SAAB SAAB 340
Варианты:
SAAB - SAAB 340 - 1983 - Швеция
Страна: Швеция
Год: 1983


Региональный пассажирский самолет с экипажем из двух человек
Описание
Фотографии
Saab 340

   37-местный региональный пассажирский самолет Saab 340 изначально проектировался в партнерстве с компанией «Fairchild» под обозначением Saab Fairchild SF-340. Прототип с двумя ТВД General Electric CT7-5A2 мощностью по 1630 л. с. выполнил первый полет 25 января 1983 года.
   Позже компания «Fairchild» из программы вышла, и после ноября 1985 года проект «340» стал чисто шведским. Сертификацию самолет получил в марте 1984 года, поставки Saab 340A первому заказчику, авиакомпании «Crossair» из Швейцарии, начались в июне того же года.
   Самолет Saab 340A является низкопланом, изготовленным, главным образом, из легких металлических сплавов с незначительным использованием композитных материалов. Пассажиры размещаются в герметизированном салоне, кресла установлены по три в ряд (2+1).
   В 1989 году на смену 340A пришел вариант Saab 340B с 1750-сильными ТВД CT7-9B, оптимизированным для эксплуатации в условиях жары и высокогорья. Взлетную массу и размах стабилизатора увеличили. Еще одним вариантом стал Saab 340B Plus, производство которого началось в феврале 1994 года, а поставки - в апреле 1994 года. Данный вариант отличался более высокими взлетно-посадочными характеристиками, более комфортабельным салоном (в типовом варианте рассчитан на перевозку 33 пассажиров, возможна установка активной звукоизоляционной системы) и был более экономичен в эксплуатации.
   Первым военным эксплуатантом Saab 340 стали ВВС Швеции, закупившие шесть самолетов. Первый из них собрали в варианте Tp 100 как VIP-самолет для перевозки членов королевской семьи. Но последующие пять машин были поставлены в варианте ДРЛОиУ - S 100B Argus.
   На S 100B установлена РЛС бокового обзора Ericsson PS-890 Erieye, плоская фазированная антенна которой смонтирована в надфюзеляжном обтекателе длиной 9 м. РЛС способна обнаруживать небольшие воздушные цели на дальности до 350 км при выполнении самолетом полета на крейсерской высоте 6000 м.
   Первый S 100B заказчик получил в конце 1997 года. Четыре из шести самолетов постоянно готовы выполнять основную задачу, а два других могут быть использованы для перевозки людей (до 30 человек). Другими заказчиками варианта ДРЛОиУ стали Таиланд и ОАЭ. Saab 340 также используется как транспортный в ВВС Аргентины.
   Морские силы самообороны Японии применяют Saab 340B Plus SAR-200 с поисковой РЛС кругового обзора Telephonies APS-143(V). Данный вариант также оснащен ИК-системой обзора передней полусферы FSI AAQ-22, приемником GPS, системой сброса маркерных буев и осветительных ракет, в фюзеляже имеются наблюдательные иллюминаторы большой площади и люк для сброса спасательного комплекта. В Японии Saab 340B Plus SAR-200 пришел на смену самолету NAMC YS-11.
   Производство Saab 340 завершилось в 1999 году. Всего поставлено 456 машин.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Saab 340B

   Тип: региональный пассажирский самолет с экипажем из двух человек
   Силовая установка: два ТВД General Electric CT7-9B по 1750 л. с. (1305 кВт)
   Летные характеристики: максимальная крейсерская скорость на высоте 4570 м - 522 км/ч; дальность с 35 пассажирами 1685 км
   Масса: пустого 8225 кг; максимальная взлетная 13155 кг
   Размеры: размах крыла 21,44 м; длина 19,73 м; высота 6,97 м; площадь крыла 41,81 м2
Product of a joint Swedish-American development and production programme, the Saab-Fairchild SF 340 will enter service with Crossair, the first customer, in 1984.
Product of a joint Swedish-American development and production programme, the Saab-Fairchild SF 340 will enter service with Crossair, the first customer, in 1984.
The first Saab-Fairchild 340 which displays Crossair livery on the portside and Air Midwest livery on the starboard side. Both carriers will take deliveries next year, Air Midwest being expected to be one of the first US regionals to introduce this commuterliner to its routes.
SE-ISF - первый Saab 340, продемонстрированный в ливрее "Crossair". США и Швеция тесно сотрудничали по программе Saab 340.
Crossair Saab 340A HB-AHS at Geneva being prepared for a mid-day departure. Two more of the fleet, known in the Company as "Cityliners", can be seen in the background together with a Swissair DC-10 and a British Airways Boeing 737.
Impressive publicity shot of Crossair's first ten SF.340s lined up at Basel. Registrations run from HB-AHA to 'AHK, omitting the letter J which is seldom used by the Swiss.
