Lockheed Vega
Варианты:
Lockheed - Vega - 1927 - США
Страна: США
Год: 1927


Кабинный моноплан на семь человек
Описание:
Lockheed 1, 2 и 5 Vega
Flight, April 1931
THE LOCKHEED "VEGA"
Фотографии

Lockheed 1, 2 и 5 Vega

Братья Аллан и Малькольм Локхид (фамилия пишется как Loughead, но произносится как Локхид, что впоследствии нашло отражение в названии новой компании - "Lockheed") увлеклись авиацией в 1910 году, а в начале 1916 года они основали в городе Санта-Барбара, штат Калифорния, свою первую компанию "Loughead Aircraft Manufacturing Company". Через некоторое время компания столкнулась с серьезными финансовыми трудностями, в 1921 году практически прекратила свою деятельность, но в 1926 году на ее базе была организована новая компания, получившая название "Lockheed Aircraft Company". Несмотря на то, что название это просуществовало всего три года, компания сумела за это время запустить в производство самолет Vega, спроектированный Джоном К. Нортропом при участии Жерара Ф. Валти (оба позже создали одну из известнейших американских авиастроительных компаний). Самолет представлял собой свободнонесущий высокоплан деревянной конструкции, имевший изящный обтекаемый фюзеляж типа монокок, состоящий из двух фанерных полуоболочек. Шасси, отличавшееся малым лобовым сопротивлением, имело неубирающееся хвостовое колесо (часто самолеты данного семейства оснащались поплавковым или лыжным шасси), в закрытой кабине размещались пилот и четыре пассажира, а в состав силовой установки первого варианта самолета, позднее обозначенного как Vega 1, вошел звездообразный двигатель Wright J-5 Whirlwind мощностью 225 л. с. Первый самолет поднялся в воздух 4 июля 1927 года, его почти сразу приобрел газетный магнат Джордж Хирст - самолет принял участие в гонках на приз Джеймса Д. Доула по маршруту Окленд - Гавайи, которые стартовали 16 августа 1927 года. Самолет Vega, получивший к тому времени имя Golden Eagle, пилотировали Джек Фрост и Гордон Скотт, однако во время перелета он бесследно пропал - судьба самолета неизвестна до сих пор. Впрочем, это никак не отразилось на продажах, поскольку машина имела удачную конструкцию и хорошие летные данные - в последующие шесть лет возможности Vega стали известны всему миру. Среди достижений самолета были первый трансарктический перелет, первый исследовательский полет над Антарктидой (самолет Vega 1, X3903, пилоты Уилкинс и Илсон), а также первый одиночный трансатлантический перелет из Ньюфаундленда до Ирландии, совершенный женщиной-пилотом (самолет Vega 5B, пилот Амелия Эрхарт), и первый одиночный кругосветный перелет, совершенный женщиной-пилотом (Vega 5B "Winnie Мае", пилот - Уили Пост). К моменту завершения производства было построено 128 самолетов Vega: собственно компания "Lockheed" -115 машин, компания "Detroit Aircraft Corporation" - девять (в 1929-1931 годах компания "Lockheed" была подразделением "Detroit Aircraft Corporation"), а четыре самолета построили другие компании.


Варианты

   Vega 1: первый серийный вариант; оснащался двигателями Wright J-5, J-5A, J-5AB, J-5B или J-5C Whirlwind мощностью 225 л.с.
   Vega 2: серийный варианте двигателем Wright J-6 Whirlwind мощностью 300 л. с.
   Vega 2А: новое обозначение одного из самолетов Vega 2 для полетов с большой полетной массой
   Vega 2D: новое обозначение двух самолетов Vega 1 и одного Vega 2 после установки двигателя Pratt & Whitney Wasp Junior мощностью 300 л. с.
