Варианты
Hudson A-28 / A-29
Морской разведчик и патрульно-противолодочный самолет, цельнометаллический двухмоторный свободнонесущий моноплан с двухкилевым оперением, имел убирающееся шасси. Создан на базе пассажирского самолета L-14 "Супер Электра" в КБ фирмы "Локхид эйркрафт" под началом X. Хиббэрда и Д. Палмера. L-14 впервые поднялся в воздух 29 июля 1937 г. Опытного образца "Хадсона" не строили. Головной серийный самолет впервые взлетел 10 февраля 1938 г. Производство на заводе "Локхид" в Барбенке начато в январе 1939 г. Всего изготовлено 2941 экз. всех модификаций (без пассажирских L-14).
Экипаж - 5-6 чел, в транспортном варианте - 3 - 4 чел., 6 - 8 пассажиров. Моторы - в зависимости от модификации. Вооружение 5-7x7,69 (боевые модификации для экспорта), 1x12,7+3x7,62 (A-28A и A-29A для ВВС армии США и Китая) или 5x7,62 (PBO-1), бомбы до 730 кг, с 1943 г. на английских машинах - 8хНУР, у машин транспортного исполнения отсутствует верхняя турель (2x7,69 или 1x12,7) или вообще все вооружение.
"Хадсон" состоял на вооружении в Англии с февраля 1939 г., в Канаде - с сентября 1939 г., в Австралии - с февраля 1940 г., в Новой Зеландии - с мая 1941 г., в Китае, США, Бразилии - с 1942 г., в Португалии - с 1944 г.
Основные боевые варианты:
- "Хадсон" I с моторами R-1820-G102A, с января 1940 г. в Англии монтировались РЛС;
- "Хадсон" II, аналог типа "Хадсон" I с усиленным планером и клепкой обшивки впотай;
- "Хадсон" III с моторами R-1820-G205A, планер по типу II, надувные поплавки и съемные бензобаки в фюзеляже, строились варианты III(LR) с бензобаками в консолях и III(SR) без них;
- "Хадсон" IV для ВВС Австралии, моторы R-1830-SC3-G и планер по типу II, вооружение первых серий 4x7,69, далее 5x7,69;
- "Хадсон" V, моторы R-1830-S3C4-G, планер типа III, строили варианты V(SR) и V(LR);
- A-28 ("Хадсон" IVA), моторы R-1830-67, аналог типа IV для ВВС армии США;
- A-29 ("Хадсон" IIIA), моторы R-1820-87, аналог типа III (LR) с усиленным вооружением для ВВС армии США;
- PBO-1, аналогичный A-29 вариант для ВМФ США с отличиями по оборудованию.
Выпускались модификации двойного назначения (самолет ПЛО/транспортник):
- A-28A ("Хадсон" VI) с моторами R-1830-67;
- A-29A ("Хадсон" III А) с моторами R-1830-87.
Их построено в общей сложности 1066 экз.
Береговое командование британских ВВС задействовало "хадсоны" с первых дней войны для патрулирования моря и сопровождения конвоев. В первой половине войны их иногда привлекали и к бомбовым налетам, в частности, в мае 1940 г. под Дюнкерком, а в июне 1942 г. они участвовали в массированном налете на Бремен. С июля 1940 г. их разместили в Северной Ирландии и Исландии, с декабря 1941 г. - в Индии, с ноября 1942 г. - в Средиземноморье. Позднее они появились на базах в Вест-Индии и Западной Африке. Служили как противолодочные, транспортные, санитарные и спасательные самолеты.
Королевские британские ВВС стали использовать "хадсоны" как транспортные самолеты с июня 1940 г., когда машины модификации I получило т.н. "королевское звено", предназначенное для перевозки членов королевской фамилии. На этих самолетах дополнительно установили 1x7,69 у штурмана. С конца 1940 г. подобные машины начали осуществлять перевозки в Египте. С мая 1941 г. в роли транспортных использовали "хадсоны" модификаций I, II, III, IIIA и IV. Они летали в метрополии и на Ближнем Востоке. Самолеты "Хадсон" VI поступили в Великобританию в 1942 г. Они эксплуатировались в 1942 - 1943 гг. в Африке, с октября 1942 г. - в Индии. В июне - декабре 1942 г. эти самолеты участвовали в "воздушном мосту" на Мальту - туда везли оружие и боеприпасы,, обратно раненых. В Бирме и Малайе в 1943 - 1944 гг. "хадсоны" снабжали местных партизан, сбрасывали агентов и разведывательно-диверсионные группы.
Австралийские "хадсоны" 6 декабря 1941 г. обнаружили подход японских сил вторжения к берегам Малайи. Далее они использовались как разведчики, бомбардировщики и противолодочные самолеты во время боев в Малайе, Голландской Ост-Индии (Индонезии), на Новой Гвинее и островах юго-западной части Тихого океана. Новозеландские самолеты приняли участие в боевых операциях на Новой Каледонии и о. Гуадалканал. В США они применялись как учебные и транспортные машины, а также в системе ПЛО Атлантического побережья. В Китае A-29 служили как дневные и ночные бомбардировщики.
В Канаде "хадсоны" состояли на вооружении бомбардировочных эскадрилий, но в боевых действиях участия не принимали.
Береговое командование британских ВВС использовало "хадсоны" как противолодочные самолеты до конца 1944 г., как транспортные - до конца войны. В Австралии самолет был снят с вооружения в 1947 г., в Новой Зеландии и Португалии - в 1946 г.
Снят с производства в мае 1943 г. В США служил в боевых частях до октября 1942 г. (до 1945 г. как учебный); в Канаде - до 1943 г., затем использовался как учебный и спасательный до 1947 г. Как транспортные самолеты они эксплуатировались до конца войны в Великобритании и США, в Новой Зеландии - до 1946 г., в Канаде и Австралии - до 1947 г., в Китае - до 1948 г.
Разоруженные самолеты с гражданскими обозначениями обслуживали линию из Шотландии в Стокгольм, доставляя оттуда высокоточные подшипники для военной промышленности. В США и Китае часть машин также использовалась как транспортные (в США - только в тылу).
Самолет||"Хадсон" I/"Хадсон" VI
Размах:||19,95 м /19,97 м
Длина:||13,52 м/13,52 м
Моторы, количество х мощность:||2x1100 л.с./ 2x1200 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||7990 кг/8410 кг
Максимальная скорость:||394 км/ч / 457 км/ч
Практический потолок:||7950 м/7470 м
Дальность:||3475 км/3480 км
Описание:
- Hudson A-28 / A-29
- Lockheed 14 Hudson
Фотографии
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: NZ2083 [3] Королевские ВВС Новой Зеландии (RNZAF). Представлен Hudson III (NZ2083) из 2-й эскадрильи RNZAF, размещенной на авиабазе Нельсон в Новой Зеландии. В задачу подразделения входило прикрытие войсковых транспортов, прибывающих и выходящих из гавани Веллингтона. Эскадрилья летала на Hudson с 1941-го по 1943 год, когда на смену им пришли Ventura. Самолет оснащен стрелковой установкой Boulton Paul с двумя пулеметами.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Model enthusiast
Регистрационный номер: NZ2083 [3] Hudson III NZ2083 of No 2 Squadron, RNZAF.
