первым совершил трансатлантический перелет в оба конца в течение одного дня и активно содействовал лицензионному выпуску бомбардировщика Canberra в США под обозначением Martin B-57.
WD933 climbs under the power of its two Armstrong Siddeley Sapphire 7s - the resulting 70 per cent increase in thrust, compared with the Canberra B.2’s standard Rolls-Royce Avon powerplants, gave it a spectacular performance.
Initially ordered as a standard Canberra B.2 for the RAF, WD933 was transferred to Vickers-Armstrongs from RAF charge on April 13, 1951.
The Armstrong Siddeley Sapphire-powered Canberra on a happier occasion, posing for Flight’s camera.
Roland Beamont, in an early production Canberra B2, eases up to take a close look at Charles Sims, crouched in the restricted rear turret of an Avro Lancaster. Such professional co-operation simplified the photographer's task.
Пятый опытный экземпляр "Канберры" (per. № VX165). Лето 1950 г.
First photograph to show the high-speed in-flight refuelling of a Gloster Javelin. The experimental tanker is an English Electric Canberra B.Mk.I (WH734).
The Canberra B Mk 2 WD948 is seen, nearest the camera, when it formed part of No 101 Squadron at Binbrook in 1951.
Экипажи из 101-й эскадрильи идут от ветерана Lincoln, доставившего их для знакомства с новой техникой на завод в Сэмлисбери. Canberra стал первым реактивным бомбардировщиком британских ВВС, с его принятием на вооружение Бомбардировочное командование вступило в новую эру.
Во время представления "Канберры" B.2 в Аргентине. Буэнос-Айрес, осень 1952 г.
Бомбардировщики Canberra B.Mk 2 (на снимке) из 2-й эскадрильи австралийских ВВС (авиабаза Буттерворт) и Canberra B(l).Mk 12 новозеландских ВВС (авиабаза Тенга) были основной ударной силой в ходе конфликта.
Буксировка самолета специального назначения "Канберра" В.2 из состава люфтваффе. Авиабаза Манхинг, вторая половина 1960-х гг.
Photographs by Simon Murdoch of the three English Electric Canberras of Eprobungsstelle 61, during visits to Southend Airport in 1979.
Photographs by Simon Murdoch of the three English Electric Canberras of Eprobungsstelle 61, during visits to Southend Airport in 1979.
Canberra at West Raynham before the move to Marham: No. 100 Sqn.'s "Ice Cream" B.2. WK116, with red/white fuselage, pale grey wings, silver tip tanks and No. 100's skull and crossbones badge on a green disc on the blue/yellow checked fin.
Photographed at Binbrook in April 1971, the Canberra B Mk 2 WD948 has survived 20 years of RAF service.
Подготовка к боевому вылету "Канберры" B.2 на авиабазе Лука (Мальта). Операция "Мушкетер", осень 1956 г.
Canberra at West Raynham before the move to Marham: Assorted B.2s (camouflaged WJ640 nearest) and grey/dayglo T.19s of No. 85 Sqn. which is now a Bloodhound missile unit
"Канберра" B.2 из 1-й технической школы. База RAF Лючарс, март 1957 г.
"Канберра" B.2 взлетает с малайзийской авиабазы Баттерворт. Середина 1950-х гг.
No. 100 Sqn. Canberra B.2 WJ728, painted pale grey with dayglo strips
Первым вариантом, принятым на вооружение строевых частей ВВС, стал бомбардировщик B.Mk 2. Вооруженная ими 101-я эскадрилья была объявлена боеготовой в январе 1952 года. В бомбоотсеке B.Mk 2 (на снимке открыт) обычно размещались шесть 454-кг бомб, но как альтернативу самолет мог нести одну 2268-кг бомбу или ядерный боеприпас.
"Канберра" B.2 (WK163) использовалась в различных исследовательских программах, включая рекордные полеты с установленным в бомбоотсеке ЖРД "Дубль Скорпион". На фото: самолет в поздней окраске с демонтированным ЖРД выполняет демполет с открытым бомболюком
The second prototype Canberra B. Mk. I (VN813), showing bulged nacelles of this variant, plus ventral bulge of Spectre rocket housing;
VN813 - один из четырех оригинальных прототипов A.Mk 1, самолет был задействован в различных программах летных испытаний. На фотографии - самолет с ракетным двигателем Napier Spectre, установленным в бомбоотсеке. В этот период самолет выполнял испытания в интересах "de Havilland Propellers Ltd". Позже самолет использовался для испытаний ракет.
Принадлежавший гражданским организациям, WK163 имел долгую испытательную карьеру. С установленным в бомбоотсеке ракетным двигателем Napier Double Scorpion самолет установил мировой рекорд высоты.
Canberra WK163 is flight testing the Napier Scorpion rocket motor. The motor efflux is situated at the rear of the bomb bay.
