Поиск по сайту:
B-10 / Type 139 / 166
Средний бомбардировщик, двухмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси с хвостовым колесом. Экипаж 4 человека. Разработан в КБ фирмы "Гленн Л.Мартин эйркрафт". Опытный образец бомбардировщика "Мартин 123" совершил свой первый полет в начале 1932 г. Серийное производство на заводе "Мартин" в Балтиморе осваивалось с июня 1934 г. Всего построено 343 экз.
Состоял на вооружении в США с августа 1934 г., в Нидерландах - с декабря 1936 г., в Таиланде - в 1937 г., а также в Китае, Турции и Аргентине.
Основные серийные модификации:
- B-12A с моторами R-1690-11;
- B-10B с моторами R-1820-33;
- Мартин 139W, экспортный вариант B-10B с моторами R-1820 различных модификаций, отличались по оборудованию (WH для Нидерландов, WSM для Таиланда и т.п.);
- Мартин 166 (позднее назван Мартин 139WH-3) с моторами GR-1820-SG5 (у WH-3A - GR-1820-G102), с новым сплошным фонарем кабины.
Вооружение всех вариантов 3x7,62, бомбы до 1030 кг (WH-3 и WH-3A - до 2000 кг).
Первое боевое применение - в Китае в 1937 г. против японцев. Таиландские самолеты Мартин 139WSM участвовали в конфликте с французским Индокитаем в январе 1941 г. К этому времени в США считались устаревшими и использовались как учебные и транспортные, но сохранялись в ВВС Голландской Ост-Индии (Индонезии).
С декабря 1941 г. голландские самолеты патрулировали побережье и основные проливы, затем применялись как дневные и ночные бомбардировщики в боях на Целебесе, Суматре, Борнео, Яве, а также при обороне Сингапура до марта 1942 г. Таиландские бомбардировщики действовали на стороне японцев до марта 1944 г.
Производство прекращено в марте 1940 г. Уцелевшие самолеты из Ост-Индии эвакуированы в Австралию, где сданы ВВС армии США в марте 1942 г. В Америке эксплуатировались до августа 1944 г. В Таиланде эти бомбардировщики сняты с вооружения в 1949 г.
B-10B||
Размах:||21,49 м
Длина:||13,63 м
Моторы, количество х мощность:||2x775 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||7450 кг
Максимальная скорость:||340 км/ч
Практический потолок:||7400 м
Дальность:||1980 км
Описание:
- B-10 / Type 139 / 166
- Martin B-10, B-12 и B-14
- Flight, February 1934
The Martin 123 Bomber - Flight, August 1934
AMERICAN MILITARY MONOPLANES - Flight, September 1935
THE MARTIN B-10
Фотографии
-
Авиация и Время 2007-05 / А.Демин - Воздушные драконы Поднебесной (2)
Martin 139WC из 30-й БАЭ ВВС Китая, осень 1937г.
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
An ex-ML-KNIL Martin 139, WH-1 or WH-2, serving in 1944/45 with the Gron Bin Noi 6 (6th Wing) of the Royal Thai Air Force.
-
Авиация и Время 1999-06 / А.Котлобовский - На обочине большой войны /Аэроархив/
Martin 139W из 3-го авиакрыла Королевских Тайских ВВС
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
Martin 139 WH-2, serial M520, was one of the aircraft in the second production batch built for Royal Netherlands Indies Army (KNIL), delivered in USAAC blue-and-yellow colour scheme.
-
Мировая Авиация 183
Изображен B-10 голландской Восточной Индии. Именно такие самолеты стали первыми бомбардировщиками американской постройки, принявшими участие во Второй мировой войне; самолеты пилотировали голландские экипажи.
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
Martin 139 WH-2, serial M524, in olive-green with added brown camouflage, and with the NEI marking that was introduced on 24 February 1942.
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
A Martin 139 WH-3 from the third production batch, serial M544, as repainted in 1940 with the wing, fuselage and tail insignia decreed on 23 September 1939.
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
This Martin 139 was one of three captured by Japanese forces in the NEI and evaluated by the Testing Division of the Army Aircraft Authority at Haneda, Tokyo.
-
Air International 1989-05 / Model enthusiast
(Below) Originally the Martin 139 WH-3A, serial M585, this aircraft "escaped" to Australia where it was used, less the nose turret, by the USAAF as a B-10.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Martin 139W Bomber Monoplane (two 740 h.p. Wright "Cyclone" engines).
-
Мировая Авиация 18
19 июля - 20 августа 1934г.: бригадный генерал X. X. Арнольд возглавил перелет десяти двухмоторных средних бомбардировщиков Martin YB-10 по замкнутому маршруту протяженностью 12875 км для демонстрации возможностей новых американских самолетов. Арнольд, ставший позже главкомом ВВС США, получил кубок Маккея.