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: V9158 [3] Береговое командование RAF. Этот дальний Hudson III V9158 в 1942 году занимался поисково-спасательными операциями в составе 279-й эскадрильи RAF, базировавшейся в Бирхем Ньютон. В состав его оборудования входила подвешенная под фюзеляжем сбрасываемая спасательная лодка Mk 3, разработанная знаменитым яхтсменом У. Фоксом.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Model enthusiast
Регистрационный номер: V9158 [3] Hudson III V9158 fitted with lifeboat for air-sea rescue duties from Sturgate, 1942.
-
Air International 1987-01 / Model enthusiast
Регистрационный номер: V9158 [3] IPMS (UK) is offering a 1/72nd scale lifeboat suitable for application to the Hudson. That illustrated here is a Mk III (V9158) of No 279 Sqn operating from Bircham Newton 1942-44.
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: AM579 [2] Береговое командование RAF. Hudson Mk V (AM579) "OY-G" из 48-й эскадрильи Берегового командования, в начале 1942 года базировавшейся на Внешних Гебридских островах. В тот период Hudson действовали над Северным морем, нанося удары по судам у побережья Норвегии. Эскадрилья получила первые свои Hudson Mk III и Mk V в сентябре 1941 года, а последний вариант Mk VI был поставлен в ноябре 1942 года. Обратите внимание на окрашенные в черный цвет нижние поверхности, использовавшиеся при ночном патрулировании.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Model enthusiast
Регистрационный номер: AM579 [2] Hudson V AM579 serving with No 48 Squadron, Coastal Command, in 1941.
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: FK689 [3] Береговое командование RAF. В августе 1941 года Береговое командование ввело камуфляж с матовым белым цветом на вертикальных поверхностях и блестящим белым на нижних. Верхние поверхности окрашивались в цвета Dark Green/Ocean Grey. Этот Hudson Mk VI из 608-й эскадрильи, служившей в Средиземноморье в 1943 году. Обратите внимание на ракеты, успешно использовавшиеся Hudson против подводных лодок, и антенны РЛС ASV Mk II под крылом.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Model enthusiast
Регистрационный номер: FK689 [3] A Hudson VI FK689 in Coastal Command colours, with ASV radar and rocket armament under the wings.
-
АвиаМастер 2002-03 / А.Казымов - Первая битва авианосцев /Из истории воздушных войн/
Регистрационный номер: A16-211 Патрульный "Хадсон" Mk III из 32-й эскадрильи RAAF.
-
Мировая Авиация 201
Самолет ВВС США с номером 41-23325 был одной из 153 машин из партии в 414 Hudson для RAF с моторами Cyclone, изъятых Армией США и получивших обозначение RA-29-LO (R - от restricted). Они сохранили британский камуфляж и серийные номера, но получили американские опознавательные знаки и добавочные серийные номера. Взамен турели со спаркой 7,7-мм пулеметов в открытой кабине стрелка был установлен единственный 12,7-мм пулемет Browning.
-
Air Enthusiast 1972-07 / Model enthusiast
A Hudson III built for the RAF but reposessed by the USAAF and used as an A-29, 41-23325, with single 0.30-in gun in the open rear position in place of the BP turret.
-
Авиация и Время 2003-03 / А.Харук - ВВС Бразилии во второй мировой войне (2)
A-28A Hudson из 2-й АГ средних бомбардировщиков ВВС Бразилии
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Lockheed A-29 в окраске ВВС Армии США (USAAF), начало 1942 года. По ленд-лизу Великобритания должна была получить в общей сложности 800 машин A-29/A-29A, но критическое положение на Тихом океане и на Дальнем Востоке привело к перераспределению самолетов в пользу ВВС Армии США.
Another view of the Lockheed A-29, in USAAF markings but with British camouflage and with the Boulton Paul dorsal turret in place. A-29s retained for service in the USA had open dorsal gun positions in place of the turret. -
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Bearing British camouflage colours, this Hudson was photographed while under lest at Lockheed’s Burbank factory, probably in 1942. Equivalent to the RAF’s Hudson III, it was known to the USAAF as the Lockheed A-29.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: T9442 Hudson BW769 is displayed at the North Atlantic Aviation Museum at Gander.
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: AM898 С июля 1941 года RAF получили более 400 Hudson Mk V, поставлявшихся в двух вариантах, - Mk V(SR) и Mk V(LR). Первые 202 самолета (AE639 - AE657 и AM520 - AM702) сохранили оригинальную топливную систему и обозначались Hudson Mk V(SR). За ними поставили 207 Hudson Mk V(LR) с увеличенными топливными баками, имевших серийные номера с AM703 по AM909 (на снимке). Свыше 50 из поставленных самолетов были переданы ВВС Канады, Новой Зеландии и США, а один достался авиакомпании BOAC.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
С помощью местного населения проводят замену двигателей на английском "Хадсоне", Западная Африка
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: NX21771 [3] Один Hudson Mk IV был построен для фирмы "Sperry Gyroscope Co". Получивший регистрационный номер NX21771, этот самолет использовался "Sperry" для испытаний авиационных приборов как минимум до 1999 года.
-
Aviation Historian 26 / M.Bearman - Our Man in California
Регистрационный номер: N7205 [5] The first of the RAF’s Lockheed Hudson Is, N7205, is seen here with the type’s designer, Kelly Johnson, and Addams posing beside it at Burbank in December 1938. The RAF Hudsons were to be fitted with a Boulton Paul dorsal turret after the aircraft’s delivery to the UK, so a rather crude mock-up was fitted for various air tests.
-
Flight 1939-01 / Flight
Регистрационный номер: N7205 [5] Sqn. Ldr. J. Addams, who is performing acceptance tests of the Lockheed 14s for the Royal Air Force at the Burbank, California, factory, with Mr. C. L. Johnson (the company’s chief engineer) and the first of the machines to be passed off test. Notable differences from the civil Lockheed 14 are the bomb aiming windows in the nose, windows in the roof of the pilot’s compartment and the large turret aft. The camouflage suggests that although the machine is designated a G.R. type its activities will not be confined to over-water flying. Other points of interest include slinger rings on the airscrew hubs and guides for the Fowler flaps
-
Air Pictorial 1956-08 / B.Robertson - U.S. Aircraft in the British Services 1914-1955 (2)
Регистрационный номер: N7205 [5] The first Hudson, N7205, seen in the form in which it arrived in this country, with a wooden mock-up turret.
-
Aeroplane Monthly 1985-09 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (3)
Регистрационный номер: N7205 [5] Seen in front of the North Beach Air Service hangar on Floyd Bennett field in the winter of 1938-39 is Lockheed B-14L (Hudson Mk I) N7205. The aircraft was unarmed, but was fitted with a mock dorsal turret for flight trials which began on December 10, 1938.
-
Aeroplane Monthly 1998-10 / Personal album. Military
Регистрационный номер: N7244, N7251 Lockheed Hudson N7251 after fitment of its Boulton Paul C Mk IIA turret on March 4, 1940; in the background is Hudson N7244, which crashed near Leuchars on August 23, 1940, while N7251 became instructional airframe 4266M in October 1943.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: N7205 [5] The first of the Lockheed B14L Hudsons built under the original British contract, N7205 - photographed after its arrival in Britain and still with the dummy wooden dorsal turret.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: T9326 A Hudson I (T9326) on test in the USA, also with dummy dorsal turret, and with the RAF roundels still to be completed.
