Aerospatiale Ecureuil / SA.350     Франция
Airbus H125     International
Варианты:
Aerospatiale - Ecureuil / SA.350 - 1974 - Франция
Страна: Франция
Год: 1974
Вертолет

Five/six-seat light general purpose helicopter
Описание
Фотографии:

Цветные фото (107)
Eurocopter (Aerospatiale) AS 350, AS 355 Ecureuil, AS 555 Fennec и EC130
  
   Появившейся в 1975 году шестиместный легкий многоцелевой Aerospatiale AS 350 Ecureuil разработан для замены ветерана Alouette III.
   В ходе разработки вертолета упор был сделан на снижение эксплуатационных расходов и уменьшение шумности. С этой целью спроектировали новый трехлопастный несущий винт с совершенно новой втулкой, изготовленной из композитов и получившей фирменное ("Aerospatiale") название Starflex.
  
   Обычные лопасти с петлевыми шарнирами заменили лопастями с шаровыми шарнирами, более простыми в обслуживании. Лопасти изготовлены из стеклопластика, кромки лопастей - стальные.
   В конструкции фюзеляжа широко использованы перспективные материалы, включая поликарбонаты и композиты на основе стекловолокна. Оптимизированная для перевозки бизнес-пассажиров кабина имеет звукоизоляцию, позволяющую разговаривать, не повышая голоса. Высокая степень комфорта обеспечена как для пассажиров, так и для экипажа. Суммарный объем трех багажных отсеков составляет 1,33 м3.
   Компания "Aerospatiale" в качестве основного рынка сбыта вертолетов рассматривала Северную Америку. Было разработано два основных варианта Ecureuil, которые отличались друг от друга двигателями. Предназначенный не для Северной Америки, вариант AS 350B оснащался одновальным ТВаД со свободной турбиной Turbomeca Arriel 1B мощностью 641 л.с., а на "североамериканском" варианте AS 350C, названном AStar, стоял ТВаД Avco Lycoming LTS101-600A.2 мощностью 616 л. с. Первым поднялся в воздух 27 июня 1974 года Ecureuil с ТВаД Lycoming (F-WVEH), 14 февраля полетел Ecureuil с ТВаД Arriel (F-WVKI).
   В 1978 году был создан двухдвигательный вариант AS 355 Ecureuil 2, ряд конструктивных решений данной машины внедрили и на однодвигательные модели. Оптимизированный для полетов в условиях жары и высокогорья AS 350B1 получил несущий и рулевой винты с лопастями большей хорды от двухдвигательного Ecureuil 2 и новый ТВаД Arriel 1D мощностью 684 л. с. (440 кВт).
   Максимальную взлетную массу увеличили на 250 кг. 14 мая 1985 года AS 350B1 установил новые мировые рекорды в своем классе - скороподъемности (3000 м за 2 мин 59 с) и высоты (6000 м и 9000 м). Поставки первых AS 350B1 начались в 1986 году. Увеличенная масса полезной нагрузки модели B1 позволила разработать AS 350 Firefighter, изначально предназначенный для Securite Civile. Под фюзеляжем установили обтекаемый бак емкостью 700 л.
   В 1988-1989 годах в производство вместо AS 350B1 запустили AS 350B2 с ТВаД Arriel 1D1 мощностью 732 л. с. На рынок Северной Америки вышел AS 350D AStar с ТВаД AlliedSignal LTS 101-600A3 мощностью 615 л.с., эквивалент модели B2. "Eurocopter" предложил вариант B2 для эксплуатации в условиях жары и высокогорья с ТВаД Arriel 2B1 мощностью 847 л. с. - он получил обозначение AS 350B3.
   Хотя Ecureuil предназначен, прежде всего, для гражданских заказчиков, военные ряда государств адаптировали вертолет для решения различных задач. "Aerospatiale" предложила вооруженный вариант AS 350L на базе гражданского AS 350B1, созданный с использованием компонентов AS 355.
   AS 350L наследовал AS 350L2 с более широким ассортиментом вооружения, включавшим в том числе 20-мм пушку M621, установленный в дверном проеме 7,62-мм пулемет, два пулеметных контейнера и блоки НАР. Противотанковый вариант оснащался системой Saab/Emerson Electric Heli-TOW и был вооружен четырьмя ПТУР Hughes TOW. 12 таких вертолетов под обозначением AS 550C2 Fennec в 1990 году поставлено Дании. К другим военным вариантам относятся AS 550U2 (невооруженный, общего назначения), AS 550A2 (вооруженный, пушка или НАР), AS 550C2 (вооруженный, ПТУР), AS 550M2 (невооруженный, морской общего назначения) и AS 550S2 (вооруженный, морской противокорабельный). В 2010 году появился многоцелевой AS 550C3 Fennec.
