Описание
Страна : Великобритания
Год : 1939
Разведывательный самолет с экипажем из шести человек
Варианты
- Vickers - Warwick - 1939 - Великобритания
- Vickers - Warwick C - 1943 - Великобритания
Warwick
Морской разведчик, патрульно-противолодочный и спасательный самолет, бомбардировщик и торпедоносец, двухмоторный цельнометаллический моноплан с убирающимся шасси. Являлся дальнейшим развитием конструкции самолета "Веллингтон" и имел ту же геодетическую структуру силового набора. Спроектирован в КБ фирмы "Виккерс-Армстронг" под руководством Б. Уоллиса. Опытный образец "Уорвика" совершил свой первый полет 13 августа 1939 г. Серийное производство на заводе "Виккерс" в Уэйбридже развернулось с начала 1941 г. Всего построено 358 экз. (вместе с военно-транспортными модификациями).
Экипаж - 7 чел. Двигатели и вооружение - в зависимости от модификации.
"Уорвик" состоял на вооружении в Великобритании - с февраля 1943 г., в Южно-Африканском Союзе - с июня 1945 г.
Основные серийные модификации:
- "Уорвик" ASR.I с моторами R-2800-S1A4-G, спасательный самолет с подвесной сбрасываемой шлюпкой, вооружение 8x7,69, с серии 2 введена РЛС, с серии 3 - дополнительные бензобаки;
- "Уорвик" GR.II с моторами "Центаурус" VII, морской разведчик, бомбардировщик и торпедоносец с РЛС, вооружение 3x12,7+4x7,69, бомбы до 2776 кг или морские мины до 3955 кг;
- "Уорвик" GR.V с моторами "Центаурус" VII, морской разведчик и патрульно-противолодочный самолет, вооружение как у GR.II, установка РЛС или мощного импульсного прожектора;
- "Уорвик" ASR.VI с моторами R-2800-47, спасательный самолет, аналогичный ASR.I.
Самолеты типа "Уорвик" применялись в Средиземноморье с апреля 1943 г., летали с баз в Алжире. Основное применение - поиск экипажей сбитых самолетов, но они служили и как метеоразведчики и учебные машины. С апреля 1944 г. "уорвики" разместили в Индии, чуть позже - на Азорских о-вах.
В Южной Африке этими машинами вооружили две эскадрильи для использования на Тихоокеанском театре, но на фронт они попасть не успели.
"Уорвик" сняли с производства в 1945 г., с вооружения британских ВВС - в июне 1946 г. Южноафриканцы сдали их еще раньше - в декабре 1945 г.
"Уорвик" GR.II||
Размах:||29,52 м
Длина:||20,85 м
Моторы, количество х мощность:||2x1850 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||23400 кг
Максимальная скорость:||420 км/ч
Практический потолок:||5800 м
Дальность:||4900 км
Описание:
- Warwick
- Vickers Type 284 Warwick
Фотографии
-
Мировая Авиация 249
Регистрационный номер: PN811 [4] 179-я эскадрилья британских ВВС перевооружилась на Warwick Mk V в ноябре 1944 года - до того она летала на Wellington, оснащенных прожекторами Leigh Light. В мае 1946 года на смену им пришли Lancaster.
-
Мировая Авиация 141
Регистрационный номер: PN811 [4] С конца 1944 по середину 1946 года 179-я эскадрилья эксплуатировала Warwick GR.Mk V, дислоцируясь на авиабазе Сент-Ивал. Оснащенные двигателями Centaurus, данные машины также летали на Среднем Востоке в составе южноафриканских ВВС.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: BV285 [4] Vickers Warwick B/ASR Mk 1 BV285 of Coastal Command, photographed by CHARLES E. BROWN, survived until November 20, 1943, when it crashed at Hum after hitting a tree during take-off.
-
Мировая Авиация 141
Регистрационный номер: K8178 [4] K8178 был прототипом, построенным по спецификации B.1/35, и оснащался двигателями Rolls-Royce Vulture.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: K8178 [4] Warwick prototype K8178 pictured in August 1939, at the time of its maiden flight.
-
Air Enthusiast 2006-11 / F.Prins - Adaptable Stalwart /World war two/ (1)
Регистрационный номер: K8178 [4] The Vickers B1/35, K8178 - the Warwick prototype, in its initial phase with Rolls-Royce Vulture Ils, August 1939.
