Stinson L-5 Sentinel / Model 105
Варианты:
Stinson - L-5 Sentinel / Model 105 - 1939 - США
Страна: США
Год: 1939


Самолет наблюдательный и общего назначения
Описание:
L-5 Sentinel / Model 105
Flight, April 1939
A LIGHTWEIGHT STINSON
Flight, September 1939
To-day's Light Aeroplanes
Фотографии

L-5 Sentinel / Model 105

Stinson Voyager и Sentinel

   В 1939 году "Stinson" вышла на рынок легких самолетов и представила новую разработку - Model 105, напоминавший уменьшенный Junior и представлявший собой трехместный подкосный высокоплан с двигателем Continental A75-3 в 75 л.с. или A80-6 в 80 л.с. Данные модели строились примерно поровну, всего построено около 530 экземпляров. В 1941 году компания представила усовершенствованный Model 10 Voyager, отличавшийся интерьером и оборудованием. Базовым вариантом стал Model 10-A, оснащенный двигателем Franklin 4AC-199-E3 мощностью 90 л.с. и строившийся до 1942 года в количестве 750 машин. Несколько самолетов также строились с двигателем Lycoming GO-145-E3 мощностью 75 л.с. (обозначение Model 10-B). Шесть самолетов Model 10-A, оснащенных двигателями Continental O-170-1 мощностью 80 л. с., в 1941 году были приобретены для авиации Армии США для оценочных испытаний и получили обозначение YO-54. Испытания были успешными, и Армия США заказала еще 275 самолетов (обозначение O-62), которые были немного больше и тяжелее и оснащались двигателями Lycoming O-435-1.

   Последующий заказ предусматривал поставку 1456 похожих самолетов. Имя Sentinel было присвоено самолету в 1942 году одновременно с изменением обозначения O-62 на L-5.
   Далее последовали варианты L-5A (688 машин; модернизированы из L-5) с обновленной электросистемой, L-5B (679) с доработанной под размещение носилок хвостовой частью фюзеляжа и L-5G (200) с фотооборудованием.
   Обозначение L-5D не использовалось, на варианте L-5E (558) внедрили зависающие элероны и увеличили площадь закрылков. Один самолет под обозначением XL-5 использовался для испытаний некоторых нововведений и мотора O-435-2. Финальный серийный вариант L-5G (115) был близок L-5E, за исключением установленного на нем мотора O-435-11 мощностью 190 л. с.
   Кроме вышеописанных машин на вооружение авиации Армии США поступили восемь самолетов Stinson 105 и 12 - Model 10-A Voyager под обозначениями, соответственно, AT-19A (позже L-9A) и AT-19B (L-9B).
   В общей сложности 306 L-5 передали Корпусу морской пехоты, а 152 - ВМС США. Почти все эти самолеты обозначались OY-1 (452 машины), а 30 с новым оборудованием получили обозначение OY-2.
   По программе ленд-лиза 40 L-5 и 60 L-5B поставили британским ВВС как Sentinel Mk I и Sentinel Mk II. Всего построено около 3900 L-5, это второй по массовости выпуска наблюдательный самолет времен Второй мировой войны (после Piper L-4 Cub).
   Самолеты Sentinel, известные под прозвищем "Flying Jeeps", ВВС Армии США интенсивно использовали в военные годы. Британские ВВС применяли такие самолеты в Бирме, а морская пехота и ВМС США - на Тихом океане. Sentinel также применялись в годы войны в Корее. В 1962 году обозначение уцелевших L-5 изменили на U-19A. Один самолет, доработанный в буксировщик планеров для нужд Академии ВВС США, обозначался U-19B.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Stinson L-5 Sentinel

   Тип: самолет наблюдательный и общего назначения
   Силовая установка: один 6-цилиндровый мотор Lycoming O-435-1 мощностью 185 л. с. (138 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 209 км/ч: практический потолок 4815 м; дальность 676 км
   Масса: пустого 703 кг; максимальная взлетная 916 кг
   Размеры: размах крыла 10,36 м; длина 7,34 м; высота 2,41 м; площадь крыла 14,40 мг