   Ecureuil по лицензии выпускала бразильская "Helibras" в вариантах HB 350B/B1 (невооруженный) и HB 350L1 (вооруженный) под общим наименованием Esquilo. HB 350B/B1 получил в ВВС Бразилии обозначения CH-50 (связной) и TH-50 (учебно-тренировочный). Армия Бразилии получила 36 вооруженных HB 350L1 под обозначением HA-1.
   Военные Ecureuil поставлены также эмирату Абу-Даби (ОАЭ), Австралии, Бенину, Ботсване, Центрально-Африканской Республике, Дании (Сухопутные войска), Эквадору (Сухопутные войска), Франции (СВ и ВМС), Габону, Гвинее, Мали, Парагваю, Перу, Сингапуру и Тунису.
<...>
France
Eurocopter's milestones in 2012 included delivery of the first enhanced AS350 B3e.
Eurocopter AS 350B3 demonstrator (1999)
Eurocopter's latest variant of the single-engined Ecureuil, the hot-and-high AS 350B3, which is intended as a replacement for the veteran Lama, secured further US orders at the show. Two were ordered by the Riverside County Sheriff's Department in California, which becomes the second US state and local law enforcement customer for the B3 after the California Highway Patrol.
A section of Securite Civile is based at the airport with this AS.320B.1 Ecureuil F-ZBBN fitted with a Bombardier d'Eau belly pannier for aerial firefighting.
Personnel from the intervention team fast rope from the AS350.
Due to the small cabin size, the flight engineer’s seat in the AS350 is turned around so that he has enough room to assist intervention team personnel during fast roping.
A GI AS350 awaiting its crew before a night mission.
Подразделения Aeriennes de la Gendarmerie располагают 30 однодвигательными Ecureuil.
Recently announced French government funding will cover research into a successor to the popular H125.
Легкий многоцелевой вертолет AS 550 "Феннек"
An AS 550C2 during firing trials of the ESCO HeliTOW anti-tank missile. Four tube launchers are carried on fuselage stub wings and the optical sighting system is mounted above the cockpit.
Italy
The size of the DaisyBell system is apparent when pictured next to the AS350B3 Ecureuil that will carry it.
Flying in the mountains brings with it the challenge of difficult conditions, as shown by this photo of Pellissier Helicopters AS350B3 Ecureuil l-PHAX (msn 7828) operating in the Sestriere-Sauze d'Oulx dropping off a DaisyBell system.
An AS350B3 Ecureuil with a DaisyBell. The avalanche caused by the detonation from the device can be seen on the slopes below.
Equipment and material for Gazex installation, including a gas storage tank, is air-lifted to altitude by an AS350B3 Ecureuil.
Airgreen Ecureuil AS350B3 l-AIRK (msn 3276) working at altitude with the Matterhorn in the background.
Close co-operation is required between pilots and ground teams working on the mountains.
An Ecureuil airlifts equipment and material to prepare the installation of the Gazex avalanche exploder system, pictured to the left.
An AS350B3 Ecureuil in the hover with a 60m-long line lifting the bracket and semi-permanent module for the O'BellX system at altitude.
Eliossola AS350B3 Ecureuil I-ERMS (c/n 2214) refilling its Bambi bucket from a mobile basin that is filled by a Vigili del Fuoco water tanker.
UK
Eurocopter Squirrel HT.1 ZJ270/'70' taxies past 705 Sqn's hangar. The aircraft are pooled and made available on a squadron-requirement basis, rather than individual Squirrels being allocated to particular units.
Военное вертолетное авиационное училище, Великобритания. По заказу Министерства обороны Великобритании для единой (Армия, ВВС, ВМС) вертолетной школы в Шоубери компания "Eurocopter" разработала учебный вариант гражданского AS 350B2 - AS 350BB. В училище поступили вертолеты двух модификаций: Squirrel HT.Mk 1 (на снимке) и совместимый с очками ночного видения Squirrel HT.Mk 2. HT.Mk 2 базировались в Миддл Уэллоп и состояли на вооружении 670-й эскадрильи авиации Армии Великобритании.