Ventral mounting of Double Scorpion on record-breaking Canberra B. Mk. 2.
ЖРД "Дубль Скорпион" и установка его на "Канберре" B.2 (WK163)
Three Canberra B. Mk. 2 engine FTBs; the Altitude Record-breaking Napier Double Scorpion-Canberra (WK163): the de Havllland Gyron Junior-Canberra (port engine only, Avon in starboard) (WF909); and the Bristol Olympus-Canberra (WH713);
Canberra WF909 is now being used as a test-bed for the de Havilland Gyron Junior, and one of these turbojets is installed in the port nacelle. A second Gyron Junior is being installed in the starboard nacelle, and the aircraft will appear at next month's Farnborough show.
Летающая лаборатория для испытаний двигателя Бристоль "Олимпус"
Bristol Olympus noise-suppressor on the Olympus Canberra;
Компания "Bristol Siddeley" использовала Canberra с двигателями Sapphire для испытаний ТРД Viper, которые никогда не использовались на серийных English Electric Canberra, но применялись на вариантах для ВВС третьих стран.
Canberra B2 WK141, powered by two ASM Sapphires and carrying a podded Viper.
MODIFIED CANBERRA is WH735
The Defence Research Agency is carrying out trials, for the UK's ASTOR programme, with a SAR system installed in EE Canberra B(I).8 WT327. Its transmitter is based on the Searchwater maritime surveillance radar, although a new antenna was installed to improve performance and provide moving target detection.
Close-up of the modified bomb bay of Canberra B(I).8 WT327 which houses the SAR equipment.
Одна из летающих лабораторий, используемых компанией "Флайт Рефьюалинг" для отработки системы дозаправки в воздухе
Данный самолет использовался "de Havilland" для испытаний УР "воздух-воздух" Firestreak в 1956 году в Эберпорте. С этой же машины производились пуски УР "воздух-воздух" Red Тор.
"Канберра" B.2 из 5-й эскадрильи ВВС Южной Родезии бомбит лагерь партизан (предположительно)
"Канберра" В8.2 из 39-й эскадрильи ВВС Венесуэлы ведет стрельбу НАРами
Серийные "Канберры" В.2 в полете строем. 1950-е гг.
Первая "Канберра" (№ A84-307), поставленная в Австралию из Великобритании
Бомбардировщики «Канберра» В.2 из 5-й АЭ RRAF на Кипре, 1959 г. Хорошо видна ранняя окраска и «федеративные» опознавательные знаки образца 1953 г.
Rhodesia: Fifteen B.2s and three T.4s ordered by Royal Rhodesian Air Force in 1957 and delivered two years later. The aircraft were initially serialled RRAF159 to 176, but following UDI on November 11, 1965, they received four-digit numbers with an R prefix. Eight B.2s and three T.4s survived to fly with the Air Force of Zimbabwe. One B.2 and one T.4 supplied in March 1981.
Родезийский самолет-разведчик "Канберра". Такую машину мозамбикские зенитчики сбили осенью 1979г.
Камуфлированная «Канберра» B.2 из 5-й АЭ ВВС Родезии с опознавательными знаками образца 1970 г
Пилоты и штурманы «канберр» из состава 5-й АЭ Родезийских ВВС. Фото середины 1970-х гг.
PR.3
Прототип самолета-разведчика "Канберра" PR.3 (VX181).
Первым разведывательным Canberra стал PR.Mk 3. Близкий к исходному A1, PR.Mk 3 отличался размещенными в бомбоотсеке топливным баком и осветительными ракетами. В фюзеляже перед крылом было установлено семь фотоаппаратов.
Canberra PR.Mk 3: Two-seat photographic reconnaissance version of B.2. Prototype VX181 flew March 19, 1951. Fuselage lengthened by 14 in to accommodate forward camera bay with one F49 vertical and six F52 oblique cameras. Joined No 540 Sqn at RAF Benson, December 1952, followed by 58 and 82 Sqn. PR.3 production, 35 aircraft.
Серийный PR.3 из 39-й эскадрильи
The English Electric Canberra was the world’s most advanced aerial reconnaissance aircraft in the early years of the Cold War, being fast and capable of very-high-altitude flight. This example is PR.3 WE146, photographed in 1953.
Согласно исходному техническому заданию, самолет Canberra разрабатывался как замена высотному невооруженному бомбардировщику Mosquito. Однако разработка варианта для замены фоторазведчиков Mosquito PR.Mk 34 и Mosquito PR.Mk 35 неожиданностью не стала. Canberra PR.Mk 3 мало отличается от B.Mk 2, однако бомбоотсек доработан под размещение топливного бака и осветительного оборудования, а носовая часть фюзеляжа удлинена на 36 см под установку фотооборудования. Экипаж сокращен до двух человек.