-
Flight 1939-02 / Flight
A Lockheed of the type adopted by the R.A.A.F. for reconnaissance and bombing operations.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: N7401 Another Hudson I, N7401, also seen at Floyd Bennett Field prior to being disassembled, Cocooned and shipped to Liverpool.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (1)
Регистрационный номер: P5142 HAROLD G. MARTIN’S plate depicts Lockheed Model 214 Hudson Mk I P5142 en route for England on Thursday evening, November 16, 1939. To protect US "neutrality” the fuselage roundel has been hidden under brown paper!
-
Flight 1939-12 / Flight Advertisements
Transports for TRADE and bombers for DEMOCRACY
Другие самолёты на фотографии: Lockheed Lodestar L-18/C-59/R5O - США - 1939
-
Flight 1939-05 / Flight
The American Lockheed Hudson, seen here minus its turret, is a general reconnaissance type. This machine is being flown by a Martlesham test pilot.
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / L.Coombs - The expanding years 1936-1939 (4)
Регистрационный номер: N7206 Lockheed Hudson N7206 was evaluated by A&AEE before passing to 1 OTU and 6 OTU. It was destroyed when it hit some wires while low flying at Gainsford in May 1942. The first four RAF aircraft serial numbers N7205-8, were flown by the A&AEE.
-
Air Enthusiast 1972-12 / H.Taylor - Flying the harassing Hudson /Viewed from the Cockpit/
A Mk III serving as a transport, with turret removed.
-
Flight 1940-01 / Flight
Регистрационный номер: N7280 RECONNAISSANCE BOMBER: A new view of a Lockheed Hudson of the type which is doing such good work with the Coastal Command. It has two Wright Cyclone engines.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: P5160 Hudson I P5160 landing at Floyd Bennett Field some time prior to America’s entry into the war. Hudson Is were powered by two 1,100 h.p. Wright Cyclone engines giving a maximum speed of 246 m.p.h.
-
Aeroplane Monthly 1985-09 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (3)
Регистрационный номер: N7210 [2] Hudson N7210 was one of the first of the type to equip 224 Sqn. It is pictured here in about May 1939; note the extended flaps and the lack of a turret.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (1)
Регистрационный номер: N7210 [2] Hudson N7210 of 224 Squadron photographed at RAF Leuchars in mid-1939.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
"Хадсон", использовавшийся как транспортная машина Специального разведывательного звена, на одном из аэродромов во Франции, ноябрь 1939 г.
-
Air-Britain Archive 1982-04
Регистрационный номер: G-AGAR [3] The photograph, submitted by Eino Ritaranta, shows Lockheed 414 Hudson G-AGAR at Malmi airport, Helsinki, in the summer of 1940. We know that this was c/n 1761 ex N7364, C of A issued 3.5.40 nominally to Aeronautical Research & Sales Corpn Ltd and used for photo reconnaissance, operating in the Caspian and Black Sea areas 3.40 to 4.40, in Greece 6.40 and later in Libya. Presumably it was involved in similar activities when this photo was taken, anyone who can fill in further details about this Hudson should let us know.
Concerning the Hudson G-AGAR, John Battersby recalls that the Aeronautical Research and Sales Corpn was very much the cover for Sidney Cotton's wartime photo-reconnaissance work, and suggests that the Hudson may have eventually joined the Desert Air Force. Perhaps after all this is one for the military experts? -
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Nesbit - The Allied Plan to Bomb Russia (1)
Регистрационный номер: G-AGAR [3], N7364 [2] Photograph of Lockheed Model 14 Hudson I G-AGAR/N7364, photographed at Heliopolis, Egypt in June 1940. That same month it covered the Dodecanese and photographed Italian activities in Libya. On May 29, 1941 the aircraft was destroyed on the ground at le Luc, France during enemy action.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / R.Nesbit - The Allied Plan to Bomb Russia (1)
Регистрационный номер: G-AGAR [3], N7364 [2] Photograph of Lockheed Model 14 Hudson I G-AGAR/N7364, photographed at Heliopolis, Egypt in June 1940. That same month it covered the Dodecanese and photographed Italian activities in Libya. On May 29, 1941 the aircraft was destroyed on the ground at le Luc, France during enemy action.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
A 269 Sqn Hudson crew photographed before departing on an Iceland pack patrol.
-
Aeroplane Monthly 1976-12 / T.Olausson - Swedish Internees (1)
Регистрационный номер: T9439 Hudson III T9439, MA-R of 161 (Special Duties) Squadron, was forced down by Swedish fighters on April 19, 1944. The crew insisted that they had lost their way during an instrument flight over the Irish Sea, although it is known that the Squadron made supply flights to European resistance movements.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
The Australian-manned No 459 Squadron received Hudson IIIs in Egypt in February 1942, its aircraft still in UK-style finish.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: AE628, V8977 These comparative views in July 1942 of a Hudson III (V8977, left) and a Hudson IV (AE628, right), show that the two types were virtually identical other than in respect of the power plant - respectively the Wright GR-1820-G205A Cyclone and Pratt & Whitney R-1830-SC3G.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: AM746, EW890 These comparative views of the Hudson V (AM746, left) and the Hudson VI (EW890, right), photographed in April and July 1942, show no significant external differences, other than the flame damping exhausts on the latter. Hudson VIs had troop-carrying interiors and often flew with the dorsal turrets removed.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
A Hudson of 269 Sqn about to begin a patrol from an Icelandic airfield
-
Air Enthusiast 1999-03 / A.Thomas - Red Sea Guardians
Регистрационный номер: FH250 Also based at Khormaksar with the ADF was a small Hudson detachment of 459 Squadron RAAF. Mk.IIIA FH250 ‘G’, was there in late 1942, it later joined the Aden Communications Unit.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
A Hudson V with tropical filters on the carburettor air intakes and dorsal turret removed.
-
Aeroplane Monthly 1989-10 / H.O'Neil - Fifty years from Crewe
Регистрационный номер: T9303 [5] The crew of Hudson I T9303 pause for Flight’s camera before climbing aboard their aircraft. RAF Hudsons were initially used to keep a wary watch on German surface raiders in the North Sea. It was a Hudson of 224 Sqn that became the first RAF machine to shoot down an enemy aircraft in World War Two.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: N7263 Hudson I N7263 was specially fitted for operation by the King's Flight and is shown here at Hatston in 1941. Note the non-standard gun in the nose, faired DF loop and blister window alongside the pilot.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
This 269 Squadron Hudson was presented to the RAF by Lockheed employees and is named Spirit of Lockheed-Vega employees.
-
Мировая Авиация 206
Регистрационный номер: T9465 [3] Hudson Mk III T9465 Spirit из 269-й эскадрильи во время командировки в Калдардансе (Исландия)
The Hudson III T9465, a gift from the Lockheed company and its employees, in service with No 269 Squadron at Kaldadharnes. -
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Экипаж "Хадсона" из 269-й эскадрильи Королевских ВВС, вынудивший сдаться немецкую субмарину U-570, сентябрь 1941 г.
