RU

/

EN
burger-menu
Поиск по сайту:
airplane photo

Страна : США

Год : 1942

Самолет наблюдательный и общего назначения

Варианты

L-5 Sentinel / Model 105

Stinson Voyager и Sentinel

<...>
  Шесть самолетов Model 10-A, оснащенных двигателями Continental O-170-1 мощностью 80 л. с., в 1941 году были приобретены для авиации Армии США для оценочных испытаний и получили обозначение YO-54. Испытания были успешными, и Армия США заказала еще 275 самолетов (обозначение O-62), которые были немного больше и тяжелее и оснащались двигателями Lycoming O-435-1.

   Последующий заказ предусматривал поставку 1456 похожих самолетов. Имя Sentinel было присвоено самолету в 1942 году одновременно с изменением обозначения O-62 на L-5.
   Далее последовали варианты L-5A (688 машин; модернизированы из L-5) с обновленной электросистемой, L-5B (679) с доработанной под размещение носилок хвостовой частью фюзеляжа и L-5G (200) с фотооборудованием.
   Обозначение L-5D не использовалось, на варианте L-5E (558) внедрили зависающие элероны и увеличили площадь закрылков. Один самолет под обозначением XL-5 использовался для испытаний некоторых нововведений и мотора O-435-2. Финальный серийный вариант L-5G (115) был близок L-5E, за исключением установленного на нем мотора O-435-11 мощностью 190 л. с.
   Кроме вышеописанных машин на вооружение авиации Армии США поступили восемь самолетов Stinson 105 и 12 - Model 10-A Voyager под обозначениями, соответственно, AT-19A (позже L-9A) и AT-19B (L-9B).
   В общей сложности 306 L-5 передали Корпусу морской пехоты, а 152 - ВМС США. Почти все эти самолеты обозначались OY-1 (452 машины), а 30 с новым оборудованием получили обозначение OY-2.
   По программе ленд-лиза 40 L-5 и 60 L-5B поставили британским ВВС как Sentinel Mk I и Sentinel Mk II. Всего построено около 3900 L-5, это второй по массовости выпуска наблюдательный самолет времен Второй мировой войны (после Piper L-4 Cub).
   Самолеты Sentinel, известные под прозвищем "Flying Jeeps", ВВС Армии США интенсивно использовали в военные годы. Британские ВВС применяли такие самолеты в Бирме, а морская пехота и ВМС США - на Тихом океане. Sentinel также применялись в годы войны в Корее. В 1962 году обозначение уцелевших L-5 изменили на U-19A. Один самолет, доработанный в буксировщик планеров для нужд Академии ВВС США, обозначался U-19B.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Stinson L-5 Sentinel

   Тип: самолет наблюдательный и общего назначения
   Силовая установка: один 6-цилиндровый мотор Lycoming O-435-1 мощностью 185 л. с. (138 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 209 км/ч: практический потолок 4815 м; дальность 676 км
   Масса: пустого 703 кг; максимальная взлетная 916 кг
   Размеры: размах крыла 10,36 м; длина 7,34 м; высота 2,41 м; площадь крыла 14,40 мг

Показать полностью

Описание:

  • L-5 Sentinel / Model 105
  • Letter from James Gray
  • Air Enthusiast 2006-03 / E.Gandet, M.Rey - Alpine Antiques /History on the wing/

    Stinson L-5 Sentinel N121MC belongs to the Warbird Owners Group and is operated by the Commemorative Air Force's Swiss Wing, which is also a member of the AAA. This, the only flying L-5 in Switzerland, is based at Birrfield.

  • Мировая Авиация 77

    Тройка Cessna L-19 Bird Dog в сопровождении Stinson L-5 Sentinel во время авиашоу Тико 1992. Во время войны во Вьетнаме самолеты Bird Dog использовались в качестве передовых авианаводчиков. Они оснащались сигнальными ракетами, как эти два самолета на переднем плане.

    Другие самолёты на фотографии: Cessna L-19 / O-1 Bird dog / Model 305 - США - 1950

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Stinson L-5B Sentinel Light Cargo or Ambulance Monoplane (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).

  • Авиация и Космонавтика 2021-04 / М.Никольский - Винтокрылая "Кобра" (1)

    Самолет Стинсон-Вулти L-5 авиации армии США

  • Мировая Авиация 242

    На фотографии - один из 275 самолетов O-62, построенных компанией "Vultee-Stinson" для авиации Армии США. Он представлял собой военный вариант Model 105 с увеличенным фюзеляжем.

