Short Sunderland / S.25
Варианты:
Short - Sunderland / S.25 - 1937 - Великобритания
Страна: Великобритания
Год: 1937
Летающая лодка

Летающая лодка - морской разведчик / бомбардировщик
Описание:
Sunderland / S.25
Short S.25 Sunderland, гражданские конверсии и Sandringham
Flight, January 26, 1939
THE SUNDERLAND I.
Flight, November 1939
Britain's Military Aircraft
Фотографии:

Ч/б фото (170)

Sunderland / S.25

Летающая лодка, четырехмоторный цельнометаллический свободнонесущий моноплан. Спроектирован в КБ фирмы "Шорт бразерс" под руководством О. Шорта и А. Джоджа с использованием узлов пассажирской лодки S.23 (Шорт С, "Эмпайр", 1936 г.). Лодка отличалась необычным размещением части бомб в фюзеляже с выдвижением бомбодержателей через люки под крыло по направляющим. Опытный образец под обозначением S.25 совершил первый полет 16 октября 1937 г. Серийное производство начато в апреле 1938 г. Самолет строился на заводах "Шорт" (Рочестер, Лэйк Уиндермир), "Шорт энд Гарланд" (Белфаст), "Блэкберн эйркрафт" (Дамбартон). Всего изготовлен 741 (по другим данным - 749) экз.
Экипаж - 7-10 чел. Двигатели и вооружение - в зависимости от модификации.
"Сандерленд" состоял на вооружении в Великобритании с июня 1938 г., в Австралии - с марта 1944 г., во Франции - с июля 1943 г. (французская эскадрилья в Англии, собственно французская морская авиация - с ноября 1945 г.), в Новой Зеландии - с декабря 1944 г., в ЮАС - с апреля 1945 г., а также в Канаде.
Основные серийные модификации:
   - "Сандерленд" I с моторами "Пегасус" XXII, вооружение 7x7,69 (в частях доводилось до 10x7,69), бомбы до 908 кг;
   - "Сандерленд" II с моторами "Пегасус" XVIII, вооружение 8x7,69 (введена верхняя турель вместо бортовых установок), поздние серии - с РЛС;
   - "Сандерленд" III с измененным реданом, вооружение 10x7,69, позднее 12x7,69 и 4x12,7+ 4x7,69; РЛС на всех самолетах, у модификации IIIA - в обтекателе под крылом;
   - "Сандерленд" V с моторами R-1830-90B, вооружение 4x12,7+8x7,69, бомбы до 225 кг, РЛС в обтекателе под крылом, под стандарт типа V дорабатывались машины более ранних модификаций (88 экз.).
С мая 1938 г. экипажи ВВС начали принимать самолеты в Рочестере и перегонять их в Сингапур. Дислоцировавшаяся там эскадрилья была полностью укомплектована к концу сентября. С июля "сандерленды" получили части, базировавшиеся в метрополии.
В сентябре 1939 г. "сандерленды" дислоцировались в метрополии, в Сингапуре, Александрии и на Мальте. Они вели поиск подводных лодок, сопровождали конвои и осуществляли спасательные операции. Большой радиус действия позволял им вести разведку на значительном удалении от баз. Во время Норвежской кампании они следили за кораблями противника, перевозили в Северную Норвегию людей и грузы. В этот период с баз в Великобритании работали пять эскадрилий "сандерлендов".
В 1941 г. эскадрильи летающих лодок были размещены в Исландии и временно - в Сингапуре, с апреля 1941 г.- в Сьерра-Леоне. В июле 1940 г. "Сандерленд" потопил первую немецкую подводную лодку, в январе 1941 г. - итальянскую субмарину "Марчелло". С осени 1941 г. большая часть машин этого типа действовала над Атлантикой. В ПЛО эти самолеты весьма успешно использовались до конца войны.
Эти гидросамолеты применялись и как транспортные: например, в апреле 1940 г. при переброске войск и грузов в Норвегию, в апреле 1941 г. при эвакуации из Югославии и Греции. С декабря 1943 г. авиакомпания BOAC использовала разоруженные "сандерленды" на линиях в Западную Африку и Индию.
В феврале 1944 г. "сандерленды" направили в Индию, откуда они осуществляли перевозки грузов для войск, сражавшихся в джунглях Бирмы. Позднее летающие лодки прикрывали высадку десанта в Рангуне. К концу войны британские ВВС включали 28 эскадрилий "сандерлендов".
Австралийские и новозеландские машины служили в основном как транспортные на Тихом океане. Французские самолеты в конце войны патрулировали Атлантику из Дакара.
В послевоенный период британские "сандерленды" привлекались к спасательным работам (при этом их частично разоружили), участвовали в Корейской войне как морские разведчики и транспортные самолеты, летая с баз в Японии. С июня 1948 г. самолеты использовались в операциях против партизан в Малайе. Они искали мелкие суда, перевозившие грузы для повстанцев и бомбили цели на суше. В июле-декабре 1948 г. гидропланы стали частью "воздушного моста" в Берлин, летая из Гамбурга. В апреле 1949 г. летающие лодки вывезли раненых с фрегата "Аметист", поврежденного огнем китайской артиллерии на р. Янцзы у Шанхая. В 1955 г. английские "сандерленды" охотились на морских пиратов у берегов Юго-Восточной Азии.
Французские самолеты доживали свой век как спасательные на о-вах Фиджи. Никакого вооружения они не несли.
В конце 1945 г. началась переделка боевых "сандерлендов" в пассажирский вариант под названием "Сандрингэм". Такие самолеты продавались в Аргентину, Новую Зеландию, Норвегию, Уругвай. Один самолет эксплуатировался во Французской Полинезии.
Выпуск "сандерлендов" прекратили в июне 1946 г. Этот самолет сняли с вооружения в Англии в июле 1957 г. Последний самолет, использовавшийся для различных экспериментов, списали в мае 1959 г. Во Франции эксплуатацию лодок этого типа завершили в январе 1962 г., в Новой Зеландии - в апреле 1967 г., в Австралии - в 1947 г., в ЮАС - в октябре 1957 г.


