Boeing Boeing 767
Варианты:
Boeing - Boeing 767 - 1981 - США
Страна: США
Год: 1981


Среднемагистральный самолет с экипажем из 2-3 человек
Описание
Фотографии:

Цветные фото (146)
Boeing Model 767

   Авиалайнер Model 767 стал для компании "Boeing" первым широкофюзеляжным пассажирским самолетом с двумя двигателями, он задумывался в первой половине 1970-х годов как конкурент авиалайнеру Airbus A310. Для самолета был спроектирован совершенно новый фюзеляж - с поперечным сечением на 1,24 м больше, чем у Model 757, что позволило в пассажирском салоне разместить в ряд по 7-8 кресел с двумя проходами между ними. Максимальная вместимость при этом возросла до 289 пассажиров.
   Старт программе нового самолета был дан 14 июля 1978 года - после получения от "United" заказа на 30 авиалайнеров, а к марту 1999 года портфель заказов вырос до 864 самолетов, из которых более 700 уже были поставлены.
   Для ускорения подготовки чертежей большей части силовой конструкции широко использовалось автоматизированное проектирование (CAD), позволившее достичь высокой точности, особенно с учетом того, что большой объем конструкторских работ выполнялся другими компаниями.
   Авиакомпании предпочли самолеты, оснащенные турбовентиляторными двигателями Pratt & Whitney JT9D-7R4D или General Electric CF6-80A7C, а разработчик в качестве альтернативы предложил силовую установку на базе двигателей Rolls-Royce RB.211-524H, которая стала доступной на модификации Model 767-300, отличавшейся большей дальностью полета.
   В качестве базовой модификации руководство "Boeing" рассматривало вариант Model 767-200, тогда как Model 767-100 имел фюзеляж меньшей длины и, соответственно, отличался меньшей вместимостью (180 мест). Однако впоследствии разработка Model 767-100 была прекращена, а на базе Model 767-200 было создано несколько подвариантов. Так, например, авиакомпания "United Airlines" заказала для эксплуатации на внутренних линиях в США среднемагистральные лайнеры, имевшие максимальную массу 127915 кг. В линейке "Boeing" существовали также базовая модификация (максимальная масса 136080 кг) и дальнемагистральный вариант (142884 кг), который предназначался для беспосадочных дальних перелетов.
   Авиалайнер Model 767 имел схожую с Model 757 авионику и обслуживался таким же по численности экипажем. При этом разработчик делал ставку на высокую экономичность нового самолета и низкий уровень операционных расходов - предполагалось, что стоимость пассажиро-километра будет на 32% меньше, чем на существовавших в то время трехдвигательных широкофюзеляжных авиалайнерах.
   Первый Model 767-200 поднялся в воздух 26 сентября - на несколько дней раньше запланированной даты, а вскоре к программе летных испытаний присоединились три серийных Model 767-200, что позволило в июне 1982 года сертифицировать самолет с двигателями фирмы "Pratt & Whitney", а в сентябре 1982 года - с двигателями "General Electric". В декабре 1982 года Model 767-200 начал регулярные полеты на линиях авиакомпании "Delta Air Lines".


Варианты

   Model 767-200ER (Extended-Range): модификация Model 767-200 с дополнительным запасом топлива и увеличенной до 156492 кг максимальной массой (существовали варианты с массой 159 214 кг, 172 368 кг и 175 543 кг); первый полет - 6 марта 1984 года. В мае 1984 года самолет поступил в эксплуатацию в компании "Ethiopian Airlines"
   Model 767-300: модификация модели 767-200 с удлиненным на 6,43 м фюзеляжем и усиленной конструкцией планера, крыла и шасси для обеспечения полета с 269 пассажирами (взлетная масса 159214 кг) на дальность 7408-7889 км; первый полет в январе 1986 года
   Model 767-300ER: в эксплуатации у компании "American Airlines" с февраля 1988 года; вариант с увеличенной дальностью полета и увеличенной емкостью топливных баков; максимальная взлетная масса - 172 268 кг, либо 175 543 кг, либо 181 440 кг, дальность полета от 10630 км до 11 223 км
   Model 767-300 Freighter: грузовой вариант модели 767-300 с грузовым люком по левому борту и усиленными полом кабины, крылом и шасси. Компания "UPS" получила первый такой самолет в октябре 1995 года
   Model 767-400ER: модель спроектирована по заказу авиакомпаний "Delta Air Lines" и "Continental Airlines" - о запуске программы объявлено в 1997 году; 303 места в двухклассной компоновке, максимальная масса 204007 кг. Крыло усиленное, большего размаха. Стойки шасси удлинены, в шасси использованы колеса и тормоза от Model 777, а пилотская кабина по типу моделей 737 NG и 777. Первый полет - 9 октября 1999 года, поставки - с августа 2000 года
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model 767-200

   Тип: среднемагистральный самолет с экипажем из 2-3 человек
   Силовая установка: два турбовентиляторных двигателя General Electric CF6-80A или Pratt & Whitney JT9D-7R4D тягой no 213,51 кН, либо CF6-80A2, JT9D-7R4E, JT9D-7R4E4 или PW4050 тягой по 222,41 кН, либо PW4052 тягой по 231,31 кН, либо CF6-80C2B4 тягой по 233,53 кН
   Характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 914 км/час; крейсерская скорость на оптимальной высоте 851 км/час; практический потолок 11795-12100 м (в зависимости от типа двигателя); дальность 5852-7129 км (в зависимости от типа двигателя и модификации самолета)
   Масса: пустого 80 514 или 80 922 кг (в зависимости от типа двигателя и модификации самолета); максимальная взлетная 136080 или 142884 кг (тоже)
   Размеры: размах крыла 47,57 м; длина 48,51 м; высота 15,85 м; площадь крыла 283,35 м2
   Полезная нагрузка: максимум до 290 пассажиров (20004 кг)
После выкатки из цеха прототип 767-го отбуксировали по шоссе в Эверетт, штат Вашингтон, где он в сентябре 1981 года выполнил первый полет.