The prototype Warwick, K8178, was a harbinger of troubles to come. -
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: K8178 [4] The Vickers B.1/35 prototype, K8178, displays its troublesome Vulture II engines.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: L9704 [7] L9704, the second prototype, was used solely for trials and tests. It is seen here with the original horn-balanced rudder.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: L9704 [7] L9704 with a mass-balanced rudder, circa November 1941.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: L9704 [7] The second prototype B.1/35, L9704, with Bristol Centaurus CE1SM engines.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: L9704 [7] Flying view of L9704, the second prototype Warwick, first flown in April 1940. These August 1944 photographs show the experimental rear nacelle barbettes and the revised tail turret.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: L9704 [7] Flying view of L9704, the second prototype Warwick, first flown in April 1940. These August 1944 photographs show the experimental rear nacelle barbettes and the revised tail turret.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: L9704 [7] L9704 as a test aircraft for the rear nacelle gun barbettes for the Windsor bomber.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: L9704 [7] The original tail of L9704
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: BV214 [5] Warwick I BV214 was lost when fabric became detached from the port wing.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: BV214 [5] The short-lived first production Warwick B.1, BV214, with Pratt & Whitney Double Wasps.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: BV214 [5] Production Warwick I BV214 with a mass-balanced rudder. This aircraft crashed when fabric detached from the port wing.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: BV214 [5] Warwick I BV214, the first production aircraft, photographed in May 1942. Powered by a pair of Pratt & Whitney Wasps, BV214 was lost in a crash at Farnborough on August 28, 1942.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: HF971 Warwick ASR Mk I (Tropical) HF971 with Double Wasp engines, photographed in February 1944.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: BV403 Warwick ASR BV403, with modifications and carrying a Mk I lifeboat. Note the ASV radar aerial beneath the wing.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: PN827 Warwick ASR 1 PN827 with 1,630lb Mk 1 lifeboat.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / D.Lang - All-Weather Mac /Masters of the air/ (1)
ASR Warwicks of the Warwick Conversion Unit at RAF Docking in the summer of 1943, when Mac was CO.
-
Aeroplane Monthly 1999-09 / D.Lang - All-Weather Mac /Masters of the air/ (1)
Mac, CO of the Warwick Conversion Unit, is sitting in the centre of the front row of this group photograph taken at RAF Docking in the summer of 1943. On his right is Flt Lt Tony Collins, responsible for navigation training. Next but one to Mac on his left is the Adjutant, Fg Off David Speeks. The aircraft behind the group is one of the unit’s ASR Warwicks.
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / D.Lang - All-Weather Mac /Masters of the air/ (2)
On D-Day minus 3, June 3, 1944, 280 Sqn formed up in a hollow square in front of one of their ASR Warwicks, freshly painted with black-and-white invasion stripes, awaiting a special briefing from the AOC of No 16 Group, Air Cdre Frank Hopps. Mac, CO of the squadron, is standing on the far left and the Adjutant, Flt Lt David Speeks, is next to the table.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: BV351 [2] View of the Warwick ASR's airborne lifeboat, launched by parachute from the air to aid airmen adrift in the sea. Warwick ASR BV351 can be seen in the background of this late 1944 photograph.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: BV351 [2] A rigged lifeboat in front of B.1 BV351.
-
Мировая Авиация 141
Не став бомбардировщиком, Warwick поработал в других вариантах, наиболее важным из которых стал морской поисково-спасательный самолет (построили 200 самолетов). Данный Warwick ASR.Mk I из 269-й эскадрильи оснащен спасательной шлюпкой и РЛС ASV.
Vickers Warwick ASR.1 air-sea rescue aircraft. -
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: BV285 [4] Vickers Warwick 1 BV285 was with No 3 Overseas Aircraft Delivery Unit when it hit a tree on take-off from Hum on November 20, 1943.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: BV285 [4] Warwick B/ASR Mk 1 BV285, seen here in Coastal Command colours.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Спасательный "Уорвик" ASR.I с подвесной сбрасываемой шлюпкой
The Wickers-Armstrong Warwick A.S.R.Mk.I with the Mk.IA airborne lifeboat under the fuselage. -
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: BV301 Another view of Warwick ASR BV301. It was modified to carry a Mk I lifeboat and two sets of Lindholme gear, which each consisted of a dinghy linked by rope to several containers of survival equipment - food, water, first-aid kits, waterproofs and so on.
