Описание
Страна : Великобритания
Год : 1939
Дальний тяжелый бомбардировщик с экипажем из шести-семи человек
Варианты
- Handley Page - Halifax / H.P.57 - 1939 - Великобритания
- Handley Page - Halifax A/C / Halton - 1942 - Великобритания
Halifax / H.P.57
Тяжелый бомбардировщик, четырехмоторный цельнометаллический моноплан. Шасси убирающееся, с хвостовым колесом. Экипаж 4 - 6 человек. Создан в КБ фирмы "Хэндли-Пейдж" под руководством Г.Волкерта. Опытный образец самолета совершил первый полет 25 октября 1939 г. Серийное производство начато в октябре 1940 г. Строился на заводах "Хэндли-Пейдж" (Рэдлетт, Криклвуд), "Инглиш электрик" (Сэмлсбюри), LAPG (Лондон), "Рутс секьюритиз" (Спик), "Фэйри авиэйшн" (Стокпорт). В общей сложности выпущено 6179 экз. Находился на вооружении британских ВВС с ноября 1940 г.
Основные серийные модификации (как бомбардировщика):
- "Галифакс" I с моторами "Мерлин" X, вооружение 6x7,69 (сер. 1), 10 х 7,69 (сер. 2);
- "Галифакс" II с моторами "Мерлин" XX или 22, вооружение 8x7,69 (сер. 1), 9x7,69 (сер. 1А), 4x7,69 (варианты "Спешиэл");
- "Галифакс" V, аналог модификации II с шасси "Даути" (вместо "Мессье"):
- "Галифакс" III с моторами "Геркулес" VI или XVI, вооружение 10x7,69; на поздних сериях новое вертикальное оперение;
- "Галифакс" VI с моторами "Геркулес" 100 и увеличенным запасом горючего;
- "Галифакс" VII, аналог модификации VI с моторами "Геркулес" XVI.
Бомбовая нагрузка всех вариантов до 5920 кг. С марта 1940 г. "галифаксы" начали бомбить цели на территории Франции, с июня - массовое применение в налетах на Германию. С июля 1942 г. использовались в Северной Африке. "Галифакс" применялся как ночной бомбардировщик, минный заградитель, самолет РЭП, буксировщик грузовых планеров, патрульный противолодочный и транспортный самолет.
Снят с производства в ноябре 1946 г. Снят с вооружения в марте 1952 г., транспортные модификации использовались до 1954 г.
"Галифакс" B.VI||
Размах:||31,77 м
Длина:||21,93 м
Моторы, количество х мощность:||4x1800 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||30950 кг
Максимальная скорость:||500 км/ч
Практический потолок:||7320 м
Дальность:||3840 км
Описание:
- Halifax / H.P.57
- Halifax GR
- Handley Page H.P.57, Н.Р.59, H.P.61, H.P.63, H.P.70 и H.P.71 Halifax и Halton
Фотографии
-
Мировая Авиация 65
Регистрационный номер: L9530 Halifax B.Mk I. Halifax состоял на вооружении Бомбардировочного командования до окончания войны в Европе. Изображен самолет L9530 из первой серии (L9485 - L9534), поставленной зимой 1941-1942 годов. На нем нанесена маркировка 76-й эскадрильи Бомбардировочного командования, авиабаза Мидлтон-Сент-Джордж.
-
Мировая Авиация 149
Регистрационный номер: W7710 Halifax B.Mk II LQ-R принадлежал 405-й эскадрилье "Vancouver" канадских ВВС, конец 1942 года. Надпись на самолете гласит: "Эй, Геринг, Р-Роберт снова здесь". Эскадрилья впервые использовала свои Halifax в ночь с 30 на 31 мая 1942 года - во время рейда на Кельн.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: W7676 [2] Тяжелый бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс" B.Mk.II
-
Мировая Авиация 121
Регистрационный номер: W7676 [2] Handley Page Halifax. Первой в британской авиации Halifax получила в ноябре 1940 года 35-я эскадрилья "Madras Presidency", на базе которой он проходил эксплуатационные испытания. Изображен самолет, не вернувшийся на базу из рейда на Нюрнберг 28-29 августа 1942 года.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: W1048 [3] Halifax B.ll Series I W1048 ‘TL-S’ of 35 Squadron, Linton-on-Ouse. Ditched in Lake Hoklingen, Norway, April 27, 1942, following a raid on the 'Tirpitz'. It was recovered in July 1973 and is currently in the RAF Museum, Hendon.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: HR686 Halifax GR.II Series IA HR686 J2 of 58 Squadron, Coastal Command, St David's, in June 1944.
-
Мировая Авиация 68
Регистрационный номер: LL296 [2] Береговое и Бомбардировочное командования британских ВВС эксплуатировали несколько специальных модификаций Halifax. Среди них были и самолеты метеоразведки. На рисунке изображен один из таких самолетов - Halifax Met.Mk V из состава Берегового командования.
-
Мировая Авиация 118
Регистрационный номер: LL296 [2] Береговое и Бомбардировочное командования британских ВВС эксплуатировали несколько специальных модификаций Halifax. Среди них были и самолеты метеоразведки. На рисунке изображен один из таких самолетов - Halifax Met.Mk V из состава Берегового командования. Точные данные метеоразведки были важны как для операций в Атлантике, так и для ночных налетов Бомбардировочного командования. Самолетами метеоразведки Halifax были вооружены 517-я и 518-я эскадрильи. Данный самолет принадлежал 518-й эскадрилье (остров Тайри).