26 сентября 1981г.: выполнил первый полет 210-местный авиалайнер Boeing 767, предназначенный для замены самолетов Airbus A300 и A310.
Boeing 757 и 767 появились в конце 1970-х годов. Однако прошел ряд лет, прежде чем начали поступать заказы на лайнеры типа 757.
Первый Boeing 767-300 на фоне вулкана, известного как гора Святой Елены. После испытаний самолет был передан японской компании JAL в декабре 1986 года.
The new Boeing 767-400ER, which made its public debut on August 26, 1999.
Boeing 767-432ER N76400(c/n 29703) gets airborne for its first flight at Baine Field, Everett, Washington, on October 9, 1999.
"Boeing" возлагала большие надежды на Boeing 767-400, но единственные заказы на него поступили в 1997 году от "Continental" (16) и "Delta" (21). 38-й самолет был продан в 2008 году неназванному покупателю.
В июле - августе 2000 года компания "Boeing" арендовала у "Delta Air Lines" лайнер Boeing 767-400ER, который был использован для международного рекламного турне. Окраска самолета была осуществлена на тему освоения человеком воздушного пространства - под нее были стилизованы и внутренние помещения лайнера.
In United Airlines colours, a Boeing 767 takes-off from Turin during a recent European demonstration tour. The 767 has now entered service with United.
Авиакомпания "United Airlines" стала первым покупателем 767-го, заказав 30 машин Model 767 в июле 1978 года. Построенный как вариант 767-222, N605UA был шестым поставленным "United" самолетом, позже его доработали до уровня ER.
N603UA photographed during flight test from Seattle prior to delivery to United Airlines. The fifth Boeing 767 off the assembly line and the third built against United's order, this aircraft was first flown with a three-crew flight deck before being reconfigured for two-crew operation.
N605UA about to touch-down in Europe for the first time. Its arrival in Italy aroused considerable interest from the media owing to the substantial proportion of this airliner built by Aeritalia.
Осенью 2010 года "Аэрофлот" располагал десятью авиалайнерами Boeing 767-300ER, оснащенными двигателями CF6 и летавшими в вариантах вместимостью от 197 до 215 пассажиров.
Оснащенный двигателями PW4060 лайнер Boeing 767-300 был сфотографирован в момент начала уборки шасси. Механизм уборки шасси - с гидроприводом, носовая стойка (поставляется фирмой "Menasco") убирается по полету, а основные (производства "Cleveland Pneumatic") - к фюзеляжу.
Air Canada Rouge currently operates two Boeing 767-300ERS transferred from the mainline Air Canada fleet.
Boeing 767 стал особенно популярен у европейских чартерных авиакомпаний. В конце 1999 года "Air Europe" эксплуатировала шесть Boeing 767-300, a "Britannia Airways" имела флот из 17 лайнеров Boeing 767-300 и шести Boeing 767-200. По запросу "Britannia Airways" на вариант Boeing 767-400ER с увеличенной дальностью полета руководство "Boeing" изучает возможность установки в хвостовой части самолета дополнительного топливного бака емкостью 7577 л, что позволит увеличить дальность полета на 926 км.
Boeing 767-23B(ER) I-AIGH (c/n 23973) was delivered to Air Italy on June 15, 2008, having previously served with MAXjet Airways as N252MY until that carrier ceased operations on December 24, 2007. The widebody is depicted approaching a runway at Rome Leonardo da Vinci - Fiumicino Airport on July 20. Air Italy currently has a second 767 (-340ER, I-AIGG c/n 28041) that it has flown since August 2006 and expects to receive a third in the near future. The carrier flies scheduled services for tour operators to destinations in Europe, Brazil and Kenya.
Flagship of the small Air Seychelles fleet is ‘Aldabra’, the long-range Boeing 767-2Q8ER which, until the arrival this month of the new 757, has operated the airline's international routes since July 1989. Considered the ‘best cared-for of its breed’, the aircraft is an lease from the Burbank, California-based company, International Lease Finance Corporation.
Air Seychelles’ newly acquired Boeing 767-200ER gets airborne. Although it was obtained under a lease-purchase agreement, the price of this state-of-the-art high technology aircraft represented the equivalent of $930 for every man, woman and child in the small island republic.
The largest type in Air UK’s inventory was the 767, two of which were operated.