-
Aeroplane Monthly 1999-10 / D.Lang - All-Weather Mac /Masters of the air/ (2)
“When a distress call came, a Warwick flew close to the ditching aircraft and immediately after it hit the water the airborne lifeboat would be dropped”
-
Air International 1989-01 / Talkback
Further photographs to illustrate the Mk 1A air rescue lifeboat that was carried by Warwick ASR Mk Is. The rockets that were fired to carry lines to port and starboard of the boat after contact with the sea can be seen towards the stern in the photo on the left.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Close-up of a Warwick airborne lifeboat. The floating-line rockets, which fired automatically as the boat hit the water, can be seen in front of the crewman.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: BV285 [4] "Уорвик" GR.Mk I - типичный пример размещения оборонительного вооружения на английских бомбардировщиках (носовая и верхняя двухпулеметные башни плюс четырехпулеметная кормовая установка)
The Wickers-Armstrong Warwick G.R.Mk.I General Reconnaissance Monoplane (two Pratt & Whitney R-2800 engine). -
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: HG348 Warwick GR II HG348 photographed in November 1944. This Centaurus-powered variant was used for meteorological duties and for training crews in high-altitude navigation.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: LM819 Warwick GR V LM819(?) with early type of perspex-enclosed bow scanner
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Уорвик" GR.V с установкой антенны РЛС в обтекателе под носовой частью фюзеляжа
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
A Warwick fitted with a 6ft radar scanner and a 0.5in Browning machine-gun in the front turret.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
Регистрационный номер: PN768 Warwick GR Mk V PN768. Mk Vs were flown by 179 Squadron of Coastal Command at St Eval in Cornwall early in 1945
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Уорвики GR.V из 27-й эскадрильи южноафриканских ВВС, декабрь 1945г.
-
Air Enthusiast 2006-03 / S.Gifford - Hurricane Swansong /Post-war combat/ (2)
A Warwick V used for anti-immigrant patrol from Palestine.
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Регистрационный номер: PN811 [4] PN811 was one of 210 Centaurus-powered GR Vs.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
Регистрационный номер: PN811 [4] The Vickers-Armstrongs Warwick V General Reconnaissance Monoplane (two 2,500 h.p. Bristol Centaurus VII engines).
Warwick GR.V PN811 wearing the codes of 179 Sqn and with ASV radar in a clear Perspex undernose blister. -
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
Регистрационный номер: PN698 The Vickers-Armstrongs Warwick G.R. Mk.V General Reconnaissance Monoplane (two 2,500 h.p. Bristol Centaurus engines).
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
GR.V LM789 in a post-war all-silver finish.
-
Aeroplane Monthly 1989-02 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (2)
An aerial view of Warwicks parked out on Wisley Aerodrome.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Регистрационный номер: BV214 [5] The tailplane of the first production Warwick during covering.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
A Warwick under construction.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
The uncovered fuselage and centre section of the prototype, showing the geodetic structure.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
View inside the fuselage, showing the few bulkhead formers.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
Designed to take the Bristol Hercules HE1SM engine, the prototype Warwick was fitted with the ill-fated Rolls-Royce Vulture inline engine. The Centaurus and Pratt & Whitney Wasp were to become the standard Warwick powerplants.
-
Aeroplane Monthly 1989-01 / E.Morgan - Warwick: a tale of woe (1)
The cockpit of the prototype Warwick. The flying instruments are grouped at left; the engine instruments are located above the throttles, and the brake pressure, oxygen and air temperature gauges are to the right of the panel.
-
Aeroplane Monthly 1996-12 / D.Webb - Vickers Warwick /Tested & failed/
The revised fin and rudder with the added dorsal fin. Although rudder overbalance was eliminated, other problems arose.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Wickers-Armstrong Warwick G.R.Mk.I.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Wickers-Armstrong Warwick G.R.Mk.V.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Vickers Warwick ASR.I с РЛС и спасательной шлюпкой
-
Aeroplane Monthly 1976-10 / E.Morgan, C.Andrews - Alas, poor Warwick
Vickers Armstrong Warwick G.R.Mk V
- Фотографии