Canberra PR.3
Longest-standing Met. Res. Flt. Varsity was WF425, airborne here with the Flight's Canberra PR.3.
The London-Christchurch Air Race Canberra in squadron service with the R.A.F.
Пятый серийный PR.Mk 3 (WE139) выиграл в октябре 1953 года гонку Лондон - Новая Зеландия. WE 139 был одним из трех самолетов Canberra (наряду с первым PR.Mk 7), состоявших на вооружении специального, скоростного, звена 540-й эскадрильи ВВС Великобритании. WE139 выполнил перелет из Лондона в Новую Зеландию со средней скоростью 795,80 км/ч, общее время пребывания самолета на земле в ходе четырех посадок для дозаправки составило всего 82 минуты.
SD.2 Stiletto version of the Beechcraft Model 1072 target, under the wing of a Canberra PR Mk 3 launch aircraft
T.4
Canberra T.4 WH848 "M" of No. 100 Squadron, piloted by the C.O., W/Cdr. Harcourt-Smith, and with the author in the right-hand seat, taxies out at West Raynham at the beginning of the sortie
Canberra T.4's WJ866/BL and WT480/BC await another day's training. Both still carry the now-disbanded 231 OCU "Leaping Tiger" badge.
Author boarding WH848
A superb photograph of the author beginning his demonstration of the Canberra T.4 prototype, WN467, at the 1952 Farnborough show.
Серийный самолет модификации T.4 из 231-го центра переподготовки
CHARLES E. BROWN’S excellent study of Canberra T.4 prototype WN467. This aircraft first flew on June 6, 1952, and the type first entered RAF service with No 231 OCU at Bassingbourn in 1954.
Прототип учебного Canberra T.Mk 4 со сдвоенным управлением в окраске Тренировочного командования британских ВВС - с желтыми полосами вокруг консолей крыла и хвостовой части фюзеляжа. Первым получило T.Mk 4 в 1954 году 231-е подразделение боевой переподготовки (OCU), на вооружении которого эти самолеты оставались почти 30 лет.
Прототип учебно-тренировочного бомбардировщика "Канберра" T.4 (WM467)
Canberra T.Mk 4: Dual-control trainer version of B.2 designed to meet Spec T2/49. Prototype WN467 flew June 12, 1952. Incorporated solid nose and no bomb-aimer. Joined No 231 OCU, RAF Bassingbourne, in August 1953, of which four aircraft are seen here. T.4 production, 66 aircraft.
Четыре Canberra T.Mk 4 из 231-го подразделения переподготовки летного состава. На большинстве машин один летчик располагался под обтекателем, а два других - позади него, но на T.Mk 4 два пилота сидели под обтекателем плечом к плечу.
Another view of the Canberra T.4 prototype, WN467, at the 1952 Farnborough show, with flaps down and bomb doors open. This aircraft was delivered to the RAF in June 1953 and finally struck off charge in November 1971.
B.5
Canberra B.Mk 5: Target-marking variant to Spec B22/48. Prototype VX185 (PR.3 converted) powered by 7,500 lb Avon 109s (R.A.7s). Flew July 6, 1951. No production and aircraft converted in 1954 to prototype B(I).8.
English Electric Canberra B Mk 5 prototype "Target Marker" VX185, at the company test airfield, Warton, in 1952.
Nose detail on VX185, showing the revised symmetrical bomb-aimer's window.
Подготовка опытного самолета "Канберра" B.5 (VX185) к очередному испытательному полету
B.5 VX185 taking off for Newfoundland at 0634hr from Aldergrove on August 26, 1952.
VX185 taxies in at Gander at 1112hr BST - note the Catalina in the background.
VX185 landing back at Aldergrove in the rain at 1630hr.
The reception back at Aldergrove after VX185 had landed, touching down on the rain-soaked runway 10hr 4min after leaving it for Gander that morning.
The reception back at Warton at 1830hr on August 26, 1952 for VX185. Left to right: Messrs Atkinson, Page, Eaves, Pickthall, Watson, Shorrock, Hollock, author, Hothersal and Hillwood.
Press call for the crew of Canberra VX185 at Aldergrove. From left to right: Dennis Watson, the author and Peter Hillwood.
B.6
Самолеты Canberra Бомбардировочного командования британских ВВС в 1955-1956 годах в рамках операции "Mileage" были переброшены из Бинбрука в Буттерворт. На снимке: самолет из 101-и эскадрильи (B.6). Дальневосточное командование британских ВВС собственные бомбардировщики Canberra получило в 1957 году.
Latest Canberra to go into squadron service is the B(I)6; this production example, WT314, is one of the machines issued to No. 213 Squadron.
Canberra B(I).Mk 6: Interim interdictor/tactical bomber fitted with ventral 4x20 mm gun pack and underwing bomb racks for ground-attack. Crew 3, Avon 109s. No 213 Sqn in 2nd TAF, was sole operator from July 1955. Total production, 22 aircraft. The B.6(BS) was a two-seat variant with Blue Shadow radar.