Flight, April 1939

A LIGHTWEIGHT STINSON
The New “105” : A Three- seater with a 75 h.p. Engine

   LAST week we gave one or two brief details of the new Stinson "105," which is intended to be considered either as a miniature and economical Reliant or as a somewhat superior example of the typical American lightweight. The idea in designing the machine has been to offer a reasonably adequate performance with a pilot and two passengers, and to provide such items as flaps and wheel brakes at not too great an initial price or running cost.
   The engine is, in fact, a Continental A.75 flat-four of 75h.p.. and this has been completely cowled-in, leaving only the necessary grilled apertures for pressure-cooling and intake. The cowling is quickly and easily detachable.
   Structurally, the machine is conventional according to American ideas, with a wooden wing and welded steel tube fuselage, but the wing is provided with the new type of fixed "letter-box" slots along the leading edge - similar to those which are now incorporated in the Lockheed 14 wing. These slots, besides reducing wing-dropping tendencies at the stall, also give more adequate lateral control at low speeds. At the same time balanced N.A.C.A.-type flaps are fitted to the trailing edge inboard of the ailerons.
   The pilot and first passenger are, of course, seated side-by-side in a fairly roomy cabin with wheel lateral control and dual rudder pedals. The Goodrich-Hayes hydraulic brakes are operated by the usual toe pedals, and the flap control lever has three positions. Fore and aft trim is carried out by means of a tab. There is a door on each side, and the third seat, which is evidently intended for occasional use, is of the folding type.
   The wing tank carries sufficient fuel for four hours cruising at 75 per cent. power, giving the machine a still-air range ol 420 miles. The standard equipment includes a battery, navigation lights and fire extinguisher, and it is being sold in this country at £995 by Brian Allen Aviation, of Hanworth Air Park, Feltham, Middlesex. No very complete performance figures are yet available, but the cruising speed will be 105 m.p.h. and the all-up weight 1,485 lb.

Flight, September 1939

To-day's Light Aeroplanes
FOREIGN MACHINES on the BRITISH MARKET

STINSON

   Additionally, Stinsons are now producing a 75 h.p. lightweight, known as the 105. This is a high-wing cabin two-seater with built-in slots and balanced camber-changing flaps. The 105 has a cruising speed, with a Continental A.75, of 105 m.p.h. Its all-up weight is 1,485 lb., and range 420 miles. The price over here is £995.
Concessionaires: Brian Allen Aviation Ltd.. Hanworth Air Park, Feltham, Middx.
Stinson L-5 Sentinel N121MC belongs to the Warbird Owners Group and is operated by the Commemorative Air Force's Swiss Wing, which is also a member of the AAA. This, the only flying L-5 in Switzerland, is based at Birrfield.
Тройка Cessna L-19 Bird Dog в сопровождении Stinson L-5 Sentinel во время авиашоу Тико 1992. Во время войны во Вьетнаме самолеты Bird Dog использовались в качестве передовых авианаводчиков. Они оснащались сигнальными ракетами, как эти два самолета на переднем плане.
The new Stinson “105” and a close-up of the exceptionally neat pressure-type engine cowling for the 75 h.p. Continental. In general appearance the "105" may be described as a cross between the well-known Reliant and the typical American lightweight of to-day. The machine has a cruising speed of 105 m.p.h.
The Stinson L-5B Sentinel Light Cargo or Ambulance Monoplane (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).
Самолет Стинсон-Вулти L-5 авиации армии США
На фотографии - один из 275 самолетов O-62, построенных компанией "Vultee-Stinson" для авиации Армии США. Он представлял собой военный вариант Model 105 с увеличенным фюзеляжем.
The ubiquitous Stinson L-5 Sentinel entered USAAF service in December 1942, initially as the O-62. The installation of VHF radio equipment in the Horsefly Sentinels enabled their pilots to talk directly to circling fighter-bombers, whereas the RAF’s Auster pilots had to pass all instructions through the ground-based Rover system.
The Stinson L-5A Sentinel Two-seat Light Liaison and Observation Monoplane (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).
A Stinson L-5 Sentinel takes off while one of its brethren, an L-5B, looks somewhat forlorn in the foreground. Note this aircraft’s upward-hinged hatch aft of the cabin - it enabled the aircraft to carry a stretcher, making it very useful in the ambulance role.
A USAAF pilot of the 47th Liaison Sqn poses beside his Sentinel, Vegas Belle. Although the Horsefly system’s direct contact between air observation post and fighter-bombers appeared to offer an advantage, there was a grave risk of Allied ground troops being on the receiving end of friendly fire owing to a lack of tactical oversight of the battlefield as a whole.
The American Secretary of War Henry L. Stimson in the back of an L-5 Sentinel before an observation flight over US Fifth Army positions in the Cecina area of Tuscany in the summer of 1944.
The Stinson L-5B Sentinel Light Ambulance (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).
JA3168, a postwar Stinson L-5E of the Japan Flying Association
Stinson L-5 Sentinel
This incredible contraption is a Stinson L-5-VW (serial 42-98184) modified as a biplane for crop-spraying, with a Continental W-670-16 engine. The top wing has been clipped and the bottom wing has been taken from a Piper Cub. It is now registered N63094.
The Stinson L-5 Sentinel.