RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1938

Дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из пяти человек

Boeing 307 Stratoliner

Boeing Model 307 Stratoliner (C-75)

   Прототип самолета Model 299 проектировался параллельно с гражданским вариантом Boeing Model 300. Предполагалась высокая степень унификации обоих вариантов: одинаковые крыло, хвостовое оперение и силовая установка. Однако с самого начала гражданский вариант проектировался с фюзеляжем большего объема. По ходу разработки было принято решение об использовании герметичного фюзеляжа круглого сечения. Новый Model 307 предназначался для перевозки пассажиров на высотах до 6100 м, то есть выше основных турбулентных областей атмосферы. Уже после начала эксплуатации самолета в авиакомпаниях хорошие высотные данные Model 307 послужили поводом, чтобы дать ему имя Stratoliner.
   Построили 10 самолетов Model 307, первый из них поднялся в воздух 31 декабря 1938 года, но был потерян раньше, чем его успели передать авиакомпании "Pan American". Из девяти остальных самолетов три получила "Pan American" (под обозначением Model S-307), а пять - авиакомпания TWA (Model SA-307B). Еще один доработанный самолет, единственный Model SB-307B, был отправлен Говарду Хьюзу.
   В 1942 году самолеты авиакомпании TWA передали авиации Армии США под обозначением C-75. Рассчитанные на перевозку 33 пассажиров при экипаже из пяти человек самолеты, согласно контракту с TWA, эксплуатировались Транспортным командованием для перевозок штабных офицеров. За 2,5 года эксплуатации пять самолетов примерно 3000 раз пересекали Атлантику, налетав около 45 000 часов и 12 млн км. Затем самолеты вернули на фирму "Boeing" для переоборудования из военного в гражданский вариант. В ходе модернизации самолеты C-75 получили новые крылья и хвостовые оперения, были установлены более мощные моторы.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Boeing Model SA-307B Stratoliner

   Тип: дальнемагистральный пассажирский самолет с экипажем из пяти человек
   Силовая установка: четыре звездообразных мотора Wright GR-1820 Cyclone мощностью по 900 л. с. (671 кВт)
   Характеристики: макс, скорость на высоте 5275 м - 396 км/ч; крейсерская скорость на высоте 4785 м - 354 км/ч; начальная скороподъемность 366 м/мин; практический потолок 7985 м; дальность 3846 км
   Масса: пустого 13 608 кг; максимальная взлетная 19050 кг
   Размеры: размах крыла 32,61 м; длина 22,66 м; высота 6,34 м; площадь крыла 138,05 м;
   Вместимость: до 33 пассажиров

Показать полностью

Описание:

  • Boeing 307 Stratoliner
  • Flight, April 1938
    AND NOW the STRATOLINER
  • Мировая Авиация 111
    Регистрационный номер: NX1940   [4]

    Boeing 307 Stratoliner. Хотя компания "Pan Am" была первым покупателем Stratoliner (стоил 315 000 долларов), TWA имела больше этих машин - пять. Самолет "NX1940" (в реальности NX19906) совершил рекламный тур перед вводом лайнера в эксплуатацию. Stratoliner TWA налетали свыше 7,2 млн километров, прежде чем их "призвали" на военную службу. Все самолеты TWA вернулись на регулярные линии в 1944 году.

  • Мировая Авиация 65

    Apache - один из самолетов авиакомпании TWA, эксплуатировавшийся ВВС Армии США. Самолет сверху окрашен в светло-оливковый цвет, снизу - в серый.

  • Aviation Historian 1 / J.Pote - From Penthouse to Workhorse
    Регистрационный номер: NC19903

    Earning its place among many dazzling exhibits at the National Air and Space Museum’s Steven F. Udvar-Hazy Center in Washington DC is the sole complete surviving Boeing 307, NC19903, which had a long and dramatic career, including being used as the personal transport of Haitian dictator Francois “Papa Doc” Duvalier in the 1970s.

  • Aviation Historian 1 / J.Pote - From Penthouse to Workhorse
    Регистрационный номер: F-BELX

    The author’s splendid colour photograph of Boeing 307 Stratoliner F-BELX (c/n 1999) at Wattay Airport, Vientiane, Laos, on January 23, 1966, while in the service of the International Control Commission. The aircraft later crashed in Cambodia. Of note in the background is the second production Lockheed L-188A Electra, VR-HFN, which had been operating with Cathay Pacific since June 1959.

    Другие самолёты на фотографии: Lockheed Electra L-188 - США - 1957

  • Air Enthusiast 2006-01 / P.Howard, B.Hickox - Mercy Angels of Angkor /Airliners and air services/ (2)
    Регистрационный номер: XW-TFP   [2]

    Boeing SA-307 XW-TFP of Cambodia Air Commercial still wearing the former Air Laos lightning bolt cheat line, 1973.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19901   [5]

    The ill-fated Model 307 prototype, NX19901, which first flew on December 31, 1938.