Student pilots receive their first rotary-wing training at the Defence Helicopter Flying School at RAF Shawbury, with 660 Squadron flying the Eurocopter Squirrel HT.1. Following graduation, they proceed to the School of Army Aviation at Middle Wallop.
Squirrel HT2 ZJ248 of the Army Air Corps' 7 (Training) Regiment departs Middle Wallop, Hampshire.
Eurocopter AS 350BB Squirrel HT. Mk 2 in service with the Army Air Corps (1999)
Austria
One of four Flugpolizei AS350B1S. The type's high-altitude capabilities means these helicopters are assigned to units operating in mountainous regions.
AIRBUS HELICOPTERS handed over the first of two H125 helicopter to the Austrian Ministry of the Interior (Bundesministerium fur Inneres, BMI) in a ceremony in Innsbruck on October 17, 2019.
Helicopter Travel Munich has ordered four H125s, increasing its fleet of Airbus Helicopter cabs to 25, which includes AS350 B2 OE-XAC (msn 4464).
Switzerland
An Air Zermatt H125 photographed in 2021
Denmark
The Dash 8s go to Flybe for maintenance but the airline's own maintenance hangar in Nuuk overhauls the helicopter fleet.
The Kongelige Danske Flyvevaben operated four AS550s from Seia municipal
Датская Армия получила 12 противотанковых вертолетов AS 550C2 Fennec, вооруженных ПТРК Saab/Emerson Electric Heli-TOW, но позже машины были переданы национальным ВВС (Flyvevabnet). Сегодня в эксплуатации остались только 8 вертолетов.
Sweden
Универсальность Ecureuil - главная причина его коммерческого успеха. На снимке - однодвигательный AS 350B3 шведской компании "Osterman" демонстрирует возможность подъема на внешней подвеске бака с химикатами.
Scandair uses the H125 with a GPS-controlled bucket system
With its 1,400kg lifting capacity, the H125 has proven ideal for spreading lime on Swedish lakes to correct their PH balance
Norway
Airlift/Helikopterteneste AS 350B2 LN-OCF seen when operating from a disused quarry site in the suburbs of Alesund, Norway, on April 22, 1998. The helicopter was lost in a fatal crash on November 6, 1999.
Ukraine
3 января 2020г. в Украину прибыли два легких вертолета Airbus Helicopter H125, поставленных в рамках межправительственного соглашения между Украиной и Францией. Вертолеты этого типа будут использоваться для мониторинга Государственной границы и подготовки пилотов-пограничников.
Uzbekistan
Совместный полет узбекских C295, H-225 и AS350
China
Previously unknown in AFPLA service, this Eurocopter AS 350B Ecureuil came as something of a surprise - it is not known if any other examples are operated.
Japan
Вертолеты AS 350B нашли спрос по всему миру. В Азии, в числе прочих, их использует японская компания "Asahi Helicopter".
South Africa
The Kruger encompasses a vast land area. At around 7,500 sq miles or 2 million hectares, it's nearly as large as Wales.
With its limited staff, the SANParks Air Wing does its best to maximise the availability of its four helicopters. "There's enough work here for ten aircraft and 20 pilots," noted pilot Jaco Mol.
A SANParks AS350B3 (ZS-OXK) transports rangers in Kruger National Park. SANParks' four helicopters support diverse activities across the Kruger, including anti-poaching missions.
Rhinos have been under intense poaching pressure in the Kruger for a decade. SANParks pilots have evolved their tactics, but poachers have adapted theirs, too. "For anything you deploy, there are countermeasures," said pilot Jaco Mol.
Some poachers enter the Kruger from local communities in South Africa, while others cross the border from Mozambique. "The guys are covering serious distances and they're walking at night in Kruger National Park. It's kind of crazy what they do," observed Grant Knight.
SANParks chief pilot Grant Knight clad in body armour for an anti-poaching mission.
H125s operated by Savannah Helicopters monitored famine-causing locust infestations in Ethiopia
Crew camped at the stopping off points between South Africa and Ethiopia
Botswana
Botswana’s Police already flies three Ecureuils for law enforcement and these will now be joined by three more.
USA
Eurocopter AS 350 AStar Авиации Управления авиационных и морских сил
Police 30 lands at Hooper Heliport. In the background there is a US Customs and Border Patrol A-Star; many local agencies work with LAPD and will on occasion land at the heliport for meetings and training events.