15 июня 1984г.: первым оператором лайнера Saab 340 стала швейцарская компания "Crossair", получившая пятый серийный самолет. Первый американский покупатель машины, компания "Comair", получившая шестой серийный самолет, начала его эксплуатацию в августе.
Saab 340B of Crossair, Switzerland, launch customer for both Saab 340 and 2000 (1998)
Throughout 1991, Crossair will be flying this SF.340 painted in a scheme designed by ten-year-old Giacomo Fiscalini to celebrate the 700th anniversary of the Swiss Federation.
25 января 1983г.: поднялся в воздух первый (SE-ISF) из двух прототипов транспортного самолета Saab-Fairchild 340.
The first Saab-Fairchild 340 which displays Crossair livery on the portside and Air Midwest livery on the starboard side. Both carriers will take deliveries next year, Air Midwest being expected to be one of the first US regionals to introduce this commuterliner to its routes.
Хотя "Saab" не была удовлетворена уровнем продаж лайнеров семейства 340/2000, компания достаточно активно поставляла их на американский рынок. Так, "Air MidWest" эксплуатировала лайнеры до 1987 года, после чего продала их "American Airlines".
The Saab-Fairchild 340 is setting the future standards... now. Saab-Fairchild 340 - for leadership in Economy, Technology and Availability.
На фотографии - первые четыре Saab 340. SE-ISA - второй в семействе, позже ставший первым лайнером модификации Saab 340B. SE-ISB - предсерий- ный самолет, SE-E04 - четвертый по счету Saab 340 и первый, поставленный "Comair", a SE-ISF - это первый прототип.
Based at Nelson, a town at the north end of South Island, Air Nelson operates feeder services primarily to link with services from Christchurch and Wellington, though journeys further afield to Auckland are also included in the network. Like Eagle Air, the company’s fleet of Navajo's, Metroliners and SF340s wear full Air New Zealand livery with Link titles. SF340A ZK-NSL is parked outside the domestic terminal at Auckland awaiting its passengers from a connecting long distance flight.
Компания «American Eagle» была крупнейшим оператором самолетов Saab 340; несколько региональных авиакомпаний использовали вариант Saab 340B.
Making its Farnborough debut in 1992 alongside Saab 340B SE-C12, the Saab 2000 had first appeared publicly earlier in the year at Berlin, albeit briefly.
Третий Saab 2000 и Saab 340B (340-й построенный) из "American Eagle", партнера "Simmons Airlines". Saab 2000 не смог повторить успеха своего предшественника.
Pictured over Guernsey's south coast, the Saab SF340 G-RUNG, was delivered to Aurigny Air Services on 21/5/99. The aircraft, which is being used on the airline's new three times daily Guernsey-Stansted route, is expected to be joined by a second example prior to the start of a Guernsey-Amsterdam service on 1/7/99
Aurigny Air Services second SF340, the ex Business Air machine G-GNTC, was delivered to Guernsey on 4/10/99
Bearskin Airlines of Sioux Lookout, Ontario in Canada, is now using a Saab 340 to supplement its fleet of 14 (soon to be 15) Fairchild Swearingen Metroliners on Northern Ontario commercial passenger routes. Saab 340B C-FTLW (c/n 340B-336) is seen on October 27, 2011 at North Bay Jack Garland Airport, Ontario. The commuter-liner is operated by Calm Air International LP of Thompson, Manitoba, on behalf of Bearskin Airlines, but the carrier will take over upon acquisition of a Saab 340 operating certificate. A second example is due in January 2012. It commenced service with Bearskin on May 2, 2011, initially operating on Northwestern Ontario routes until the end of September, then flew the North Bay to Thunder Bay route from October 3.
The first of Business Air’s Saab 340s, G-GNTA in the operator's smart 1990s livery.
Доставка грузов - круглосуточный бизнес. Этот Saab SF.340B принадлежал «Business Air», ныне не существующей британской компании, базировавшейся в международном аэропорту Бирмингема. Многие небольшие курьерские компании используют чартерные самолеты для ночной доставки грузов.
SF 340 in service with Comair.
This Saab 340B has replaced the Jetstream 31 as Cranfield’s 'flying lab'
Cranfield university's new Saab arrived at its Bedfordshire base on July 9, 2021
Crossair hold a 40 per cent stake in the German regional airline Delta Air, one of whose Saab 340s is seen at Zurich.