"Сандерленд" V||
Размах:||34,38 м
Длина:||26,0 м
Моторы, количество х мощность:||4х 1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||29545 кг
Максимальная скорость:||343 км/ч
Практический потолок:||5460 м
Дальность:||4350 км

Short S.25 Sunderland, гражданские конверсии и Sandringham

В соответствии с техническим заданием, разработанным министерством авиации на военную многоцелевую летающую лодку, компания "Short Brothers" на базе летающей лодки Empire разработала самолет S.25. Лодка предназначалась для Берегового командования британских ВВС и пошла в серию под названием Sunderland Mk I. Надежный и неприхотливый в эксплуатации самолет стал основной дальней летающей лодкой авиации стран Британского Содружества в годы Второй мировой войны. Самолет мог решать на море почти все задачи - искать и уничтожать подлодки, выполнять поисково-спасательные и разведывательные операции и пр.
   Прототип самолета был облетан 16 октября 1937 года, он стал первой британской летающей лодкой со стрелковыми турелями с силовым приводом. Всего было построено 90 самолетов Sunderland Mk I, в том числе 15 - компанией "Blackburn Aircraft Company". Все они оснащались четырьмя двигателями Bristol Pegasus XXII мощностью 1010 л. с. и были вооружены двумя 7,7-мм пулеметами Vickers "K" (по бортам) и шестью 7,7-мм пулеметами Browning - два в носовой турели и четыре в хвостовой турели.
   После них с августа 1941 года построили еще 43 Sunderland Mk II (компания "Short Brothers" - 38 самолетов, компания "Blackburn" - пять). Они отличались двигателями Pegasus XVIII мощностью 1065 л. с. и надфюзеляжной турелью с силовым приводом вместо бортовых пулеметов. Самым многочисленным стал вариант Sunderland Mk III; всего построили 456 экземпляров ("Blackburn" - 170 машин, "Short Brothers" - остальные). Они имели такую же силовую установку, как и Sunderland Mk II, но получили модифицированный корпус и бортовую РЛС обнаружения надводных целей ASV Mk II (такой радар затем поставили на более ранних вариантах).
   Более мощный и хорошо вооруженный Sunderland Mk IV создали для Тихоокеанского ТВД, но два прототипа сильно отличались от стандартного самолета и были названы Seaford (рассматриваются отдельно). Последним же серийным вариантом стал Sunderland Mk V, на котором поставили более мощные звездообразные двигатели Pratt & Whitney Twin Wasp и РЛС обнаружения надводных целей ASV.Mk IVC, который был установлен и на последних 38 серийных самолетах Sunderland Mk III. Всего построили 150 таких самолетов: компания "Short" - 90, а компания "Blackburn" - 60 машин. Первой в строй в декабре 1938 года вступила оснащенная новыми самолетами 230-я эскадрилья. В годы войны летающие лодки Sunderland стали одним из основных самолетов, боровшихся с немецкими подлодками.
   Кроме британских ВВС, эти самолеты поступили на вооружение военно-воздушных сил Австралии, Канады и Новой Зеландии. Норвежская 330-я эскадрилья была сформирована в Обане в феврале 1943 года, а 343-я эскадрилья, сформированная в ноябре 1943 года в Дакаре, включала личный состав из бывшей флотилии 7E авиации ВМС Франции. После войны британские Sunderland были достаточно быстро сняты с эксплуатации и на момент начала операции "Берлинский воздушный мост" в июне 1948 года в строю находились только самолеты 201-й и 230-й эскадрилий, а также 235-го отряда переучивания летного состава. Самолеты также применялись в операциях в Корее. Все Sunderland, дислоцированные в Великобритании, были сняты с эксплуатации в начале 1957 года, хотя на Дальнем Востоке они летали до 1959 года.
   В марте 1943 года авиакомпания BOAC приступила к эксплуатации парка летающих лодок Sunderland Mk III, переоборудованных для целей гражданских транспортных перевозок. Они оказались успешными, и за последующие два года 24 самолета использовались авиакомпанией на различных маршрутах. Новозеландские ВВС получили четыре переоборудованных самолета Sunderland в конце 1944 года. После войны в Великобритании остро ощущалась нехватка транспортных самолетов большой дальности, это привело к тому, что авиакомпания BOAC отремонтировала свои машины по более подходящим для гражданских авиалиний стандартам. Получившийся самолет назвали Hythe.
<...>


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Short Sunderland Мк V

   Тип: летающая лодка - морской разведчик / бомбардировщик
   Силовая установка: четыре звездообразных ПД Pratt & Whitney R-1830-90B Twin Wasp мощностью no 1200 л. с. (895 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1525 м - 343 км/ч; практический потолок 5455 м; дальность полета с бомбовой нагрузкой 757 кг - 4329 км
   Масса: пустого 16738 кг; максимальная взлетная 29 484 кг
   Размеры: размах крыла 34,38 м; длина 26,00 м; высота 10,52 м; площадь крыла 156,72 м'
   Вооружение: 10 пулеметов калибра 7,7 мм (4 фиксированных, 2 в носовой турели и 4 в хвостовой турели) и два 12,7-мм пулемета, плюс до 2250 кг авиабомб, глубинных бомб и мин

Flight, January 26, 1939

THE SUNDERLAND I.
A Detailed Study of Our Latest Four-engined Service Flying Boat : Derivation from Short Empire Commercial Type : Long Range and High Performance

   THERE are now very few categories of military aircraft in which Great Britain cannot claim to be supreme in technical quality. Certainly these classes do not include the large long-range four-engined military flying-boat as exemplified by the Sunderland I, a superb example of the distinctive marine aircraft produced by Short Bros., of Rochester. Already a very useful quantity of Sunderlands has been delivered to R.A.F. units at home and overseas, while foreign prototypes of comparable size are not yet in production.
   Essentially the Sunderland is a development of the Empire, or "C" class, of flying-boat designed for Imperial Airways. The fitting of more powerful engines has permitted an increase of normal all-up weight and, despite the larger hull with its gun turrets and other military equipment, an even higher performance.