-
Aeroplane Monthly 1989-10 / H.O'Neil - Fifty years from Crewe
Регистрационный номер: T9303 [5] LITTEL GEL II: In this view of a Coastal Command Hudson several interesting features are to be seen. The air intake for the two 900 h.p. Wright Cyclones is on the top of the long-chord cowling; the airscrews are hydromatic; Goodyear de-icing equipment covers the leading edge of the wing; permanent slots are fitted at the wing tips to help control at low speeds; the navigation and formation-keeping lights are not inset as is customary on British aircraft. Little Gel I earned its Captain the D.F.C.
Lockheed Hudson I T9303 of 206 Sqn at RAF Bircham Newton on September 3, 1940, 'exactly a year to the day after Britain declared war on Germany. -
Aeroplane Monthly 1989-10 / H.O'Neil - Fifty years from Crewe
Регистрационный номер: T9303 [5] Another view of Hudson I T9303 Littel Gel II at RAF Bircham Newton in September 1940. This Hudson went missing on a reconnaissance flight on October 16, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (2)
Регистрационный номер: T9303 [5] Informal gathering around a 206 Squadron Hudson at RAF Bircham Newton during the summer of 1940.
-
Flight 1940-08 / Flight
MILLION AIR MILES: Pilots and navigators of a Coastal Command squadron who have completed a million miles in their Lockheed Hudsons. Their records include more than fifty air battles, twelve enemy aircraft shot down and several U-boats sunk.
-
Air Enthusiast 2007-07 / R.Clarke - Cloak and Dagger /World war two/
VIPs visit the 161 Squadron ASCENSION dispersal area at Tempsford, April 1943. Far left is Flt Lt Maurice Whinney, OC of the project. This is the only known photo of a Sussex Havoc (left) and a Hudson
Другие самолёты на фотографии: Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938
-
Aeroplane Monthly 1994-04 / J.Maynard - Pickard, hero of Amiens (2)
NIGHT JOURNEY: A Hudson of Coastal Command about to take off for a trip to north-west Germany. Note the Hydromatic airscrews and extended landing light.
1940 shot of a 206 Sqn Hudson I about to take off from RAF Bircham Newton on a night sortie.
Tempsford-based 161 Sqn operated the type at night on SOE operations, for which the bulbous mid-upper turret was removed. -
Air Enthusiast 1972-12 / H.Taylor - Flying the harassing Hudson /Viewed from the Cockpit/
В начале войны самолеты Hudson имели огромное значение для английских ВВС - до 1942 года они были основными машинами Берегового командования. Возможно, что именно Hudson в ВВС Великобритании одержал первую победу во Второй мировой войне - потопил германскую субмарину.
TOUCHING DOWN: Although designed originally for operation from specially constructed runways, the Hudson is standing up fairly well to service conditions. A more robust landing gear for night landings on rough surfaces would, however, be very acceptable.
A Hudson I in the markings of No 206 Squadron, Coastal Command, in characteristic tail-up attitude for take-off. Landings were also made in the same attitude. -
Мировая Авиация 201
К началу 1942 года Береговое командование располагало 12-ю эскадрильями Hudson (на снимке самолет из 48-й эскадрильи), но лишь пять из них использовались в качестве противокорабельных, а остальные были задействованы для борьбы с подводными лодками или поисково-спасательных операций. Hudson осуществляли дневные полеты над Северным морем, вдоль побережья Норвегии и Голландии, нанося удары по одиночным судам или маленьким группам.
-
Flight 1940-06 / Flight
THE FIGHTING HUDSONS - Flying only fifty feet above the sea in the Heligoland Bight area these Lockheed Hudsons of the Coastal Command belong to a formation of five which ran foul of a German "Flack" ship recently. The Hudsons, although reconnaissance aircraft, have acquitted themselves outstandingly well against enemy fighters and bombers.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
269-я эскадрилья Берегового командования первой получила Hudson Mk I в марте 1940 года, заменив ими Anson. Эскадрилья летала на Hudson до июля 1945 года.
Из всех самолетов Берегового командования только бомбардировщик Hudson Mk I мог точно сбрасывать обычные или глубинные бомбы с требуемым рассеиванием или накрытием подводной цели.
Two 269 Sqn Hudsons patrol over the sea. -
Мировая Авиация 158
В разное время в юго-западной части Тихого океана семь эскадрилий новозеландских ВВС летали на Kittyhawk. На фотографии - группа P-40 сопровождает Lockheed Hudson. 293 новозеландских самолета включали модели P-40E/K/N, хотя имелись также и P-40L, и P-40M. Самолеты сняли с вооружения в конце войны.
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
Hudson UA-T of 269 Sqn flying over typical Icelandic terrain.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Hudson UA-S of 269 Squadron on patrol over a featureless sea. The squadron operated Hudsons (Mks I, III and V) from June 1940 until July 1945.
-
Мировая Авиация 206
Hudson Mk I из 233-й эскадрильи, летавшей на таких самолетах до сентября 1941 года.
A Hudson I of No 233 Squadron, the second RAF unit to fly the type, showing the typical finish and markings of the 1939-40 period. -
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Регистрационный номер: T9465 [3] Lockheed Hudson III T9465 UA-N of 269 Squadron, in flight over Iceland. After serving with 161 Squadron this Hudson was struck off RAF charge in July 1943.
-
Aeroplane Monthly 1979-09 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (9)
A trio of Hudsons patrolling over typical Icelandic terrain in 1941.
-
Flight 1940-05 / Flight
A Lockheed Hudson of the Coastal Command has a look-see in a typical Norwegian fjord. The Hudsons have been doing magnificent work off the Norwegian coast.
-
Flight 1940-06 / Flight
A Lockheed Hudson of the Coastal Command surveys blazing oil tanks at Dunkerque.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
A Hudson V bearing the “OY” codes of No 48 Squadron, which took its Lockheed twins to Gibraltar from the UK at the end of 1942.
-
Air Enthusiast 2007-07 / R.Clarke - Cloak and Dagger /World war two/
Lockheed's Hudson (Mk.III illustrated) was the optimum aircraft for ascension sorties.
-
Aeroplane Monthly 1994-03 / B.Hodgson - The sinking of U-331
Hudsons of RAF Coastal Command gave excellent service in the anti-submarine role.
-
Aeroplane Monthly 1988-11 / R.Thomas - One of our aircraft came back
A Hudson patrolling the North Sea during the summer of 1942.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (2)
Регистрационный номер: N7264 [3] 224 Squadron Battle Flight en route from RAF Leuchars to Andalsnes on April 23, 1940, with the author leading in Hudson N7264.
-
АвиаПарк 2009-02 / Г.Волоско - Сокол по имени Оскар /Монография/ (1)
Английский бомбардировщик американского производства Локхид "Хадсон". Немало таких машин было сбито пилотами Ки 43 в начале войны на Тихом океане
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / L.Coombs - The expanding years 1936-1939 (5)
The first American-built aircraft to see operational service with the RAF was the Hudson, used by Coastal Command during the war. First unit to take delivery was 224 Sqn at Gosport in late 1939.
-
Aeroplane Monthly 1979-10 / F.Adkin - Memoirs of Aircraftsman (10)
Регистрационный номер: T9465 [3] Lockheed Hudson Mk III T9465, Spirit of Lockheed Vega Employees, a presentation aircraft with 269 Squadron, Iceland, 1941.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Lockheed Hudson UA-B of 269 Squadron flying low over the sea.