This Easy Fly Saab 340, S2-AIF (c/n 089), is Bangladesh's only flying example. The aircraft is chained down for an incoming storm. Bangladesh has two cyclone seasons a year
When the COVID-19 pandemic hit Bangladesh, the local cargo handlers at Cox’s Bazar Airport were issued with these protective blue suits
Estonian Air, the national carrier of Estonia and part of the SAS Group, has signed a contract with Saab Aircraft Leasing for the lease of two Saab 340s. The first was delivered in March 2007, while the second (Saab 340A SE-KUU/ES-ASN), seen here on static display, will be accepted this month (September). Both of the aircraft will operate scheduled flights from the airline's Tallinn Airport base and will complement Estonian Air's six-strong Boeing 737-500 fleet.
Данный Saab 340A был передан "Formosa Airlines" в августе 1988 года в компоновке с салоном на 37 мест. "Saab" присвоила такой компоновке салона обозначение Generation II (2-е поколение).
Golden Air is the largest operator in Europe using only Saab aircraft. Based in Trollhattan, Sweden, it operates eleven 340s and five 2000s on domestic routes and for charter.
Saab 340A SP-MRC (c/n 340A-143 ex EC-IRR) of Sky Taxi based at Wroclaw in Poland has had new GoodFly titles applied. The commuter-liner aircraft is seen on approach to runway 13 at Malaga Costa del Sol Airport in Spain on July 16, 2011, while operating flight IGA614. It is one of two operated by Sky Taxi. GoodFly is based at Burgos Airport, Spain, and was formed in 2010. It flies to Menorca, Faro and Alicante, as well as Malaga.
Loganair now uses Saab 340 turboprops and Embraer ERJ135s to serve Aberdeen, Carlisle, Glasgow and Stornoway.
The first Loganair Saab 340 wearing the airline's new livery has emerged from the paint shop as the carrier prepares to relaunch as a newly re-independent airline later this year. The aircraft, G-LGNN (c/n 197), pictured here, was repainted at East Midlands Airport.
Kirkwall may be a small airport but its location makes it the perfect test environment when short routes are required
A Loganair Saab 340 preparing to leave the Shetland Islands’ Sumburgh Airport for Aberdeen, on an Air Ambulance mission
A new ticket distribution agreement with easyJet, one of whose A320s is in the background in this shot of a Saab 340 at Glasgow, is a partnership Loganair is hoping will help establish its market presence.
The first flight undertaken by the newly-rebranded Loganair using Saab 340 G-LGNG (c/n 327) taxies in at Glasgow following its arrival from Islay.
At Glasgow, one of Loganair’s key hubs on its network of routes around Scotland, Saab 340 G-LGNG (c/n 302) was greeted by bagpipes at the end of the carrier’s first flight as an independent carrier again.
Loganair believes emphasising its Scottish identity gives it an advantage on the marketplace.
Этот Saab 340B Plus компании "Mesaba Airlines" нес символику своего магистрального партнера "Northwest Airlink" и был 300-м по счету в семействе Saab 340. Первый полет он совершил 22 апреля 1992 года. Saab 340B существенно превосходил Saab 340A, поэтому "Saab" предложили заказчикам ретроспективную модернизацию их лайнеров.
Rex has become Australia's second-largest domestic carrier flying services linking small communities in New South Wales, Victoria, South Australia and Tasmania.
Riga Airlines/RiAir Express became the first privately-owned airline in Latvia to put the Saab 340 into service when SE-KPD began operations there on September 30, 1993. The aircraft is the first modern regional airliner delivered to the Baltic States.
A pair of Saab 340 freighters, delivered in January and March 2021, have added capacity to RVL Aviation's fleet in response to customer demand.
Thanks to its versatility and economy in service, the Saab 340B is popular with freight operators. RVL Aviation anticipates acquiring a further two over the next year
The Saab 340B passenger-to-freight conversion takes advantage of the large freight door aft of the wing
Seen with pre-delivery test registration SE-F21, this Saab 340A was delivered on July 12, 1988 as N109TA to Tempelhof Airways USA, which operated three of the type before the airline fell by the wayside in 1990. Tempelhof Airways USA pioneered the idea to use Tempelhof airport as the alternative to Berlin’s then main airport Tegel, with a fleet of Saab 340s and Nord 262s.
The one time Formosa Airlines Saab 340B B616L, c/n 360, arrived at Stansted from Reykjavik on 8/3/02, continuing its ferry flight the following day to Orebro where Skyways will prepare the aircraft for service with a Greek operator. A second machine. B615L, followed the same route on 19/3/02
SF 340 series production.
Первоначально Saab 1084 рассматривался как гражданский и военный самолет, но Saab-Fairchild 340 уже представлял собой "чистый" гражданский авиалайнер. Впрочем, военные все же проявили к нему свой интерес. Первым военным заказчиком Saab 340 стали шведские ВВС. Один Saab 340B в VIP-варианте был поставлен королевскому авиаотряду, базировавшемуся в Стокгольме-Туллинге, в феврале 1990 года, он получил обозначение Tp 100 (на фото).