   Vega 5: основной серийный вариант (построено 35 машин); оснащался двигателями Pratt & Whitney Wasp A мощностью 410 л. с., Wasp B мощностью 450 л. с. или Wasp C1 мощностью 420 л. с.; в основном выпускался с капотом типа NACA с низким лобовым сопротивлением
   Vega 5A Executive: доработанный аналог самолета Vega 5 с новым интерьером
   Vega 5B: аналог Vega 5, но имел семь мест и большую полетную массу
   Vega 5C: аналог Vega 5, но с измененным хвостовым оперением и большей полетной массой
   DL-1: вариант Vega 5C с фюзеляжем из легких сплавов; выпускался в то время, когда "Lockheed" входила в состав "Detroit Aircraft Corporation"
   DL-1B: аналог DL-1 - транспортный самолет на шесть пассажиров DL-1 Special: один самолет, экспортированный в Великобританию для установления рекордов и участия в авиагонках
   Y1C-12: обозначение одного самолета DL-1, приобретенного для оценочных испытаний авиакорпусом Армии США
   Y1C-17: обозначение одного самолета DL-1B, приобретенного авиакорпусом Армии США для высокоскоростных полетов и установления рекордов
   UC-101: обозначение, данное в ВВС США одному самолету Vega 5C, реквизированному для военной службы в 1942 году


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Lockheed Vega 5C (сухопутный вариант)

   Тип: кабинный моноплан на семь человек
   Силовая установка: один звездообразный ПД Pratt & Whitney Wasp SC-1 мощностью 450 л. с. (336 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 298 км/ч; практический потолок 5485 м; нормальная дальность 885 км
   Масса: пустого 1163 кг; максимальная взлетная 2155 кг
   Размеры: размах крыла 12,50 м; длина 8,38 м; высота 2,59 м; площадь крыла 25,55 м2

Flight, April 1931

THE LOCKHEED "VEGA"

   We have referred in previous issues of FLIGHT to the Lockheed "Vega" monoplane, which Lieut.-Comdr. Glen Kidston, R.N., acquired recently, and this week we are able to give a short description of this very interesting machine. It is on this machine that Lt.-Comdr. Kidston left Netheravon on March 31 on a flight to Africa. He has already made several flights on the "Vega," one of which was a recent trip from Croydon to Le Bourget on February 21, when he accomplished the journey in 1 hr. 20 m.
   The "Vega" - which is employed on certain American air mail and passenger routes, for which work it is designed - is a high-wing cabin monoplane, accommodating pilot and six passengers. The general clean lines of this machine, and streamlining of all parts, accompanied by the N.A.C.A. engine cowling and wheel fairings, are, it is claimed, responsible for an extra 25 m.p.h. at top speed. A 450 h.p. Pratt and Whitney "Wasp" engine is fitted to the "Vega," and a 10-1 ratio supercharger is fitted.
   The fuselage is a streamline shell, built entirely of riveted Alclad, a noncorrosive aluminium alloy of 0-028 in. thickness. Special Lockheed construction enables the fuselage to be made in such a manner as to avoid any internal cross-bracing. The wing is constructed of two continuous box beam spruce spars, and is entirely covered on both sides with plywood in a manner which eliminates all internal drag bracing. The ailerons are of a modified Frise type, and are differentially controlled with internal mechanism.
   The undercarriage is of chrome-molybdenum steel tubing, with streamline Dural tubing outside the steel. Three-point suspension is employed, and there is a minimum resistance to the air. Oleo shock struts are provided, and both Bendix wheels are fitted with Goodyear tyres, and wheel brakes operated from foot pedals in the cockpit. A tail wheel is also provided for ease in handling on the ground.
   The cabin provides accommodation for six passengers by four folding armchairs, and a two-place fixed seat at the rear of the cabin. The seats are well cushioned and upholstered in hand-buffed leather, and fitted with safety belts. A lavatory compartment is divided off by a curtain screen. Ten curved plate-glass windows are provided, and the two rear windows can be opened by an automobile type cranking device. A retractable door-step is fitted to the cabin door on the left side. A set of navigation instruments is also fitted on the front bulkhead of the cabin. The wireless installation is located in the rear of the cabin baggage compartment. The cabin walls are packed with "Dry-Zero" light-weight sound proofing material, and the whole interior upholstered in Dupont Fabrikoid. The cabin can be heated from a hot-air duct on the exhaust system, and can be cooled for tropical use by means of air ducts led direct off the leading edge of the wing. Retractable steps on the left side of the fuselage give external access to the pilot's cockpit, and a sliding hatch over the pilot's head provides an emergency exit or entrance. Normal entry to tin cockpit is obtained through the cabin, which is separated by a door serving the dual purpose of backrest to the pilot's seat.