A sick passenger resulted in VH-ITA, one of two Boeing 767-33AERs recently leased by Alitalia from Ansett, diverting into Manchester on 17/2/95 while en route from Rome to Toronto. The 767s are reportedly flown by Air 2000 pilots
"United" и "Delta" являлись первыми заказчиками 767-го, за ними самолет закупили и другие авиакомпании США. Так, "American Airlines" получила в общей сложности 88 лайнеров семейства 200, 200ER и 300ER.
American's transcontinental flights use ten Boeing 767-200ERs. They will be retired by the summer and replaced by Airbus A321 narrowbodies.
The Boeing 767 is a type common to American and US Airways as are the Boeing 737 and 757.
American Airlines has a strong presence in the United States, the only North American carrier in the alliance. One of the company's Boeing 767s is pictured landing at Birmingham.
American Airlines Boeing 767-223 N308AA takes-off from Fort Worth Alliance Airport, Texas, on November 10, 2005 for the first time after installation of the BAE Systems Jeteye self-protection system.
Star Alliance is represented in Northeast Asia by All Nippon Airways and Asiana. ANA will be one of the launch customers for the Boeing 787, with deliveries to begin in 2008. An ANA 767 is pictured landing at Nagoya Airport Japan in October 2002.
Японская "All Nippon Airways" - один из важнейших зарубежных заказчиков Boeing 767. Флот компании включает машины разных модификаций - Boeing 767-200/300/300ER, все они оснащены двигателями General Electric CF6-80.
An ANA Boeing 767-300 painted in a special livery featuring the Pocket Monsters cartoon characters is pictured just prior to touchdown at Osaka Kansai International Airport. In the background is the 2.3 mile long bridge that links the airport to the mainland.Paul Spijkers
"Asiana Airlines" эксплуатирует 15 самолетов Boeing 767-300/300ER/300F; на 2010 год "Asiana" имела семь Boeing 767-300ER, a "Asiana Cargo"- один Boeing 767-300F.
JFK is still the main international gateway for New York, as illustrated by this photo which shows an El Al Boeing 747-400, Aerolineas Argentines Airbus A340-200, Avianca Boeing 767 and a Thai Airways International Airbus A340.
Azerbaijan Government Boeing 767-32LER 4K-AI01 (c/n 40342) arrives at a very murky Budapest Airport on November 11, 2014 bringing in Azeri Prime Minister Olham Aliyev for a visit to Hungary.
В 2019 г в авиапарке компании «Азур Эйр Украина» было три самолета типа «Боинг 767»
Azur Air Germany has started operations from Dusseldorf. This carrier is owned by the Turkish-Dutch operator Anex Tourism, which also runs AzurAir in Russia. The German operation's first aircraft is Boeing 767 D-AZUB (ex-VQ-BUP, c/n 28043).
Largest airliner in Balkan’s fleet was the Boeing 767-200ER. Two ex-UTA aircraft, registered F-GHGD (seen here) and F-GHGE, were operated from April 1991 to March 1999.
Первым европейским покупателем 767-го стала "Britannia Airways", получившая восемь самолетов; использовались они в основном для полетов на Средиземноморье. Самолет "The Lord Mountbatten of Burma" эксплуатировался с 1984 no 1995 годы.
Операторы версии увеличенной дальности. Вариант с увеличенной дальностью Boeing 767-300ER стал самым востребованным в семействе Boeing 767. На 1 октября 1999 года 36 компаний разместили заказы на 440 самолетов этого типа. Крупнейшие операторы Boeing 767-300ER - американские "Delta" (57), "American Airlines" (58) и "United" (37), но самолет активно покупали и другие компании: "Ansett" (24; ныне компания не существует), "British Airways" (28; фото), "Canadian" (14), QANTAS (21), "Scandinavian Airline System" (14) и "VARIG Airlines" (10). Поставлялись самолеты и менее крупным авиакомпаниям, но ряд авиаперевозчиков - такие как "Air New Zealand" и "Eva Air" - остановили выбор на Boeing 767-300ER как более экономичной альтернативе авиалайнерам класса Boeing 777 / A340.
A British Airways Boeing 767 taxies out from Terminal 5. The opening of this £4.3 billion complex on March 27, 2008 did not go to plan: many flights were cancelled and normal service did not resume until April 8.
Carriers are confident that air travel demand will bounce back
British Airways has phased out its final Boeing 767s. One of the last to leave service was G-BZHC (c/n 29232), captured here on departure from London Heathrow earlier in 2018.
Все Boeing 767-336(ER) компании "British Airways" оснащены двигателями RB.211-524. Под пассажирским салоном 767-го в основном расположены грузовые отсеки - перевозка грузов так же важна, как и пассажиров с их багажом. Boeing 767-300 имеет грузовые отсеки объемом 106,80 м2, Boeing 767-200 - объемом только 81,40 м2, а у Boeing 767-400ER этот показатель - 129,60 м2.
Компания "Canadian Airlines" эксплуатирует свои Boeing 767-300ER на дальних маршрутах - преимущественно из Торонто в Буэнос-Айрес, Гонконг, Гонолулу, Лондон и Токио. В конце XXI века двухдвигательные авиалайнеры стали все больше "забирать под себя" дальние маршруты, пролегающие над водами океанов. Так, например, они обслуживают сегодня большую часть трансатлантических маршрутов. В этом есть большая заслуга и Boeing 767.