"Канберра" В.6 - участник многочисленных авиационных выставок. Середина 1980-х гг.
"Канберра" B(I).6 и ее вооружение. Возле правого борта самолета можно разглядеть пушечный контейнер, который устанавливался в бомбоотсек
Adorned with the black and yellow “Suez stripes” painted for identification purposes on British and French aircraft during the conflict, seven English Electric Canberra B.6s of No 12 Sqn RAF await the next political move at RAF Luqa on Malta in late September 1956. The aircraft would take part in the Anglo-French Operation Musketeer a few weeks later.
Летчики 1112-й бомбардировочной эскадрильи ВВС Эквадора возле одной из "Канберр" B.6 своей части
The FAE became the second Latin American air arm to add jet bombers to its inventory when it procured six Canberra B Mk 6s in the mid-'fifties, the three surviving examples being withdrawn in 1981 and placed in storage. The Canberra illustrated (BE-405) was originally delivered as 804 (later BE-804).
Canberra B.Mk 6 была последним вариантом бомбардировщика, несшим службу в Бомбардировочном командовании британских ВВС. Вариант отличался баками на законцовках крыла и более совершенными ТРД Avon 109. Этот самолет служил в 12-й эскадрилье "Shiny Twelve". Бомбы размещались в отсеке вооружения в центре фюзеляжа.
"Канберра" B(I).6 (под крылом подвешены 1000-фунтовые бомбы)
First night-interdictor version of the English Electric Canberra to go into R.A.F. squadron service will be the B. Mk. 6 (above), modified to carry a gun pack under the fuselage, and underwing bombs. It will be followed in service by the B. Mk. 8. This photograph is the first to show a B.6 so modified.
English Electric Canberra B.Mk.6s will soon be joining R.A.F. Squadrons as night interdictors, preceding the B.Mk.8. This B.6 is fully modified for such duties with a gun pack under the fuselage and underwing bombs.
Canberra B.Mk 6: Three-seat tactical bomber successor to B.2, first production type to have Avon 109s. Nose lengthened by 56 in. Production by EE and Shorts. First aircraft WH945 made its first flight on January 26, 1954. Initial deliveries in June 1954 to No 101 Sqn. B.6 production, 97 aircraft.
Canberra промежуточной версии B(I).Mk 6 летал в 213-й эскадрилье в течение 13 лет. На фотографии - пара самолетов из той эскадрильи, ясно видны подкрыльевые пилоны и контейнер с пушками, которым этот вариант отличался от версии B.Mk 6.
Самолет радио- и радиоэлектронной разведки "Канберра" B.6(Mod) из 51-й эскадрильи
Британская разведка. Как и ВВС США, в начале 1960-х годов британские ВВС имели свой парк самолетов РТР, включая Comet R.Mk 2 и Canberra B.Mk 6 (mod) (фото) из 51-й эскадрильи. Оба типа были приняты на вооружение в 1958 году и неоднократно проходили доработки. Comet и Canberra регулярно появлялись на авиабазе Акротири на Кипре. Отсюда они совершали полеты к южным рубежам Советского Союза, а также отслеживали потенциальных противников на Ближнем Востоке.
Летающая лаборатория для испытаний радиоэлектронного оборудования. Самолет сначала использовался Королевским испытательным центром в Бредфорде, а затем был передан гражданскому эксплуатанту и получил регистрационное обозначение G-BVIC
Радиоэлектронная летающая лаборатория на базе "Канберры" В.6 (Mod)
Ecuador: Six new B.6s - BE-801 to 806 - ordered in May 1954 for use by Fuerza Aerea Ecuatoriana. Phased out of service in 1981.
PR.7
PR.Mk 7 выполнил первый полет в августе 1953 года, прототип данной модели не строился, так как все новые конструктивные решения апробировались на прототипе B.Mk 5. Главным преимуществом PR.Mk 7 по сравнению с PR.Mk 3 стала большая дальность полета, достигнутая за счет дополнительного размещения в носках крыла топливных баков. Установка более мощных двигателей позволила сохранить на прежнем уровне летные данные потяжелевшей машины. Опоры шасси PR.Mk 7 получили колеса с более эффективными тормозами, стойки опор шасси усилили.
Canberra PR.7, the photo-reconnaissance version of the Canberra B.6.
English Electric Canberra PR.7 WH799, photographed by the makers before delivery to the RAF in May 1954. It carried oblique and vertical cameras in the lower fuselage.
The unit’s final aircraft type was the Canberra PR.7. WJ824 flown by Pilot Officer Loonies on September 20,1955.
Canberra PR.Mk 7: Two-seat PR version of B.6. First production aircraft WH773, flew August 16, 1953, with deliveries beginning in June 1954 to No 542 Sqn, RAF Wyton. Seen here in No 100 Sqn colours. Production, 74 aircraft.