Police 65 departs the Hooper Heliport. The LAPD Air Support Division currently fields 12 Airbus AS350B2 A-Stars.
An LAPD AS350B2 A-Star above downtown Los Angeles on a patrol.
Patrolling the LA Dodger’s Stadium every day, not only during games, is part of the regular route.
Preflight inspection of an A-Star prior to launching for an early evening patrol.
Part of the regular daily activities involves monitoring local landmarks during patrol flights.
The LA City maintenance hangar at Van Nuys Airport. Note the LAPD helicopter on the right, the Department of Water and Power's helicopter on the left, and the LA City Fire AgustaWestland AW139 in the rear.
Hooper Heliport is the largest rooftop heliport in the world, complete with its own control tower that coordinates all helicopter traffic. Note the Coast Guard Air Station Los Angeles HH-65 practicing landing.
View of the Inland Empire as N30NT, one of the unit’s H125B2s, lifts off from a hillside landing area. Note the unit's second helicopter in the background.
As part of airborne use of force training, shooters are required to fire six shots while hovering at various distances from a fixed target.
The newest helicopter in the Ontario Police Department Air Support Unit fleet, H125B3e N10NT, banks aggressively over the shooting range during the unit's airborne use of force training exercise.
Shortly after take off from Cable, the unit received a call for a vehicle fire in a nearby park­ing lot. Because of the helicopter’s speed the aircrew were first on scene, even before the fire department, and helped the operation by using the FLIR system to guide the firefighters safely to the vehicle.
H125B2 lines up alongside the second ship for a photograph as both return back to Cable Airport.
A distinguishing feature on all of the Ontario Police Department’s Air Support Unit helicopters is a motif of the American Flag painted on the tail.
Close up of the FLIR Systems Star SAFIRE 380 HD EO/IR system.
Close up of the Spectrolab Nightsun SX-16 illumination system.
Inside the ASU hangar at Cable Airport. The unit is staffed by two full-time mechanics.
The Ontario Air Support Unit team after completing a day’s airborne use of force training; the newest asset to the unit, N10NT, serves as the backdrop
Twelve AS350 B2 A-Stars operate the bulk of the Department's patrol missions.
Two of the Aero Bureau's 18 helicopters, which is the largest fleet operated by any Sheriff's Department in the United States.
Inside the Sheriff's Department Aero Bureau hangar at Long Beach Airport.
Emergency helicopter operator Flight for Life Colorado is among the organisations to have had its aircraft targeted by lasers
Eric Bellings of Flight for Life Colorado is among the many pilots who have had to deal with laser strikes
Honeywell’s AS350 testing unmanned technologies in Arizona.
Helicopters monitor fires as well as fight them, such as with this July 2016 fire in the Shoshone National Forest, Wyoming
Canada
Противопожарное оборудование от "Conair" расширило область использования Ecureuil. На фотографии вертолет осуществляет забор воды.
Another recent addition to the Osprey Colour Series is "Fire Bombers" by Philip Wallick, covering a large number of aircraft types adapted to carry water or chemical fire retardants. Among the newer types used in this role, adapted in Canada by Conair, are the Fokker F27 and (shown) Aerospatiale Ecureuil.
Eurocopter AS350 B3 является основным вертолетом Королевской горной полиции Канады. Вертолет на снимке оснащен надувными баллонетами. В авиации горной полиции Канады в силу особенностей местности доминируют самолеты.
Mexico
AS350 B3 из полиции штата Халиско, Мексика, обеспечивают действия федеральной полиции.
AS350 B3 из полиции штата Халиско, Мексика, обеспечивают действия федеральной полиции.
Для ведения постоянной борьбы с оборотом наркотиков федеральная полиция Мексики располагает парком из 60 летательных аппаратов, фактически - небольшими ВВС. Эти "ВВС" вооружены самолетами и БЛА (в том числе Hermes 450 с большой продолжительностью полета), но основу составляют вертолеты семи типов - от больших Ми-17 до легких MD 500. В мексиканской полиции используется семь AS350 B3. На фотографии: полицейские тренируются в покидании зависшего AS350 B3.