Бельгийская "CityBird" эксплуатировала два Boeing 767-300ER, оба с 1998 года - в семилетнем чистом (сухом) лизинге у "Ansett Worldwide Aviation Services". Данный лайнер (OO-CTA) был оснащен двигателями PW4060, а второй - CF6-80C2B6. В результате кризиса на рынке авиаперевозок после теракта 11 сентября компания в 2007 году обанкротилась.
This Boeing 767-330(ER) wears the airline's current scheme with the name 'Condor' as the most prominent word. This reversed a decision to take advantage of the Thomas Cook name, it being decided that 'Condor' was more popular in Germany.
Some aircraft in the Condor fleet, like this Boeing 767-330 (ER), have worn a hybrid livery of the yellow and white scheme with additional Thomas Cook titles.
Несмотря на коммерческий успех Airbus A300, внутренний рынок США сохранил лояльность "Boeing", которая получила заказ от "Delta". Шестой поставленный самолет, N101DA, сфотографирован в сдаточном полете, эксплуатация самолета началась в марте 1983 года.
Finding a replacement for the 757 and 767 is a top priority for Delta Air Lines. The Atlanta-based giant has a combined fleet of 204 examples with an average age of 22.4 years.
На модификации 767-400ER были внедрены законцовки крыла нового типа, что позволило повысить топливную эффективность. В 2009 году в эксплуатации находилось 37 таких авиалайнеров: у "Continental" - 16 машин, у "Delta" -21 (на фотографии).
Boeing 767-400ER имеет удлиненные, скошенные назад законцовки крыла, благодаря которым удалось сократить длину разбега, увеличить скороподъемность и улучшить топливную экономичность. К концу 2010 года были поставлены 37 Boeing 767-400ER, в том числе в "Delta" - 21, в "Continental Airlines" - 16.
Delta, the world s biggest airline, has announced a number of new partnerships with other large network carriers. Here, its Boeing 767-432ER N845MH (c/n 29719) departs London Heathrow.
N177DN (c/n 25122), a Boeing 767-300ER, is one of 94 in operation with Delta.
Nine Boeing 767s serve with El Al. These aircraft were the first in the fleet to receive a new business class cabins.
While many African flag-carriers have gone out of business, Ethiopian Airlines remains profitable, making over £7 million for the last two years for which figures are available. Pictured is one of the carrier's nine Boeing 767-300ERs
Boeing 767-200 ET-AIF on approach to Heathrow in July 1993. The airline was the first African operator to acquire the 767.
Seen here in May 1988, 767-200 ET-AIF was one of the first two to join the EA fleet in 1984. The airline ultimately operated a total of 18 examples of the type - three 767-200s and 15 767-300s - one of the -200s, ET-AIZ, being lost in a hijacking incident in 1996. At least two -300s remain nominally in service in 2022, although their days of regular service are drawing to close.
Ethiopian's hub is Bole International Airport in Addis Ababa, where a new terminal that will double capacity is due to open later this year.
Операторы версии увеличенной дальности. Вариант с увеличенной дальностью Boeing 767-300ER стал самым востребованным в семействе Boeing 767. На 1 октября 1999 года 36 компаний разместили заказы на 440 самолетов этого типа. Крупнейшие операторы Boeing 767-300ER - американские "Delta" (57), "American Airlines" (58) и "United" (37), но самолет активно покупали и другие компании: "Ansett" (24; ныне компания не существует), "British Airways" (28), "Canadian" (14), QANTAS (21), "Scandinavian Airline System" (14) и "VARIG Airlines" (10). Поставлялись самолеты и менее крупным авиакомпаниям, но ряд авиаперевозчиков - такие как "Air New Zealand" и "Eva Air" (фото) - остановили выбор на Boeing 767-300ER как более экономичной альтернативе авиалайнерам класса Boeing 777 / A340.
Adam Kendall photographed this flyglobespan Boeing 767 as it departed from Manchester Airport's runway 27L into an amazing sunset.
Boeing 767-3P6 (ER) A40-GU is seen with its undercarriage retracting as it climbs out from London Heathrow Airport. This is one of the few Boeing types still operated by the UAE airlines. Airbus Industrie having gained the lion’s share of the market.
Gulf Air took advantage of the white rear fuselage area on its aircraft to advertise the 2006 Gulf Air Bahrain Grand Prix, which it sponsors. This Boeing 767, A40-GV, was photographed departing from Seeb International Airport in January.
Although it distinguishes itself from the mainline operation by virtue of its tailored services, Gulf Traveller retains its links with the strong Gulf Air brand. This 767-3P6ER, A40-GS, is on approach to land at Seeb International Airport.
These three golden falcons, seen on the apron at Bahrain International Airport, illustrate, from left to right, the colours of Gulf Traveller (767-3P6ER, A40-GZ), Gulf Air's earlier livery (A330-243, A40-KB) and its latest colour scheme (A340-312, A40-LH).