31-ю эскадрилью, оснащенную Canberra PR.Mk 7, сформировали как разведывательную в марте 1955 года в Лаарбрюке. В 1963, 1965 и 1967 годах она признавалась лучшей разведывательной эскадрильей НАТО, получая приз Royal Flush. Эскадрилья выполняла задачи тактической и стратегической разведки в составе 2-й тактической Воздушной армии. Незадолго до расформирования в марте 1971 года 31-ю эскадрилью переключили на выполнение маловысотных разведывательных полетов.
In 1957, the RAF Canberra was the backbone of Nato’s 2nd Tactical Air Force, and this mixed formation was flown with a 1st TRS RB-57A. On the left is a No 17 Sqn PR. 7, at the top is a B(I).8 and on the right, a T.4.
Unusual formation photographed by a Meteor of No.541 Squadron, R.A.F., Laarbruch, during the 3rd Central Region Reconnaissance Symposium held at H.Q. A.T.A.F. The Swift F.R.Mk.5 (XD 905) shows for the first time the ventral slipper tank. The all-silver Canberra (WT758) is a P.R.Mk.7, while the Shooting Star (TP-20) is a "rare bird", an RT-33A of the Royal Netherlands Air Force.
A Canberra taking off from Akrotiri during the 1956 Suez War. The aircraft is probably a PR. 7 of No 13 Sqn, or from the 58 Sqn flight attached to No 13 during the crisis, since these were the only Canberras based at Akrotiri at that time. It carries yellow and black ‘invasion stripes’, as do the French C-47 Dakotas in the background.
This U-2A, 56-6722, is seen at RAE Bedford parked next to a Canberra PR 7 in March 1967. The U-2 survives to this day.
A Canberra PR.7 of 31 Squadron returns to dispersal at Laarbruch where the camera magazines have already been rushed to 3 Mobile Field Photographic Unit for film processing. This picture was taken from a low-flying 31 Squadron aircraft on the occasion of a VIP visit in May 1964.
Canberra PR. 7 WH801, flown by Flg Off Jim Campbell and Flg Off R J Toseland of 13 Sqn, having its tailplane repaired after being intercepted and damaged by an Egyptian Air Force MiG-15 early on October 30, 1956. The yellow and black invasion stripes were added earlier that day, and note that the serial number, 801, has been painted on its nose undercarriage door.
Camera technicians prepare to unload the magazines of the F97 night cameras from the forward camera bay of the 31 Squadron Canberra PR.7.
From Malta came Canberra PR.7 WJ825 of No. 13 Sqn., Luqa
Canberra PR.7 WJ818 on the ramp at Odiham during SBAC week in 1956 shortly before the squadron disbanded.
Squadron markings, in the form of a yellow bell on an azure background, are now carried by the Canberra P.R. Mk. 7s of No. 80 Squadron at Laarbruch. The marking honours Major Bell, the squadron's first commander.
Подготовка к боевому вылету "Канберры" PR.7 на авиабазе Акротири (Кипр). Операция "Мушкетер", осень 1956 г.
An F52 camera with a 36-in lens being loaded into a PR Canberra in March 1956.
81 Squadron's last two Meteor PR.10s, WB8159 and WB166, taxi-ing out past one of the squadron's Canberra PR.7s on 7th July 1961 for their last flight.
PR.9
WH793 - прототип разведчика PR.Mk 9, однако носовая часть фюзеляжа была выполнена как у PR.Mk 7.
WH793 недолго эксплуатировался как Canberra PR.Mk 7, прежде чем был модернизирован в прототип PR.Mk 9. Позже самолет использовался в различных метеорологических исследованиях, в том числе исследованиях муссонов в Индии; был задействован как самолет сопровождения в ходе испытаний Concorde.
Опытный самолет PR.7 (WN793) с увеличенным крылом
CANBERRA PR. Mk. 9. Plan view of the photographic reconnaissance Mk. 9 version of the English Electric Canberra (WH793) shows that the wing area has been increased to rear, inboard of jet nacelles - since it was first shown at the 1955 S.B .A.C. Show.
CANBERRA PR.9. First flown on 8th July 1955 the Canberra PR.9 is intended to operate at heights "well above the ceiling of present-day fighters" . It is expected that it will be used in conjunction with the "V" bombers. The PR.9 has already been ordered in quantity for the R.A.F. and is going into production at the English Electric Co.s works at Preston. Wing span has been increased, as has chord inboard of the engines. The prototype PR.9 has standard PR.7 canopy, but production aircraft will have the fighter-type canopy of the B.Mk.8. Up-rated Avons are fitted.