  • Aviation Historian 35 / V.Flintham - Rover David (2)

    The ubiquitous Stinson L-5 Sentinel entered USAAF service in December 1942, initially as the O-62. The installation of VHF radio equipment in the Horsefly Sentinels enabled their pilots to talk directly to circling fighter-bombers, whereas the RAF’s Auster pilots had to pass all instructions through the ground-based Rover system.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Stinson L-5A Sentinel Two-seat Light Liaison and Observation Monoplane (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).
    Footnote from James Gray:
      The proposed 'A' model was planned for delivery after the first contract for 275 L-5s was completed. It was to be powered by a 200 hp Ranger inline engine and have a 24-volt electrical system, along with other modifications, but was canceled because those changes would have caused significant production delays and increased the cost. Fairchild also could not guarantee an adequate supply of their Ranger engine. So, the next 1,538 airplanes delivered only saw minor changes and remained under the original L-5 designation.
      Regarding Jane's All The World's Aircraft, they have printed faulty information about the L-5 in every publication since 1943. Naturally, this has been copied by many other authors and publishers because Jane's is so highly regarded as a reliable source of aircraft data.
      Surprisingly, last year I spoke with one of their retired editors who told me that once a listing is published it is never changed. So, you will find the same faulty information in their modern publications too, even though it is known that the original description had errors! I cannot understand such a stubborn policy, but that is how they have always done things.
      Even in the U.S. military during WWII the standard L-5 observation model was often referred to as an L-5A. his makes some sense because it was visually different from the L-5B ambulance version. Although subsequent models designated L-5C, L-5E and L-5G outnumbered them, they were all often referred to as 'B' models. Such is the working of the human mind which tends to simplify things for convenience.

  • Aeroplane Monthly 1987-05

    Well over a dozen Stinson L-5 Sentinels are under restoration in the USA. These two were photographed over Breckenridge, Texas, by MICHAEL O’LEARY in May 1986

  • Aeroplane Monthly 1992-07 / D.Edwards - Memoirs of a Burma staff wallah (2)

    A Stinson L-5 Sentinel takes off while one of its brethren, an L-5B, looks somewhat forlorn in the foreground. Note this aircraft’s upward-hinged hatch aft of the cabin - it enabled the aircraft to carry a stretcher, making it very useful in the ambulance role.

  • Aviation Historian 35 / V.Flintham - Rover David (2)

    A USAAF pilot of the 47th Liaison Sqn poses beside his Sentinel, Vegas Belle. Although the Horsefly system’s direct contact between air observation post and fighter-bombers appeared to offer an advantage, there was a grave risk of Allied ground troops being on the receiving end of friendly fire owing to a lack of tactical oversight of the battlefield as a whole.

  • Aviation Historian 35 / V.Flintham - Rover David (2)

    The American Secretary of War Henry L. Stimson in the back of an L-5 Sentinel before an observation flight over US Fifth Army positions in the Cecina area of Tuscany in the summer of 1944.

  • Jane's All the World Aircraft 1946 / 03 - All the world's aeroplanes

    The Stinson L-5B Sentinel Light Ambulance (190 h.p. Lycoming O-435-1 engine).

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / P.Chinnery - Operation Thursday (2)

    Bob McGovern of the 155th Liaison Squadron, wearing an Aussie hat, prepares to fly a wounded Japanese prisoner back for interrogation. The aircraft is an L-5 Sentinel.

  • Air Pictorial 1964-09
    Регистрационный номер: JA3168

    JA3168, a postwar Stinson L-5E of the Japan Flying Association

  • Aeroplane Monthly 1991-01 / Personal album. Civil
    Регистрационный номер: HB-TRY

    This Stinson L-5 Sentinel was absorbed into the Swiss Air Force when, as 42-99186 with the USAAF, it landed in Switzerland on December 12, 1944 after the pilot lost his bearings. The Swiss Air Force used the L-5 (serial number A-96) until the end of the war, after which it was flown again by the USAF. In March 1950 the L-5 was registered as HB-TRY and was used as a target tug until withdrawn from use in December 1968. This photograph was taken at Berne in May 1965 when 'RY was in service with Alpar AG.

  • Air-Britain Archive 1983-01
    Регистрационный номер: OO-PBB

    Another ex-Dutch machine, minimally re-registered, Sentinel OO-PBB is still current.

  • Air Pictorial 1955-04 / Air Pictorial's photo-review
    Регистрационный номер: N63094

    This incredible contraption is a Stinson L-5-VW (serial 42-98184) modified as a biplane for crop-spraying, with a Continental W-670-16 engine. The top wing has been clipped and the bottom wing has been taken from a Piper Cub. It is now registered N63094.

  • Aeroplane Monthly 1995-08 / P.Chinnery - Operation Thursday (2)

    Two of the 54 Stinson L-5 Sentinels of the 2nd Air Commando Group destroyed when the typhoon hit their base at Kalaikunda. In all, 117 aircraft were destroyed.

  • Фотографии