RU

/

EN
burger-menu

Поиск по сайту:

airplane photo

Страна : Великобритания

Год : 1928

Четырехместный легкий транспортный самолет

de Havilland DH.75 Hawk Moth

Первый из высокопланов семейства Moth, аэроплан DH.75 Hawk Moth, имел обтянутый полотном фюзеляж с каркасом из стальных труб и кабиной для четырех человек. Деревянное крыло с полотняной обшивкой проходило сквозь верхнюю часть кабины и усиливалось парами подкосов к каждому борту. Хвостовое оперение с подкосным стабилизатором было типично для фирмы "de Havilland". Шасси неубирающееся с раздельными основными стойками и хвостовым колесом. Прототип впервые взлетел 7 декабря 1928 года с V-образным мотором de Havilland Ghost мощностью 200 л.с. (149 кВт), сделанным майором Фрэнком Б. Хэлфордом из двух четырехцилиндровых моторов Gipsy I с общим картером. Однако мощности самолету все равно не хватало, и для улучшения характеристик на следующие экземпляры ставили звездообразные моторы Armstrong Siddeley Lynx VIA в 240 л.с. (179 кВт). Изменения конструкции включали крыло увеличенного размаха и хорды. После этих изменений самолет переименовали в DH.75A.
   В декабре 1929 года первый DH.75A демонстрировался в Канаде, летая с колесным и лыжным шасси. После испытаний второго прототипа на поплавках фирмы "Short" канадское правительство заказало три экземпляра для гражданского использования. В первом из них(первая демонстрационная машина) не было дверей в левом борту, и он не мог применяться в виде гидросамолета. Но это было исправлено на двух других машинах, оснащенных также винтами изменяемого шага. Летчик-испытатель фирмы "de Havilland Canada" завершил испытания 4 октября 1930 года. Хотя разрешение для полетов на поплавках было получено, полезную нагрузку при этом пришлось сильно ограничить, поэтому Hawk Moth в дальнейшем летал только на колесах или на лыжах. Построили еще три экземпляра Hawk Moth, два из которых продали в Австралию. 3 июня 1930 года на одном из них Эми Джонсон пролетела от Брисбэна до Сиднея, так как ее самолет Moth Jason был поврежден. Впоследствии на этой машине дважды меняли мотор: в 1935 году поставили Wright Whirlwind J-5 мощностью 300 л. с. (224 кВт), а в 1943 году - мотор Armstrong Siddeley Cheetah IX в 350 л.с. (261 кВт).


Вариант

   DH.75B Hawk Moth: обозначение восьмого и последнего Hawk Moth, выпущенного в мае 1930 года со звездообразным мотором Wright R-975 мощностью 300 л. с. (224 кВт)


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   de Havilland DH.75A Hawk Moth (с колесным шасси)

   Тип: четырехместный легкий транспортный самолет
   Силовая установка: звездообразный поршневой мотор Armstrong Siddeley Lynx VIA мощностью 240 л.с. (179 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 204 км/ч на оптимальной высоте; крейсерская скорость 169 км/ч на оптимальной высоте; начальная скороподъемность 216 м/мин; практический потолок 4420 м; дальность полета 901 км
   Масса: пустого самолета 1080 кг; максимальная взлетная 1656 кг
   Размеры: размах крыла 14,33 м; длина 8,79 м; высота 2,84 м; площадь крыла 31,03 м2

Показать полностью

Описание:

  • de Havilland DH.75 Hawk Moth
  • Flight, February 1929
    THE DE HAVILLAND "HAWK MOTH”
  • Flight, June 1929
    BRITISH AIRCRAFT AT OLYMPIA
  • Flight, March 1930
    D.H. "MOTH SIX"
  • Flight, April 1930
    AIRCRAFT FOR THE PRIVATE OWNER
  • Мировая Авиация 104

    Прототип самолета Hawk Moth получил довольно неуклюжий мотор Ghost.
    Prototype de Havilland D.H.75 Hawk Moth with non-standard engine.

  • Flight 1929-02 / Flight

    THE NEW DE HAVILLAND "HAWK MOTH" CABIN MONOPLANE: These three views give a good idea of the general lines of the machine. A description and general arrangement drawings were published in our issue of February 7. The engine is an eight-cylinder Vee air-cooled, the de Havilland "Ghost." This machine has accommodation for pilot and three passengers. Note the very wide wheel track, which should prevent overturning on the ground in a strong side wind.

  • Мировая Авиация 45

    Первый Hawk Moth стал единственным из восьми таких машин, оснащенным маломощным мотором de Havilland Ghost.

  • Flight 1929-02 / Flight

    THE DE HAVILLAND "HAWK MOTH": Three-quarter rear view. Note that the wing does not extend across the top of the fuselage, and that the latter is formed as a skylight.

  • Flight 1929-02 / Flight

    The Cabin accommodation of the new de Havilland "Hawk Moth." As the machine is a monoplane access to the cabin is very easy.

  • Flight 1929-02 / Flight

    Visibility: This view of the de Havilland "Hawk Moth" shows Capt. de Havilland in the pilot's seat, and indicates how good is the view from there. Note also the wide-track undercarriage.