  • Мировая Авиация 83
    Регистрационный номер: NX19901   [5]

    31 декабря 1938г.: после первого полета Boeing 307 Stratoliner, созданного на базе бомбардировщика B-17, на него поступили заказы от "Pan Am" и TWA.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19901   [5]

    The ill-fated Model 307 prototype, NX19901, which first flew on December 31, 1938.

  • Мировая Авиация 111
    Регистрационный номер: NX19901   [5]

    Прототип Boeing 307, NX19901, совершил первый полет 31 декабря 1938 года. От своего прародителя - бомбардировщика Model 299 (B-17) - он получил киль небольшой площади, крыло, горизонтальное оперение и силовую установку.
    ON TEST: The new Boeing 307 Stratoliner flying at 11,000ft. with its two starboard Wright Cyclones stopped and the airscrews feathered. During this flight the machine had an all-up weight of 45,000 lb. The way in which the rudder is being held over to counteract the drag of the stopped engines is noticeable, but more interesting is the white leading edge of the tailplane. This is a paint coating to record the direction of the flow of fuel in dumping tests during which coloured water was used instead of petrol.

  • Flight 1939-01 / Flight

    ENTER THE STRATOLINER: A first view of the Boeing 307-s high-altitude transport which rejoices in the registered trade name of Stratoliner. The cabin will be equipped to maintain a pressure differential of 2 1/2 lb., and the machine will normally cruise at 16,000ft. with 33 passengers. The first three Stratoliners will probably be delivered to Pan-American Airways, and one example may be developed for transatlantic work. Transcontinental and Western Air are interested in the machine. The engines are Wright Cyclones driving Curtiss fully feathering electrically variable airscrews.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19902   [2]

    The second Stratoliner, NX19902, in factory-fresh condition. This aircraft also served with Pan Am, as Clipper Rainbow.

  • Flight 1939-07 / Flight
    Регистрационный номер: NX19902   [2]

    THE NEW STRATOLINER: As already recorded, the second Boeing 307 has recently been carrying out full-scale pressure-cabin experiments. The machine concerned, the 307S., is remarkable for the extra fin area provided. Mr. Howard Hughes is shortly to take delivery of a special long range version of the 307, with tankage for 4,200 British gallons.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19903   [3]

    The third Stratoliner built was NC19903, Clipper Flying Cloud, for Pan American, to whom it was delivered in February 1940. Now the property of the Smithsonian, this aircraft is displayed at the Pima County Air Museum.

  • Мировая Авиация 111
    Регистрационный номер: NX19903   [3]

    Первым покупателем Stratoliner была авиакомпания "Pan American Airways". Принадлежавшие ей три машины получили обозначение PAA-307 и собственные имена "Flying Cloud", "Comet" и "Rainbow".

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19903   [3]

    NX19903 early in its life, before the application of PAA insignia. It was later registered NC19903. Note the modified fin and rudder.

  • Flight 1939-12 / Flight
    Регистрационный номер: NX19905

    Three Boeing 307 Stratoliners are on order by P.A.A. One is for experimental landplane service over the Atlantic.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19906

    The second TWA Model 307B, NX19906, is seen landing at La Guardia, New York, marked as NC1940, a contrived registration applied to publicise the “1940 Airliner” during a pre-service route tour.

  • Aviation Historian 12 / E.Young - Over the Weather
    Регистрационный номер: NX19907

    The Boeing Model 307 Stratoliner was the world’s first pressurised airliner and could cruise at 20,000ft, substantially higher than the previous generation of airliners. Introduced into TWA service in July 1940, the Stratoliner represented the application of the lessons learned from Tomlinson’s pioneering research flights in the DC-1 and Gamma

  • Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v2
    Регистрационный номер: NC1940

    Boeing Model SA-307B Stratoliner in Transcontinental & Western Air livery.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes
    Регистрационный номер: NX1940   [4]

    The Boeing 307-B Stratoliner as supplied to Transcontinental and Western Air, Inc.

  • Aviation Historian 1 / J.Pote - From Penthouse to Workhorse
    Регистрационный номер: NX1940   [4]

    Only ten Boeing 307 Stratoliners were produced, three going on to serve with Pan American and five being acquired by TWA. The fourth production example was bought by Howard Hughes for a round-the-world flight, but the beginning of the Second World War put paid to the idea. Instead he converted it into a “Flying Penthouse”.

  • Мировая Авиация 65
    Регистрационный номер: NX1940   [4]

    Давление в кабине - 0,18 кг/см2 - соответствовало атмосферному давлению на высоте 2440 м и поддерживалось до высоты полета 4480 м.

  • Мировая Авиация 111

    Stratoliner, конструкция которого включала множество инноваций, был одним из самых совершенных лайнеров своего времени. Лишь начавшаяся война помешала успеху этого самолета.

  • Мировая Авиация 111

    Говард Хьюз забрал этот Stratoliner у компании TWA, чтобы попытаться установить на нем мировой рекорд дальности полета. Позднее эту машину за 250 000 долларов переделали в личный самолет Хьюза, и она получила прозвище "The Flying Penthouse".