Salient features: Having the unmistakable slim fuselage of earlier Canberra marks, with the unpanelled PR nose, the Mk.9 has an unusual wing planform. The inboard sections now extend rearwards to the jet efluxes, which with the higher aspect ratio of the outboard sections gives a less sharply tapered appearance to the whole trailing edge. Wingtips are now square-cut and the auxiliary tanks, previously under the wingtips are now slung inboard. The Avons appear to have larger-diameter intakes, and the starter "bullets" are less prominent than hitherto. The broad tailplane with dihedral and square-cut fin remain the same, as does the undercarriage with main legs retracting inwards into the wing and the nosewheel backwards.
U.10
Canberra U.Mk.10 making a pilotless landing
Latest Mark of Canberra is the U Mk. 10, a pilotless, radio - controlled target drone for missiles. More than one hundred flights have been made by the new Canberra.
Данный самолет был доработан в буксировщик мишеней (беспилотную мишень ???) U.Mk 10, задействованный в испытаниях ракетного оружия.
Canberra U.Mk 10: Pilotless target version, converted from B.2s by Shorts. WJ624 trials aircraft flown June 11, 1957, followed by 17 conversions for use on the ranges in Australia. Six more converted to D.14s for RN use.
T.11
Canberra to be seen at Farnborough is the T.11 with Airpass nose.
Учебно-тренировочный самолет "Канберра" T.11
Canberra T.Mk 11: Radar target conversion of B.2. WJ734 trials aircraft fitted with nose radome containing Airborne Interception Radar and Pilot’s Attack Sight System (AIRPASS). Eight further conversions used by No 228 OCU, RAF Leeming, from 1959.
BAC Canberra WJ975.
B.15
Самолеты Canberra (B.15) 12-й эскадрильи вылетали с авиабаз на Мальте для поддержки войск и бомбардировки египетских аэродромов.
Canberra B.15, WH967, fitted by BPA with Nord AS.30 missiles.
Несколько Canberra использовались для испытаний ракетного оружия, зачастую класса "воздух-воздух", которое на Canberra никогда не применялось. WH967 был задействован в программе испытаний французских УР "воздух-поверхность" Nord AS30. Такие ракеты применялись на Canberra B.Mk 15 и B.Mk 16 Ближневосточных (NEAF) и Дальневосточных (FEAF) ВВС Великобритании.
Canberra test aircraft fitted by Boulton Paul with Nord AS.30 missiles
Canberra E.15 WH964 of No. 100 Sqn., Marham - blue/yellow fin checks
B.16
Бомбардировщики "Канберра" B.16 из 249-й эскадрильи
Canberra B.Mk 15/16: Modified B.6s for the low-level attack role, armed with underwing unguided rockets, mainly for the Akrotiri Strike Wing. The B.16 differed in having Blue Shadow radar in place of one of the rear crew ejection seats. First B.15 (WH967) converted by Marshall’s of Cambridge with 38 conversions by Bristol and EE. Eight later modified into E.15s. B.15s of 32 and 73 Sqn fitted for firing Nord AS.30 air-to-ground missile. 19 B.6s converted to B.16s by Marshalls.
English Electric Canberra B.Mk.16 tactical bombers of No. 6 Squadron, R.A.F.
N.E.A.F.'s last strike Canberra, B.16 WJ777, wearing the badges of Nos. 6, 32, 73 and 249 Squadrons, before leaving Akrotiri, Cyprus
T.17
Electronic warfare training during "Ocean Safari '87" was provided by the Canberra T.17s of No. 360 Squadron and the Dassault Falcon 20s of F.R.A.D.U., whose aircraft operated from Lossiemouth. Shown here is Canberra T.17 WJ981 "EN" in hemp camouflage
English Electric Canberra T.17A WJ607 "EB" of No. 360 Squadron. Wyton. Outwardly the T.17A can be distinguished from the T.17 by the new underwing aerials outboard of the engines
Canberra T Mk 17s of No 360 Squadron flew from Landivisiau, France, during the exercise.
Canberra T.17A WK111/EA of 360 Squadron in the old-fashioned camouflage scheme.
Самолет-постановщик помех "Канберра" T.17
Canberra T.Mk 17: Dedicated electronic counter-measures/electronic warfare conversions of B.2s for joint RAF/RN unit, No 360 Sqn at RAF Cottesmore (later moving to Wyton). Prototype conversion, WJ977, first flew September 9, 1965, followed by 22 more. Electronics in solid nose and in bomb-bay. Upgraded equipment produced T.17A.
AIR DEFENCE FORMATION - Two Victor K.2s (Nos. 55, 57 Sqns.), two Lightning F.6s (Nos. 5, 11 Sqns ), four Phantoms (Nos. 23, 29, 56, 111 Sqns.), three Canberras (T.17 of 360 Sqn., TT.18 of No. 7, B.2 of No. 100), preceded by an 8 Sqn. Shackleton (not illus.)