-
Мировая Авиация 126
Регистрационный номер: MZ287 Самолеты Handley Page Halifax B.Mk III поступили в Бомбардировочное командование в начале 1944 года. Этот самолет из 466-й эскадрильи Королевских австралийских ВВС несет на киле обозначение 4-й группы и оснащен РЛС H2S.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: PN369 Halifax B.III PN369 'A' of 1341 Flight, SEAC in 1945. Note ‘normal’ roundel and fin flash converted to SEAC pattern by applying medium blue over the red and yellow elements on the markings. (No.1341 Flight was variously based in India at Allahbad, Poona or Digri at this time.)
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: LK765 [2] Halifax B.V LK765 'QO-B' 'Block Buzzer' of 432 Squadron, RCAF, Skipton-on Swale, in 1945. Note sortie markers in 'pints' of beer and 30th shown as a beer barrel.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: RG505 Halifax B.VI RG505 'DY-M' of 102 Squadron, 4 Group, Pocklington, February to May 1945. Daylight sortie formation markers on the fin in red, with codes outlined yellow for clearer identification.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: HP763 Тяжелый бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс" B.Mk.VI
-
Мировая Авиация 68
Регистрационный номер: RG590 С активизацией дневных налетов бомбардировщики стали получать яркие отличительные знаки на хвостовом оперении, что облегчало полет в строю большой группой. На рисунке изображен самолет B.Mk VI из состава 346-й эскадрильи ВВС "Свободной Франции".
-
Мировая Авиация 86
Регистрационный номер: LV907 [7] Halifax B.Mk VII, имевший собственное имя "Friday the 13th" и оснащенный РЛС H2S, совершил 128 боевых вылетов. Опытный оператор мог получать необходимые данные от РЛС, обладавшей достаточным разрешением для выделения контрастных объектов, таких как береговая линия. Однако над сушей она была малоэффективна.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: NP742 Halifax B.VII NP742 'Embraseable U', of 408 Squadron. RCAF, Linton-on-Ouse, with 43 sorties, circa January 1945.
-
Мировая Авиация 65
До июля 1941 года в Великобритании отсутствовала публичная информация о существовании бомбардировщика Handley Page Halifax. Информация о самолете появилась в печати после успешной атаки германского линкора "Шарнхорст". Первый рейд Halifax выполнили в ночь с 10 на 11 марта - это была 35-я эскадрилья, первой получившая данные машины на вооружение.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
"Галифакс" типа II с новыми килями прямоугольной формы
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: LV907 [7] «Галифакс» B.Mk.III в авиационном музее Элвингтон (Англия). По некоторым данным этот экземпляр восстановлен практически до летного состояния. Фото 2015 г.
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: LV907 [7] The Yorkshire Air Museum’s recreated Halifax attracts the crowds at its roll-out at Elvington on September 13, 1996.
-
Aeroplane Monthly 2000-04 / 2000 Airshows & Museums Guide
Регистрационный номер: LV907 [7] Halifax re-creation Friday the 13th being mobbed during its rollout at the Yorkshire Air Museum in September 1996.
-
Aeroplane Monthly 1996-11 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: LV907 [7]
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: L7244 [2] The prototype Halifax L7244 was assembled at Bicester, Oxfordshire, and was first flown by James Cordes on October 25,1939. It flew on manufacturer's and Boscombe Down trials followed by a spell with the first Halifax unit, 35 Squadron. It ended its days with the Airborne Forces Experimental Establishment before becoming an instructional airframe in August 1942.
-
Мировая Авиация 103
Регистрационный номер: L7244 [2] 14 мая 1939г.: на фабрике фирмы "Short" в Рочестере впервые взлетел прототип бомбардировщика Short Stirling. Пять месяцев спустя, 25 октября, впервые взлетел прототип бомбардировщика Handley Page Halifax (на снимке). Эти два бомбардировщика, наряду с самолетом Avro Lancaster, стали основой британской стратегической бомбардировочной авиации, с 1941 года совершавшей разрушительные ночные налеты на Германию. Эти налеты стали воплощением планов маршала авиации Артура Харриса, верившего, что разрушение немецких городов и индустриальных центров подорвет моральный дух населения Германии и заставит ее капитулировать.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Бомбардировщик «Галифакс». Второй опытный самолет, 1940 г.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Первая официальная демонстрация бомбардировщика «Галифакс», 1941 г.
-
Мировая Авиация 119
В ночь с 12 на 13 марта 1941 года четырехмоторный Handley Page Halifax взлетает для участия в первом массированном ударе по Германии, когда бомбардировщики Halifax и Avro Manchester разбомбили Гамбург.
-
Aeroplane Monthly 1986-03 / K.Desmond - H.P. (2)
Регистрационный номер: L9601 Cordes made the first flight of the prototype Halifax, L7244, on October 25, 1939. Depicted is L9601, written off at Middleton St George on August 23, 1942 after the undercarriage collapsed during landing. This aircraft was one of only nine Halifax I series 3s powered by Merlin X engines.