  • Flight 1929-02 / Flight

    The latest de Havilland Engine: The "Ghost" as fitted in the "Hawk Moth" Monoplane. This engine is of the eight-cylinder Vee type and is air-cooled.

  • Flight 1929-03 / Flight

    THE NEW DE HAVILLAND "HAWK MOTH": These photographs were secured recently while the machine was on a test flight. The "Hawk Moth," which is fitted with a De Havilland "Ghost" engine, was described and illustrated in "Flight" of February 7, 1929.

  • Flight 1930-07 / Flight

    G-AAFX - один из DH.75А с двигателем Armstrong Siddeley Lynx VIA мощностью 240л.с. Самолет специально для фотографа выполняет проход на малой высоте. Первый полет G-AAFX совершил в 1929 году, а в следующем году его продали в Австралию.
    A HIGH-WING braced monoplane of mixed construction. Suitable for "Feeder Line" and air taxi work, or for the private owner. Seats pilot and 4-5 passengers. The engine is a "Lynx." Entered by Prince George.

  • Flight 1930-07 / Flight

    PRINCE GEORGE'S ENTRY STARTING: The De Havilland "Hawk Moth," piloted by Flight-Lieutenant Fielden, leaving Hanworth.

  • Flight 1930-11 / Flight

    FOR "FEEDER LINE" OR PRIVATE OWNER: The De Havilland "Hawk Moth" (Moth Six) is a four-seater with provision for being turned into a six-seater for flights of shorter range. The machine shown is fitted with "Lynx" engine, but can also be supplied fitted with the Wright J.6. With either power plant it can be supplied as a seaplane.

  • Мировая Авиация 45

    В Канаде на первый экземпляр (G-AAFW) с двигателем Lynx (слева) установили лыжное шасси. За успешными испытаниями самолетов в 1930 году последовал заказ еще на три машины от Канады.

  • Мировая Авиация 45

    На самолетах Hawk Moth испытывалось как лыжное, так и поплавковое шасси. На снимке - второй экземпляр DH.75A (бывший G-AAFX).

  • Flight 1929-07 / Flight

    "MOTHS": The de Havilland Stand exhibits "Moths" of all types, from a "Tiger Moth" up to the "Hawk Moth."

    Другие самолёты на фотографии: De Havilland Moth Coupe - Великобритания - 1928De Havilland Tiger Moth / D.H.71 - Великобритания - 1927

  • Flight 1930-08 / Flight

    Note the excellent view from the pilot's cockpit.

  • Flight 1929-07 / Flight

    One of several neat "Smith" Aero Instrument Boards, as fitted to the De Havilland "Hawk-Moth."

  • Flight 1929-02 / Flight

    SIDE ELEVATION OF THE NEW DE HAVILLAND MONOPLANE: The cabin is entered through two doors on the starboard side.

  • Flight 1929-07 / Flight

    D-H "Hawk" Moth Armstrong Siddeley "Lynx" Engine

  • Flight 1929-07 / Flight

    In the de Havilland "Hawk Moth" the pilot sits on the left, with one of the passengers beside him and the other two behind.

  • Flight 1929-02 / Flight

    The Controls on the "Hawk Moth" are somewhat unusual. The "joystick" hinges some distance up, and the lower portion, with sprockets and chain, is enclosed in a casing.

  • Flight 1929-07 / Flight

    A wing root and fuselage fitting on the "Hawk Moth."

  • Flight 1929-02 / Flight

    THE DE HAVILLAND "HAWK MOTH": Welded tubular construction is employed in the tail (1), elevator (2), and fuselage rear portion (3). The latter, it should be noted, uses square-section longerons and round-section struts. The side panels are made up as units, and the top and bottom struts complete the structure (4 and 5). In the front portion square-section struts are used and bolted joints (6), the strut ends being reinforced by aluminium packing blocks shaped to reduce the section gradually by conical drilling (7). To relieve the pilot on long flights, the rudder bar can be locked in position, as shown in 8.

  • Flight 1929-02 / Flight

    THF NEW DE HAVILLAND MONOPLANE: Some constructional details of the "Hawk Moth": the key diagramm in the upper left-hand corner indicates the location of the various details illustrated. The joint of the lower longeron to undercarriage and wing struts, &c, is shown in 1. The use of steel-tube longerons of square section should he noted. 2 shows the attachment of undercarriage leg and front wing strut. For folding the wing the L-shaped spring-loaded pin is withdrawn, and the wing strut is swung with its lower end over to the back strut where a fitting receives it. The meeting of lower longeron and engine mounting is illustrated in 3, while 4 shows attachment of bent axle and diagonal strut to lower longeron. Finally, the joint between rear wing strut and lower longeron is shown in 5.

  • Flight 1930-03 / Flight

    The tail wheel on the "Moth Six" is steerable, but a certain degree of play is allowed so as to avoid transmitting shocks to the rudder.

  • Flight 1930-03 / Flight

    The tail plane trimming gear on the "Moth Six." Inset, aileron construction in welded steel.

  • Flight 1930-03 / Flight

    The wooden ribs are attached to the wooden spars by small metal brackets.

  • Flight 1929-02 / Flight

    D.H.75 "Hawk Moth" 200 hp D.H. "Ghost" Engine

  • Flight 1930-03 / Flight

    D.H. "Moth Six"

  • Фотографии