U.K. STRIKE/RECONNAISSANCE FORMATION - This comprised three Vulcans (one each from Nos. 27,35 and 617 Sqns.), two Canberras (Nos. 13 and 39 Sqns.), three Jaguars (Nos. 6, 41, 54 Sqns.), one Buccaneer (No. 208 Sqn.) and one Harrier T.2 (No. 1 Sqn.)
Canberras undergoing deep level maintenance inside one of the hangars at RAF Wyton. The specially painted T.17A WD955/EM of 360 Squadron has the honour of being the oldest jet aircraft in service with the RAF.
TT.18
Yeovilton-based Canberra TT18 WJ717 and a Hunter GA11 of the Royal Navy pictured over France during a positioning flight to Gibraltar
BAC'S MILITARY FAMILY - Seen over Warton are (left to right): Tornado sixth prototype XX948, a Jaguar GR.1 for the R.A.F., Strikemaster Mk. 80 1124 for the R. Saudi A.F., R.A.F. Lightning F.2A XN795, and a Canberra TT.18 of the Royal Navy. The Tornado and Jaguar are, of course, produced in collaboration with BAC’s European partners. To date some 3,800 aircraft of these five types have been ordered, of which 2,800 are in service (including 1,000 exported or built under licence abroad). During the 1980s some 1,200 Tornadoes and Jaguars will be in NATO service and there will still be some 300 Canberras, Jet Provosts and Lightnings in service with the R.A.F. and Royal Navy
Canberra TT.Mk 18: Target-tug conversion of B.2 fitted with Rushton winches underwing for sleeve or Rushton Mk 2 targets. Converted by EE and Flight Refuelling with first aircraft flying on April 14, 1970, and joining No 7 Sqn in July. 23 aircraft conversions.
Буксировщик мишеней "Канберра" TT.18 (WK143), который также использовался в экспериментальных работах по дозаправке в воздухе
Target-towing Canberra TT.18 WK118 "CQ” of No. 100 Squadron, Wyton
Canberra TT.18 WJ682 of No. 7 Squadron; fin badge consists of a blue "7" on a dayglo symbol of a Rushton towed target
Ron Mitchell’s Canberra WJ680/G-BURM touches down at Duxford, its new engineering base, in the wintry gloom of February 18. 1993.
T.19
Canberra at West Raynham before the move to Marham: Needle-nosed No. 100 Sqn. T.19 WH903 in matt dark grey/green camouflage with pale grey undersides and C.O.'s name and pennant on port nose
Canberra T.Mk 19: Conversion of eight T.11s entailing removal of AIRPASS radar. First, WH724, completed in 1965. Operated by No 85 Sqn, RAF Binbrook.
B.20
Подготовка к подвеске бомб на самолет 2-й эскадрильи RAAF. Баттерворт, сентябрь 1958 г.
"Канберра" B.Mk.20 из состава 2-й австралийской эскадрильи на аэродроме в Пхан Ранг.
Canberra Mk 20: Licence-built Australian equivalent of RAF B.2 with improved navigation equipment and wing integral fuel tanks. WD939 and 983 transferred for training. A84-201 first flew at Avalon on May 29, 1953. Initial 27 powered by Avon 101s, remaining 21 (A84-227/248) had Avon 109s. Operated in Vietnam from April 1967 to June 1971. Canberra Mk 21: Seven T.4 variants built in Australia under licence between June 1958 and October 1959.
Photographed at Manila by Merle Olmsted, a late-production Canberra B. Mk. 20 (A84-235) powered by Australian-built Rolls-Royce RA.7 turbojets. The R.A.A.F. has one Wing of Canberra interdiction bombers.
Разведчики погоды WB-50 были сняты с вооружения в 1964 году, а горстка разведчиков RB-50E/F продолжала нести службу еще несколько лет. На снимке - два RB-50E и один RB-50F (крайний правый самолет) готовятся к вылету, на переднем плане видны австралийские Canberra.
Canberra B Mk 20s. built in Australia by the Government Aircraft Factories, continue in service with No 2 Squadron, now back in Australia after its service in Vietnam.
Бомбардировщики «Канберра» Mk.20 ВВС Австралии над Южным Вьетнамом. Фото второй половины 1960-х гг.
"Канберра" из 2-й эскадрильи RAAF наносит удар 100-фунтовыми бомбами. Вьетнам, конец 1960-х гг.
Первая "Канберра" Mk.20 (№ A84-201) после переоборудования в "спарку" Mk.21
This privately owned Canberra must be unique. It is B.20 from Australia, and was only registered in the USA last December. Previously it was A84-229, represented by the registration marks N229CA.
T.22
Deliveries of T.22 Canberras to the Royal Navy began in November 1973. They will be used for radar training and are basically rebuilt PR.7s.