-
Flight 1940-08 / Flight
"Every day, in sunshine, rain or snow, we go out over the North Sea to find out what's happening on the other side." A Hudson on general reconnaissance.
-
Flight 1940-09 / Flight
"Reconnaissance over Dunkirk," showing burning oil and a Lockheed Hudson on patrol.
-
Aeroplane Monthly 1989-10 / H.O'Neil - Fifty years from Crewe
Регистрационный номер: T9303 [5] BACK HOME: A Lockheed Hudson comes in to land with wheels down, flaps extended and hydromatic airscrews in fine pitch.
Hudson I T9303, of 206 Squadron, RAF, with flaps down comes in to land at RAF Bircham Newton on September 3, 1940. -
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: N7397 Hudson I N7397 approaches Floyd Bennett Field prior to America’s entry into World War Two. Lockheed established a subsidiary at Speke, near Liverpool, to assemble the steady stream of aircraft from Burbank, California.
-
Flight 1939-08 / Flight
Регистрационный номер: N7212 RUMBLING IN: A Lockheed Hudson reconnaissance bomber (two Wright Cyclones) coming in to land with Fowler flaps lowered. The machine illustrated, apparently, is not fitted with the standardised "letter-box" slots.
-
Aeroplane Monthly 1974-01 / Personal album
Регистрационный номер: FK745 A Coastal Command Hudson, FK745, landing at Leavesden on August 8, 1945.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: AM753 Hudson V AM753/G with a trial installation of eight rocket projectile rails.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: T9278 Hudson I T9278 was one of the few of the original version that survived in service long enough to receive the Coastal Command white finish, with grey upper surfaces.
-
Мировая Авиация 201
Hudson Mk VI без бортовых кодов из 608-й эскадрильи, оснащенный РЛС ASV Mk II и несущий по четыре НАР под каждым крылом. На Средиземноморском ТВД такие НАР успешно использовались Hudson против подводных лодок.
An experimental R.P. installation on a Lease-Lend Hudson IIIA. -
Мировая Авиация 206
Этот ощетинившийся антеннами РЛС ASV, пулеметами и реактивными снарядами Hudson Mk VI принадлежал британскому Береговому командованию. Самолет был изначально заказан ВВС Армии США как A-28A, но затем передан по ленд-лизу.
-
Air Enthusiast 1972-12 / H.Taylor - Flying the harassing Hudson /Viewed from the Cockpit/
Hudsons served the RAF in several different roles throughout World War II, notably with Coastal Command in whose colours the rocket-armed Mk VI is shown.
-
Мировая Авиация 169
На этом снимке хорошо видны все улучшения Hudson Mk VI, направленные на повышение боевой эффективности: восемь направляющих для НАР и поисковая РЛС.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: FK689 [3] The operational application of rocket projectiles is shown in the photograph of Hudson VI FK689, also fitted with ASV radar aerials under wings and nose.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: FK772 Hudson IIIA, FK772, fitted with radar and rocket launchers under the wings, at Guardo, Italy, on January 20, 1944. The Mk III was the first version supplied under Lend-Lease, and 382 were delivered to the RAF. This mark also carried additional armament in the form of a ventral gun and two beam guns and was powered by two 1,200 h.p. Wright Cyclone engines.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: FK543 Hudson VI FK543, an anti-submarine variant, taxies from dispersal at Guardo in Italy on January 20, 1944. Note the rocket launchers under the wings.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: BW628 Hudsons were the first aircraft adapted to carry the Uffa Fox-developed air-dropped lifeboat for air-sea rescue duties, and several squadrons flew the aircraft in this form in 1944-45. Post-war, No 123 Squadron, RCAF, flew boat-equipped Hudsons - Mk IIIA BW628 is illustrated - as part of the Canadian commitment to ICAO to provide a search-and-rescue service for commercial aviation.
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
A Lockheed Hudson III carrying the British Mk.I Airborne lifeboat.
-
Мировая Авиация 169
517-я, 519-я, 520-я и 521-я эскадрильи британских ВВС вели морскую разведку вплоть до окончания войны. Поисково-спасательные задачи выполняла 251 -я эскадрилья, самолеты которой были оборудованы спасательными плотами.
-
Air Enthusiast 1972-12 / H.Taylor - Flying the harassing Hudson /Viewed from the Cockpit/
Mk III for air-sea rescue duties with a lifeboat.
-
Aeroplane Monthly 1986-06 / R.Nesbit - Arctic Venture (5)
Drift ice floating down from the Arctic Circle, photographed from a Coastal Command Hudson during the summer of 1943.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: EW941 Lockheed Hudson VI EW941 of No 4 Middle East Training School (METS) taking off from El Kabrit, Egypt, in May 1943. It was used for parachute R & D - hence the open belly.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Регистрационный номер: AE633 Hudson IV AE633, also of No 4 METS, tucks its wheels up as it pulls away from El Kabrit in May 1943. Once again the door has been removed for parachute trials.
-
Aeroplane Monthly 1976-06 / H.Levy - Hudsons for Britain
Hudson IV (AE serial batch) of No 4 METS was another aircraft used for research and development into parachutes for personnel and cargo dropping tasks. It is seen here taking off from El Kabrit on May 10, 1943.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
"Хадсон" VI в Северной Африке
-
Мировая Авиация 18
Mustang Mk I (AG349), пятый самолет данного типа, среди других американских самолетов, закупленных англичанами: Curtiss Kittyhawk Mk I, Lockheed Hudson и несколько Douglas Boston. Снимок сделан на аэродроме ВВС Великобритании Бартонвуд, где их собирали после доставки в разобранном виде из США в Ливерпуль. После сборки самолеты проходили облет
Другие самолёты на фотографии: Curtiss P-40D Kittyhawk / Warhawk - США - 1941Douglas A-20 Boston / Havoc / P-70 Nighthawk - США - 1938North American P-51 Mustang - США - 1940
-
Flight 1940-07 / Flight
FOR AUSTRALIA'S COASTLINE: Lockheed Hudson aircraft ready for assembly at the Royal Air Force Depot, Richmond, New South Wales.
-
Flight 1939-11 / Flight
READY TO GO: Lockheed Hudsons awaiting repeal of the Neutrality Act at Alhambra, California.
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
Two dozen Hudsons, in various states of completeness, await shipment on the tarmac at Lockheed’s Burbank, California, factory in late 1940. Note the patches over the rear fuselage where a two-gun dorsal turret would be fitted.
Two dozen RAF Lockheed Hudsons at Lockheed's Burbank factory early in 1941. The original order for 250 Hudsons was completed by December 1939; deliveries were first made by air across the Atlantic. Note the absence of turrets: these were fitted on arrival in the UK. -
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
The Ferry Command airport at Dorval, near Montreal, in 1942. Visible are Lockheed Hudsons and Venturas, Consolidated Liberators, North American Mitchells and a single Boeing B-17 Flying Fortress.
Другие самолёты на фотографии: Boeing B-17E / B-17G Flying Fortress - США - 1941Consolidated B-24 Liberator - США - 1939Lockheed B-34 Lexington / PV Ventura / PV-2 Harpoon - США - 1941North American B-25 Mitchell / PBJ-1 - США - 1940
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Two Lockheed Hudson IIIs of 269 Squadron at Hofn landing ground in Iceland.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Another view of the Hudson IIIs of No 269 Squadron whilst serving in Iceland.
