BAC BAC.221
Варианты:
BAC - BAC.221 - 1964 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1964

Единственный экземпляр
Single-seat research aircraft
Описание
Фотографии
Fairey F.D.2

<...>
  Второй самолет F.D.2 совершил первый полет в Боскомб-Дауне в феврале 1956 года, в дальнейшем уже оба самолета использовались в разнообразных исследовательских проектах. В конечном итоге первый самолет был передан компании "British Aircraft Corporation", получив обозначение BAC.221, и был оснащен для испытаний в аэродинамической трубе полностью новым оживальным крылом той формы, которая впоследствии использовалась на самолете Aerospatiale/BAC Concorde. BAC.221 имел носовую часть, которая могла опускаться для улучшения видимости при взлете и посадке, что было также затем использовано на Concorde. Оба экспериментальных самолета сохранились до настоящего времени.
Construction of the BAC 221 research aircraft was completed in October 1963
During the summer of 1959, the first of the two Fairey FD.2 high speed research deltas, WD 774, was singled out for major modification to help with the high speed phase of Concorde wing development. Transferred from the RAE, Bedford to BAC's Filton facility, WD 774 underwent major surgery, to emerge four and a half years later as the BAC 221, as seen here at its roll-out. First flown in this guise with its new ogival wing on 1 May 1964, this machine returned to RAE, Bedford in May 1966, from where it continued to fly for the next eight and a half years.
BAC 221 research aircraft with landing gear extended and nose drooped for improved forward view during the landing approach
Rare photograph of two of the many research aircraft operated by Bedford. In the lead is the unique HP.115 XP841 involved in research into the low-speed handling characteristics of slender delta-wing aircraft. It first flew at Bedford on August 17, 1961. Behind is the BAC 221 WG774 converted from a Fairey Delta 2. It was given an ogival wing for highspeed research trials and operated by Aero Flight at Bedford until 1974.
Патент на отклоняемую носовую часть фюзеляжа самолета BAC 221 перешел к фирме "Westland", когда та слилась с фирмой "Fairey", затем патент купила фирма BAC для использования его в конструкции самолета Concorde.
BAC 221 ogee-wing research aircraft
BAC 221 ogee-wing research aircraft