Hainan Airlines is flying Chinese package holiday tourists into the UK on charter flights to Birmingham International from Beijing until August 28, 2015. The first was on July 3, operated by the 223-seat Boeing 767-34P/ER B-2490 (c/n 33047). Hainan's two weekly flights will arrive on Fridays and Mondays.
One of the two Boeing 767-300ERs Icelandair will operate from next spring on routes to Europe and the USA, pictured at Manchester after repainting.
Icelandair is introducing two Boeing 767-300s to provide extra capacity. One of these aircraft, TF-ISO (c/n 29388, previously EI-UNC), is seen here following repainting by Air Livery at Manchester last year.
Japan Airlines Boeing 767-346(ER) JA602J (c/n 32887) wears a special Disney-themed livery, pictured in November 2018 at Tokyo Haneda International Airport in Japan.
LAN Chile’s latest Boeing 767-316ER, CC-CWY (c/n 35231), seen at Santiago-Arturo Merino Benitez International Airport, Chile, on November 15, 2007, just seven days after delivery. Departing by road in the foreground is the fuselage of ex-LAN Boeing 737-219 CC-CYC (c/n 21131), which was recently retired and has been acquired by a local businessman. The aircraft has been moved to a site south of Santiago, where it will be re-assembled and converted into a pub, which will probably be called 'Charlie Yankee'.
The latest Boeing 767 for LAN Airlines of Chile, 767-316(ER) (CC-CXF, c/n 36711), made its first flight on July 22, 2008, and was delivered on July 31. It is seen on November 21 arriving at Toronto-Pearson International Airport, Canada, operating the carrier's new Santiago/New York/Toronto route, which was introduced on September 3. In addition to the latest order, two more passenger 767s are on order for LAN, with 2009 delivery dates, which will bring its fleet of the type to 27 configured for passengers and nine as freighters. The airline also has 16 Boeing 787-800 and 14 787-900 Dreamliners on order, with delivery dates from 2010 to 2016.
Although the Boeing 767 typically seats around 200 passengers, MAXjet has configured its 767-200ER with just 102 premium seats.
Maxjet Airways' first aircraft, Boeing 767-238ER N250MY (c/n 23306), was used to inaugurate the airline’s transatlantic services on November 1, 2005 between London/Stansted and New York/JFK.
Monarch operates one Boeing 767-300. This aircraft was added in April 2005 when extra long-haul capacity was required and no Airbus A330s were available.
"Piedmont Airlines" стала одним из первых эксплуатантов 767-200ER, используя их для трансатлантических полетов. В 1989 году ее поглотила "USAir", все самолеты получили новую окраску.
Boeing 767-238ER N673BF (c/n 23402, ex N773WD) is seen departing Budapest Airport in Hungary on June 29, 2013. The aircraft has been operated by Polaris Aviation Solutions since November 2008. It was originally delivered to Qantas as VH-EAN in February 1986, before being sold for corporate use in July 2004. Polaris is based at Teterboro in New Jersey and provides private aircraft charters and management services.
A controlling interest in PrivaJet of Malta has been acquired by Aeronexus International, also based in Malta. PrivaJet will become part of the Aeronexus group, which has its headquarters in South Africa. The acquisition will give the company a European Air Operator Certificate (AOR). Since 2012, Aeronexus has operated its sole aircraft, Boeing 767-35D(ER) ZS-NEX (c/n 24865), which is configured with 96 first class, lie-flat seats, from London Stansted Airport in Essex. It has been used to transport heads of state, sports teams, members of the film and music industries, company officials and private individuals. Recent charters have included carrying individuals for a US-based luxury tour operator and a six-week programme flying a US-based sports team to Australia and China. The aircraft is expected to transition to PrivaJet's AOC and join the Maltese civil aviation register in the middle of this year. PrivaJet already operates a Bombardier Global 6000 (9H-ONE, c/n 9697), built in 2015, which has a cabin configured with seating for 15.
Privilege Style 767 EC-LZO (c/n 28902) pictured on stand at Birmingham's south terminal on October 4, 2017. The jet was one of several aircraft used to repatriate passengers to the UK following Monarch Airlines’ collapse.
iPads have replaced seatback systems in the new interiors of Qantas Boeing 767s.
Cost-cutting measures announced early in 2014 will see Qantas phase out its last Boeing 767-300ER by the end of the year.
A Qantas Boeing 767-300ER leaves Melbourne Tullamarine Airport on an international service.
В конце 1990-х годов компания SAS эксплуатировала несколько 767-300ER и один 767-200ER. Авиалайнеры Boeing 767-300 (на фотографии) оснащались двигателями Pratt & Whitney PW4060 тягой по 267 кН, эти двигатели ставились только на "ER" модификации.
London-Lutin-based Silverjet has further expanded its fleet with the addition of Boeing 767-204ER G-SILC (c/n 24736, ex G-BRIF/Thomsonfly), which appeared at the Show fresh out of the paint shop of Maastricht Aviation Aircraft Services in Holland, where it was rolled out on November 5, 2007, incorporating for the first time a new logo on the fin. The aircraft was in Dubai to promote the all-business class airline's new Luton to Dubai service, which commences on November 18.
