Бартини ВВА-14
Страна: Россия
Год: 1972


Первый опытный ВВА-14 (машина "1М") во время пробежек. Август 1972г.
Test pilot Yuriy Kupriyanov and his co-pilot entering the cockpit of the VVA-14 for the first flight on September 4, 1972. The wheeled undercarriage was a last-minute addition due to the unavailability of the Koliesov lift engines. Under the outrigger ‘pods’ are retractable floats.
Экипаж самолета "1М" занимает рабочие места перед первым полетом. Таганрог, 4 сентября 1972г.
Самолет "1М" в первом полете. 4 сентября 1972г.
The extraordinary Bartini VVA-14 prototype on one of its test flights in late-1972. Although designed to take four main engines and 12 lift jets, the craft is believed to have only ever flown using the two power plants shown located on the rear fuselage.
Самолет "1М" приземляется
Отработка пневматического взлетно-посадочного устройства. Таганрог, 1974г.
Спуск самолета "1М" со слипа
Самолет "1М" во время морских испытаний
Полет с выпущенным ПВПУ
The twin-engined prototype is seen in flight with its retractable floats inflated
Самолет-амфибия ВВА-14 на испытаниях
Полет с убранным ПВПУ
Экранолет 14М1П на перекатном шасси. Таганрог, 1976г.
Экранолет 14М1П на плаву
Пробежка экранолета 14М1П с включенными поддувными двигателями
The prototype executing what is believed to be a transition from waterborne to wing-in-ground-effect flight.
Side-view of the VVA-14 at Taganrog showing the location of the now dismantled outer wing, a forward access door in the starboard fairing and the long cover on the top of the fuselage.
Wreck of a VVA-14 at Beriev’s Taganrog facility. This vehicle differs from the Monino example in having different shaped floats and no side-mounted engines. The large fairing above the fuselage presumably covered the intakes for the lift engines.
The Monino example of a VVA-14
Самолет-экраноплан Р.Л.Бартини ВВА-14. Крылья, оперение и двигатели сняты. (Музей ВВС в Монино, 1991)
Рисунок амфибии МВА-62 (проект)
Модели различных вариантов ВВА-14. 1967г.
Пилотажный стенд ВВА-14 с подвижной кабиной
Стенд для отработки выпуска-уборки поплавка пневматического взлетно-посадочного устройства
Среди проектов Бартини, которыми он занимался в последние годы, был и тяжелый транспортный экранолет Т-500
Рисунок поисково-спасательного самолета ВВА-14ПС (проект)