Pander S-4 Postjager
Страна: Нидерланды
Год: 1933

Единственный экземпляр
Трехместный дальний почтовый моноплан
Описание:
Pander. Самолеты
Flight, October 1933
The "Aerial Phost"
Фотографии

Pander. Самолеты

<...>
   Последним и, вероятно, самым знаменитым самолетом "Pander" был S.4 Postjager, скоростной почтовый аэроплан, предназначенный для использования компанией KLM на линиях в Голландской Ост-Индии. Оснащенный тремя 420-сильными (313 кВт) радиальными ПД Wright Whirlwind, он впервые поднялся в воздух 6 октября 1933 года, а первый почтовый полет в Батавию был выполнен в декабре. Приняв участие в гонках Лондон - Мельбурн, самолет с экипажем из трех человек стартовал с аэродрома Милденхолл 20 октября 1934 года и 36 часов спустя прибыл в Аллахабад, где задержался для ремонта шасси. Покидая Аллахабад 26 октября, он столкнулся с трактором, разрушился и сгорел, к счастью, экипаж остался цел.
   Самолет Postjager обошелся компании "Pander" столь дорого, что в 1934 году предприятие пришлось закрыть. Но "Royal Company De Schelde" переняла часть персонала, включая главного конструктора Слота. Компания "De Schelde" построила ряд небольших самолетов, а в мае 1954 года вошла в состав "Fokker".


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Pander S-4 Postjager

   Тип: трехместный дальний почтовый моноплан
   Силовая установка: три радиальных ПД Wright Whirlwind R-975-E-2 мощностью по 450 л. с. (340 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 360 км/ч; потолок более 6050 м; дальность полета 2430 км
   Масса: пустого 3200 кг; максимальная взлетная 5736 кг
   Размеры: размах крыла 16,60 м; длина 12,50 м; высота 3,30 м; площадь крыла 46,00 м1
   Полезная нагрузка: 500 кг

Flight, October 1933

The "Aerial Phost"

   WE are indebted to Shell Mex & B.P., Ltd., for the following particulars of the new Pander mailplane, illustrated below: -
   "The Pander S.4 machine, registered PH-OST and named Postjager, is a low-wing monoplane with a retractable undercarriage. Split flaps are fitted on the trailing edge of the wings to enable the machine to be landed more slowly than is usually the case with this type of aircraft. The fuselage is of wooden construction and is divided into three compartments, the front forming the cockpit, the centre the radio compartment, the third in the rear being used for mails. The wing roots are faired into the fuselage with electron plate (a light magnesium alloy) and the resulting smooth contours will considerably decrease the wing vortices and reduce drag. The cockpit is lined with "glass wool," which will form a fireproof wall and at the same time reduce noise. The roof of the cabin is fitted with unsplinterable glass panels. Three 450-h.p. Wright "Whirlwind" engines, with N.A.C.A. cowling, are fitted. The maximum speed will be 370 k.p.h. (230 m.p.h.), and the cruising speed 300 k.p.h. (186 m.p.h.). With an overall length of 11 m. (36 ft.) and wing span of 16.4 m. (53.8 ft.) the machine will have a total weight of 5 tons and a pay load of 500 kg. (1,100 lb.). The wheels, fitted with Goodyear balloon tyres, have Messieroil shock absorbers."
S-4 "Пандерягер" - несостоявшаяся надежда голландского авиапрома. Самолет сгорел через шесть дней после начала гонок
S.4 Postjager был попыткой создать скоростной почтовый самолет. Была построена только одна машина, потерпевшая аварию во время гонок на приз Макробертсона.
"Пандерягер" S.4 не оправдал надежд голландского авиапрома
Prince Henry of the Netherlands (extreme left) in front of the Pander "Postjager" on the occasion of the opening of the new clubhouse of the Amsterdam Aero Club. On Prince Henry's left is Mr. Pander, Jr.
The two photographs of the Pander IV at Allahabad, shortly before the accident in which it was destroyed.
DUTCH SPEED MAIL ATTEMPT MISCARRIES: The new Dutch high-speed Pander mailplane, "Postjager," about to leave Schiphol Aerodrome at 4 a.m., December 8, in an attempt to reach the Dutch East Indies in 34 days. Unfortunately, oil trouble has held up the machine in Italy.
A NETHERLANDS PAIR: The big Douglas DC.2 (two Wright "Cyclone" Fs) flown - with three fare-paying passengers - by K. D. Parmentier and J. J.Moll, and, behind is the Panderjager.
GRACEFUL - BUT UNLUCKY: A rear view of Asjes's and Geysendorfer's Panderjager (three Wright "Whirlwinds"); an undercarriage failure at Allahabad put them out of the race.
Экипаж "Пандерягера" (слева направо): П. Пронк, Г. Гейзендорфер и Д. Асьес
There are between forty and fifty dials on the Panderjagers' instrument panel.
A case of maps and charts, complete with pencils, protractors and compasses in the Panderjager.
A model of the new Pander Mail Carrier, now under construction.
Unusual aileron arrangement on the Panderjager.
The Pander S.IV Postjager alias Panderjager was originally designed as a long-range mailplane for use by KLM and participated in the 1934 London-Melbourne Race.