-
Мировая Авиация 65
Регистрационный номер: L7245 [2] L7245 - второй прототип бомбардировщика Halifax, на котором уже было установлено вооружение: два пулемета в люках, носовая и кормовая стрелковые установки. Первый полет второй прототип выполнил 18 августа 1940 года.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
"Галифакс" B.Mk.I в строю Королевских ВВС
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: L7245 [2] Second prototype Halifax, L7245, was the first to have full armament. It first flew at Radlett on August 17,1940, and was delivered for trials to Boscombe Down. It became an instructional airframe in December 1942.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: L9515 Radlett-built Mk.I L9515 became the prototype Mk.II and was first flown by Cordes on July 3, 1941. As illustrated, it was used for long nacelle trials n November 1942. It was used throughout by Handley Page and Boscombe Down before becoming an instructional airframe in October 1943.
-
Мировая Авиация 124
Halifax B.Mk II с надписью "A-Able" из 78-й эскадрильи - типичный самолет Бомбардировочного командования британских Королевских ВВС и участник десяти воздушных налетов.
-
Air Enthusiast 2007-07 / R.Clarke - Cloak and Dagger /World war two/
A 138 Squadron ‘special duties' Halifax II in Egypt.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / А.Широкорад - Разрушение Европы (1)
Подготовка тяжелого бомбардировщика «Галифакс» к боевому вылету
-
Air-Britain Aeromilitaria 1979-02
Регистрационный номер: DG245 Whitleys were finally withdrawn from No.138 Squadron in December 1942 and completely replaced by Halifaxes which had shared the task for a year. Typical was Halifax II DG245 HF-W seen at dispersal
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: R9441 Mk.II R9441 'TL-S' of 35 Squadron, February 1942. No.35 was the first unit to operate the Halifax, forming up at Boscombe Down in November 1940. R9441 later joined 102 Squadron and finally served with 1652 Conversion Unit. It crashed at Marston Moor on April 4, 1943.
-
Мировая Авиация 64
Самолет Halifax B.Mk II Series I оснащался двигателями Rolls-Royce Merlin XX или 22 и верхней турелью Boulton Paul со спаренными пулеметами. Это вызвало увеличение массы и лобового сопротивления, что в сочетании с недостаточной мощностью силовой установки привело к ухудшению летных характеристик. У последующих модификаций эта проблема была решена. Носовая часть стала более обтекаемой, что способствовало снижению массы и лобового сопротивления, а верхняя турель получила более низкий профиль за счет удаления некоторого оборудования.
-
Мировая Авиация 68
На фотографии запечатлен самолет модификации Halifax B.Mk II. Заметны небольшой размах крыла и двигатели Merlin, характерные для ранних самолетов данного типа, имевших небольшой потолок, что привело к неоправданно высоким потерям.
-
Aeroplane Monthly 1987-05 / ??? - Forties Favourites (1)
Регистрационный номер: W7773 [3] Handley Page Halifax II W7773, taken from a Mosquito in July 1942. W7773 flew with 138 Squadron until it went missing on October 30, 1942 during an operational flight.
-
Aeroplane Monthly 1981-09 / L.Curtis - The Halifax's leading lady
Регистрационный номер: W7773 [3] Halifax II W7773 photographed in July 1942. Inset, the author in the left hand seat of a Halifax.
Along with the Avro Lancaster, the four-engined Handley Page Halifax was at the cutting edge of bomber technology on its introduction into RAF service in November 1940. This Halifax Mk II Series I is fitted with 0-303in guns throughout; the nose and dorsal turrets being a Boulton Paul Type C Mk I and C Mk II respectively, and the tail turret a four-gun Boulton Paul Type E. -
Aeroplane Monthly 1987-05 / ??? - Forties Favourites (1)
Регистрационный номер: W7773 [3] Handley Page Halifax II W7773, taken from a Mosquito in July 1942. W7773 flew with 138 Squadron until it went missing on October 30, 1942 during an operational flight.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-03
Halifax II TL-P of No.35 Squadron
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
"Галифакс" B.Mk.II получил дополнительную пулеметную турель на верхней поверхности фюзеляжа
-
Aeroplane Monthly 1974-09
A brace of Handley Page Halifax BII Series 1A’s of No 35 Squadron, RAF, up from Linton-On-Ouse, Yorkshire, in 1942. The squadron was then operating with the Pathfinder Force.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / D.Webb - The unsung gallants /Test flyers/ (2)
Регистрационный номер: W1245 [2] Handley Page Halifax II W1245 was similar to W7915, in which Riess, his flight engineer and a flight test observer lost their lives on February 4, 1943, when the aircraft entered a flat spin from which it failed to recover.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: W1245 [2] Mk.II Series 1 W1245 'EY-B' of 78 Squadron was built by English Electric at Samlesbury. It went missing on a raid to Mainz on August 12,1942.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Возвращение с боевого задания. Йоркшир, июль 1943 г.
