Saunders-Roe Lerwick / S.36
Страна: Великобритания
Год: 1938
Летающая лодка

Описание:
Lerwick / S.36
Saro S.36 Lerwick
Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии

Lerwick / S.36

Летающая лодка, двухмоторный цельнометаллический моноплан. Спроектирована в КБ фирмы "Саундерс Роу" под руководством Г. Ноулера. Особенности конструкции - очень высокий фюзеляж, сдвигающаяся назад носовая турель и размещение части бомбовой нагрузки в отсеках мотогондол. Опытного образца не было, головной серийный S.36 появился в октябре 1938 г. Его испытания начались с первых дней ноября. Настоящее серийное производство началось с января 1939 г. на заводе "Саундерс Роу" в Ист-Коувсе. Всего построен 21 экз.
В конце 1939 г. ввели увеличенное вертикальное оперение, установленное затем на всех ранее выпущенных самолетах, на последней серии изменили угол установки подкрыльных поплавков. В мае 1941 г. лодки возвратили на завод для изменения угла установки крыла, в июле из-за опасных вибраций произвели ужесточение моторам на всех машинах, находившихся в эксплуатации.
Экипаж - 6 чел. Двигатели "Геркулес" II, на последних восьми лодках - "Геркулес" IV. Вооружение 7x7,69, бомбы до 900 кг (с перегрузкой - до 1400 кг).
"Лервик" состоял на вооружении строевых частей Берегового командования с декабря 1939 г. Применение этого самолета в войне было очень ограниченным. Только одну эскадрилью, базировавшуюся в Великобритании, полностью оснастили ими. Первое боевое патрулирование в Северном море совершили под Рождество 1939 г. Эксплуатация самолетов неоднократно приостанавливалась из-за необходимости доработок. Самолет считался сложным в пилотировании и неустойчивым. "Лервики" в основном вели поиск подводных лодок в Атлантике. 25 марта 1940 г. один из них атаковал бомбами немецкую подводную лодку, но безуспешно. Имели место еще несколько подобных случаев, но ни одна субмарина противника не была потоплена. Самолеты также участвовали в спасательных операциях.
Производство "лервиков" приостановили в октябре 1939 г., затем в феврале следующего года восстановили. Окончательно выпуск завершили в марте 1941 г. В конце мая 1941 г. эти лодки перевели в учебные части. Служившие там машины периодически привлекали к поискам экипажей сбитых самолетов. В августе-октябре 1941 г. "лервики" использовали для временного оснащения вновь формируемых эскадрилий. После этого большинство самолетов законсервировали, а в декабре 1942 г. списали. Одна машина служила как учебная до конца марта 1943 г.


"Лервик" I||
Размах:||24,64 м
Длина:||19,4 м
Моторы, количество х мощность:||2х 1375 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||15000 кг
Максимальная скорость:||345 км/ч
Практический потолок:||4300 м
Дальность:||2800 км

Saro S.36 Lerwick

Проект самолета S.36 Lerwick был создан компанией «Saunders-Roe» по спецификации R.1/36 британского министерства авиации.
   Эта летающая лодка-разведчик была, по всей вероятности, самым неудачным проектом компании, но, тем не менее, 21 самолет был построен для Берегового командования.
   S.36 Lerwick был выполнен по схеме высокоплана и оснащен парой радиальных ПД Bristol Hercules II или Bristol Hercules IV мощностью по 1375 л. с. (1025 кВт), установленных в гондолах на крыле.
   Еще на раннем этапе испытаний были выявлены недостаточная устойчивость и плохие характеристики сваливания. Хотя был предпринят ряд мер, чтобы устранить эти недостатки, полностью справиться с проблемами не удалось. Самолет начал поступать на вооружение в конце 1940 года; первой его получила 209-я эскадрилья. Все заказанные самолеты были поставлены к ноябрю 1940 года, но после последовавшей потери двух машин Lerwick был снят с вооружения в мае 1941 года.
   Несколько машин недолго использовались для второстепенных задач, но большинство были отправлены на хранение, откуда позднее пошли прямо на слом.
   Lerwick имел размах крыла 24,64 м и развивал максимальную скорость 343 км/ч.

Flight, November 1939

Britain's Military Aircraft
A Survey of Our Service Machines

SAUNDERS-ROE

   FOR some years the sturdy London biplane flying boat has done excellent service with general reconnaissance squadrons of the Royal Air Force.
   This type has been out of production for quite a while, giving place to the Lerwick monoplane.
   Full particulars of the Lerwick may not yet be published. It may be said, however, that the engines are two of the new Bristol Hercules 14-cylinder sleeve-valve radials, driving De Havilland constant-speed airscrews. The main defensive armament is carried in power-driven gun turrets in the bow and stem, and a heavy weight of bombs can be accommodated. It will be seen from our picture that the hull is very deep and that the planing bottom extends almost to the tail.
   Each wing-tip float is mounted on two struts which, while being flexible for shock-absorbing purposes, are claimed to be equal in strength to the normally braced type
   Figures for the performance are not available, but the Lerwick is certainly among the fastest military flying boats in the world and should have an exceptionally long range.
   Dimensions are: Span, 81ft.; length, 63ft.; and height, 20ft.