   The controls for elevator and ailerons are operated by a straight stick control column, and the rudder by pedals. The brake pedals are located immediately above the latter. On the left side of the cockpit are situated the tail plane stabilizer control, the Exide battery box, wobble fuel pump, gas cocks, and engine controls, including throttle, spark, mixture and supercharger levers. At the base of the throttle control quadrant is located the air blast control lever.
   On the right of the cockpit are located the retractable landing lamps, actuating gear, the Byrd type radio wireless receiver, and automatic fire-extinguisher controls. In front, and above the pilot's feet, are the control boxes for cabin and cockpit heating. The altimeter instrument panel has been considered for good grouping of essential navigation instruments in front of the pilot's vision, the lesser important instruments being placed on each flank. The whole instrument panel is illuminated for night flying by means of the U.S. Army indirect lighting system. The following navigation instruments are fitted on the front panel: engine rev. counter, earth indicator compass, Pioneer turn and bank indicator, Sperry artificial horizon, Faulin level flight indicator, rate of climb indicator, air speed indicator, clock, fuel gauges, pressure gauges, altimeter, temperature gauges, voltmeter, ammeter, cylinder head and base thermo-couple, and supercharger pressure U tube.
   The "Wasp" engine is started by means of an Eclipse starter, which is supplied by current from an Exide 12-16 volt battery. This battery is charged from a power-driven Aladdin duplex generator. Retracting land lights are fitted in the wings with 200-c.p. bulbs, giving a large arc beam to illuminate the ground when landing. These lamps are flush with the wing surface when in retracted position. Two dome cabin lamps are fitted in the passengers' compartment, and wing tip and tail navigation lights are also fitted.
   The wireless equipment consists of Heintz & Kaufmann B.I. transmitter used in conjunction with the Byrd type receiver. This set is identical with that used by Admiral Byrd on his South Polar flight. The longest two-way communication record between aircraft and the ground was established with this equipment, when direct communication was maintained and messages exchanged between the 'plane "Floyd Bennet" and the station of the New York Times at New York, while the "Floyd Bennet" was flying at 3,000 ft. at the South Pole.
   Fuel tanks are situated in the wing, there being five petrol tanks giving a total capacity of 229 gallons, and a 24-gallon oil tank fitted under the pilot's seat.
   The engine is fitted with a Hamilton standard steel adjustable blade airscrew, fitted with a 20 1/2° setting.
   The principal characteristics of the "Vega" are as follow :- Span, 41 ft.; length, 27 ft. 3 in.; height, 8 ft. 6 in.; wing area, 275 sq. ft. ; wheel track, 8 ft.; weight empty, 3,012 lb.; wing loading, 16-36 lb./sq. ft.; power loading, 10-71 lb./h.p.; high speed, 185 m.h.p.; cruising speed, 150 m.p.h.; landing speed, 61 m.p.h.; cruising range, 1,550 miles; service ceiling, 19,750 ft.
Vega-1 "Детройт Ньюс" арктической экспедиции X. Уилкинса, 1928 г.
Во время кругосветного перелета 1931 года протяженностью 24 903 км Пост и Гатти совершили 14 посадок. 30 июня при взлете на Аляске едва не произошла авария - был поврежден воздушный винт, который Уили починил при помощи "гаечного ключа, молотка со сломанной ручкой и булыжника".
Lockheed Vega "Winni Mae". Перелет В.Поста, июль 1933г.
Локхид "Вега" 5
Lockheed Vega. Экипаж Дж. Вудс и Д. Беннет
Lockheed Vega . Перелет Д.Маттерна, июнь-июль 1933г.
DL-1 авиакомпании VAT, который в 1932 г. обслуживал авиалинию Пуэбло - Эль-Пасо
Y1C-17 был в составе 36-й истребительной АЭ в 1932-35 гг.
Гидроплан Vega-5C с мотором P&W R-985. Аляска, Фэрбэнкс, конец 1940-х гг.
С самолета Vega началась история некоторых авиакомпаний. Этот реконструированный экземпляр представляет одну из наиболее известных компаний "Varney Speed Lines", предшественницу современной "Continental".
