RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1929

Двух- или трехместный спортивно-туристический самолет

Варианты

de Havilland DH.80 Puss Moth

Самолет DH.80 разработали для обеспечения растущего числа пилотов-любителей туристическими и спортивными самолетами с комфортной кабиной. Прототип впервые взлетел 9 сентября 1929 года. Он получил перевернутый мотор de Havilland Gipsy II, существенно улучшивший обзор пилота. Самолет имел фюзеляж с плоскими бортами и фанерной обшивкой. Пилот сидел впереди, два пассажира плечом к плечу - в задней части кабины. Серийные самолеты начали поступать в марте 1930 года под обозначением DH.80A Puss Moth. Они имели фюзеляжи сварной конструкции из стальных труб с полотняной обшивкой. Примечательной особенностью машин этого типа стали обтекатели основных стоек шасси, которые могли поворачиваться поперек воздушного потока для действия в качестве аэродинамических тормозов. Другие изменения включали установку по одной дверце в каждом борту фюзеляжа и улучшенный мотор Gipsy III. Более поздние самолеты оснащали мотором Gipsy Major мощностью 130 л. с. (97 кВт). В Британии изготовили 259 самолетов, последний из них вышел с завода в Стэг-Лэйне в марте 1933 года. Многие из этих машин использовались для дальних перелетов. Еще 25 машин собрала фирма "de Havilland Aircraft of Canada".
   В июле 1931 года Эми Джонсон на аэроплане Puss Moth по имени "Jason II" пролетела из Лимпна до Токио за 8 дней 22 часа 35 минут. В 1932 году Джим Моллисон пролетел из Лимпна до Кейптауна за 4 дня 17 часов 19 минут. Второй Puss Moth Моллисона по имени "The Heart's Content" имел дополнительный бензобак на 727 л перед кабиной и иллюминаторы в хвостовой части. Дальность полета машины достигла 5794 км, что позволило пилоту впервые в одиночку пересечь Северную Атлантику с востока на запад. 18 августа 1932 года он стартовал из Портмарнок-Стрэнда возле Дублина и через 31 час 20 минут прилетел в Пенфилд-Ридж, Нью-Брунсвик. 6 февраля 1933 года Моллисон взлетел из Лимпна и взял курс на Бразилию, став первым человеком, пересекшим в одиночку Южную Атлантику.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.80A Puss Moth

   Тип: двух- или трехместный спортивно-туристический самолет
   Силовая установка: перевернутый рядный поршневой двигатель de Havilland Gipsy III мощностью 120 л. с. (90 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 206 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 174 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 455 м/мин; практический потолок 5335 м; дальность полета 483 км
   Масса: пустого самолета 574 кг; максимальная взлетная 930 кг
   Размеры: размах крыла 11,20 м; длина 7,62 м; высота 2,13 м; площадь крыла 20,62 м2

Показать полностью

Описание:

  • de Havilland DH.80 Puss Moth
  • Flight, February 1930
    VERY REMARKABLE AEROPLANE
  • Flight, April 1930
    AIRCRAFT FOR THE PRIVATE OWNER
  • Flight, April 1930
    THE "MOTH THREE"
  • Flight, November 1932
    British Aircraft
  • Flight, August 1934
    A BRITISH "RUNDFLUG" ENTRY
  • Flight 1930-04 / Flight

    THE "MOTH THREE": View of the very neat instrument board (Smith's) and, below it, the sloping map table. On the left is the tail trimming gear, and on the right the lever which operates the air brake.

  • Flight 1930-11 / Flight

    "ENTERPRISE"!: An interior view of the 1931 model "Puss-Moth," which is being shown at the Paris Show. D.H. thoroughness is exemplified by all notices and instrument dials being engraved in the French language.

  • Aeroplane Monthly 1986-05 / C.Read - Dunlop diversions (1)

    The cabin interior of Puss Moth G-ABYP, showing the control column and the lever with which the pilot controlled the brakes.

  • Flight 1936-06 / Flight

    The interior of the Lorenz-equipped D.H. Puss Moth on which the tests were made. It will be noticed that the instrument is of the original type.

  • Flight 1936-04 / Flight

    Although not absolutely typical, the instrument layout of Lord Sempill's Puss Moth is interesting. It includes an R.T.E homing receiver, while in the centre panel are the Sperry artificial horizon and directional gyro and the homing indicator.

  • Flight 1930-09 / Flight

    ON HINKLER'S TRACK: Capt. F. R. Matthews, until recently Chief Instructor at the London Aeroplane Club, started from Croydon on September 16 on an attempt to reach Australia in a shorter time than the 15 1/2 days taken by Hinkler in 1928. He is flying a de Havilland "Puss Moth" with Gipsy III engine. Extra tanks have been installed in the cabin, bringing the total petrol capacity up to 100 gallons. This should give the machine a still-air range of approximately 2,000 miles. Capt. Matthews left Croydon at 6.30 a.m. and landed at Belgrade at 4.15 p.m., having averaged 115 m.p.h.

  • Flight 1930-10 / Flight

    Lady Drummond-Hay, who is an active journalist, is here seen in her "Puss Moth" which has been specially fitted up to enable her to carry on her work in the air. Refinements include : - Handley Page slots, Brown turn indicator, Sperry artificial horizon, special seats, and a folding table opening across the passenger seat which can be used to hold a portable typewriter.

  • Flight 1932-04 / Flight

    The Marconi AD22 light aircraft set installed in a "Puss Moth" air taxi operated by Capt. L. Hope.

  • Flight 1932-01 / Flight

    The Irvin Pack Back Parachute being worn by a pilot in a Puss Moth (Gipsy III).

  • Flight 1933-12 / Flight

    The installation of a special back-type parachute with the quick release harness in the front seat of the Irving Air Chute Company's "Puss Moth." The Back Pack forms a back cushion in the seat, and is connected with the seat cushion to make one piece, the whole being upholstered in leather to match the upholstery of the cabin. An excellent effect is obtained, as can be seen in the photograph. The parachute always remains in the aeroplane, and it is an easy matter to attach the harness to the wearer when he is in the seat.

  • Flight 1931-06 / Flight

    A view from the pupils' position of the instrument board lowered. The instruments include clock, revolution indicator, air speed indicator, turn and bank indicator, altimeter, artifical horizon compass and course and drift indicator.

  • Flight 1931-06 / Flight

    Another view with the instrument board raised. It will be seen that the forward view is now not interfered within in any way at all.

  • Flight 1932-12 / Flight

    The Bert Hinkler's de Havilland "Puss Moth" on which he flew from New York to South America, across the South Atlantic, and from West Africa back to England.

  • Flight 1930-08 / Flight

    Our photograph here shows the special interior fittings which have been incorporated in the Prince of Wales' new Puss Moth (Gipsy II). The cabin has a special finish and the rear seat has extra size and upholstery. This special seat can be removed and the normal one fitted when it is desired to use the third seat as well. Besides the seating arrangement the machine has an extra rear ventilator, dual control and a large luggage grid behind the rear seat.

  • Flight 1930-12 / Flight

    Two inside views of the latest D.H. Puss Moth (Gipsy III) showing the cabin arranged for dual control (right), and as a three-seater (left). The excellent upholstery should be noticed.

  • Flight 1933-12 / Flight Advertisements

    "Standard" ATR 4 equipment installed in Puss Moth.

  • Flight 1935-12 / Flight

    The homing equipment which has been developed by Standard Telephones as it appears in the firm's own D.H. Puss Moth on which all tests have been made.

  • Flight 1935-12 / Flight

    The R.C.5. direction finder installed in a Puss Moth.