First aircraft for new London Luton-based airline Silverjet, Boeing 767-216ER G-SJET (c/n 23624, ex G-FJEC of Flyjet), takes off from the airport on December 7, 2006. Another all-business class airline, Silverjet will commence operations on the Luton to New York/Newark route on January 25.
To cater for the long-range charters to the Americas and the Far East, Sobelair leased Boeing 767-33AER OO-SBY in June 1994, followed by ’STF two years later. A further two are due in March and May 2000.
An exotic setting for one of Sobelair’s two Boeing 767s.
Although the airline does not have dedicated cargo aircraft, it carries freight on many of its passenger services. This 767 was photographed being loaded at Domodedovo in April this year.
Аэродром Елизово (Петропавловск-Камчатский), 10-14 апреля 2004г. Полеты военных часто прерываются на прием-отправку гражданских самолетов (Transaero Boeing 767-300ER)
An aerial view of the aircraft parking area. In the lower part is the aircraft refuelling area - this service is currently provided by BP Oil Espana and is able to supply Jet A1, avgas and unleaded gasoline.
Банкротство компании TWA. 10 января 1992г.: после года рецессии, поразившей мировые авиаперевозки, и событий, вызванных войной в Персидском заливе, компания "Transcontinental and Western Air, Inc." (TWA) с 62-летней историей объявила себя банкротом. Рейсы из Балтимора и Филадельфии в Лондон перешли к авиакомпании "USAir", 45% акций предполагалось разделить между тремя основными подразделениями компании, а 55% передать кредиторам. После масштабной реорганизации и переноса в 1994 году штаб-квартиры из Нью-Йорка в Сент-Луис компания TWA вернулась в ряды ведущих трансатлантических авиаперевозчиков. В ноябре 1997 года TWA первой в США стала выполнять беспосадочные полеты в Амман, Иордания. В настоящее время самолетный парк TWA включает Airbus A318, Boeing 717, 757 и 767.
April 1992 and Boeing pose four different aircraft awaiting delivery to UAL. Clockwise from the left: 737-500, 747-400, 767-300ER and a 757-200.
Boeing 767-300 in the colours of United Airlines (1999)
In its time United has been a launch customer for several significant types including the Boeing 767-200, the last of which was phased out in 2005. The airline still operates 35 -300ERs, which fly in three-class 193-seat configuration on trans-Atlantic, Latin American and some transcontinental routes. Some of these aircraft have a 244-seat two-class configuration and are used on domestic services and routes between the mainland and Hawaii.
Boeing 767-200 N252AU (c/n 24765) is one of ten currently in service with US Airways.
West Atlantic has taken delivery of another Boeing 767-232, SE-RLA (c/n 22224, formerly N747AX). This is the Swedish cargo airline's second 767 and is one of three examples that will join its fleet this year.
Boeing 767-300ER, G-UKZM, was Zoom Airlines Ltd’s first aircraft and has been named 'City of London'. The aircraft was used to fly the carrier's inaugural service to Bermuda on June 11 last year.
Managing Director of Zoom Airlines Ltd, Jonathan Hinkles, told AIR International: “We're flying to places they [major transatlantic carriers] know people want to goto in big numbers but it's been convenient for them to channel passengers through their hubs instead."
Zoom Airlines Ltd is an offshoot of Canadian-based Zoom Airlines Inc. The latter carrier was launched in 2002 and today has three 767-300ERs (one of which is pictured) and two 757-200S. The British carrier has its own AOC, though the two airlines share the same colour scheme, reservations system and business model.
Zoom Airlines Ltd has a fleet of two Boeing 767-300ERs, which it is mostly using for scheduled long-haul low-cost services. It is also flying charter flights for tour operators. This 767, G-UKZM, is pictured taking off from Phuket in Thailand.
The Chilean Air Force Boeing 767 is painted in the attractive blue scheme applied to several of the force's other large aircraft.
Seen on approach to London-Heathrow on November 15, 2012, was Boeing 767-3YOER FAC 985 (c/n 26205) of the Fuerza Aerea de Chile (Chilean Air Force). It carried the President of Chile, Sebastian Pinero, and Foreign Minister Alfredo Moreno to meetings in the UK and departed the following day. The aircraft was delivered in August 2008 as a strategic and presidential transport for the Escuadrilla Presidencial and is based at Santiago-Comodoro Arturo Merino Benitez International Airport.
This anonymous-looking Boeing 767-200 is the CTA loaned by Boeing to the Italian Air Force to train crews prior to the delivery of the KC-767A tanker/transports.
Despite cancellation of the US Air Force's E-10A Multi-sensor Command and Control Aircraft (MC2A) programme, Boeing has recently flown the airframe that would have formed the basis of the prototype. The aircraft, 767-4FSER N526BA (c/n 34205), undertook a two-hour maiden flight from Paine Field, Everett, Washington, on March 21, 2008, followed by further flights on March 24 and 28. Plans for this 767, which is currently in an overall plain white scheme, remain unclear, although a source in the factory at Everett suggests that it may have been acquired by a Russian company for conversion into a business jet.
Winglets
Boeing 767-300 C-FMWV (c/n 25586) on finals to St Maarten in the Dutch Antilles, one of the Caribbean leisure destinations for Air Canada’s low-cost subsidiary rouge.