The Wing
   Structurally, the high monoplane wing is similar to that of the Empire boat, but revised design gives a swept-back effect. The main plane is built round a spar consisting of four Hiduminium extruded "T" sections, two at the top and two on the bottom surface, the flanges following the section of the wing. Tubular struts, running vertically and diagonally, brace the top and bottom booms. The two trusses thus formed taper in plan form toward the wing tip and are connected by drag members which take the form of comparatively small extrusions, also of “T” section, and light alloy members shaped to the wing profile, incidence wires run diagonally between the front and rear corners of the spar “box.”
   The leading and trailing edges are built separately, the former being made up of a series of shaped diaphragms while the latter has ribs of “T” section extrusions. The wing tips may be detached as units.
   Three fuel tanks are housed between the spar trusses, and holes are cut in the skin covering to permit entry when these are installed. The covering is of Alclad with countersunk riveting.
   Typically, each nacelle has seven frames, interconnected by stiffeners of ”V” section. Sections of the leading edge of the main plane are made to hinge forward alongside the nacelles to form maintenance platforms.
   Ailerons are of the Frise type, embodying a spar of two channel sections.
   As on the Empire boat the flaps are of the patented Gouge type, which give a substantial increase in wing area in addition to providing the normal flap effect. Each flap has three longitudinal members with transverse ribs, and is supported by four arms. An electric motor for operating the flaps is mounted on the upper deck and drives a torque shaft through a gear-box arrangement.
   The wing floats are similar in construction to those of the Empire boat, with tubular struts braced by streamline wires. Elevators, fin and rudder also follow previous Short practice; the elevator and rudder have trimming tabs of mahogany.

Controls
   All controls, except those of the ailerons, are duplicated, appropriate locking gear being provided in the cockpit for use when the machine is moored. The locking system takes the form of a pronged handle, inserted through extruded channels fitted to the control duct and passing through links on the control rods. There are spring-loaded oil dashpots on the levers of all the main control surfaces to prevent sagging due to variations in temperature, etc.
   The hull embodies vertical frames of channel section interconnected by stiffeners of “Z” section; the sheeting is riveted on longitudinally with countersunk rivets, the resulting surface being quite flush. Before being riveted into position the sheeting is treated anodically. The hull is divided, for structural purposes, just aft of the rear step, which, incidentally, is different from that on the Empire boat, being faired to a vertical knife edge. A number of watertight bulkheads, or partial bulkheads, in the hull permit any compartment to be flooded without the water overflooding into adjacent sections in the hull.
   There are two large doors, one near the bow on the port side and the other on the starboard side just forward of the rear step. The pilots’ compartment is generally similar in design to that of the Empire flying boat, but is placed much farther aft in relation to the bow.
   The hull is divided into two decks, the upper accommodating two pilots side by side, a navigator, wireless operator and engineer. Details of the accommodation and the equipment may be studied in the specially prepared Flight drawing on the two previous pages.

Internal Equipment
   Towards the rear of the upper deck, which extends to a point just aft of the main plane, is stowage for flares and maintenance cradles. The lower deck embodies the mooring compartment, lavatory, officers' wardroom, galley and quarters for the crew. The wardroom and crew’s quarters have bunks and folding tables. The upper deck is reached either by a stairway adjoining the lavatory or by a ladder from the galley.
   Apart from the usual marine equipment (anchor, drogues, bollards, etc.), there is a fitter’s work-bench with vice; flares, with an appropriate launching chute; and provision for a camera. Other items of Service equipment include marine distress signals, smoke puffs, microphone and telephone system, two collapsible dinghies and awnings for use while at moorings in hot climates. The galley has a cooker, fresh-water tanks, paraffin tank, draining rack and an ice chest.
   Apart from a heavy bomb load, accommodated in the hull, there are two Nash and Thompson power-driven gun turrets (bow and stern) and two midships gun mountings. The turret in the nose is arranged to be retracted rearward to permit mooring operations. This operation is effected manually.
   The floor of the front gun position is hinged; when this is folded down the position may be used for mooring and, when up, the floor acts as a footrest for the gunner. There is a small flap which forms the bomb aimer’s seat.
   Although the prototype Sunderland was fitted with Bristol Pegasus X engines, all the production machines have Pegasus XXIIs. The Pegasus XXII is the latest medium-supercharged unit of the Pegasus range and is rated at 840 h.p. at 4,000ft., the maximum power for all-out level flight being 890 h.p. at 6,500ft. For take-off 1,010 h.p. is available. De Havilland three-bladed two-position variable-pitch airscrews are standard. The engines are installed in standard Bristol long-chord cowlings with nose type single outlet exhaust collector rings and trailing edge gills. The collector ring on the port inner engine feeds into a long pipe which passes into the main plane and is fitted with a muff type boiler for heating. Electric starters. Duplex fuel pumps and Exactor hydraulic engine controls are standard equipment. A particularly useful feature is the slow-running cutout system, the engines having valves which cut off the fuel supply to the slow-running jets. The engineer’s control panel has four pyrometers apart from more common dials.
   In a special fireproof compartment in the leading edge of the starboard ring is a little A.B.C. two-cylinder, four-stroke engine for driving accessories for refuelling and bilging purposes, in addition to a dynamotor for accumulator charging.
   The Sunderland has six fuel tanks in the wing, three on each side of the hull. The inboard pair of tanks hold between them 1,058 gallons; the intermediate pair 711 gallons; and the outer pair (employed for the overload condition) hold 265 gallons. Arrangements are made for jettisoning the fuel from the inner tanks. Oil is carried in four tanks, one in each engine nacelle, the normal capacity of each being 23 gallons.
   Apart from all the usual flying and navigation instruments, special interest attaches to the four compasses. One is fitted at the observation hatch, being interchangeable at port and starboard sides; a second is placed at the knee level of the port pilot; the third has a corresponding position on the starboard side; and the fourth is on the upper deck.
   The Sunderland in which the writer flew on a test flight was fitted with a retractable dome to permit the navigator to make observations.
   So far as one could gather, Mr. Lankester Parker had the machine off the water in something like twenty seconds. Although the flying characteristics are generally similar to those of the Empire boat, pilots who have flown both machines comment on the psychological difference made by the longer stretch of hull forward of the pilot’s cockpit in the Sunderland.


