Поиск по сайту:
Варианты
- Boulton Paul - Sidestrand / P.29 - 1926 - Великобритания
- Boulton Paul - Overstrand / P.75 - 1933 - Великобритания
Boulton Paul Р.75 Overstrand
Фирма "Boulton & Paul" из Норвича продала свое отделение по постройке самолетов, которое стало самостоятельной фирмой "Boulton Paul Aircraft Ltd." с заводом в Уолверхэмптоне. Самолет Boulton Paul Р.75 Overstrand был развитием машины Sidestrand. Прототип впервые взлетел в 1933 году. Это был переделанный восьмой экземпляр Sidestrand. Еще три переделанных машины сначала получили обозначение Sidestrand Mk V, а с марта 1934 года - Overstrand.
Был получен заказ на 24 машины Overstrand для замены Sidestrand в 101-й эскадрилье английских ВВС. В январе 1935 года в эту часть поступил первый переделанный из Sidestrand образец. Месяц спустя она получила еще одну такую же машину. А первые, выпущенные "с нуля" Overstrand начали поступать со следующего года.
На переделанные машины ставили звездообразные моторы Bristol Pegasus I мощностью 555 л. с. (414 кВт), на вновь построенные - двигатели Pegasus II. Кроме более мощных моторов Overstrand отличался от своего предшественника полностью застекленной носовой стрелковой установкой с моторным приводом турели. Это было впервые в Великобритании. Кроме того, Overstrand оснащался полностью закрытой кабиной пилота. Разработанные фирмой "Boulton Paul" капоты моторов и выхлопные коллекторы помогли снизить шум и уменьшить выброс пламени, что было важно для ночных полетов.
Все бомбардировщики Overstrand собрали в Норвиче. Последний из них поставили к концу 1936 года. Четыре самолета в январе 1937-го передали 144-й эскадрилье, но вскоре их там сменили монопланы Avro Anson. 101-я эскадрилья также постепенно списала свои Overstrand, а в июне 1938-го стала перевооружаться на Bristol Blenheim Mk I. Несколько Overstrand оставили до 1941 года для обучения бортстрелков.
Предлагался вариант Superstrand Р.80 с убирающимся шасси и более обтекаемым планером, но с появлением скоростных бомбардировщиков монопланной схемы этот проект отклонили.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Boulton Paul Р.75 Overstrand Mk I
Тип: пятиместный средний бомбардировщик
Силовая установка: два звездообразных двигателя Bristol Pegasus НМЗ мощностью по 580 л. с. (433 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость 246 км/ч на высоте 1980 м; скороподъемность 338 м/мин на высоте 1525 м; практический потолок 6860 м; радиус действия 877 км
Масса: пустого самолета 3600 кг; максимальная взлетная 5443 кг
Размеры: размах крыла 21,95 м; длина 14,02 м; высота 4,72 м; площадь крыльев 91,04 м3
Вооружение: по одному подвижному пулемету Lewis калибра 7,7-мм в носовой стрелковой установке, в верхней части фюзеляжа и под фюзеляжем, плюс до 726 кг бомб на внутренней и внешней подвеске
Описание:
- Boulton Paul Р.75 Overstrand
- Flight, June 1934
Boulton & Paul "Overstrand" - Flight, November 1934
MODERN BRITISH AIRCRAFT REVIEWED - Flight, September 1935
A REMARKABLE MEDIUM BOMBER
Фотографии
-
Мировая Авиация 71
Как только на бомбардировщик Overstrand поставили носовую турель с моторным приводом, сразу же появился известный комментарий: "Вероятно, это приведет к революции в тактике авиации".
-
Aeroplane Monthly 1984-11 / L.Coombs - The expanding years 1936-1939 (1)
The Boulton and Paul Overstrand medium bomber equipped only one squadron - No 101 - and was the first RAF aircraft to be equipped with an enclosed gun turret mounted in the nose.
-
Flight 1935-08 / Flight
The Boulton Paul "Overstrand" medium bomber has a very efficient revolving gun turret in the nose, commanding a complete hemisphere. The gunner is also the bomb-aimer. Behind the wings are two gun positions, one for firing upwards and the other below the fuselage for firing downwards and rearwards, but there is only one gunner for these two guns.