Благодаря своим высоким летным данным Vega пользовался популярностью у многих авиакомпаний, коммерческих фирм, представителей власти и просто состоятельных людей.
Первый взлет "Веги-1". Лос-Анджелес, 1927 г.
Карл Эйльсон (слева) и Хьюберт Уилкинс возле своей Detroit News
А. Эрхарт на фоне своего самолета Локхид «Вега». Именно на нем она выполнила 20 мая 1932 г. трансатлантический перелет по маршруту Ньюфаундленд - Северная Ирландия
Среди неудачников гонки были самолеты "Прайд оф Лос-Анджелес", "Голден Игл" (фото)...
Gunnestad (in cockpit) and Thor Bernhoft prepare Lockheed Vega LN-ABD for the flight from Gardermoen to Lympne on October 13, 1933. The sponsors’ names have been displayed prominently on the fuselage, including a panel advertising Selo film beneath the cabin windows, and the logo for “Bensin SNE”, a Soviet-produced fuel.
In early July 1929 Lockheed Vega 1 NR33E (c/n 34) was dismantled and placed aboard the Norwegian steamer MS Stavangerfjord, which departed New York for Oslo on July 6, arriving ten days later. It was initially registered N-41 and in May 1932, painted red, it became the first aircraft to be given an LN-series registration, LN-ABD.
In August 1934 Gunnestad co-founded Fornebu Flyveselskap to operate air-taxi, charter and pleasure-flying services, chartering LN-ABD from Christensen to join another Vega and Avian LN-ABF in the company’s fleet. By mid-1935 the Vega was back with Christensen, the other machines had crashed and the company folded.
Первые самолеты Vega оснащались незакапотированными поршневыми двигателями Wright Whirlwind J5 или J6. Самолет на снимке, проданный в Норвегию, демонстрирует свою универсальность, используя лыжное шасси.
Typical of Lockheed design philosophy prior to the Electra, Lockheed Vega 5 X4769 'Yankee Doodle' flown in August 1928 on the first eastbound non-stop trans-USA flight by Arthur Goebel and Harry Tucker
Чарльз Колльер и Гарри Такер у "Веги-1" Yankee Doodle после установления рекорда 25.08.1928 г.
Lockheed DL-1A Vega NC934Y arrived at Hamble in Summer 1931 for a European tour.
4 июля 1927г.: "Lockheed Aircraft Company" начала летные испытания нового самолета Vega, который считался одним из самых аэродинамичных для своего времени.
TOURING IN A "VEGA": Miss Margery Durant has been carrying out a sight-seeing tour round the Mediterranean in her Lockheed "Vega." Our illustration shows the machine collecting "Shells" at Tunis, where a halt was made last May.
This side view of the Lockheed "Vega" shows the exceptionally clean lines of this machine.
Three-quarter rear view of Lt.-Comdr. Glen Kidston's Lockheed "Vega," which is fitted with a 450-h.p. Pratt and Whitney "Wasp."
FILLING-UP: The Lockheed "Vega" (Pratt and Whitney "Wasp" S.C.) being fuelled for the start. Messrs. Woods and Bennet were unlucky, the "Vega" hitting the dust at Aleppo
Lt. Comdr. Glen Kidston (left) with his Lockhead "Vega" monoplane (450 h.p. Pratt and Whitney "Wasp") which he "tried out" at Croydon last week. Lt. Cathcart Jones also took a turn at the "stick." Note, from the two views on the right, the N.A.C.A. cowling and the very neat metal monocoque fuselage.
The neat landing chassis (Goodyear tyres) and the N.A.C.A. cowling of the Lockheed "Vega."
The new low drag undercarriage on the "Speed Vega."
Front view of the Lockheed "Vega" showing the landing chassis and "Wasp" engine.
The "Vega" (" Wasp" SC1)
The "Lady Southern Cross” in company with a Vega and an Orion.
Vega 5 эксплуатировался компанией "Western Airlines". Обратите внимание на большие обтекатели колес шасси и закапотированный двигатель Pratt & Whitney Wasp.
Lockheed Vega.
LOCKHEED Y1C-12. Produced in 1931 , the "one-off" Y1C-12 "Army Vega" was a four-seat cantilever high-wing monoplane with a Pratt and Whitney R-1340-7 radial of 450 h.p. It was based on the Fokker DL-1 and was built by Loughead (later Lockheed) then a division of the Detroit Aircraft Corporation. Span was 41 ft.; length 20 ft. 7 in.; gross weight 4,402 lb. ; and top speed 179 m.p.h.