The third Boeing 767-300ER delivered to Air Canada rouge is the first for the carrier equipped with Aviation Partners/Boeing Blended Winglets. The jet, 767-333ER(WL) C-FMWU (c/n 25585), arriving at Toronto Lester B Pearson International Airport, Ontario, on March 21, 2014 - five days after being handed over - on its first revenue flight to Orlando, Florida. It received its winglets in Singapore just before joining Air Canada rouge. The aircraft also carries larger titles (centred over the windows rather than below) than the airline’s other two 767s.
Пришедший на смену знаменитому самолету Boeing 707, авиалайнер Boeing 767 стал настоящей легендой мировой гражданской авиации. Но если Boeing 707 всегда шел впереди своих конкурентов, Boeing 767 постоянно приходилось испытывать давление со стороны аналогичных по классу самолетов концерна "Airbus" - сначала это были авиалайнеры A300 и A310, а в новом тысячелетии на рынок вышел A330. Сегодня "Boeing" предлагает 767-й тем авиакомпаниям, которые заказали лайнеры Boeing 787, в качестве временной замены до поступления последних. Часть авиакомпаний, такие как "Austrian Airlines", оборудовали свои 767-е винглетами, что позволило повысить топливную экономичность.
Boeing 767-330ER(WL) D-ABUE (c/n 26984, ex N1788B) carries both Condor and Thomas Cook Airlines titles and wears a special 'Heart for Children' colour scheme. The airliner is seen departing Frankfurt in Germany on July 18, 2013. The scheme is part of the airline's efforts to support the German charity BILD hilft e.V-A Heart for Children, which helps to fund facilities and projects for them. The characters on the side of the 767 came from the books of Janosch, a prolific German author and illustrator of books for the young.
Thomas Cook's German airline, Condor, was acquired by Polish Aviation Group in January 2020. The Frankfurt-based carrier also reverted to its original logo earlier this year.
An upcoming need to replace ageing midsize airliners, such as this Delta Air Lines Boeing 767, photographed on approach to London Heathrow, could become one of the key battlegrounds in the commercial aircraft market.
Hawaiian predominantly uses its 767s on routes to the US west coast: here, N588HA taxies at Los Angeles.
The airline’s seven Boeing 767s are configured with 252 to 264 seats. Each passenger flying in business class receives a complimentary iPad mini to use during their flight.
Four Boeing 767s are used on popular routes and to airports with slot constraints. Icelandair is also now starting to receive Boeing 737 MAXs.
Since LAN Airlines received its first Boeing 767 in 2004. The carrier has operated 47 of the type of which 39 remain in service. One of the retired aircraft, CC-CDP (c/n 27597), is now operated by Caribbean Airlines.
Boeing 767-304/ER (борт PH-OYI, cep. № 29138) авиакомпании TUI Airlines Nederland из Нидерландов
WestJet’s Boeing 767-300ER(W) C-FOGJ made the inaugural direct ETOPS flights from Alberta to Hawaii on January 10, 2016. The Canadian airline has acquired four ex-Qantas 767s which have received Aviation Partners Boeing Winglets and new cabins prior to entry into service.
Boeing has said a launch decision on any new airliner to replace ageing midsize equipment such as Boeing 767s won't be made until 2020.
GKN Aerospace delivered blended winglets in July this year to Aviation Partners Boeing for certification flight tests on the 767-300ER. Marcus Bryson, CEO GKN Aerospace, has stated that the winglets can typically provide 6% block fuel saving, along with emissions reductions and payload and range improvements. This view gives an impression of scale to the 11ft high construction.
Freight
LAN Chile took delivery on July 28, 2005 of the first of 12 Boeing 767s it has on order, although the aircraft, 767-316F freighter PR-ABD (c/n 34245), has been delivered to LAN's Brazilian subsidiary, Absa Cargo, joining another 767-300F the cargo operator already leases from LAN. A second 767-300F will be delivered to LAN in October and the last of the 12 aircraft on order will follow in October 2008.
Airborne Maintenance & Engineering Services provides maintenance to ATSG aircraft, including the ABX Air 767 shown here, plus third party aircraft
ANA received the first 767-300BCF from ST Aerospace and Boeing on June 16, 2008.
All Nippon Airways (ANA) Cargo Boeing 767-381ER JA8286 (c/n 24400) takes off from Singapore-Paya Lebar Airport for the first time on April 10, 2008 after completion of conversion as the first 767-300 Boeing Converted Freighter by ST Aviation Services Co. After its three hour maiden flight, the aircraft left the same day for the 14hr 51min non-stop flight to Seattle, Washington, where flight test and certification activities will be undertaken over the next few months by Boeing Flight Operations aircrew. Certification and delivery is anticipated in June. The aircraft is painted in the livery of launch customer ANA Cargo and ALLEX, a joint venture between ANA, Nippon Express and Kintetsu World Express.