The TP 100A/OS 100 (100001/001) can be fitted with a Zeiss 153mm camera in the floor when conducting Open Skies Treaty missions
An engine change on TP 100C (100008/008) being performed by members of the aircraft maintenance team
Saab 340 в небольшом количестве эксплуатируются в качестве военно-транспортных. Среди эксплуатантов - ВВС Аргентины, имеющие четыре самолета, поступившие на замену устаревшим Fokker F27. Самолеты принадлежат IX авиабригаде, а также используются в Патагонии в авиакомпании LADE ("Lineas Aereas del Estado"), принадлежащей ВВС.
Saab 340B 70202 will be used as a transport and trainer for the two Erieyes due to be delivered to the Royal Thai Air Force, one of which accompanied it on its delivery flight.
This Saab 340 transport 70202 was later configured into a ELINT/ECM aircraft along with a second example, 70207
Saab is offering to modify existing Saab 340 (on photo) and Saab 2000 regional airliners as maritime patrol or surveillance aircraft equipped to the customer's specification.
Saab offers former civilian-owned 340 airframes, upgraded with sensors, mission systems and communications suites, as a maritime surveillance aircraft.
Japanese Coast Guard Saab 340SAR-200 JA953A/SE-C62 'MA-953' (c/n 362) prepares for departure from a very wintry Linkoping, Sweden, on February 10, 2007 for its delivery flight to Japan. The aircraft is the second of two that were converted to search and rescue configuration for Japan by Saab at Linkoping under a contract signed in December 2005.
Saab 340 Airborne Systems Test and Research Support test-bed N304ST (c/n 340A-102) is a highly-modified version of the Swedish-designed turboprop operated by Calspan Flight Research. The ASTARS modifications were completed in early 2010 and feature an integrated F-16 APG-66 fire control radar, MX-15 infrared/electro-optical turret, student cockpit, and instructor's station.
Three types of aircraft, each from a different generation, on the USNTPS flight line at Naval Air Station Patuxent River. Nearest to the camera is a privately owned North American T-28B BuNo 140035, and in the background a Saab 340 operated by Calspan Flight Research and an F/A-18F Super Hornet assigned to the school.
General view of the main apron at Yelahanka with a variety of types present.
The second Saab-Fairchild 340 which joined the flight test programme last month (May 1983) is being used primarily for flight load, performance and power plant testing, and will be used for hot-and-high airfield trials.
Aer Lingus now has four SF340Bs in service. The latest, EI-CFD, pictured at Newcastle on 30/8/1991, was delivered to Dublin on 23/8
EI-CFA the first SAAB aircraft to be delivered with a Shorts 360 in the background.
Air Vendee Saab 340 F-GHVS arrives at Perpignan after operating a scheduled service from Nantes for Air Inter.
Ten Saab-Fairchild 340s were in service by mid-February with four airlines in Europe and the USA, and deliveries have been made since then to two more operators, one American and one Australian.
SAAB 340
The smart new Saab SF.340A entered service with the airline in June 1984, the design being tailored around typical Crossair operations. The company ordered 19 of this version before placing orders for the more powerful 340B.
Crossair holds a 40% stake in the German airline Delta Air, one of its Saab 340s is seen here with Crossair Saabs on the apron.
SAAB 340B - шведский вклад в развитие "коммютеров"
The 100th production SAAB SF 340 on its way to Metair at West Mailing as SE-E01 last autumn for fitting out before delivery to Salair as SE-ISK
Considerable advances in flight-deck technology have been made in the fess than two decades separating the first flights of the Handley Page Jetstream and the Saab 340.
Each of the Saab’s seats can be equipped with a seat-back tablet, which displays flight information related to the lecture and experiments taking place
17 марта 2017г. у пассажирского самолета Saab 340 австралийской авиакомпании Regional Express во время полета по маршруту Олбери-Сидней срезался правый воздушный винт. После этого пилоты выполнили стандартные процедуры, и самолет успешно и вовремя приземлился в аэропорту Сиднея. «Кошмарный» полет завершился без последствий для 16 пассажиров и 3 членов экипажа. Авиакомпания сняла с эксплуатации и провела проверку всех своих Saab 340, оснащенных редукторами и винтами тех же серий, что и на самолете, с которым произошел инцидент.
A model showing the original configuration of the Saab-Fairchild 340
Saab-Fairchild 340
Saab 340B standard 35-passenger layout (top) and 19-passenger/cargo combi A: attendant's seat, C: cargo, G: galley, T: toilet (1993)
A preliminary three-view of the Saab-Fairchild 340 as now revised, with low-mounted tailplane
Saab 340B regional airliner (two General Electric CT7-9B turboprops) (1990)