SUNDERLAND I.
General Purpose Military Flying Boat.
Four Bristol Pegasus XXII engines (840 h.p. at 4.000ft.)

Dimensions.
   Span 112ft. 9 1/2in.
   Length 85ft. 4in.
   Height (on beaching chassis) 32ft. 1 1/2in.
   Main plane area 1,487 sq. ft.
Weights.
   Weight empty 28,290 lb.
   Petrol (normal load) 1,520 gall. 11,400 lb.
   Oil (normal load) 92 gal. 830 lb.
   Service load plus crew 5,180 lb.
   Normal all-up weight 45,700 lb.
   Overload petrol (2,034 gal.) 15,250 lb.
   Overload oil (128 gal.) 1,150 lb.
   Overload all-up weight 49,870 lb.
Performance (Normal Load).
   Maximum speed 210 m.p.h. at 6,250ft.
   Maximum cruising speed (normal r.p.m.) 178 m.p.h. at 5,750ft.
   Minimum flying speed 80 m.p.h.
   Rate of climb - sea level 1.200 ft./min.
   Service ceiling 20,500ft.
   Time to take off (10 m.p.h. wind) 23 sec.
   Normal range still air 1,670 sea miles.
   Overload range still air 2,500 sea miles.

Flight, November 1939

Britain's Military Aircraft
A Survey of Our Service Machines

SHORT

   GREAT BRITAIN has more four-engined military flying boats in service than any other country. These machines are of the Short Sunderland type, which resembles the Empire commercial class in many respects but differs in certain interesting details. The installation of more powerful engines has enabled the machine to operate at a greater all-up weight.
   The tapered wings are fitted with Gouge “dragless” flaps, and the hull is of monocoque construction, the rear step being faired into a characteristic knife edge.
   Four Bristol Pegasus XXII engines are fitted and drive De Havilland two-position airscrews. These are fitted in monocoque nacelles forward of the leading edge.
   The interior is arranged in two storeys, the pilots’ position being on the upper one. The lower deck embodies the mooring compartment, lavatory, officers' wardroom, galley and quarters for the crew. The wardroom and crew’s quarters have bunks and folding tables.
   Sunderland has six fuel tanks in the wing, three on each side of the hull. The inboard pair of tanks hold between them 1,058 gallons; the intermediate pair 711 gallons, and the outer pair (employed in the overload condition) hold 265 gallons.
   Apart from a heavy bomb load, accommodated in the hull there are two Nash and Thompson power-driven gun turrets (bow and stem) and two 'midships gun positions.
   The Sunderland is the largest machine now operating in the R.A.F., having a span of 112ft. 9 1/2 in., a length of 85ft. 4in., and a wing area of 1,487 sq. ft. The weight empty is 28.290 lb., and the normal all-up weight 45,700lb., the weight in the "overload" condition being 49,870 lb. The top speed is 210 m.p.h., and the maximum cruising speed 178 m.p.h. At sea level the rate of climb is 1,200ft./min. The "overload" range is 2,500 sea miles.