Южнокорейская "Asiana" стала в 1993 году стартовым заказчиком на грузовой Boeing 767-300ER (фото), который также известен как Boeing 300 General Market Freighter и отличается от варианта, заказанного UPS, механизированной системой обработки грузов на главной и нижней палубах, системой кондиционирования воздуха для перевозки животных и скоропортящихся товаров на главной и передней нижней палубах, а также более комфортабельными условиями для экипажа. Первый самолет поднялся в воздух в июне 1996 года и был поставлен "Asiana" 23 августа.
Воздушный «грузовик» Боинг 767BDSF
Cargojet Airways of Toronto has acquired a Boeing 757 and a 767 freighter to augment its fleet of 12 727-200Fs. Both entered service in August 2008. They are Boeing 757-236F C-FKCJ (c/n 24792, ex SE-DUO) and 767-223F C-FGAJ (c/n 22319, ex N317AA), based at John C Monro Hamilton International Airport, Mount Hope, Ontario, where they are shown on August 27.
ST Engineering’s Airframe Services organisation has simultaneous hangarage for 44 widebodies, 26 narrowbodies and 24 general aviation aircraft
On July 29, 2013 the first Boeing 767-32SF(ER) for FedEx Express completed its maiden flight from Boeing Field/King County International Airport, Washington. N101FE (c/n 42706) is the first of 50 due to be built for the freight carrier to replace McDonnell Douglas MD-10-30s. The initial delivery schedule covers the handover of three in 2014 and six each year between 2015 and 2018.
This Boeing 767-300BDSF, N331AZ (c/n 24875), pictured on approach to Cincinnati in October 2017, is an IAI Bedek-converted 767 freighter operated for Amazon Prime Air. Growing e-commerce and a plentiful feedstock of aircraft are stimulating demand for conversions.
Самолеты Boeing 767-300BDSF составляют основу парка авиакомпании Amazon Air
A General Electric CF6-equipped Boeing 767-300ERBCF, N1427A, (c/n 28098), landing at Houston/Intercontinental. While P2F conversions are available, the US manufacturer is still currently producing dedicated new-build freighter versions of the type
If hydrogen power is chosen as a viable alternative to JET A-1 fuel, then a complex infrastructure will need to be developed at airports across the globe
Грузовые варианты. В январе 1993 года компания UPS разместила заказ на грузовой Boeing 767-300F (вверху). Первая машина поднялась в воздух 20 июня 1995 года. UPS приобрела 30 самолетов, имеется опцион еще на 30 машин.
Another Winter Olympics scheme is carried on UPS Boeing 767 freighter N320UP seen at East Midlands on January 29, 1998.
Конверсия пассажирского Боинга 767-300 в грузовой 767-300BDSF
Experimental
Boeing 767 был переоборудован в летающую лабораторию AST (Airborne Surveillance Testbed) для испытаний ИК-системы обнаружения стартующих баллистических ракет LWIR (Long Wavelength Infrared). Испытания были завершены в 1990 году.
As early as July 1984, the US Army acquired the prototype Boeing 767 for conversion to an experimental test-bed known as the Orbiting Optical Adjunct (OOA). Equipped with Hughes sensors for detecting and tracking fast-moving objects, the OOA was part of the SDI programme that has provided valuable data against which the vulnerability of trans-atmospheric vehicles can be measured.
Летающая лаборатория систем наблюдения. Boeing 767AST (Airborne Surveillance Testbed) эксплуатируется Командованием космических войск и противоракетной обороны Армии США и вначале был известен как 767 АОА (Airborne Optical Adjunct). В июле 1984 года "Boeing Aerospace" заключила в рамках пресловутой программы СОИ (Стратегическая Оборонная Инициатива) контракт с Командованием стратегической обороны Армии США на оценку и испытания авиационных оптических систем обнаружения боеголовок межконтинентальных баллистических ракет (МБР). В программе задействовали самый первый 767-й, N767BA, сохранивший гражданскую регистрацию и фирменную окраску "Boeing". Испытываемое оборудование размещалось в гигантском каноэобразном обтекателе, смонтированном над носовой частью фюзеляжа. В обтекателе имелось два огромных окна для оптических датчиков. Обтекатель заканчивается примерно на уровне стыка носка крыла и фюзеляжа. Для сохранения на прежнем уровне путевой устойчивости в хвостовой части установили два подфюзеляжных киля. Главной наблюдательной системой Boeing 767 АОА стала ИК-камера производства "Hughes Aircraft Company". В июле 1988 года самолет выполнил несколько полетов над Тихим океаном на эшелонах гражданской авиации. Наблюдение за пусками инертных боеголовок выполнял экипаж из 10-15 операторов спецсистем. В 1995 году самолет модерни-зировали в AST, в 2000-е годы он принимал участие в ряде учений и экспериментов.
 
Фюзеляж Boeing 767-400 на 6,43 м длиннее, чем у Boeing 767-300, что было обеспечено за счет вставки длиной 3,36 м перед крылом и вставки длиной 3,07 м - за центропланом.
Boeing marked its centennial at Everett in mid-July 2016 with a static line of its key commercial aircraft, comprising a 707 (Omega), 717-2BD (Delta), 727-22 (ex-United), 737-990ER (Alaska), 747-867F (Cathay Pacific), 757-222 (United), 767-3S2 (FedEx), 777-31HER (Emirates) and 787-9 (All Nippon).