Brazil
Helibras-assembled AS 350B Esquilo (1998)
Бразилия является крупнейшим эксплуатантом Ecureuil, а компания "Helibras" (ныне входит в "Eurocopter") построила по лицензии более 300 таких вертолетов, включая примерно 150 гражданских HB 350BA, НВ 350B2 и HB 350F2 под наименованием Esquilo. Они использовались в полиции, правительственных и медицинских организациях, а также для патрулирования континентального шельфа. Несколько вариантов разработано для вооруженных сил. ВВС заказали 16 транспортных CH-50 Esquilo (HB 550U2), 20 учебных TH-50 (на фото), способных наносить удары по земле (HB 550U2), 11 вооруженных CH-55 (HB 555U2), два VIP-вертолета VH-55 (HB355F2).
Aerospatiale/Helibras HB 350L1 Esquilo (local designation HA-1) EB-1003 serves with the Brazilian Army's la Brigada de Aviacao (1st Aviation Brigade), headquartered at Taubate. The Army only formed an aviation element in 1986 and received its first helicopters in 1989 but intends eventually to acquire transports and helicopters to provide an Escuadro to support each of its 14 army cavalry regiments.
Two HA-1 Esquilos (licence-built HB 350L1s) in service with the 1st Aviation Battalion Aviacao do Exercito Brasileira (Brazilian Army aviation branch) at Taubate, Sao Paulo. They are tasked with tactical support and reconnaissance duties.
The Sao Paulo State Civilian Police is planning to purchase a new helicopter for SAT, improving its activities and operational capacity
The most important operations undertaken by the civilian police are always accompanied by SAT participation
The rear crew hangs out of the helicopter while on patrol in Sao Paolo. Personal lightweight radios allow communication with the pilots
Tactical assault with special forces allows the capture of an objective in just a few seconds
The black paint scheme used by the helicopters offers both visibility and a 'psychological impact' over criminals being tracked during operations
Special tactics are widely explored by SAT crews, including rappelling for quick response
During riots the SAT is employed for intelligence gathering and passing on the crucial information to command and control centres
For riot control, SAT also gives support against illegal activities, including repossession of goods for private owners
The latest model received by SAT is an AS350BA with armoured protection, searchlight and digital moving map
Argentina
The helicopter fleet of the Gendarmerie Nacional comprises mainly Airbus and Leonardo types. The AW169, seen at the front of this formation, is the largest helicopter of the force, bought to replace the Huey 2s that failed conversion
Part of the Gendarmeria fleet seen in front of their hangar at Campo de Mayo Airfield, where the AW169, the two Turbo Porters, the EC135, two Ecureuils and one PC-12 can be seen. The force currently operates a small but efficient fleet to operate in difficult areas where there is not much infrastructure
Paraguay
ВВС Парагвая получили два HB 350B Esquilo (на снимке), ВМС - еще два.
Australia
On December 11, 2017, HMAS Albatross conducted ceremonial divisions. The occasion marked the withdrawal from Royal Australian Navy service of the S-70B-2 Seahawk and the AS350BA Squirrel helicopters. An Australian Army OH-58A Kiowa leads a Royal Australian Navy AS350BA Squirrel and its replacement a Eurocopter EC135 over the skies of Nowra, New South Wales.
The RAN's remaining AS350BA Squirrels will be retired on December 1, 2017, after 27 years of operational service.
The AS350BA Squirrel, in service for almost 32 years, is being replaced by the EC135 T2+.
Австралия. Прежде чем военный AS 350L/L1 представили на рынке, было получено несколько заказов на AS 350B в гражданском варианте. Австралия закупила 24 вертолета AS 350B, доработанные впоследствии до AS 350BA. Шесть таких машин использовались как палубные в ВМС Австралии (на снимке), остальные поступили в вертолетное училище австралийской Армии, на них велась первоначальная подготовка летчиков для вертолетов всех типов.
One of six AS 350Bs in service with HC 723, Royal Australian Navy, at Nowra, New South Wales, for survey, utility and pilot navalisation training duties.
 
8 и 9 сентября 2018г. под Харьковом на аэродроме Коротич, на территории аэроклуба имени В.С. Гризодубовой, прошел очередной авиафестиваль KharkivAviaFest 2018.
Known the world over for its ability to perform in the toughest and most challenging environments on the planet, the H125 is a proven helicopter designed to support the most diverse aerial work duties imaginable. From the expected to the extreme, whether it’s inspecting powerlines, firefighting or air crane operations in mountainous or extremely hot conditions, the H125 has you covered. Dependability. We make it fly.
Aerial firefighting will be a topic in key focus at EUROPEAN ROTORS
Airbus Helicopters' civil helicopter family
A small section of the AS350 assembly line at the Eurocopter factory in Marseille-Provence.