В середине 1971 года начались работы над переоборудованием части PR.Mk 7 в вариант T.Mk 22 с новой РЛС Blue Parrot, установленной в удлиненной носовой части машины. Данные машины поступили в подразделение FRADU (Fleet Requirements and Air Direction Unit) авиации британских ВМС, где использовались до 1986 года.
First Canberra T.Mk 22 for the Royal Navy, converted from a PR.Mk 7, which flew for the first time on 28 June 1973. Deliveries were completed in 1974
Canberra T.Mk 22: Modified PR.7 for the Royal Navy’s Fleet Requirements and Air Directional Training Unit. Used for radar training to replace ageing Sea Vixens. First of seven flown at Samlesbury in September 1973; all retired from service in September 1985.
Учебно-тренировочные самолеты "Канберра" T.22 и T.4 на стоянке исследовательско-учебного подразделения авиации Королевских ВМС Великобритании. Еовилтон, июль 1979 г.
B.57
B.62
"Канберры" служили в 1-й бомбардировочной АЭ ВВС Аргентины
Аргентинский средний бомбардировщик «Канберра»
Аргентинская "Канберра" В.62 перед боевым вылетом в район Фолклендских островов. Май 1982 г.
Solid-nosed T.64 B-111 being readied at Trelew for another combat sortie.
1st Lt Daniel Gonzalez, left, who ejected from Canberra B-110, after being shot down by a Sea Harrier. He was never found. On the right is Jorge Segat.
1st Lt Annino with B-104 - note the unit badge.
B-104 at its dispersal at Parana.
"Канберра" В.62 из 1-й эскадрильи 2-й бомбардировочной группы ВВС Аргентины взлетает для удара по британским десантникам, высадившимся в бухте Сан-Карлос. Под крылом подвешены две 454-кг бомбы. Май 1982 г.
Another view of B-101 prior to the Farnborough show. Built as a B2 by Handley Page at Radlett as WJ616, it was issued to the RAF on January 8, 1954. It was acquired by the British Aircraft Corporation on February 23,1968 for potential refurbishment and resale. It was delivered to Argentina on November 17, 1970.
B.82
BAC (English Electric) Canberra Mk 82 for Venezuela.
Venezuela: Initial order for six B.2s (WH708, 709, 721, 722, 736, 737) as 1A-39, 2A-39, 3A-39, 1B-39, 2B-39, 3B-39, placed by Fuerza Aerea Venezolatia in 1953, with follow-on contract in 1957 for eight B(I).8s and two T.4s, later updated to B(I).88 and T.84. Twelve B.2s and two PR.3s were ordered in 1965 and were updated to B.82, B(I).82 and PR.83, until withdrawal of type from Grupo Aereo de Bombardeo 13 in 1990.
 
Canberra
STATIC PARK - This view covers the entire static display and shows the three main lines of aircraft: (foreground) Lightnings, VC10, Harriers, Victors and Phantoms; (centre) Vulcans, Jaguars, Canadian A.F. CF-104, R.A.A.F. F-111C and R.N.Z.A.F. Hercules, facing a row of Puma, Wessex, Whirlwind and Gazelle helicopters; and (behind) Shackleton, Argosy, five Nimrods, four Hercules facing Communications aircraft (Andover, Pembroke, Devon) and trainers, with four Buccaneers and five Canberras at the end of the line
Traffic at Warton reflects B.A.C.'s extensive workload on Tornado production for the Services and overseas governments as well as liaison with other British Aerospace factories. Visitors 17/11/77 were (left to right): Aztec G-BCEX from B.A.C.. Weybridge; Heron G-ANUD, British Nuclear Fuels; Aztec G-BADE, Marconi-Elliott; Basset. A. & A.E.E., Boscombe Down; Learjets D-COCO and D-COSA from the German MBB company; Cessna 402B G-BADT, Warton comms. aircraft to London; Basset XS770, also from Boscombe Down; German F-104G; R.A.F. Canberra in for refurbishing.
The Pennine Aviation Museum’s Canberra nose section;
Носовая часть "Канберры" B(I).8 (справа) существенно отличалась от ранних вариантов
Currently undergoing flight tests at the M.o.S.'s Radar Research Aerodrome at Defford, Worcestershire, is VN828, an English Electric Canberra B.Mk.2 airframe which has been brought up to B.Mk.8 standard. The tests will include evaluation of the Boulton Paul designed radar nose for night-fighter and all-weather purposes.
Details
Замена двигателя "Эвон" на рембазе RAF в Хонингтоне
Правый воздухозаборник
Выпущенные воздушные тормоза на нижней поверхности левого полукрыла
Открытый бомбоотсек "Канберры"
Осмотр бомбоотсека перед вылетом
Подвеска 454-кг бомбы
Ниша правой основной опоры шасси
Левая основная опора шасси
Передняя опора шасси (сзади виден грязезащитный щиток)
Контейнер с одним из вариантов мишени "Раштон"