-
Flight 1936-01 / Flight
The Martin B-10 bomber has met with extraordinary success. With two Wright Cyclone engines of over 700 h.p. a speed of 215 m.p.h. is attained. An improved type is at present the subject of Air Corps experiments.
-
Flight 1934-02 / Flight
A HOT HOUSE: Two views of the Martin 123 bomber.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
Three views of the Martin 139W Bomber Monoplane (two 740 h.p. Wright "Cyclone" engines).
-
Flight 1935-09 / Flight
This stern view of the Martin B-10 reveals its remarkably fine line.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / Martin B-10 /Preservation Profile/ (55)
At Kelly Air Force Base, Texas, shortly after restoration
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
B-10B с моторами R-1820-33
-
Flight 1934-08 / Flight
The Martin B-10. It has two Wright "Cyclones" of 650 h.p. each.
-
Air Pictorial 1956-06 / J.Blake - U.S. Bomber designations 1919-56
The Martin Model 139 was produced in many forms and, like the Keystones, they differed mostly in engines. The B-10B illustrated was the standard U.S.A.A.C. type with Wright Cyclone SGR-1820-G9s of 800 h.p.
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
B-12A с моторами R-1690-11
-
Flight 1937-04 / Flight
A Martin bomber is becoming "het-up."
-
Aviation Historian 11 / D.Stern - Sub-zero Inc. (1)
Six of Arnold’s Martin B-10s are inspected at a primitive airfield in south-east Alaska during the 1934 expedition to the far north. The ten B-10s were collectively worth some $518,000.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
Martin B-10s photographed in 1934.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 02 - The progress of the world in military aviation during the year 1937-38
Martin B.10 Bombers (two 800 h.p. Wright "Cyclone") over Mitchell Field, New York State.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / Martin B-10 /Preservation Profile/ (55)
B-10s of the USAAC demonstrate bomb-dropping, Washington, 1936
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
A total of 35 Martin 139W bombers was supplied to Argentina between 1936 and 1938. Of these, some 22 equipped the Army, probably being allocated the serials B-501 to B-522. Power was provided by a pair of 775 h.p. Wright R-1820-33 radial engines. This example, B-504, is seen over Buenos Aires about 1943. The unit badge just aft of the turret apparently depicts a figure riding a bomb and whirling a pair of bolos.
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
Another study of 139W B-504 over Buenos Aires in 1943. The front gunner, rear gunner, and a gun position behind the bomb bay each hod a single 0.30in gun.
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
Martin 139W B-501, again over Buenos Aires about 1943. The unusual practice of applying the aeroplane's serial number to the wing leading edges is well shown.
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
Martin 139W B-511 displays a non-standard "nose-job”, the conventional turret having been replaced by new glazing.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Martin Model 166 Twin-engined Bomber (two 1,050 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engines).
-
Моделист-Конструктор Бомбардировщики Второй мировой войны
Экспортный Мартин 139WH-3 для авиации Голландской Ост-Индии
-
Flight 1937-02 / Flight
A Martin bomber (two 800, h.p. Wright Cyclones) supplied to the Dutch Government for service in the East Indies. The maximum speed is in the region of 230 m.p.h.
-
Flight 1935-09 / Flight
The B-10 has lately been mounted on a pair of Edo floats with a view to attacking certain seaplane records.
-
Aviation Historian 1 / American Classics
Of the forty-eight original 139s ordered, thirty-two were fitted with supercharged Pratt & Whitney Hornets and designated YB-12. The YB-12A illustrated carried extra fuel tanks.
As the US Army Air Corps began to extend its sphere of influence, it became aware that airfields across the globe may be few and far between, leading to a series of experiments whereby land-based aircraft would be fitted with floats. One example was this Martin YB-12 modified to mount huge Edo floats for extensive testing. On August 24, 1935, the aircraft set a new seaplane record at an average speed of 160·1 m.p.h. (257·7km/h) over a 2,000km (1,245-mile) course. -
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v4
Martin YB-12 fitted with floats.
-
Aeroplane Monthly 1977-11 / Martin B-10 /Preservation Profile/ (55)
With the 96th MMS during restoration at Kelly Air Force Base
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / Personal album
While attempting a formation landing at La Quiaca, Jujuy Province (over 3,000m above sea level), three 139Ws, B-513, B-515 and B-518, were involved in an accident when the leader misjudged hit speed. Nobody was hurt, but B-513 is seen on its belly after the mishap.
- Фотографии