Built thirty-two years ago, this Lockheed Vega is being used to help in tests with new U.S. radar ground equipment. Made almost entirely of wood, she has low radar reflectivity and can still touch 180 m.p.h. and climb to 20,000 ft. Known as "Old 72", her serial number, she and three others are all that remain of the 130 Vegas built
Феликсас Вайткус (стоит слева в летном шлеме) на фоне самолета Локхид L-5B «Вега» накануне трансатлантического перелета «Литуаники-II», сентябрь 1935 г.
«Литуаника-II» с опознавательными знаками ВВС Литвы. Фото 1938 г.
"Lituanica II" на авиационном празднике в Каунасе летом 1937г.
Еще один австралиец, Джимми Вудс, уверенно позирует накануне старта возле своей "Веги", но выйдет из гонки после неудачной посадки в Алеппо
Barnstorming Jimmy Mattern's fabulous Vega 5 Special "Century of Progress" (c/n. 69; NR-869-E) featured an unrivalled (Vega) paint finish - the Bald Eagle was bright blue with white outlining, against a bright red background. Compare with a "one-off" Vega S Special
Д.Маттерн в Москве, 1933г.
Wiley Post and his Lockheed "Vega" Winnie Mae.
Winnie Mae replica (23 June - 1 July 1931).
Gatty (left) and Post at Burbank during 1931 world flight
Post at Berlin, July 16, 1933, during solo world flight.
Уили Пост около самолета "Winnie Mae" после второго кругосветного перелета.
WINNIE MAE - WINNIE DID: Wiley Post's Lockheed "Vega" (Pratt & Whitney "Wasp") which for the second time has done a "left-hand circuit" of the Northern Hemisphere. His second trip was completed in 7 days 18 hr. 50 min., thus bettering his first by 21 hr. 1 min.
Прилет Вилли Поста в Москву, 1933г.
В.Пост на Центральном аэродроме, Москва, 1933г.
NOT A DEEP-SEA DIVER! We have already referred to the special flying suit which Wiley Post will wear for flights into the stratosphere. Above are two such suits, that on the right containing, in addition to air from the supercharger, Wiley Post himself.
Wiley Post, the American pilot who has recently made several high-altitude flights, wearing his special suit which is supplied with air from one of the engine superchargers. The air is led to the helmet and exhausts via the boots
THE NEW "WINNIE MAE": Wiley Post's Lockheed "Vega," Winnie Mae, as modified for his trans-continental stratosphere flight. The undercarriage is dropped immediately on taking off, and landing is accomplished on a skid on the bottom of the fuselage. Post's first attempt at this flight failed.
The ultimate Winnie Mae, supercharged for substratosphere flights, 1935
Wiley Post's Wasp-powered Lockheed Vega, NR105W, Winnie Mae, in which he and Harold Gatty flew round the world in just over eight days.
A "ONE-POINT LANDING": Wiley Post's Lockheed "Vega," Winnie Mae, after landing - minus the undercarriage - in the Mojave Desert, where it was forced down during an attempted stratosphere flight across America. Only slight damage was done to the airscrew. Note the skid mark in the sand.
Forced landing after sabotage, February 16, 1935
Эрхарт у самолета Локхид "Вега", специально доработанного для установления рекорда скорости. 1929г.
"Вега-5" Амелии Эрхарт перед перелетом из Гонолулу в Окленд, 1935 г.