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
Регистрационный номер: P5116 Hudsons await the lifting of the US arms embargo late in 1939. Second from the right is P5116, which served with 207 and 407 Sqns, PRU, and Nos 6 and 1 OTUs before overshooting while landing at Silloth on October 26, 1941.
-
Aeroplane Monthly 1995-08 / G.Powell - A lifetime aloft (3)
Hudsons, a Liberator and a Catalina lined up at a Ferry Command station in Newfoundland in the winter of 1942-43, waiting to be flown to the UK.
Другие самолёты на фотографии: Consolidated B-24 Liberator - США - 1939Consolidated PBY Catalina - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1976-04 / R.Baxter - A touch of the Gregory Pecks
An RAF Dakota lands past a Lockheed Hudson at a Middle East airfield.
Другие самолёты на фотографии: Douglas DC-3 / C-47 Skytrain/С-53 Skytrooper / Dakota - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Bomb trolleys being towed by tractor to Hudson IIIs at Kaldadames.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (1)
Loading up a Hudson's bomb bay prior to a reconnaissance. A supply of antisubmarine bombs was always kept in the locker.
-
Flight 1940-10 / Flight
THE BOMB BAY: Bombing up a Lockheed Hudson prior to a reconnaissance. A supply of anti-submarine bombs is always kept in the locker.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
The author, left, with two fellow armourers, replenishing a Hudson III with smoke floats, flares and markers.
-
Air-Britain Aeromilitaria 1984-02
Регистрационный номер: P5154 Hudson P5154 undergoing similar tests.
-
Aeroplane Monthly 1979-03 / L.Curtis - Anything To Anywhere (3)
An ATA maintenance hangar "somewhere in England" in 1942. Behind the Lockheed Hudson are a Hurricane, Demon K4411, an Oxford, Master W8905, an Argus, a Tutor, a Havard and the tail of an Anson. All were used either for the training or movement of ATA pilots.
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Oxford / AS.10 - Великобритания - 1937Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Avro Tutor/Sea Tutor/Prefect / Type 621/646/626 - Великобритания - 1929Fairchild C-61 Forwarder / Model 24 / Argus - США - 1932Hawker Demon - Великобритания - 1932Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Miles Kestrel M.9 / Master I M.9A - Великобритания - 1937North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Aeroplane Monthly 1989-10 / H.O'Neil - Fifty years from Crewe
12 Lockheed Hudsons bound for Britain and the RAF, being loaded aboard ship at San Pedro, California in May 1939. All the aircraft appear to be in the N serial range.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / P.Sammons - The tools for the job (2)
An earlier consignment of Hudsons arriving at the Surrey Commercial Dock in June 1939.
-
Aeroplane Monthly 1983-06 / P.Sammons - The tools for the job (2)
Liverpool police guard Lockheed Hudson Is after unloading on to the Gladstone dock in August 1939. The first aircraft in the line, N7289, was issued to 220 Sqn but was posted missing on April 24, 1940.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Hudson IVs of No 1 (GR) Squadron, RAAF, at Singapore in 1941, where it suffered heavy losses when the Japanese attack materialised.
-
Авиация и Космонавтика 2022-01 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (1)
Регистрационный номер: A16-86 Бомбардировщики Локхид «Хадсон» Mk.I из 1-й австралийской БАЭ на аэродроме Сембаванг. Фото сделано в апреле 1941 г.
-
Авиация и Космонавтика 2022-03 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (3)
Австралийский "Хадсон" Mk.I над Южно-Китайским морем. Январь-март 1942г.
-
Aeroplane Monthly 1978-03 / E.Favelle - Hudson revival
Другие самолёты на фотографии: Commonwealth (CAC) CA-1 / CA-3 Wirraway - Австралия - 1939
-
Мировая Авиация 206
Hudson из состава 8-й эскадрильи австралийских ВВС воевали в Малайе. В общей сложности 8 австралийских эскадрилий, вооруженных Hudson, находились на ТВД, а основной вклад в победу над японцами внесли летчики 1-й и 8-й эскадрилий.
-
Авиация и Космонавтика 2022-02 / В.Морозов - "Битва" за Сингапур (2)
Самолеты Локхид «Хадсон» Mk.I из 1-й АЭ RAAF в полете над Малайей. Апрель-май 1941 г.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Транспортный "Хадсон" австралийских ВВС
-
Air Enthusiast 2002-09 / R.Stitt, J.Olsen - Brothers-in-Arms
Hudsons of 1 OTV, RAAF, at Wau airstrip on either January 8, 1942, the day of the B-17's crash-landing, or January 10, the day of the rescue mission. Note the steep downward slope of the airstrip behind the aircraft and that the engines have been left running for a quick departure.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
Регистрационный номер: A16-199 [2] Hudson IV A16-199 at Hendon.
-
Air Pictorial 1977-05 / T.Norman - Strathallan Collection
Регистрационный номер: A16-199 [2] The Lockheed Hudson restored to its original colours as R.A.A.F A16-199
-
Flight 1940-03 / Flight
AUSTRALIAN HUDSON: Group Captain H. F. De la Rue inspecting one of Australia's new Hudsons. These machines have Twin Wasp engines.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
Регистрационный номер: BW450 "Хадсон" IIIA канадских ВВС
-
Flight 1940-07 / Flight
ASSORTED TRAINERS. A scene at the Royal Canadian Air Force Station at Trenton during the first inspection by Air Vice Marshal L. D. D. McKean, Air Chief Liaison Officer of the U.K. Air Liaison Mission. A.V-M. McKean inspected the Air Armament School, the Central Flying School, the Air Navigation School, and the School of Administration. Aircraft in the picture include Lockheed Hudsons, Fairey Battles, Avro Ansons, North American Harvards, Airspeed Oxfords, and Fleet Finches.
Другие самолёты на фотографии: Airspeed Oxford / AS.10 - Великобритания - 1937Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935Fairey Battle - Великобритания - 1936Fleet Model 10 / 16 Finch - Канада - 1935North American T-6 Texan / AT-6 Harvard - США - 1935
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 01 - A review of the world's air power during the years 1944-45
A Lockheed Hudson of the Royal New Zealand Air Force on patrol off Guadalcanal.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: NZ2083 [3] The "UH" codes indicate that this Hudson IIIA, NZ2083, was serving with No 2 Squadron, RNZAF. Many Hudsons retained their Lockheed construction numbers on the fuselage nose, as here.
-
Air-Britain Archive 1983-02
Регистрационный номер: ZK-AHY The Hudson ZK-AHY, seen here apparently devoid of titles, was used by Union Airways for only sixteen months at the end of the war.
-
Мировая Авиация 206
Первые подлодки, потопленные американскими ВС, записали на свой счет экипажи PBO-1 из 82-й патрульной эскадрильи, получившей самолеты A-29, изначально заказанные британцами по ленд-лизу.
-
Моделист-Конструктор Морские самолеты палубного и берегового базирования Второй мировой войны
В полете - PBO-1 американского флота
-
Мировая Авиация 201
Британский контракт на самолеты Hudson сразу возвел компанию "Lockheed" в ранг ведущего производителя авиатехники, получившего крупнейший в истории США заказ. Самолет на снимке не несет обозначений, за исключением опознавательных знаков, использовавшихся до 1942 года. Вероятно, это один из первых Hudson, переделанных в A-29. Оснащенный двигателями Cyclone (в то время на большинстве Hudson RAF были установлены Twin Wasp), он сохранил британский камуфляж и турель Boulton Paul. Почти на всех A-29 позднего выпуска турели заменили открытой кабиной с 12,7-мм пулеметом.