Short Bros. (Rochester and Bedford), Ltd., Rochester, Kent.
Mk.I
Первый прототип K4774 на стапеле завода компании "Short Brothers" в Рочестере, в воздух он поднялся 16 октября 1937 года. Позднее он был до оборудован до серийного стандарта и находился в эксплуатации до 1944 года.
Sunderland prototype K4774 seen on the slipway. Initially powered by Pegasus Xs, it first flew on October 16, 1937.
The Short Sunderland, which appeared at Felixstowe; it is seen on the "production line" at Rochester.
The Sunderland prototype K4774 as first rolled-out at Rochester in October 1937, with straight wing. Clearly shown is the hatch in the hull side under the wing through which bombs, depth charges, etc, were winched, prior to being dropped.
The impressive appearance of the big four-engined Short Sunderland is accentuated by the “sea-camouflage”
The Short "Sunderland" Long-range Reconnaissance Flying-boat (four Bristol "Pegasus" engines).
A close-up view of the nose of the Short "Sunderland" Reconnaissance Flying-boat.
A Short "Sunderland" Flying-boat (four Bristol "Pegasus"). Two Squadrons of these machines will be stationed at Singapore.
It will be seen in this view that the low turret can be slid back to permit mooring operations.
PASTEL SHADES have been chosen for the new “sea camouflage” as applied to this Short Sunderland. The colours (which are not evident in a monochrome photograph) are purplish grey and a light green.
STRENGTH FOR THE EAS: A Short Sunderland long-range flying boat of the type now being supplied to Singapore, with a background of Singapore IIIs.
Sunderland I P9623 in Portuguese markings as 136 during 1945.
The Short Sunderland at moorings on the waters of the Cromarty Firth, off Invergordon.
Первым Sunderland получила в середине 1938 года 230-я эскадрилья, дислоцировавшаяся в Сингапуре. Причем первые четыре самолета для нее оплатили Объединенные Малайские Султанаты, а машины были названы в честь каждого из султанатов. На снимке: L2160, названный "Selangor".
Mr. Lankester Parker, who tests the Sunderlands before delivery, surveys casting-off operations.
IMPERIAL DEFENCE: A Short Sunderland (four Bristol Pegasus XXII) refuelling at Keamari, near Karachi, on its way out to Singapore. This photograph, like certain of those used in connection with our Empire Air Forces Number last week, is published through the courtesy of Shell Aviation News.
A SULTAN’S GIFT: One of the four Short Sunderlands purchased with a gift of £300,000 from the Sultans of the four Federated Malay States was recently named "Pahang" by the Sultan of Pahang.
Еhe third production Sunderland I L2160, showing the sweep-back on the wing and the outward canting of the engines that resulted from introduction of this modification.
The stately take-off of a Short Sunderland from Felixstowe under the urge of 4,040 h.p.
Atmospheric shot taken from a Sunderland during take-off, the 900 h.p. Bristol Pegasus engines going at full chat.
FOR PATROL AND BOMBING: A new Short Sunderland flying boat, several of which type have already been delivered to the R.A.F., taking off for a test flight from the Medway.
The Short Sunderland military flying boat, which is capable of 210 m.p.h., has been developed from the commercial Empire type. The engines are four Pegasus XXIIs.
This view of the Sunderland I shows to advantage the shape of the planing bottom with the “knife edge ” rear step.
THE SHORT "SUNDERLAND": 4 "Bristol" Pegasus. The first four-engined monoplane flying boat for the R.A.F. An all-metal, high-wing type, for long-range patrol, reconnaissance and bombing duties. Developed from the "Empire" civil type, and fitted with gun turrets in the nose and stern. Dimensions: span 114 feet, length 85 feet, height 33 feet. No official performance figures are available, but a flight of 1250 miles in 8 hours has been recorded. Design and construction by Short Bros. Ltd.
This somewhat surrealistic impression at Ipswich suggests that the Albatross is trying to climb on to the airport roof to escape the militant attentions of the Sunderland and London (flying), Skua and Lysander.
AT THE M.A.E.E.: A Short Sunderland long-distance flying boat (four Pegasus) on test near the Marine Aircraft Experimental Establishment, Felixstowe.
Photograph taken on June 3, 1938, shows Short Sunderland I L2160 flying over Felixstowe during fuel jettison tests shortly before delivery to No 210 Sqn
"Сандерленд" I над Коломбо (Цейлон), начало 1939 г.
The magnificent Short Sunderland (four Bristol Pegasus XXII) now equipping certain R.A.F. units.
Shorts To-day: The Sunderland, with four Bristol Pegasus XXII engines of 850 h.p. each, a span of 112ft. 9in. and a normal weight of 44,460 lb.
Pre-war photograph of Short Sunderland I L5806, one of a batch of ten Sunderlands delivered to the RAF in late 1938. After service with Nos 228, 210, 228 and 230 Sqns L5806 went missing on July 7, 1942.
"Сандерленд" в полете над южной Англией, 1938г.
Второй серийный Sunderland Mk I (L2160) во время испытаний в июне 1938 года. От прототипа он отличается измененной конструкцией крыла и рядом других изменений, внедренных с целью компенсации смещения центра тяжести машины.
SUNLIT FAREWELL: A fine impression of one of the Short Sunderlands (taken from a sister machine) escorting the Empress of Australia as she left the shores of England for Canada with the King and Queen on board. H.M.S. Repulse can also be seen.
ESCORT: One of the Sunderlands which, with a formation of Ansons, escorted the steamer Cote d'Azur when she brought President Lebrun to England last week. The French escort of destroyers is seen turning back after handing-over to the Royal Navy in mid-Channel.
“The activities of the Coastal Command, too have been unremitting and strenuous in the extreme from the first day of war.” Short Sunderlands on patrol.
Sinking of SS Kensington Court by a German U-boat on September 18, 1939.
One of the two flying boats circling the Kensington Court, looking for the submarine, while the ship’s lifeboat is rowed towards the other flying boat.
The ship’s lifeboat approaches one of the flying boats, which has alighted, white the other flying boat keeps watch from the air.