Амелия преодолевает Северную Атлантику. 20-21 мая 1932г.: в июне 1928 года Амелия Эрхарт стала первой женщиной, преодолевшей Атлантику по воздуху. Почти четыре года спустя, после длительной подготовки она предприняла попытку самостоятельно, в одиночку, совершить перелет по тому же маршруту. 20 мая 1932 года, в пятую годовщину легендарного полета Линдберга, Амелия Эрхарт отправилась в полет на своем самолете Lockheed Vega из Грейс-Харбор, Ньюфаундленд. Вначале полет проходил без происшествий, но с наступлением темноты вышел из строя один из важнейших приборов - высотомер, к полуночи она попала в песчаную бурю, а затем началось обледенение самолета, лобовое стекло которого практически полностью покрылось льдом. Амелия пошла на снижение и как только машина вышла из слоя облачности - ледяной налет исчез, но проблемы на этом не закончились. Вскоре ее самолет вошел в плотный туман. Надо было набирать высоту, но сделать это с неработающим высотомером было непросто. К утру небо несколько очистилось, однако Эрхарт обнаружила, что основные топливные баки почти опустели - она переключилась на резервный бак, чтобы определить место утечки топлива. Париж оказался теперь вне досягаемости, поэтому Амелия направилась в Ирландию и пересекла береговую линию где-то в графстве Мейо, в западной части Ирландии. Здесь она вновь попала в бурю и в 8 часов 40 минут по местному времени, наконец, совершила посадку в поле у города-порта Лондондерри, Северная Ирландия. Полет продолжался 13 часов 28 минут.
Amelia Earhart arrives in Londonderry (20-21 May 1932).
"LADY LINDY'S" LOCKHEED: Miss Earhart's Lockheed "Vega" monoplane in the field outside Londonderry, after the Atlantic crossing.
Восторженная встреча Эрхарт после сольного перелета через Атлантику. Лондондерри, 21 мая 1932г.
THE HISTORY MAKERS: Orville Wright, who thirty years ago made the first aeroplane flight at Kitty Hawk, N.C., and Mrs. Amelia Earhart Putnam, the first woman to make a West to East solo flight across the Atlantic, are shown here at the new Franklin Memorial Institute, Philadelphia, standing beneath the 'plane in which Miss Earhart crossed the Atlantic, while beside Wright is the motor of the 'plane in which he made his memorable flight.
A "one-off" Vega S Special which was modified for attacks on speed records. The wing was lowered and the angle of attack changed, but equally important was the adoption, for the first time, of the now familiar "bubble" canopy. The inscriptions indicate that NR-496M (c/n. 619) was owned by Crosley Radio Corporation, on loan to the record-breaking aviatrix Ruth Nichols - sponsored by Life Savers Candy.
SCENES AT HESTON: Some of the commercial aircraft which were on view - ABGK, Lockheed "Vega"; ABLI, Spartan Mailplane; ABEF, Ford; ABDC, Junkers; ABDH and ABFV, "Puss Moths."
Спуск на воду "Веги" (борт X3909) в ходе антарктической экспедиции Херста, 1929 г.
During the 1929 Wilkins-Hearst Antarctic Expedition, Cheesman became the first Canadian pilot to fly in the Antarctic. Left to right: Parker Kramer, pilot; Sir Hubert Wilkins; ‘Al’ Cheesman; Orval Porter, mechanic; on the lashed down Lockheed Vega seaplane.
Участок сборки крыла "Веги"
Personal Luggage: It is of interest to note that passengers in the French Atlantic liners, SS."Paris," "France" and "Ile de France" may now take their own aeroplanes with them. Our picture shows the first aeroplane to be shipped (on the SS. "Paris" on April 6 last) uncrated as baggage - a Lockhead Vega, belonging to the Standard Oil Co., of New Jersey, on which Capt. E. E. Aldren (Director of Aviation for that company) flew over Europe for the purpose of making an extensive survey of the uses of different motor oils in Europe. A second machine - a Stearman biplane belonging to two Hollywood pilots, Ross Hadley and Chester Loomis - was similarly shipped on the "Ile de France" a fortnight later. We understand about 100 applications to carry such personal luggage had been received, mainly from American tourists who wished to fly in Europe this summer.
Интерьер салона "Веги" вид против полета
Авария "Винни Мэ" на Аляске во время кругосветного перелета 26 июня 1933 г.
Авария Д.Маттерна, Анадырь, лето 1933г.
The above entertaining Christmas card is from an artist friend who has been studying this drawing of the Lockheed Vega. Seekers after a moral may find one in the left-hand bottom corner.
The "Vega" (" Wasp" SC1)
Vega-1 Golden Eagle
Vega-5 Winnie Mae Вилли Поста
DL-1
Vega-1 Detroit News Хьюберта Уилкинса
Lockheed Vega-5
Vega-5C (борт. NC47M)