-
Aeroplane Monthly 1981-09 / L.Curtis - The Halifax's leading lady
Регистрационный номер: JP193 This series of photographs was taken from Halifax II JP193 on January 6, 1944 during a landing approach into Leavesden. The pilot was T. W. Morton. Note the Leavesden-built Mosquitoes awaiting collection by the ATA in the bottom photograph.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito F - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
A newly-completed Halifax II built by the London Aircraft Production Group undergoes final inspection and preparation by women workers at Leavesden in 1943.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
Fitters at work on the Merlin engines of a Halifax II between operations in 1942. The great accessibility of the engine allowed a complete cylinder bank to be removed while the engine was still in its nacelle.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Производство бомбардировщиков "Галифакс" B.Mk.II, 1942г.
-
Aeroplane Monthly 1982-01 / Grapevine
Регистрационный номер: W1048 [3] Sir Arthur "Bomber" Harris standing by the forward gun turret of Halifax W1048 at RAF Hendon on November 27, 1981.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
"Галифакс" B.Mk.II Srs.I (special) с носовым обтекателем Толлертона
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Война войной, а реклама рекламой. Экипаж«Галифакса» B.Mk II с именем собственным «Цейлон» за традиционным «файв о клоком». Чай, который пьют летчики, видимо тоже цейлонский. Не ранее 1943 г.
-
Aviation Historian 39 / M.Napier - Taking the war to the enemy
Регистрационный номер: W1173 The first Bomber Command unit to be established as part of Article XV was No 405 Sqn RCAF, formed in April 1941 at Driffield with Wellington IIs, the latter being replaced with Halifaxes in April 1942. The centre Halifax B.II Series 1 (Special) seen here is W1173, LQ-X, of No 405 Sqn. Note the maple leaf insignia beneath the cockpit.
-
Мировая Авиация 121
Halifax B.Mk II серии I из 102-й эскадрильи выруливает на взлет перед очередным рейдом на Германию, лето 1942 года.
-
Мировая Авиация 64
Регистрационный номер: BB324 [2] После удаления носовой и верхней пулеметных установок лобовое сопротивление самолета Halifax B.Mk II Series 1 (Special) было уменьшено, что привело к улучшению летных характеристик. Этот самолет, построенный заводом "London Aircraft Production Group" в 1941 году, служил в 10-й эскадрилье Королевских ВВС.
-
Aeroplane Monthly 1981-09 / L.Curtis - The Halifax's leading lady
Регистрационный номер: BB324 [2] Halifax II Series 1 Special, BB324 of No 10 Sqn, with faired nose and with dorsal turret deleted.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Подготовка самолетов к боевому вылету. На снимке показан самолет B.Mk.II с новой кабиной штурмана
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Halifax B.Mk II из 148-й (специальной) эскадрильи RAF готовится в Бриндизи к сбросу припасов для югославов. Парашютные укладки с припасами для югославских партизан размещались в бомбоотсеке самолета, а также в отсеках для бомб в крыле.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Загрузка кассет с бомбами в крыльевой бомбоотсек
-
Aeroplane Monthly 1978-11 / M.Peden - The radar war (1)
Регистрационный номер: V9977 A rare photograph of Halifax V9977, in which the first H2S scanner equipment was installed. This aircraft crashed in 1942, killing a number of key radar technicians.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: HR926 Radlett-built Mk.II HR926 'TL-L' of 35 Squadron. It served only with 35, and went missing on a raid to Kassel on October 23,1943.
-
Aeroplane Monthly 1978-11 / M.Peden - The radar war (1)
The H2S radome, inside and out, as installed on a Halifax.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Патрульный "Галифакс" GR II берегового командования. 1943г.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Галифакс" GR.II из 58-й эскадрильи, 1944 г.
-
Air International 1979-02 / In print
One of the less well-known roles fulfilled by the Halifax was that of maritime reconnaissance and patrol. Illustrated here is a Halifax GR Mk II Srs IA serving with No 58 Squadron of Coastal Command in June 1944.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Галифакс" GR.II Ser. 1A на аэродроме Боскомб-Даун, апрель 1945 г.
-
Мировая Авиация 64
Благодаря своей способности совершать посадку на воду наряду с большой продолжительностью полета и вместимостью фюзеляжа Halifax был идеален для операций Берегового командования. На фотографии экипаж GR.Mk II Series 1А готовит ся к длительному полету на поиск германских под лодок в Северной Атлантике.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
"Галифакс" II "Спешиэл" без носовой огневой точки
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: HX238 Production batch Mk.III HX238 served all of its life at Boscombe Down, where it was photographed in April 1944 - note the Douglas Bostons in the background. It was used for trials of the Boulton Paul Type D twin-gun turret, complete with the gun-laying radar.
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: NR169 English Electric-built Mk.III NR169 served exclusively with 466 Squadron RAAF. In May 1946 it was acquired by the Australian-born aircraft designer Geoffrey Wickner, registered as G-AGXA and called 'Waltzing Matilda'. He flew the machine to his homeland, where it became VH-BDT before being scrapped in 1948.
