
Описание
Страна : США
Год : 1929
Одноместный легкий спортивный самолет с высоко расположенным крылом
Aeronca "С"
В ноябре 1928 года Американская корпорация аэронавтики (Aeronautical Corporation of America) занялась проектированием нового самолета. Она стала первым в Америке производителем, построившим настоящий легкий самолет для продажи широкой публике. Из названия корпорации образовалось название "Aeronca Aircraft", под которым компания выступала с 1941 года. Основная конструкция машины, которая впоследствии стала известна как Aeronca С-2, выросла из прототипа легкого биплана. В "Aeronca" улучшили этот прототип, а также создали под новый самолет маленький двигатель. Представленный в феврале 1930 года С-2 вызывал поначалу массу насмешек. Но легкомысленное отношение к машине сменилось повышенным интересом, когда одноместный С-2 продемонстрировал свою экономичность (30 литров горючего на 386 километров полета).
Когда же С-2 стал один за другим устанавливать рекорды для машин своего класса и совершил несколько впечатляющих демонстрационных перелетов, он приобрел громкую популярность. Компания занялась его серийным выпуском. Aeronca С-2 - моноплан с укрепленным расчалками обтянутым тканью крылом, изготовленным из дерева и дополненным металлическими деталями. Каркас фюзеляжа и укрепленного расчалками хвостового оперения был выполнен из стальных трубок. Простоту конструкции С-2 подчеркивали неподвижный хвостовой посадочный костыль, расположенная под крылом открытая кабина и установленный в носовой части самолета двигатель. Всего построили более 100 таких машин, после чего объемы продаж начали снижаться, что стало следствием появления двухместного С-3.
Модификации Aeronca "С"
С-1 Cadet: обладающая повышенными характеристиками версия модели С-2 с удлиненным фюзеляжем, уменьшенным размахом крыла и двухцилиндровым двигателем Aeronca E-113 мощностью 36 л.с; всего было построено три таких самолета
С-2 Deluxe: вариант С-2 с более широким фюзеляжем и рядом новым конструкторских решений
C-2N Scout: спортивная версия С-2, оснащенная двигатель Aeronca E-113 мощностью 36 л. с. или E-113A; всего построили четыре таких самолета
PC-2: С-2 в версии гидроплана с двойным поплавком АРС
PC-2 Deluxe: С-2 Deluxe в версии гидроплана
С-3 Duplex: двухместная версия С-2, появившаяся в 1931 году; до момента прекращения производства в 1937 году было построено около 400 таких самолетов; в кабине С-3 Duplex кресла находились рядом друг с другом, а управление было дублированным или стандартным (этот учебный вариант известен как Collegian); в процессе производства в конструкцию машины внесли целый ряд улучшений; она оснащалась одним из двигателей Aeronca E-113, E-113A, Е-11ЗВ мощностью 36 л.с. или E-113C мощностью 40 л. с; с двигателем JAP J. 99 выпускалась также по лицензии в Англии под названием Aeronca 100
PC-3: С-3 в версии гидроплана с поплавками EDO или Warner
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Aeronca С-2
Тип: одноместный легкий спортивный самолет с высоко расположенным крылом
Силовая установка: один двухцилиндровый поршневой двигатель Aeronca E-107A мощностью 26 л. с.
Летные характеристики: максимальная горизонтальная скорость 129 км/ч; крейсерская скорость 105 км/ч; практический потолок 4875 м; дальность 386 км
Масса: пустого 181 кг; максимальная взлетная 305 кг
Размеры: размах крыла 10,97 м; длина 6,10 м; высота 2,29 м; площадь крыла 13,19 кв. м
Описание:
- Aeronca "С"
- Flight, September 1935
THE AERONCA DEMONSTRATED - Flight, April 1936
MODERN LIGHT AIRCRAFT REVIEWED
Фотографии
-
Мировая Авиация 5
Регистрационный номер : N11417 Самолеты серии Aeronca "С" стали своеобразным символом 1920-х - начала 1930-х годов, когда они производились в больших количествах. Несколько машин сохранились до настоящего времени. На фотографии изображен двухместный С-3 - модель, появившаяся в 1931 году
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / Aeronca C-3 G-AEFT /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-AEFT [6] -
Air Pictorial 1956-05 / Photos by request
Регистрационный номер : N11291 AERONCAS ALL - Landplane version of the 1931 "Razorback" Aeronca C-3 powered by a 36-h.p. Aeronca E-113 engine. N11291 is one of very few still flying in the U.S.A. and is owned by Peter M. Bowers of Seattle, Wash., who also took the photograph. Compare with next photo of a 1930 "Razorback" Aeronca C-2 (G-ABHE) converted into an A.T.C. glider during the war.