Saunders-Roe, Ltd., East Cowes, Isle of Wight.
Один из первых серийных "лервиков" на выкатном шасси
SOMETHING NEW FROM COWES: The Saunders-Roe Lerwick general-purpose flying boat (two Bristol Hercules fourteen-cylinder sleeve-valve radials of 1,400 h.p. or more) which is in production for the R.A.F. Following normal British practice, gun turrets are installed in the bow and stem and amidships. The Lerwick should be one of the world’s fastest flying boats and should have a tremendous range.
The first prototype Lerwick, L7248. Note the original fin and rudder, wing floats without step and the absence of rear turret.
The first of the few, Lerwick prototype L7248 at Cowes shortly after completion, showing the original stubby fin and rudder. It is unarmed, has a dummy tail turret, and stepless floats.
Lerwick L7248 on its beaching gear.
L7250 beached at Calshot in July 1939 while with 240 Squadron for trials.
FIRST IN SERVICE: A Saro Lerwick flyingboat is already being operated from the R.A.F. Station, Calshot. Each wing-tip float is mounted on two struts, which, while being flexible for shock-absorbing purposes, are claimed to be equal in strength to the normally braced type.
A deep hull, sharply tapered wings and V-shaped float struts characterise the fast Saro Lerwick flying boat as now in service with the R.A.F.
Lerwick L7250 during launch.
The third prototype, L7250 - going down the slipway with engines running on its beaching gear, with front turret retracted.
EMPIRE DEFENCE: One of the new Saunders-Roe Lerwick long-range flying boats (two Bristol Hercules) which will be used for oversea reconnaisance, patrol and bombing. The Lerwick is amongst the fastest flying boats in the world and is exceptionally well defended.
The second Lerwick, L7249, taking off at Cowes in 1939. Note the primer finish on the newly-modified rudder.
Lerwick L7250, the third prototype, during sea trials.
A Saunders-Roe Lerwick high-speed, long-range Service flying boat powered with two Bristol Hercules fourteen-cylinder, two-row sleeve-valve engines designed by Mr. A. H. R. Fedden.
The Saro Lerwick's brief use with Coastal Command began in 1939 and ended in 1941 when it was superseded by the Catalina.
L7250 in flight, with the final rudder profile.
Lerwick L7250, the third of its kind, served with 209 Squadron, 4 OTU and 422 Squadron RCAF during its life. It was finally left unserviceable at Pembroke Dock on October 19, 1942.
SEA PATROL: A Saunders-Roe Lerwick flying boat (two Bristol Hercules) over a familiar coastal land mark.
Lerwick L7249 with final rudder format.
L7253 at Calshot in January 1940, as WQ-F of 209 Squadron. It crashed on February 20, 1940, and was written off.
A Lerwick out of water, with the beaching gear in evidence. The problems of engine access with a beached high-wing flying boat are amply demonstrated by the “siege tower” beneath the port wing.
Техническое обслуживание "Лервика" на берегу
A Lerwick of 209 Squadron moored at Oban, with Short Sunderlands in the background.
L7257 'WQ-F' of 209 Squadron at Oban. The front turret is retracted for mooring.
"Лервик" на базе 209-й эскадрильи в Обэне. Носовая турель в убранном положении
Летающая лодка Saro Lerwick Mk I из 209-й эскадрильи. Она была недостаточно надежной в эксплуатации.
Экипаж Lerwick состоял из шести человек, а вооружение включало один пулемет Vickers K в носовой установке, пулеметы Browning в верхней (два) и хвостовой (четыре) турелях и до 907 кг бомб.
Lerwick L7265 'WQ-Q’ of 209 Squadron on the step at Oban.
Lerwick L7257 'TA-S' of 4 OTU in flight.
Detail of the rear fuselage of L7248 during the tail layout trials. Note the final form of the rudder, the large finlets and the tufting.
Moored at MAEE Helensburgh, L7248 showing off the twin fin and rudder modification.
Опытный образец "Уолрэса" II с деревянной лодкой, Ист-Коувс, лето 1940 г.
The prototype Walrus II, X1045, photographed at the premises of Saunders-Roe in East Cowes. Moored behind is Lerwick L7248 wearing temporary twin fins and rudders.
Early Lerwicks under production, with L7252 behind.
Saro Londons, Lerwick (right) and R2/33 (left) under construction.
SIR KINGSLEY WOOD inspecting one of the Lerwicks at the Saunders-Roe works. The Lerwick has two Bristol Hercules engines driving de Havilland constant-speed airscrews and has the following measurements: length 63ft., span 81ft. and height 20ft.
Peter Green has sent in this view of Saunders Roe Lerwick L7257 'TA-R' of 4 Operational Conversion Unit. We featured the Lerwick AZ125 and recorded that L7257 sank at its moorings at Ivergordon on November 11, 1941. Despite the considerable efforts required, it was clearly salvaged, albeit for spares recovery. As Peter says, it shows just how versatile 'Queen Mary' transporters were. He noted that the trailers had a load capacity of 3 tons, though a few were upgraded to 4 tons. He wonders how much a stripped-out Lerwick fuselage would weigh.
THis drawing illustrates the Type GJ.3 sight mounting on a Nash and Thompson F.N.12 turret of a Lerwick flying boat. A knob on the right side operated a variable resistance to control graticule brightness for night use.
Saro Lerwick
Saro Lerwick I. bottom right: Prototype L7248 initial format, centre: Twin fins and rudders as fitted with L7248