Off the coast of Shetland. Off the east coast shoals of herring were seen, but no fishing fleet.
A long way from Land’s End. “Across the Pentland Firth we spied John o’ Groats.”
One of the first glimpses of land when returning from the coast of Norway was this one of No Ness, Shetland.
The three Sunderlands from Pembroke Dock changing formation after their fly-past.
"Сандерленд" Mk.I в раннем варианте камуфляжа британской морской авиации, 1941г.
Well-weathered 210 Squadron Sunderland I (L2163, the sixth production example) in warpaint, serving with No 210 Squadron early in the war. This photograph shows the open gun positions introduced in the upper rear hull, and the bomb-aiming "V” window extended beneath the nose turret. It served a variety of units until it was sunk in a gale off Stranraer on January 15, 1942, whilst with 228 Squadron.
Mk.II
A Sunderland I of No 201 Squadron, showing the aerials of the ASV Mk II radar.
Sunderland стал лучшей британской летающей лодкой времен Второй мировой войны и одной из лучших летающих лодок в мировой истории. Самолеты поступили на вооружение 28 эскадрилий и находились в эксплуатации с 1938 года по 1959 год. Данный Sunderland Mk II принадлежал 201-й эскадрилье.
Sunderland Mk II (фото) был выпущен в незначительных количествах, но обладал большим потенциалом по сравнению с предыдущей моделью. К тому же многие Mk II оснащались РЛС ASV Mk II, существенно повысившей эффективность обнаружения вражеских субмарин.
На этой тщательно отретушированной цензурой фотографии военного времени (отсутствуют все антенны РЛС ASV Mk II) представлен Sunderland Mk II W3984 из 10-й эскадрильи австралийских ВВС. Обратите внимание на расположение вооружения, характерное для Mk I и ранних Mk II. 10-я эскадрилья RAAF одной из первых получила Sunderland и в годы войны добилась немало побед.
Самолет W6050 (фото) стал первым представителем новой серии, здесь он изображен перед первым полетом в апреле 1941 года.
Угроза со стороны немецких субмарин, к концу 1940 года действовавших все дальше от своих баз, потребовала создать базы британского Берегового командования на западе Африки, чтобы обеспечить защиту конвоев в этом регионе. Поэтому в январе 1941 года три Sunderland были посланы во Фритаун в Сьерра-Леоне, где из них была сформирована 95-я эскадрилья. Этот снимок базы во Фритауне сделан в 1943 году.
A Sunderland II (W5986) . The photograph has been retouched by the wartime censor to obliterate the ASV Mk II and Yagi aerials on the hull and wing, and the FN 7 dorsal turret, usually carried by the Mk II, is not fitted.
Mk.III
A Sunderland III, both in service with No 10 Squadron, RAAF, at Mount Batten, Plymouth, in April 1942. The improved hull of the Mk III is clearly shown.
Short Sunderland III W3999 of 10 Sqn, photographed at MAEE Helensburgh in April 1942. The faired main step improved the speed and range of the Mk III. The first Sunderland Mk III made its maiden flight on June 28, 1941.
Этот Sunderland Mk III служил в 230-й эскадрилье после ее возвращения на Дальневосточный ТВД в феврале 1944 года. В следующем году эскадрилью перебросили в Бирму (где был сделан этот снимок) для противодействия японскому судоходству. Обратите внимание на двухцветные кокарды SEAC (Командование в Юго-Восточной Азии) и флажок на киле.
"Сандерленд" III рулит на взлет, октябрь 1944 г.
"Сандерленд" III в полете над морем. Хорошо видны антенны РЛС ASV Mk.II
Sunderland Mk III из 230-й эскадрильи пролетает над Бирмой в конце войны на Дальнем Востоке. Хорошо видно измененное днище этой модификации, уменьшившее лобовое сопротивление на 10% при сохранении других гидродинамических характеристик.
The Short Sunderland III General Reconnaissance Flying-boat (four Bristol Pegasus XVIII engines).
После оснащения значительно улучшенной РЛС ASV Mk V/C, размещенной в подкрыльевых обтекателях, лодка Sunderland Mk III сменила индекс на Mk IIIA. Новый радар обладал гораздо меньшим лобовым сопротивлением, чем ASV Mk II.
A Sunderland IIIA in Coastal Command's late wartime finish, with the underwing radomes for ASV Mk VIC
"Сандерленд" Mk.IIIA в камуфляже "Берегового командования" RAF, 1943г.
The Short Sunderland III General Reconnaissance Flying-boat (four Bristol Pegasus XVIII engines).
View through the lavatory window of a Sunderland over the Irish Sea in April 1942. Note the ASV aerial near the wing tip.
Swinging the lead with anchor at the ready, prior to the beaching.
On Tuesday, February 22, 1955, on Pancake Day, Flt Lt Donoghue landed Sunderland EJ155 on a heavy swell at Tawau in British North-east Borneo. The port float and the port outer propeller were badly damaged and the aircraft had to be beached whilst repairs were carried out in situ.
The Sunderland well and truly beached.
The photograph shows EJ155 beached and propped up with sandbags.
The view of the damaged float as seen from the inside the Sunderland.
A breakwater made of sandbags prevented a heavy swell tide from sliding the keel up and down and thus causing damage to the plates.
Working on the engines. The damaged port propeller has been removed.
A close look at the support struts after the damaged float has been removed.
the Sunderland is ready to receive its new float and propeller.
Securing the float while the locals put their backs into the job.
The finished job.
The Sunderland was named after Tawau Beach when repairs were completed and finally, on March 7, 1955, the Sunderland returned to Seletar.
Mk.IV
The Sunderland IV prototype MZ269 after introduction of the modified tail unit which was standardised on the production Seaford I.
Mk.5
В 1953-1954 годах были поставлены 16 отремонтированных Sunderland Mk 5, ранее принадлежавших британским ВВС (на фото), поступивших на вооружение 5-й эскадрильи на Фиджи и 6-й эскадрильи в Хобсонвилле, Окленд, занимавшихся патрулированием и противолодочными задачами. Также, время от времени, их задействовали для оказания помощи и поисково-спасательных операций, перевозки пассажиров на острова Чатем и чартерных рейсов по запросам Министерства внутренних дел. RNZAF были последним оператором военных Sunderland, которые были окончательно списаны в 1967 году.