Winner’s Halifax, still in No 466 Squadron RAAF markings, coded HD-T. The nose insignia included the bomb log, a coquette and the dove of peace. Rudder stripes were yellow. -
Aeroplane Monthly 1989-11 / C.Burnet - Cadet class of 1942 (1)
Hercules-powered Halifax IIIs photographed at a bomber station in January 1944.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / P.Clowes - One failed to return
RAF Tholthorpe with Halifaxes in 1944. Starting in August 1940 as a satellite for RAF Linton-on-Ouse, Tholthorpe opened as a heavy bomber station in June 1943.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: NA135 A.III NA135 of 190 Squadron at Great Dunmow in June 1945 - an Anson and Stirlings behind. Built at Speke by Rootes in 1945, it served only with 190 and was struck off charge in February 1947.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Short Stirling / S.29 - Великобритания - 1939
-
Aeroplane Monthly 1981-02 / Radlett /Gone but not forgotten/ (9)
Halifaxes were leaving the Radlett assembly shops at the rate of 40 aircraft per month during 1944.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / P.Clowes - One failed to return
Регистрационный номер: MZ954 Halifax III MZ954 “M” of 425 (Alouette) Sqn RCAF, about to take off from RAF Tholthorpe.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-02
The demands of the bomber training programme could not afford to stop for snow. Halifax III OO-M of No.1663 HCU is dug out for the day's training schedule at Rufforth.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Handley Page Halifax III Heavy Bomber with the original square-tipped wings of 9ft. 8in. span.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Регистрационный номер: LV857 [2] "Галифакс" III позднего выпуска с новым вертикальным оперением. Законцовки крыла еще прямые
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / P.Clowes - One failed to return
Регистрационный номер: LV857 [2] Like Sgt Clowes’s aircraft, this Halifax was shot down over Germany. Halifax III LV857 had been in service only weeks when it failed to return from a raid on Nuremberg after being damaged by a night-fighter on March 31, 1944. The 51 Sqn aircraft crashed at Schwarzbach.
-
Мировая Авиация 130
Бомбардировочное командование оказывало существенную поддержку наземным группировкам после вторжения в Нормандию. На фотографии Halifax B.Mk III из британской 578-й эскадрильи проходит над железнодорожным узлом в Азбруке.
-
Aeroplane Monthly 1985-10 / J.Archbald - Eyes in the sky (5)
The emplacements of heavy guns used to bombard Dover and adjacent areas from Calais were heavily bombed in the autumn of 1944. The scattered candles of a Target Indicator can be seen smoking on the beach, which is covered with obstruction posts.
-
Aeroplane Monthly 1978-05 / J.May - Trixie, Jumbo and Co
A Jeep and supply containers drop from a Halifax during trials at Beaulieu. On the first drop the Jeep's engine and transmission broke away from the chassis upon impact.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / R.Steer - Easy does it
Регистрационный номер: LV830 The “official” portrait, taken beside Halifax LV830 “Q” of 429 Sqn in October 1944. Front row, left to right, WO Nick Stroich and Fg Off Russell Steer. Back row, left to right, WO Jim Brearly, WO Al Allan, Fg Off Percy Cormier, Sgt Stan Kanka and WO Jim Gray. This crew was flying Lancaster “E-Easy” on the sortie described here.
-
Aeroplane Monthly 1987-06 / B.Robertson - Working for Victory
Регистрационный номер: LV907 [7] Crowds watch the star of the RAF exhibition in Oxford Street being prepared in June 1945. Halifax B.III LV907 Friday the 13th completed 128 bombing missions.
-
Air Enthusiast 2006-03 / Round-Out
Регистрационный номер: VH-BDT 'The Roundels File' on the HP Halifax in AE121 also included a view of Geoffrey Wickner's Mk.III NR169, which emigrated to Australia, along with its pilot, as G-AGXA 'Waltzing Matilda'. Peter Green has supplied this image of it in Australian civil guise as VH-BDT with Air Carriers at Tengah, Singapore, in 1947. This was its only commercial flight as the company ceased trading soon afterwards and the aircraft was scrapped in 1948
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AGXA [6] -
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AGXA [6] -
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AGXA [6] Waltzing Matilda on arrival at Mascot, Sydney, Australia, on June 20, 1946. Flying time from England was 71hr.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AGXA [6] About to board Waltzing Matilda at Hum on May 26, 1946.