-
Air Pictorial 1957-12 / R.Straub - Fly-In photographs
The little Aeronca C-2 shows some redesigning. It was finished in orange and white and was one of the nine antiques attending;
-
Aeroplane Monthly 1979-11 / I.Best-Devereux - Oshkosh'79
Регистрационный номер : NC13556 A beautiful Aeronca C-2, NC13556, makes its low-powered approach.
-
Flight 1931-02 / Flight
Регистрационный номер : G-ABHE [3] The little American Aeronca - or "Flying Wigwam" - flying at Croydon.
-
Flight 1931-02 / Flight
Регистрационный номер : G-ABHE [3] A "FLY-WEIGHT" MACHINE: Mr. S. A. Thorn ready to take off in Col. Ormonde Darby's Aeronca.
-
Air Pictorial 1956-05 / Photos by request
Регистрационный номер : G-ABHE [3] A 1930 "Razorback" Aeronca C-2 (G-ABHE) converted into an A.T.C. glider during the war.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Aeronca C-3 G-ADYS /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-ADYS [6] RICHARD WINSLADE took the plate in July 1987.
-
Aeroplane Monthly 1987-03 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-ADYS [6] Gladys-Aeronca C-3 G-ADYS, airborne over the Reading-Pangbourne area just before Christmas. Restored over the last two years by Berkshire-based Ben and Jan Cooper, the aircraft had not flown for 46yr. It received its Permit to Fly last November, and will be visiting Woburn, Old Warden and Cranfield this season.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Aeronca C-3 G-ADYS /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-ADYS [6] G-ADYS at an unknown location, possibly Hanworth, in the late Thirties.
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Aeronca C-3 G-ADYS /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-ADYS [6] Gladys pictured at Portsmouth in the late Thirties with owner Trevor Birkett standing behind
-
Aeroplane Monthly 1990-10 / Aeronca C-3 G-ADYS /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-ADYS [6] Gladys shortly after being acquired by the Coopers in 1985.
-
Aeroplane Monthly 1985-12 / Grapevine
Регистрационный номер : G-ADYS [6] No sooner had Ben Cooper acquired Aeronca C-3 G-ADYS than he had the engine running.
-
Flight 1936-03 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : G-AEAC -
Aeroplane Monthly 1981-09 / ??? - PFA at Leicester
Регистрационный номер : G-AEFT [6] The Aeronca C-3 G-AEFT, flown by Cliff Humphries
-
Air Pictorial 1956-12 / Air Pictorial's photo-review
Регистрационный номер : G-AEFT [6] ONLY AERONCA C-1 still on the British Register, G-AEFT (c/n. A.610) is owned by H. Dodd of Newcastle. Built in 1937, this 36-h.p. Aeronca E.113C-powered two-seater is in perfect condition.
-
Aeroplane Monthly 1986-10 / M.Oakey - Grapevine
Регистрационный номер : G-AEFT [6] Clive Humphries' Middle Wallop-based Aeronca C.3 G-AEFT was a non-de Havilland visitor to Woburn for the D.H. Moth Club Rally on August 17, 1986.
-
Air Pictorial 1991-10 / Airshow Review
Регистрационный номер : G-AEFT [6] -
Aeroplane Monthly 1987-07 / Aeronca C-3 G-AEFT /Preservation Profile/
Регистрационный номер : G-AEFT [6] Aeronca G-AEFT during ownership by three RN officers.
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe probare (10)
Регистрационный номер : G-AEVE [3] These three official walk-round photographs of the Peterborough Ely 300 were taken at RAF Martlesham Heath during the winter of 1938-39. The American-designed lightplane was built by Peterborough Aircraft Co Ltd in England.
-
Aeroplane Monthly 1985-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe probare (10)
Регистрационный номер : G-AEVE [3] -
Aeroplane Monthly 1985-02 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe probare (10)
Регистрационный номер : G-AEVE [3] -
Aeroplane Monthly 1992-07 / Personal album. Civil
Регистрационный номер : G-AEVS This Aeronca 100 was built in Peterborough, Northants in 1937 and acquired for resale by Aircraft Exchange & Mart. G-AEVS has changed hands frequently during the post-war years but has not flown since it crashed in August 1966. It is currently under restoration at Sherburn-in-Elmet.
-
Flight 1935-09 / Flight
Регистрационный номер : NC14549 SEATING TWO, side by side, the American Aeronca is shortly to be built either at Hanworth or Aldenham, by Lightplanes Ltd. Mr. B. Brady has the British Empire manufacturing rights for this American design and, with the collaboration of J. A. Prestwich and Co , of motor cycle fame, who will build the engine, it is hoped to market it at ?395. The fuselage is of welded steel tubes and the wing of wood and metal. The cruising speed will be 85 m.p.h and range about 300 miles.