После окончания войны 15 GR.Mk V были заняты перевозкой южноафриканских солдат на родину, а затем из них сформировали 35-ю морскую патрульную эскадрилью SAAF (южноафриканские ВВС), базировавшуюся в Конгелла. Летающие лодки использовались SAAF до 1957 года.
One of the 15 Sunderland 5s in service with No 35 Squadron of the South African Air Force, which kept these flying boats in use for some years after the end of the war to fly patrols round the coast of South Africa.
The Sunderland G.R.V. coded A-A, is SZ576, and it is seen moored at Tower Bridge during Battle of Britain week in September 1954. This aircraft took part in the 1953 RAF operation in support of the British North Greenland Expedition.
Short Sunderland V RN270 moored during the 1950 Battle of Britain week.
A Short S.25 Sunderland GRV, possibly VB882, of 230 Squadron, Coastal Command, based at Seletar. Previously equipped with Short Singapores, this squadron received its first Sunderlands in June 1938, and operated them until the unit was disbanded on February 28, 1957. Only four months were spent at Singapore: from December 1945 until the squadron returned to the UK.
Short Sunderland 5s of No. 230 Squadron. R A.F., at Pembroke Dock, seen from RN290 as it taxied out lor take-off during Exercise "Assess" on 12th October 1951
The Short Sunderland V General Reconnaissance Flying-boat (four Pratt & Whitney Twin-Wasp engines).
A Lerwick of 209 Squadron moored at Oban, with Short Sunderlands in the background.
Sunderland принимали участие в Берлинском воздушном мосту (операция "Plainfare") в 1948 году. Эта летающая лодка Sunderland GR.Mk 5 из 201-й эскадрильи загружается на озере Хафель (Гавел) в Берлине перед обратным рейсом в Финкенвердер на Эльбе. Вывоз продукции из Берлина был важен для поддержки работы городской промышленности в обмен на поставки пищевых продуктов и горючего.
Последние подразделения Sunderland Королевских ВВС, базировавшиеся в Британии (201-я и 230-я эскадрильи), были расформированы в 1957 году, но летающие лодки продолжали служить в частях Дальневосточных ВВС (FEAF) до 1959 года. 88-я, 205-я и 209-я эскадрильи базировались в Каи-Так (Гонконг), Коггала (Цейлон) и Селетаре (Сингапур), соответственно, и с 1948 года принимали участие в операции "Firedog" - борьбе с восстанием в Малайе. Сначала они использовались как бомбардировщики, а затем патрулировали над морем в поисках китайских джонок, на которых доставлялись припасы для повстанцев. В 1949 году Sunderland из 88-й эскадрильи приняли участие в так называемом "Инциденте на реке Янцзы", доставив припасы и врача на попавший в ловушку фрегат "Аметист", а затем эвакуировали 121 британского гражданина из Шанхая. Все три эскадрильи FEAF сыграли заметную роль в войне в Корее, когда базируясь в японском Ивакуни, они день и ночь патрулировали побережье.
Буксировка "Сандерленда" Mk.V английским патрульно-спасательным катером у побережья Малайзии, послевоенный снимок
"Сандерленд" Mk.V идет на взлет
The Short Sunderland V General Reconnaissance Flying-boat (four 1,200 h.p. Pratt & Whitney Twin-Wasp engines).
Sunderland V ML817 "Baker X-Ray" over the Pembroke coast and not yet in line with the rest of the formation.
"Сандерленд" V в полете
Sunderland V NZ4108 shortly before delivery to the RNZAF.
Another view of Sunderland V ML817, taken from the astrodome of an accompanying Sunderland over the Pembrokeshire coast near St Ann's Head.
A post-war photograph of a Sunderland V, showing small changes in the engine cowlings and propellers associated with the introduction of Pratt & Whitney engines.
Short Sunderland V.
Дольше всех летающие лодки GR.Mk 5 оставались в ВВС Дальнего Востока. Их списали в мае 1959 года по завершении пребывания в Малайе и Корее. Sunderland состоял на вооружении 21 год и потому считался одним из "патриархов" британской авиации.
A total of 749 Sunderlands were built at Belfast, Dumbarton, Rochester and Windermere. This Sunderland V of 230 Squadron is seen in its element, protecting the Fleet.
Sunderland GR Mk 5 NZ4111 serving with No 5 Squadron, RNZAF, operating at Lauthala Bay in Fiji.
Sunderland Mk V поступил на вооружение в марте 1944 года и стал последним вариантом. После войны самолет быстро сняли с эксплуатации в Европе, но на Дальнем Востоке машины применялись вплоть до мая 1959 года.
Last patrol: Z for Zebra, a Sunderland V which flew Coastal Command’s last convoy escort for the Royal Navy. At 0001 hr on June 4, 1945, 500 miles south-west of Ireland, the order "Cease Patrol" was received.
Left: Shadowing a "raider" (the fast minelayer H.M.S. "Apollo") in the Western Approaches on 14th October 1951 during Exercise "Assess". The Sunderland is SZ567 Right: "Apollo" at close quarters, from Sunderland SZ567. These ships could do 40 knots
По коду "TA" можно идентифицировать эту лодку GR.Mk V. Она принадлежит учебной эскадрилье № 235 Берегового командования RAF, в 1953 году переименованной в эскадрилью учебных гидросамолетов. В отличие от большинства Sunderland Mk V эта машина сохранила надфюзеляжную турель, хотя все ее вооружение было снято по окончании военных действий.
"Сандерленд" Mk.V в белой послевоенной окраске
Sunderland V JM718, captained by Fg Off Nicholas and flying over Pembrokshire. The photograph was taken by Mr Leeks from the astrodome of Sunderland V PP163.
С 1951 по 1954 годы Sunderland Королевских ВВС, включая этот Mk 5 из 230-й эскадрильи, часто появлялись на озере Британия в Гренландии, поставляя припасы для английской научной экспедиции.
Short Sunderland GR5 JM718 over Mt Batten, Plymouth, in October 1954. This aircraft was on the strength of 235 OCU at Calshot, and is seen here during an exercise staged by the RAF Marine Branch Rescue Centre.
One of No. 201 Squadron's Sunderland 5s alighting at Sullom Voe during Exercise "Mainbrace"
Above Short Sunderland V ML824 on display outside the R.A.F. Museum, Hendon
Short Sunderland V RN299 Squadron at Pembroke Dock in 1950.
Newly-restored Supermarine Seagull A2-4 of the Royal Australian Air Force, is displayed alongside Sunderland V ML824, which has come indoors at last.
 