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: N75385

    N75385 was the final identity of NC19910 Clipper Comet, originally built for Pan Am. It was written off in a crash on October 5, 1958.

  • Мировая Авиация 111

    На службе авиационного Транспортного командования. В годы Второй мировой войны пять Stratoliner компании TWA, получивших обозначение C-75 и камуфляжную окраску, использовались ВВС США. На них летали гражданские экипажи TWA, заключившие контракты с авиационным Транспортным командованием ВВС, перевозившим грузы и пассажиров через Атлантику. В числе пассажиров на борту C-75 побывали генералы Джордж Маршалл, Дуайт Эйзенхауэр и адмирал Дж. Тауэр. За время военной службы самолеты 3000 раз пересекали океан и налетали 45000 часов. Затем их вернули на фирму "Boeing", доработавшую машины до стандарта SA-307B-1. Самолеты были возвращены TWA и использовались до 1951 года, затем их продали другим компаниям.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: N19908

    In contrast to the polished natural metal finish of peacetime, N19908 Apache, a Model 307B of TWA, displays its wartime olive drab plumage in service with USAAF Transport Command as a C-75.

  • Air Pictorial 1958-03
    Регистрационный номер: F-BHHR

    The sixth Boeing 307B Stratoliner F-BHHR for Aigle Azur, Saigon, shown here at New York before delivery

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: F-BELY

    F-BELY, which had also served with Aigle Azur, is here seen after sale to Airnautic GECA.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: F-BELV   [2]

    In service with the French independent operator Aigle Azur, F-BELV was originally N19905 Comanche with TWA.

  • Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
    Регистрационный номер: F-BELV   [2]

    A welcome visitor to London Airport some time ago was this French U.A.T. Boeing SA-307B Stratoliner F-BELV (c/n. 1996), ex-T.W.A. (NC19905) and Aigle Azur, one of five currently registered in France.

  • Aeroplane Monthly 1986-01 / P.Chinnery - The Air War over Vietnam (1)
    Регистрационный номер: F-BELU

    The French-registered Boeing 307 Stratoliner at right was used by the International Control Commission, established by the 1954 Geneva Accords to monitor the “ceasefire".

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: N19903   [2]

    2003 was the serial given to ex-Pan Am S-307 N19903 when it joined the Corps d'Aviation de l'Armee d'Haiti in 1954. It became the personal aircraft of "Papa Doc" Duvalier.

  • Air Pictorial 1955-12 / Air Pictorial's photo-review

    Rarely illustrated, aircraft of the Haiti Corps d'Aviation de l'Armea seen here at Bowen Field, Port-au-Prince, include a Boeing Model 307 Stratoliner (2003) and a Beech AT-11 Kansan (3516), with unglazed nose.

    Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NC19910

    NC19910 became HC 004 in service with Aerovias Ecuatoriannas CA of Ecuador. It is seen at Miami International in 1954.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: N9307R

    N9307R, owned by Flight Investment Co when this picture was taken, still bears the Haitian military serial 2003 prominently on its fin. It was later given back its old registration, N19903.

  • Air Enthusiast 1998-05 / Round-Out
    Регистрационный номер: XW-TFP   [2]

    Stratoliner XW-TFP with Royal Air Lao on March 11, 1975.

  • Air International 2002-06 / Airscene
    Регистрационный номер: N19903   [2]

    The sad sight of the tail of National Air & Space Museum Boeing S307 Stratoliner N19903 ‘Clipper Flying Cloud’ protruding from the waters of Puget Sound following its ditching on March 28, 2002. Luckily, this unique airliner survivor was recovered structurally intact and returned to Boeing Field for assessment.

  • Aeroplane Monthly 1977-08 / M.Hardy - Stratoliner
    Регистрационный номер: NX19901   [5]

    The wreckage of NX19901 at Adler, Washington, after its fatal crash on March 18, 1939, when all 13 people in the aircraft lost their lives.

  • Flight 1937-10 / Flight

    An impression of the Boeing 307 "Stratoliner" landplane. At least one of these machines, now being built at Seattle, is likely to be used by P.A.A. for transatlantic work. It will have a pressure cabin for sub-stratosphere flying.

  • Flight 1937-04 / Flight
    Регистрационный номер: NC20001

    The Ensign's U.S. counterpart: A drawing indicating certain of the salient features of the Boeing 307.

  • Flight 1938-04 / Flight

    Cabin arrangements of the Boeing Stratoliner, which will accommodate 33 passengers by day or 25 by night. Just aft of the control cabin is the men’s dressing room, and then four compartments - the first two shown made up for night travel. On the near side are nine chairs for short-trip passengers. At the rear are the women’s dressing room and the galley.

  • Flight 1938-04 / Flight

    Air, drawn in through the leading edge of each wing, is com­pressed by the superchargers, warmed, and circulated as shown in this diagram.

  • Flight 1939-01 / Flight

    The plan of the Boeing 314’s control cabin.

  • Фотографии