-
Aeroplane Monthly 1992-07 / Plane Crazy
AIR, RAIL AND ROAD: Three privately owned Aeroncas (36 h.p. cabin two-seaters cf the kind in which F/O. Llewellyn has reached Johannesburg from London) "shoot-up" the Florida Special, one of the world's fastest long-distance trains, as it nears Miami on its 5,000th trip over the Florida East Coast Railway. Readers may, or may not, be interested to learn that the train has "a hostess, orchestra, full-sized recreation car and accommodations for dancing, bridge and entertainment."
-
Flight 1935-11 / Flight
The Aeronca, which, like the Pou, has focused attention on inexpensive aviation.
-
Flight 1936-04 / Flight
Economical flying is provided by the Light Aircraft Co.'s Aeronca, which carries pilot and passenger on an engine of 40 h.p. only.
-
Flight 1937-03 / Flight
Регистрационный номер : G-ADSO [4] The two-seater Aeronca monoplane, which is now being built in this country.
-
Flight 1936-12 / Flight Advertisements
Регистрационный номер : G-ADSO [4] -
Aeroplane Monthly 1984-07 / J.Viner - The great Flea race
Регистрационный номер : G-ADYR Mr. S. V. Appleby, flying the Putnam Flea, indulges in a little formation work with an Aeronca;
Aeronca C-3 G-ADYR dices with a Flea while an elderly gentleman tries out the Flea Taxying Machine's cockpit for size. This device had insufficient power to fly but gave those in search of adventure a quick thrill, though one very small boy managed to get the contraption airborne at an earlier meeting.Другие самолёты на фотографии: Mignet Pou-de-Ciel / HM-14 - Франция - 1932
-
Flight 1935-09 / Flight
Регистрационный номер : G-ADSO [4] How the Aeronca may be manhandled. The machines are seen in front of the new Aircraft Exchange and Mart hangar at Hanworth.
The Aeronca C-3 was one of the lightest aircraft flown by the Civil Air Guard, having an all up weight of around 1,000 lb. -
Flight 1935-09 / Flight
Регистрационный номер : G-ADSO [4] The "nasal" layout of the Aeronca is well shown in this photograph. The exhaust-warmed intake arrangements are noteworthy.
-
Aeroplane Monthly 1984-07 / J.Viner - The great Flea race
The scene at Ramsgate Airport on August 3, 1936. In the foreground is Ramsgate Airport's Short Scion G-ADDV; behind that is another Scion, G-ACUZ, Monospar ST-6 G-ACGI, a Swallow, Aeronca C-3, a row of Fleas and the Cierva C.30 autogyro.
Другие самолёты на фотографии: British Klemm L.25 Swallow - Великобритания - 1933Cierva/Avro C.30A / Rota - Великобритания - 1932General Aircraft Monospar ST-4 - ST-12 - Великобритания - 1932Mignet Pou-de-Ciel / HM-14 - Франция - 1932Short Scion / S.16 - Великобритания - 1933
-
Flight 1936-08 / Flight
The winner of the trophy, Mr. R. Grubb, beside the urge-provider of his Aeronca,
-
Flight 1936-03 / Flight
F/O. Llewellyn with the 40 h.p. Aeronca which carried him on a demonstration trip to Johannesburg.
-
Flight 1936-02 / Flight
PAROCHIAL TRANSPORT: This is the Rev. Father J. M. Coulture who tends the needs of his flock by air. The machine is a ski-equipped Aeronca. on which the "sky pilot" owner has covered many thousand miles.
-
Air Pictorial 1955-05 / Air Pictorial's photo-review
Floatplane version of the 1931 "Razorback". Aeronca C-3. Even with floats it can still carry two people (side-by-side) on only 36 h.p. It is flying in the U.S.
-
Flight 1935-10 / Flight
Регистрационный номер : NC13089 UP AND UP: In view of the fact that the Aeronca is now being built in this country this picture of a seaplane version which broke the height record for light seaplanes is of particular interest. Mr. B. King, the pilot, reached 16,000 ft. in 2 hrs. 20 min.
-
Flight 1937-02 / Flight
WHY NOT? The seaplane has a certain very definite popularity in the States, and such small fry as the Aeronca have been successfully used with floats. When is someone going to start a seaplane or amphibian club over here? Even at high dual and solo rates there should be some very fair support if the club is based on a pleasant part of the coast.
-
Flight 1936-04 / Flight
The cabin arrangements of the Aeronca. It will be seen that, in the present form at least, the throttle is centrally placed. On the right is shown the seating and luggage compartment layout. The side windows can be opened.
-
Aeroplane Monthly 1987-07 / Aeronca C-3 G-AEFT /Preservation Profile/
’FT after it had forced-landed in an orchard in the Fifties.
- Фотографии