Sunderland Vs of Nos 230 and 201 Sqns practice their formation flying on August 4, 1955. The CO of 230 Sqn, Sqn Ldr Stavert, leads in PP163. To his left is JM718 and to the right is ML817 with SZ560 bringing up the rear of the box. Four Sunderlands of 201 Sqn follow - SZ575, VB889, PP117 and SZ576. No 201 Sqn took delivery of its first Sunderlands (Mk Is) in April 1940 and continued to fly various marks of the 'boat until 1957. No 230 Sqn, the first RAF squadron to receive Sunderlands, took delivery of its Mk Is in 1938 and continued to operate the type until 1957.
The Sunderland formation keeping close together over the Pembrokeshire coast.
On another occasion in August 1955 - Sunderlands of 201 Sqn break for landing over RAF Pembroke Dock.
Тяжелые четырехмоторные летающие лодки Шорт "Сандерленд" оказались для англичан как нельзя кстати в Индонезии, где на большинстве островов нет сухопутных аэродромов.
Работницы женской вспомогательной службы ВВС (WAAF) проводят техническое обслуживание двигателей Bristol у самолета Берегового командования. Мощность силовой установки Sunderland считалась недостаточной вплоть до появления модификации Mk V.
Глубинные бомбы на выдвижной подвеске "Сандерленда"
Субмарина, атакованная летающей лодкой Sunderland Берегового командования, в Бискайском заливе. Камера запечатлела момент фатального попадания глубинной бомбы.
Solent ZK-AMO and Sunderland NZ4115 dominate the line-up at New Zealand's Museum of Transport and Technology, Auckland.
Civil
Aquila boats undergoing maintenance at Hamble. Solent 4 G-ANYI Awatere, complete with spinners, stands in front of Sunderland 3 G-AGER Hadfield.
BOAC’s Hythe G-AGEU Hampshire after passing to Aquila Airways.
G-AGEW Hanwell out of the water with its nose turret retracted
BOAC Short Sunderland III G-AGHW in wartime camouflage at Rod-el- Farag, Cairo.
The Short Sunderland Civil Transport Flying-boat (four Bristol Pegasus engines).
The Hythe class Sunderland G-AGHZ as Hawkesbury.
G-AGIA Haslemere landing at Southampton.
Sunderland Mk III G-AGIA авиакомпании BOAC начинал службу в британских ВВС и имел номер ML728, пока в июле 1943 года его не передали для перевозки пассажиров и почты в Западной Африке, Индии и (после победы над Японией) Бирме. Для эксплуатации на этих маршрутах переделали 24 летающие лодки, демонтировав с них вооружение и другое военное оборудование и оснастив сиденьями для пассажиров.
The as yet unnamed G-AGJJ Henley .seen taking off from Poole.
G-AGJK Howard, during routine maintenance at Hythe.
BOAC’s Sunderland III G-AGJM after being converted to Hythe class Hythe.
Данный Sunderland Mk III стал первым, прошедшим после войны переоборудование в компании BOAC в полноценный гражданский авиалайнер, и получил название Hythe.
Flagship of the BOAC Hythe fleet was G-AFJM Hythe, seen here with a launch alongside.
G-AGJM Hythe with nose turret fairing slid aft for mooring.
G-AGJN Hudson taxiing across Poole Harbour with Brownsea Island in the background.
Short Sunderland 3 G-AGJN Hudson, seen here off Madeira, was written off after a collision at Funchal on January 21, 1953.
G-AGJO Honduras was damaged beyond repair when it broke away from its moorings at Hythe after being struck by an unknown vessel.
BOAC’s Short S.25 Sunderland G-AGJO Hythe on the step at Augusta en route for Cairo in 1945. Named Honduras, 'JO was lost at its moorings at Hyde on February 21, 1949.
G-AGKW Hotspur moored in Poole Harbour.
An aerial view of BOAC's Hythe flying boat headquarters and maintenance base, taken in 1946. The passenger terminal moved to Hythe from Poole on March 31, 1948. Hythe Hotspur moored to the pontoons.
G-AGKY Hungerford during a flypast at the 1946 Farnborough air show.
G-AGLA Hunter undergoing routine engine maintenance at Hythe.
Sunderland III EJ156 at Belfast after conversion to airline standard for CAUSA. G-AGWW became CX-AFA.
G-AHEO Halstead was used by BOAC during the war as a trainer.
Short Sunderland 3 G-AHER, ex PP142, in the livery of BOAC, high and dry at Poole in the late 1940s. This was a freighter complete with war-time bomb doors and with a minimum of windows. It was finally broken up in January 1952, probably at Hamworthy.
G-AHER Helmsdale landed on the River Zambesi, above Victoria Falls, on a proving flight for the Solent-operated Johannesburg route on December 11, 1947.
CX-AKR Capitan Bosio Lanza, was a Sunderland V conversion for the Campania Aeronautica Uruguayana SA.
Trans Oceanic Airways Sunderland III VH-AKO Australis on the lagoon at Lord Howe Island.
France
The Sunderland in French Navy markings with the code 50.S.9
Флотилия 7FE морской авиации Франции была сформирована в Дакаре, Сенегал, в конце 1 945 года на базе 343-й эскадрильи британских ВВС (подразделение ВВС "Свободной Франции"), Позднее у Великобритании были закуплены дополнительные самолеты, последний из которых был списан в конце 1960 года.
No more Sunderland GR Mk. 5s for major overhaul are expected at Short Bros. & Harland. Belfast. The last one (RN284) of the French Navy's seventeen departed from Queen's Island in late December, The R.N.Z.A.F., also, has sixteen GR Mk. 5s.
Short Sunderland V ML824.
Sunderland 5 NJ190 of the Aeronavale.
Still engaged in Marine Reconnaissance duties with R.A.F. Coastal Command, plus the Royal New Zealand and South African Air Forces, the Short Sunderland M.R. Mk. 5 is also in service with the French Navy on anti-submarine duties. A number of Mk.5 Sunderlands were delivered to l'Aeronavale in 1952. At the end of last year these French Sunderlands were ferried back to Short Brothers & Harland at Queen's Island, Belfast, Northern Ireland, for major servicing and overhaul. Piloted on this occasion by Capitaine Pillet, this Sunderland M. R. Mk.5 (ML77B) is seen here tying up in the Musgrave Channel.
Sunderland ML 796 shown in French Navy colours as "50S-3" when on display at La Baule
Sunderland ML 796 shown in French Navy colours as "50S-3" in pieces during its journey to Duxford in 1976
 
One of the four Sunderlands used post-war for experimental purposes was the Mk V PP151 with the fin and rudder of the Short S.A.4 Sperrin jet bomber. The final Sperrin tail differed slightly from this one.
The Short Bros factory at Rochester, Kent, photographed in November 1937 by Australian Civil Aviation Branch (CAB) aeronautical engineer R.S. "Russell" Robinson. Having its final touches applied in the centre of the photo is Qantas Empire Flying Boat VH-ABB Coolangatta, with an early production Sunderland Mk I to the left.
Some aspects of the new Short Sunderland flying boat: the nose.
Some aspects of the new Short Sunderland flying boat: tail gun turrets.
The tale of a Sunderland.
A Sunderland sergeant with F24 aerial camera - presumably photographing fish!