-
Мировая Авиация 169
Официальная фотосессия A-29. Из 153 таких самолетов, принятых ВВС Армии США, 20 передали ВМС США как PBO-1. На данных самолетах нет турелей Boulton Paul, обычно монтировавшихся на Hudson.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
The AT-18 gunnery trainer and target-tug was the only version of the Hudson developed and purchased exclusively for the USAAF.
-
Мировая Авиация 169
AT-18 предназначался для тренировок воздушных стрелков, самолеты оснащались турелями Martin с двумя 12,7-мм пулеметами и оборудованием для буксировки мишеней. AT-18A - учебно-штурманский самолет.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Retained from a batch of Lend-Lease Hudsons destined for Britain, this is one of 20 A-29s transferred to the US Navy as PBO-1s, for operation by VP-82.
-
Мировая Авиация 206
Регистрационный номер: BW463 ВВС Армии США получили 153 "ленд-лизовских" Hudson. A-29 с наводимым 12,7-мм пулеметом взамен надфюзеляжной турели Boulton Paul поступили в бомбардировочные и противолодочные эскадрильи.
Photographed at Portland AFB, Oregon, this A-29 (Hudson IIIA) retains its RAF serial BW463 and British camouflage. -
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: FK487 A Hudson Mk VI FK487 taken over by the USAAF in the Middle East and used as a Lockheed A-28A.
-
Мировая Авиация 206
Hudson из ВВС Армии США решали широкий круг задач, включая подготовку летчиков. Данные A-29B - самолеты фоторазведки, приписанные к звену "B" 2-й эскадрильи фоторазведки и картографирования. Самолеты запечатлены во время заправки на авиабазе Манаус, Бразилия. Большую часть 1942-1943 годов они провели за картографированием районов Южной Америки.
-
Авиация и Время 2002-06 / А.Харук - ВВС Бразилии во второй мировой войне (1)
A-28A "Хадсон" из 3-й группы средних бомбардировщиков ВВС Бразилии
-
Air Enthusiast 1994-12 / R.Neto - Brazil - 1, U-199 - 0
View of a wartime Brazilian Hudson, ‘31’. A name appears to be written forward of the number. It is possible that, like the Catalina Arara, some Hudsons received names of ships, but photos of Hudsons are rare.
-
Air Enthusiast 1994-12 / R.Neto - Brazil - 1, U-199 - 0
Brazilian officers pose in front of FAB Hudson ’73’. According to Sergio Schnoor, this was the aircraft he piloted during the U-199 attack. From left to right, Segundo-tenente Medeiros, Primeiro-tenente Freitas, Segundo-tenente Schnoor and Capitao Rohm.
-
Air Enthusiast 1994-12 / R.Neto - Brazil - 1, U-199 - 0
Wartime picture of the Hudson successor, the Ventura, in FAB service. Note the painted-over American marking on the rear fuselage and the FAB star painted behind, with smaller arms than the versions that used to be applied directly over the American insignia. This too, carries a name on the nose, possibly NETTII.
-
Мировая Авиация 169
Регистрационный номер: VH-SMM С окончанием войны на гражданском рынке появилось большое количество "демобилизованных" самолетов. Этот A-29, служивший в ВВС Австралии, после был куплен владельцами ежедневной газеты в Сиднее.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: VH-AGX [2] After the end of the war, several Hudsons passed into commercial service, particularly for aerial survey duties, as with Adastra Aerial Services in Australia.
-
Air International 1987-05
Регистрационный номер: CS-TLA As described in the accompanying letter from Mario Canongia Lopes, this Lockheed Hudson VI, ex-RAF Coastal Command, was registered CS-TLA as the first aircraft in the fleet of Portugal's national airline, TAP.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: NX21771 [3] The sole Hudson built for non-military use, the B14L NX21771 was used throughout the war by Sperry Gyroscope Co.
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
Регистрационный номер: NX28991 Another Hudson used by Sperry, NX28991, had a modified nose and sported the same livery as NX21771
-
Мировая Авиация 174
Регистрационный номер: NX21771 [3] От DC-2, близкого по количеству пассажиров, Super Electra выгодно отличался более современной конструкцией и лучшими летными данными, но Lockheed 14 не смог конкурировать с более вместительным DC-3.
-
Aeroplane Monthly 1983-08 / Personal album
Another cockpit shot, this time of a Lockheed Hudson of 8 OTU at Greenwood.
-
Air Enthusiast 1972-12 / H.Taylor - Flying the harassing Hudson /Viewed from the Cockpit/
The "multi-manual" nature of the Hudson is well demonstrated by this cockpit photograph. In the various gates above the central pedestal are the throttle, propeller, mixture and idle cut-off, oil-cooler and carburettor-heater controls, the autopilot engagement lever and the tailwheel lock. Centrally below is the fuel wobble-pump with, left and right, the fuel cocks and, below, the handle of the ratchet brake lever. Below the fuel cocks are, left, the undercarriage lever and elevator-trim crank, and, right, the flap lever and rudder-trim crank.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (1)
The cockpit of a 206 Squadron Hudson I. Note the row of bomb selector switches on the right of the lever marked "brake" and the navigator/bomb aimer's compartment in the nose.
-
Aeroplane Monthly 1988-07 / R.Brooks - Armourer's progress (2)
View of a Hudson’s cockpit with pilot at the controls. A final check is being made of the instruments before running up the engines.
-
Flight 1940-10 / Flight
THE FORE END: A pilot at the controls of a Hudson. Note the row of bomb selector switches on the right of the lever marked "brake" and the navigator-bomb aimer's compartment in the nose.
-
Flight 1940-10 / Flight
The navigator-bomb aimer at the prone bomb sight over the optical flat panel. Note the chair pushed forward under the chart table and the compass on the right. Concentrated "Flak" and searchlights seen through this panel must, to say the least, give one a thrill.
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Interior of Hudson nose compartment, showing the navigator and bombsight.
-
Flight 1940-11 / Flight
HUDSON NAVIGATION: A Coastal Command navigator uses the hand bearing compass through the starboard window.
A navigator uses the hand bearing compass through one of the many panels in the nose of the Hudson. With the exception of the Hampden, the Hudson had the best-lit navigator's “office". -
Flight 1940-08 / Flight
"They are all grand types, and I should like to make special mention ... of the wireless operators."
-
Flight 1940-08 / Flight
The wireless operator signals with an Aldis lamp to the other aircraft of the formation.
-
Flight 1940-10 / Flight
FEEDING THE GUNS: Threading ammunition belts of a thousand rounds each to the Brownings in the Hudson's rear turret. The bulge on the door contains the rubber dinghy, while on the left are seen racks for parachutes and Verey light cartridges. The well at the bottom of the fuselage is a retractable gun platform for tail protection.
Loading ammunition for the Hudson's dorsal turret, which was of Boulton Paul type, with twin 0-303in machine guns. The camera is looking aft. -
Aeroplane Monthly 1988-06 / R.Brooks - Armourer's progress (1)
Hudson air gunner entering a Boulton and Paul turret. The door on the right has the dinghy housed inside it.