-
Aeroplane Monthly 1995-08
Регистрационный номер: G-AGXA [6] Geoffrey Wikner, standing behind small boy, with his crew and passengers at Radlett on April 16, 1946. Behind them is Halifax Waltzing Matilda.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
Регистрационный номер: G-AGXA [6] Most of Waltzing Matilda’s crew and passengers grouped for a final picture before take-off. Geoffrey Wikner, in sports jacket, is in the centre with copilot Audrey Morgan, with black top, on his left. Most of the passengers have already donned life jackets for the sea crossing to France via Jersey.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
Регистрационный номер: DG235 [2] Another study of DG235 at the A&AEE in September 1942. It has the earlier-type fins with sweptback leading edges, later replaced by rectangular “D-type” fins.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
Регистрационный номер: DG235 [2] Halifax V Series 1 DG235 during trials at Boscombe Down in September 1942. The Dowty undercarriage and hydraulic system was a distinctive feature of this mark.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
Регистрационный номер: DK254 Handley Page Halifax DK254 at Karachi during assessment of the type’s tropical hardiness. Note the fabric wheel covers.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
Самолеты «Галифакс» типа V с четырехлопастными воздушными винтами. Можно заметить, что в бомбоотсеках подвешены грузовые парашютные контейнеры
-
Air Enthusiast 2006-03 / Round-Out
Регистрационный номер: LK765 [2] As this image shows, Halifax B.V LK765 'QO-B' of 432 Squadron was actually named 'Block Buzzter' and not 'Block Buzzer'. Also worthy of note is the numeral '2' in each beer pint starting from the 24th mission. LK765 was coded within 432 Squadron as 'QO-H' and then 'QO-Y'. This aircraft suffered a heavy landing at East Moor on February 24,1944, which resulted in the tail assembly breaking off - it was repaired.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: DG250 Rootes-built GR.V Series 1 DG250 of 518 Squadron. It last flew with 1674 Conversion Unit and was struck off charge in July 1945.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Регистрационный номер: LW385 "Галифакс" VI на испытаниях
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / C.Barnes - Talless Experimental
The Manx nestles beneath a Halifax at Radlett in October 1945. Note the fin on the nosewheel fairing
Другие самолёты на фотографии: Handley Page Manx / H.P.75 - Великобритания - 1943
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
"Галифакс" B.Mk.VI отличался от варианта B.Mk.III усовершенствованной топливной системой и крылом большего удлинения
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: RG785 Halifax B Mk 6 RG785 was registered in November 1947 to London Aero Motor Services Ltd and delivered to Stansted still in its RAF marks. The marks G-AJBE were probably never worn, though a Piper Cub was given the same registration in April 1947. RG785 was sold to the Pakistan Air Force in October 1949.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / Personal album. Military
One of 102 Sqn’s Halifax VIs, DY-F, photographed during the same sightseeing trip. The guns had been removed to accommodate seven lucky groundcrew and give them all a grandstand view from the turrets.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / Personal album. Military
Another view of Halifax VI DY-F. The pilot on the trip was Fg Off Boyd, and Fg Off Podmore flew the camera aircraft.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Handley Page Halifax VI Heavy Bomber (four Bristol Hercules 100 engines).
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / Personal album. Military
A Halifax VI of 102 (Ceylon) Sqn, based at Pocklington, over the North Sea on its way back from a groundcrews' sightseeing flight over defeated Germany in June 1945.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
«Галифакс» B.Mk.VI над Ванне Анкель. 12 октября 1944 г. Видно что у самолета появились удлиненные законцовки крыла
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
A Halifax over the inferno created by a daylight attack on troop and tank concentrations near Caen on July 7, 1944.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: RG814 Preston-built Mk. VI RG814 was used mostly by Bristol on engine trials and is shown in Canada. Behind is Avro Lincoln 1 RE250 and some Douglas Dakotas. RG814 was struck off charge in May 1948.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lincoln / Type 694 - Великобритания - 1944Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: ST804 English Electric, Preston-built Met.VI ST804 of 224 Squadron with Lancasters behind. It served only with 224, and was sold for scrap in December 1952. ST804 was based throughout at Aldergrove, with detachments to Gibraltar.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: RG752 Handley Page Halifax RG752 of No 1 Overseas Ferry Flight Unit, RAF Pershore, photographed on October 15, 1947, on the day it was ferried to the French Air Force at Bordeaux.
-
Aeroplane Monthly 1984-04 / ??? - Pssst! wanna buy a secondhand bomber?
Регистрационный номер: G-ALOM Halifax B Mk 6 ST801 photographed at Southend in 1949 wearing the marks G-ALOM. Though registered to Aviation Traders Ltd the Halifax was reduced to spares in November 1949.
-
Мировая Авиация 64
Halifax B.Mk VI с изящным рисунком на носу фюзеляжа стоит на аэродроме, снимок сделан в Англии. Позади выхлопного коллектора можно увидеть магистраль системы обогрева кабины Graveley. На Halifax B.Mk III все двигатели, кроме левого наружного, имели выхлопные патрубки с правого борта. Хорошо видны также пламегасители выхлопа мотора Hercules.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Регистрационный номер: RG815 После войны один из самолетов Halifax VI, RG815 Mercury, принадлежавший радиошколе британских ВВС в Дебдене, стал знаменит, совершив перелет протяженностью 40233 км с целью демонстрации возможностей радио- и радиолокационного оборудования. За это время самолет побывал в Ираке, Индии, Сингапуре и Австралии.
The Empire Radio School's Preston-built Mk.VI RG815 returning to its base at Debden after its 25,000 mile, three-month tour to Australia and New Zealand, November 1946.
-
Мировая Авиация 68
Финальный вылет Halifax в британских ВВС состоялся 17 марта 1952 года - последний самолет GR.Mk VI из 224-й эскадрильи перебазировался из Гибралтара в Великобританию.
Handley Page Halifax GR.VI.
-
Aeroplane Monthly 1990-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: PN294 Halifax VII PN294 coded OG-B of 1665 HTCU Linton-on-Ouse is seen at RAF Valley on May 9, 1946. Delivered to the RAF in mid-1945, PN294 was sold for scrap in January 1949.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-04
Регистрационный номер: PN323 Halifax PN323 was delivered from the production line at the end of September 1945 but was retained by Handley Page. After ending its flying days, it was used for aerial tests at Radlett with a large single fin until 1961 when it was broken up, probably the last reasonably intact Halifax left in the UK.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
Loading 500-lb. bombs into a Handley Page Halifax of the R.C.A.F. French-Canadian "Allonette" Squadron which served with No 6. (R.C.A.F.) Group, R.A.F. Bomber Command.