-
Air Enthusiast 2003-11 / A.Brew - Proud heritage
The second Sidestrand converted to an Overstrand, J9770, with widened and improved turret.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (29)
One of 18 production Sidestrands, J9770 was later converted to an Overstrand. Note the H.P. 47 taking off in the background.
Другие самолёты на фотографии: Handley Page H.P.47 - Великобритания - 1933
-
Flight 1936-06 / Flight
The Boulton Paul Overstrand (two 590 h.p. Pegasus IIM), another medium bomber, although of earlier design, which will be seen at the Display in combat with a flight of Furies.
-
Flight 1935-12 / Flight
A standard medium bomber in the R.A.F., the Boulton Paul Overstrand (two Pegasus II M.) is fitted with the recently developed Boulton Paul gun turret.
-
Air Pictorial 1977-07 / M.Bowyer - R.A.F. on Parade - the 1935 Jubilee Review
The Boulton Paul Overstrands in service were all converted Sidestrands, like J9185 shown here. No. 101 Squadron had eight aircraft in the Review
-
Flight 1935-08 / Flight
No. 101 (Bomber) Squadron is now receiving the "Overstrand" in place of the "Sidestrand." This medium bomber, with two "Pegasus IIM" engines, does 152 m.p.h.
-
Flight 1934-06 / Flight
J9186 modified to become the Overstrand I, with fully enclosed power-operated turret, enclosed pilot’s cockpit and windshield added to the rear dorsal gun position.
-
Flight 1935-06 / Flight Advertisements
The nose of the R. A.F.'s new 152 m.p.h. medium bomber, the "Overstrand," showing the mechanical turret.
-
Flight 1935-05 / Flight
The Boulton Paul "Overstrand" with two Bristol "Pegasus" engines: A substantial development order for these machines has been placed by the Air Ministry. It has not yet been decided which squadron or squadrons will receive this very formidable medium bomber.
J9185 was another Sidestrand conversion to Overstrand configuration. -
Flight 1935-06 / Flight
Two 620 h.p. "Pegasus" radials power the 152 m.p.h. "Overstrand" medium bomber.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
Boulton Paul Overstrand.
-
Flight 1934-11 / Flight
The Boulton & Paul "Overstrand" with two Bristol "Pegasus" engines.
-
Flight 1936-11 / Flight
The Boulton Paul Overstrand medium bomber was the first machine with a power-driven gun turret to be adopted by the R.A.F.
-
Flight 1937-07 / Flight
Modern refuelling methods make it possible for a bomber to be "topped up" when well on its journey from a base safely in the rear, and also enable it to be filled beyond take-off load. The Overstrand and the Vickers bomber demonstrating the method at Hendon on Saturday.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Vanox / Type 150 / 195 / 255 - Великобритания - 1929
-
Air Enthusiast 2003-11 / A.Brew - Proud heritage
A formation of five Overstrands of 101 Squadron.
-
Flight 1936-10 / Flight
Medium bombers are the talk of the day in Service circles (the Ministry has or. order the Battle, Wellesley, Blenheim, H.P.52 and Wellington), but what experience the R.A.F. has had in the operation of this class of machine has been provided by the trusty Boulton Pauls of No. 101 (Bomber) Squadron, a flight of whose Pegasus-powered Overstrands is seen exercising at some thousands of feet.
-
Flight 1936-12 / Flight
CLOUD-WALKING: An Overstrand of No. 101 (Bomber) Squadron inspects the silver lining.
-
Flight 1936-10 / Flight
The neat installation of the Boulton Paul turret in the nose of an Overstrand medium bomber of No. 101 (B.) Squadron.
-
Flight 1936-10 / Flight
ALMOST THE WHOLE WORKS: Three interesting detail photographs of the Boulton Paul power-operated gun turret. From left to right these views show the gun at high elevation and the complete turret with its quickly releasable dome; the rear of the turret with doors leading from the fuselage and the gear box with hand-turning mechanism on the floor; and the bomb sight with its special window.
-
Мировая Авиация 71
Boulton Paul P.75 Overstrand
-
Flight 1935-09 / Flight
Boulton Paul Superstrand 2 Bristol Pegasus IV Engines
- Фотографии