-
Aeroplane Monthly 1985-07 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (1)
The Hudson’s sting in the tail is very evident in the heading photograph. The Boulton Paul turrets were fitted after the Hudsons arrived in England.
-
Aeroplane Monthly 1994-02
THE TAIL STING: In various scraps the Lockheed Hudsons of Coastal Command have given a good account of themselves. This is due firstly to the resolute and well-trained crews, and secondly to the power-operated Nash and Thompson turret which is fitted.
Boulton Paul dorsal turrets, with twin 0-303in machineguns, were fitted to Hudsons after arrival in England.
-
Aeroplane Monthly 1989-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер: FK466 The Atlantic Canada Aviation Museum (PO Box 95, Armdale, Nova Scotia B3L 4JL, Canada) has recently acquired the fuselage of Lockheed Hudson VI FK466, and would like to hear from former Hudson crews, anyone with spares for the type, and other museums with their own examples.
-
Aeroplane Monthly 1980-01 / News Spotlight
Регистрационный номер: VH-AGX [2] Lockheed Hudson VH-AGX, ex A16-122 of the RAAF, was badly damaged in a take-off accident at Horn Island in December 1973. It has now been acquired by Bob Eastgate, who has obtained a new nose and cockpit section and plans to return it to airworthy condition.
-
Aeroplane Monthly 1997-06 / M.Oakey - Vintage news
Регистрационный номер: A16-122 Newly-acquired RAAF Lockheed Hudson A16-122.
-
Flight 1940-05 / Flight
A Coastal Command Hudson lately came home with both wings pierced by A.A. shells and the fuselage spattered with shrapnel. A petrol tank was holed and the machine was brought back on one engine. One tyre had been punctured.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (2)
Регистрационный номер: N7264 [3] Hudson N7264 at Wick after returning from Andalsnes on April 23, 1940. The 224 Squadron crew are, from left to right, AC Court, LAC McGhie, Plt Off Rothwell and the author.
-
Aeroplane Monthly 1985-08 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (2)
Регистрационный номер: N7264 [3] Two views of a 224 Squadron ground crewman assessing the damage to the port wing of Hudson N7264 at Wick on April 23, 1940.
-
Aeroplane Monthly 1985-09 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (3)
Регистрационный номер: N7266 [2] The author's Hudson, N7266, on the grass at Sumburgh on June 21, 1940. It had just returned from attacking the Scharnhorst off the Norwegian coast north of Utsire.
-
Aeroplane Monthly 1985-09 / H.O'Neil - Who's for Hudsons? (3)
Регистрационный номер: N7266 [2] A close-up of the damage to Hudson N7266. Much of the starboard aileron and the area just inboard of it was blown apart by an anti-aircraft shell from the Scharnhorst. Leaning on the leading edge are Plt Off Lynn and air gunner Sgt Cliff.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: EW942 [2] Lockheed Hudson VI EW942 of 267 Sqn, Transport Command, and Anson NK894 being broken up at Khartoum’s aircraft graveyard. This was how RAF bods were employed for the last few weeks while waiting for the boat and demob.
Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / Personal album. Military
Регистрационный номер: EW942 [2] Другие самолёты на фотографии: Avro Anson / Type 652 - Великобритания - 1935
-
Авиация и Время 2008-02 / В.Заблоцкий, А.Овчаренко - Австралийский Перл-Харбор (2)
Австралийский L-14 "Хадсон", уничтоженный японской авиацией в Дарвине 19 февраля 1942г.
-
Aeroplane Monthly 1998-12 / M.Oakey, T.Harmsworth - News
Регистрационный номер: T9449 The remains of Hudson T9449 which crashed at Musgrave Harbour in 1941.
-
Мировая Авиация 201
Регистрационный номер: FK395 Hudson Mk VI. 48-я эскадрилья была первым подразделением RAF (Королевские ВВС Великобритании), получившим Avro Anson. На этих самолетах эскадрилья патрулировала прибрежные воды до октября 1941 года. В ее задачи входило сопровождение конвоев, борьба с подводными лодками и разведка. Вскоре после получения Hudson 48-ю эскадрилью перебросили в Гибралтар, задействовав для прикрытия операции "Torch" - высадки сил союзников в Северной Африке. В Гибралтаре ("на Скале") подразделение оставалось до февраля 1944 года, ведя патрулирование над западной частью Средиземного моря и Атлантикой, изредка вступая в схватки с германскими Fw 200 Condor. После возвращения в Великобританию эскадрилью оснастили транспортными самолетами Dakota, и она принимала участие в высадке во Франции.
-
Aeroplane Monthly 1977-02 / D.Edwards - Shoot out in cloud nine
Другие самолёты на фотографии: Dornier Do.18 - Германия - 1935
-
Aeroplane Monthly 1978-07 / Painted Wings
Michael Turner's Beach Patrol shows a Hudson over Dunkirk in 1940.
-
Flight 1939-03 / Flight Advertisements
The imposing fleet of British “Hudson” twin-engined reconnaissance-bombing planes - the Lockheed Aircraft Company’s B-14 Type recently ordered for the Royal Air Force of Great Britain - will be powered exclusively by 1,100 H.P. Wright Cyclone engines.
-
Aeroplane Monthly 1990-12
December 10, 1938: first flight of the Lockheed Hudson
-
Мировая Авиация 201
A-29 Hudson
-
Flight 1940-12 / Flight
Comparative pictures by "J.P." of ten twin tails, all from the same angle: The twin arrangement of fins and rudders has advantages from both aerodynamical and military aspects. It gives the rear gunner an excellent field of fire, especially if the turret is placed fairly far aft. Smaller control areas can be used and, since these surfaces are in the airscrew slipstream, good control is obtained at low speeds.
Другие самолёты на фотографии: Armstrong Whitworth Whitley / A.W.38 - Великобритания - 1936Blohm und Voss Ha.139 - Германия - 1936Breda Ba.88 Lince - Италия - 1936De Havilland Flamingo / D.H.95 - Великобритания - 1938Dornier Do.17Z / Do.215 - Германия - 1939FIAT BR.20 Cicogna - Италия - 1936Handley Page Hampden / H.P.52 - Великобритания - 1936Junkers Ju.86 - Германия - 1934Messerschmitt Bf.110 - Германия - 1936
-
Air International 1985-11 / ??? - The Handy Hudson ... Lockheed's First Warplane /Warbirds/
The complete three-view depicts the Hudson III; the Mk IIIA, A-29, A-29A and PBO-1 were similar. The forward fuselages (left) show the Mk I (upper) and Mk III with lifeboat (lower). The forward fuselages (right) show the Mk IV (upper), with the Mk Vs longer carburettor intake and spinner shown by dotted lines, and the Mk VI (below) in its anti-shipping version. The rear fuselages (right) show the A-29 (upper) and AT-18 (lower).
-
Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
The Lockheed Hudson III.
-
Моделист-Конструктор Военно-транспортные самолеты Второй мировой войны
Lockheed Hudson III (без вооружения)
Тип фотографий
- Все фото (206)
- Боковые проекции (13)
- Цветные фото (6)
- Ч/б фото (146)
- Кабина (15)
- Реставрация (3)
- Обломки (9)
- Рисунки, схемы, чертежи (14)