-
Мировая Авиация 230
Для поддержки операций партизан в Югославии союзники собрали в Италии крупную авиационную группировку. На снимке Spitfire и Hurricane, собранные для ремонта в 110-м подразделении технического обслуживания в итальянском Бриндизи. Американские самолеты представлены истребителями P-38 и P-47 из 15 ВВС (справа в центре). На заднем плане видны Halifax и Lysander из 148-й (специальной) эскадрильи RAF.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Lockheed P-38 Lightning - США - 1939Republic P-47D-25 / P-47N Thunderbolt - США - 1943Supermarine Spitfire Mk.V - Великобритания - 1941Westland Lysander - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / Personal album
Brooklands-built Hawker Hurricane IIC, BP263 is seen at RAF Fayid, Egypt, in 1943. In the background two Halifaxes are being serviced.
Другие самолёты на фотографии: Hawker Hurricane - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
The cockpit of a Merlin-engined Halifax photographed in April 1942. A locking device is fitted to the “spectacles" of the control column. The wheel brakes were operated with the smaller spectacles within the spectacle-type control wheel. The second pilot sat on the starboard side and supervised the instruments mounted on his side of the panel. The top set of levers on the quadrant are the throttles, and those immediately below are the controls for the de Havilland propellers.
-
Aeroplane Monthly 1979-02 / L.Curtis - Anything To Anywhere (2)
Similarly cleared was the author, seen here in the left-hand seat of a Halifax, the first woman ATA pilot to receive a multi-engine rating.
-
Aeroplane Monthly 1996-05 / E.Nevill - Passage to India
A view looking aft from the front gun turret, with the first pilot at the controls, the radio operator below and the second pilot standing behind.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / G.Wikner - Humping the Bluey in Waltzing Matilda
The author with his wife and daughter Chrisabel inside Waltzing Matilda.
-
Aeroplane Monthly 1987-05 / ??? - Forties Favourites (1)
The Halifax's sting in the tail, the gunner's turret with four Browning 0-303in machine guns.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / Grapevine
Регистрационный номер: HR792 [4] The aft fuselage of Yorkshire Air Museum Halifax HR792 on the Isle of Lewis in May 1984.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: HR792 [4] The rear fuselage, wing and engines of Halifax HR792, currently being rebuilt by the Yorkshire Air Museum, at Elvington on May 18, 1988.
-
Aeroplane Monthly 1987-08 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: HR792 [4] An important stage in the Yorkshire Air Museums restoration of a Handley Page Halifax was reached on May 20, 1987. The rear fuselage and wing centre-section assembly, rebuilt by the museum in conjunction with BAe Brough, was unveiled at Elvington by the Earl of Halifax.
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / 1994 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: HR792 [4], LV907 [7] Good progress is evident on the rebuild of Halifax HR792, also at the Yorkshire Air Museum.
Coming together: the Yorkshire Air Museum’s Handley Page Halifax replica Friday the 13th, rolled out at Elvington on Friday, August 13, 1993, is unmistakable now that its fins are in place and its characteristic colours, courtesy of Hull-based paint specialists Coo-Var Ltd, have been applied. The aircraft is being rebuilt utilising a Hastings centre-section and restored surviving Halifax sections.
-
Мировая Авиация 65
Авиабаза Лиссет. Флайт-сержант Д. Кэмерон из 158-й эскадрильи запечатлен с членами своего экипажа в пробоине фюзеляжа поврежденного Halifax. Пробоину самолет получил во время очередного рейда в 1943 году. После ремонта самолет вернулся в строй.
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / Personal album
Регистрационный номер: LW541 Halifax B.III LW541 of No 192 Sqn seen after a night landing at Feltwell or Foulsham in Norfolk in 1943. Wellington Mk X HE826 of the same squadron was parked in the way and shortened the Halifax’s landing run and the Wellington was in turn pushed into a truck. Altogether a rather expensive incident.
Другие самолёты на фотографии: Vickers Wellington / Type 271 - Великобритания - 1936
-
Aeroplane Monthly 1982-07 / Personal album
This incident, photographed at either Felwell or Foulsham, Norfolk in 1943, was taken after an unidentified Halifax crushed a Mosquito after a night landing.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Mosquito B / D.H.98 - Великобритания - 1940
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / W.Fydenchuk - Logan's Air Force
The sad remains of a Halifax. The Lancaster in the background suffered the same fate at the hands of Logan’s cutting torches.
Другие самолёты на фотографии: Avro Lancaster / Type 683 - Великобритания - 1941
-
Air-Britain Aeromilitaria 1979-02
Регистрационный номер: DT727 Halifax II DT727 of No.138 Squadron's Polish Flight was practicing three-engined landings on 22 June 1943 when it all went wrong. The aircraft finished up against No.2 Hangar and was written off. Only two of the crew were injured
-
Air-Britain Aeromilitaria 1982-02
Регистрационный номер: W7927 Halifax II W7927 TT-R of No.1658 Heavy Conversion unit comes to grief at Fairwood Common, 9 April 1944
-
Aeroplane Monthly 1977-04 / T.Olausson - Swedish Internees (2)
This unidentified Handley Page Halifax II of 138 Squadron, coded NF-? landed at Tommelilla with a Polish crew aboard on November 8, 1941, owing to a fuel shortage following an agent-dropping mission over the crew’s home territory. These flights were the province of the Special Operations Executive, and comprised fast, long-range sorties across Germany to deliver agents, crews and equipment to the Polish resistance movement. The Squadron was based at Tempsford, and the aircraft were specially modified, having their nose and mid-upper turrets removed along with other equipment to reduce weight, thereby increasing speed and range.
-
Мировая Авиация 64
Регистрационный номер: W1048 [3] Пролежав 31 год на дне озера Хоклинген в Норвегии, Halifax Mk II W1048 "S for Sugar" был поднят в 1973 году и ныне выставлен в музее Королевских ВВС в Хендоне. Самолет принадлежал 35-й эскадрилье и был одним из 11 Halifax, вылетевших с авиабазы Кинлосс для атаки с малой высоты германского линкора "Тирпиц". Машина была сбита зенитным огнем и разбилась, упав в замерзшее озеро.
-
Авиация и Космонавтика 2018-04 / В.Морозов - "Крепкий середнячок": Английский бомбардировщик Хендли Пейдж "Галифакс"
«Галифакс» B.Mk.II в музее Королевских ВВС в Хендоне (Лондон, Англия). В этом музее демонстрируется хорошо сохранившийся остов сбитого во время войны бомбардировщика, поднятый с морского дна
-
Air International 1987-11 / Model enthusiast
Among the many superb models to he seen at the National Contest of the US IPMS held in Washington. DC, in July 1987, were the 1/72nd scale Halifax B VII and Sunderland, the former taking first place in the large propeller-driven aircraft category in this scale.
Другие самолёты на фотографии: Short Sunderland / S.25 - Великобритания - 1937
-
Мировая Авиация 64
Регистрационный номер: PN230 Этот Halifax B.Mk VII служил в эскадрилье 408 "Goose" канадских Королевских ВВС на авиабазе Линтон-он-Оуз, Йоркшир. Данная авиачасть была сформирована для действий в составе британских Королевских ВВС в Линдхолме в июне 1941 года. Поначалу она воевала на самолетах Hampden, затем была перевооружена Halifax, затем пересела на Lancaster, а позже - вновь на Halifax. Название эскадрильи соответствует ее гербу с изображением канадских гусей. Такие картинки и надписи как "Vicky the Vicious Virgin" очень редко встречались на британских самолетах, но в канадских эскадрильях не было строгих ограничений на подобные "личные эмблемы". На фюзеляже написаны прозвища членов экипажа возле их мест в кабине.
-
Aeroplane Monthly 1995-12
“A FRIDAY IN WINTER" Halifax “Friday the 13th” By Keith Woodcock G.Av.A.
-
Aeroplane Monthly 1988-12
“TOWARDS VICTORY” by E. A. MILLS
In this powerful and stirring print the artist honours the MK.III Halifax, an aircraft most surely as noteworthy as the famous Lancaster, yet all too frequently overlooked. “Towards Victory” is a moving tribute not only to an excellent aircraft but also to those who produced, flew and maintained her. -
Aeroplane Monthly 1988-06
First flight of the Handley Page Halifax - October 5, 1939.
-
Aeroplane Monthly 1977-12
Handley Page Halifax II
-
Aeroplane Monthly 1987-05 / ??? - Forties Favourites (1)
The Handley Page Halifax II (Four Rolls-Royce Merlin XX motors)
-
Мировая Авиация 64
Halifax B.Mk III
-
Мировая Авиация 64
Модификации. Существовал целый ряд серийных модификаций бомбардировщиков Halifax. Многие самолеты были переделаны уже во время эксплуатации, большинство - в рамках официальных программ модернизации, хотя значительное количество изменений было внесено и непосредственно в эскадрильях. Существовали противолодочные, буксировочные, метеорологические разведывательные и транспортные модификации.
-
Air Pictorial 1955-04 / The journal of a roving spotter
The Handley Page H.P.56 was designed to P.13/36, with two Vultures. Two prototypes were ordered, as were two Avro Manchesters to the same specification. The two prototype H.P.56s were eventually built with four Merlins and became the prototype H.P.57 Halifaxes. This is the first general arrangement drawing to be published of the H.P.56.
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Handley Page Halifax B.II. Additional side-views show (upper) prototype and (middle) Mk.II
-
Air Enthusiast 2006-01 / The Roundels File
Handley Page Halifax B.III. Additional side vew (middle) shows the prototype.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Handley Page Halifax III with extended span wings.
-
Мировая Авиация 149
Handley Page Halifax B.Mk.III
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Handley Page Halifax VI с РЛС H2S
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Handley Page Halifax GR.II
Тип фотографий
- Все фото (170)
- Боковые проекции (16)
- Цветные фото (7)
- Ч/б фото (108)
- Кабина (5)
- Реставрация (4)
- Обломки (9)
- Модели, рисунки, схемы, чертежи (21)