Northrop F-5E Tiger II
Варианты:
Northrop - F-5E Tiger II - 1972 - США
Страна: США
Год: 1972


Одноместный легкий тактический истребитель
Описание
Фотографии:

Ч/б фото (68)
Northrop F-5 Freedom Fighter и Tiger II

<...>
   Улучшенный F-5E/R Tiger II разработан на основе F-5A/B как "международный истребитель", предназначенный для союзных США стран. Прототип F-5E выполнил первый полет в августе 1972 года; почти 1300 построенных одноместных F-5E и двухместных F-5F поступили на вооружение ВВС 20 государств. Сборка F-5E по лицензии была налажена на Тайване и в Южной Корее. Tiger II остается на вооружении в Бахрейне, Бразилии, Чили, Гондурасе, Индонезии, Иране, Иордании, Кении, Малайзии, Мексике, Саудовской Аравии, Сингапуре, Швейцарии, Тайване, Таиланде, Тунисе, США (ВМС и КМП) и Йемене. Разведывательный вариант F-5E используется ВВС Малайзии (RF-5E), Сингапура (RF-5S) и Тайваня (RF-5E Tigergazer). Самолеты ВВС разных стран проходили модернизацию разных стандартов с целью повышения боевой эффективности и продления ресурса. Чили эксплуатирует F-5E, доработанные с помощью израильских специалистов в Tiger III; на самолете установлено современное БРЭО, включая РЛС Elta 2032, а органы управления выполнены согласно концепции HOTAS. По боевой эффективности Tiger III не уступает F-16. РЛС FIAR Grifo F/X Plus установлена на сингапурских F-5S и выбрана для установки на F-5E ВВС Бразилии. Компания TCA из США предложила вариант модернизации одноместных F-5 и двухместных F-5F в относительно экономичные учебно-тренировочные самолеты.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Northrop F-5E Tiger II

   Тип: одноместный легкий тактический истребитель
   Силовая установка: два ТРДФ General Electric J85-GE-21B тягой по 15,57кН, тяга на форсаже 22,24 кН
   Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 10 975 м - 1700 км/ч: начальная скороподъемность 175 м/с; практический потолок 15550 м; боевой радиус с двумя УР AIM-9 и полной заправкой 1405 км
   Масса: пустого 4349 кг; максимальная взлетная 11187 кг
   Размеры: размах крыла без торцевых пилонов для УР 8,13 м; длина с ПВД 14,45 м; высота 4,08 м; площадь крыла 17,28 м2
   Вооружение: две 20-мм пушки M39 с боекомплектом по 280 снарядов; вооружение массой до 3175 кг на семи (включая два крыльевых торцевых} узлах подвески
USA
The first F-5E Tiger II (71-1417) began its initial flight testing on 11 August 1972 at Edwards Airforce Base, Calif. The F-5E is already the subject of firm orders from Iran, Saudi Arabia and Malaysia through the US Foreign Military Sales Program, and recipients under MAP include Jordan, Taiwan, South Vietnam, Thailand and South Korea.
The new intales and ducting of the Tiger II, which cater for the 22 per cent increase in thrust over that available to the F-5A, have been designed specifically to favour the requirements of maneuvring flight.
A Northrop F-5E Tiger II displays its sleek lines. Note the modified wing leading edge root extensions, revised inlet ducts and wider fuselage to accommodate an extra 500lb of fuel.
Bob Hoover rolls an F-5E Tiger Il for the benefit of the spectators at the 1973 Paris Air Show.
Испытания F-5F на применение ракет «Мейверик». Авиабаза Эдвардс, 1976 г.
F-5E "Тайгер" ВВС США из 64-й эскадрильи "Агрессор".
In December 1976 Northrop delivered the 3 000th aircraft in their F-5/T-38 series of fighters and trainers. An F-5E for the U.S.A.F. it is seen being rolled out at Palmdale, California
As at the Red Flag exercises held regularly under USAF auspices at Nellis AFB, Northrop F-5Es of the 57th Fighter Weapons Wing provide Aggressor forces at Maple Flag.
F-5E из 527-й эскадрильи подключен к аэродромному передвижному агрегату электропитания»
Northrop F-5E Tiger IIs of the 527th TFTAS at Alconbury.
One of the armament options for the Northrop F-5G is the General Electric GEPOD 30, shown here carried on the centreline fuselage station of the second production F-5E in use for development flying. The GEPOD 30, recently ordered into production by the USAF, contains a 30-mm gun with a 2,400 rounds per minute rate of fire.
Available for use on the F-5E and F-5G is the new General Electric GEPOD, containing a 30-mm cannon with a firing rate of 2.400 rounds per minute.
Заправка топливом F-5E от стационарной аэродромной системы. Авиабаза Дечимоманну, Италия, сентябрь 1986 г.
F-5E выглядел карликом рядом с F-15A
Northrop F-5E Tiger II light tactical fighter (two General Electric J85-GE-21 turbojet engines)
A Northrop F-5E Tiger II of the US Air Force Agressor Squadron based at RAF Alconbury, produced the high standard of display that has now come to be expected of this aeroplane. Powered by a pair of 5,000 lb thrust General Electric J85 turbojets, over 700 F-5Es and F-5Fs (two-seaters) are on order.
This F-5E testbed aircraft tested a composite material landing gear strut in 1987. This particular F-5E was a member of the USAF Aggressor Squadron, another example ofa test being accomplished as a part of the normal operational mission.
Two F-5Es of the United States Air Force.
Пара F-5E из 527-й эскадрильи «Агрессоры» ВВС США. Район британской авиабазы Олконбери, 1987 г.
The first two-seat F-5F keeps company with an early production F-5E, both carrying AIM-9 Sidewinders at the wing tips.
Northrop F-5E Tiger IIs of the US Navy, used as advanced high-performance fighters in air combat training of F-14 and F-4 pilots
Замена двигателя J85-GE-21 на истребителе F-5E
Switzerland
Швейцарский F-5E закладывает крутой вираж на малой высоте
Пилотажная группа "Патруль Суисс" в небе Фэйрфорда, 2012г.
F-5E из состава ВВС Швейцарии приземлился на авиабазе Майринген
The first Swiss assembled Northrop F-5E Tiger II, J-3001, flew for the first time in December, 1977. America is to supply 19 assembled aircraft and components for another 53 to be assembled in Switzerland.
In August 1974 two USAF F-5Es arrived in Switzerland to give the Schweizer Flugwaffe a comprehensive demonstration of the type’s capabilities. The pair spent nearly two months operating from Swiss bases, including Emmen, Meiringen and St Stephan, where they are seen here in front of a typically dramatic Alpine backdrop.
Внутренний крыльевой пилон с фильтрогондолой. Этот швейцарский F-5E использовался для забора проб воздуха на радиоактивность после аварии на японской АЭС Фукусима-1 в марте 2011г.
Iran
Иранские летчики перед боевым вылетом. Середина 1980-х годов.
Иранский летчик Али Экбали, погибший в боевом вылете над Ираком.
Иранские F-5F и F-5E - участники войны с Ираком. Начало 1980-х годов.
В конце 70-х годов иранские "Тайгеры" получили желто-коричневый "пустынный" камуфляж.
An IRIAF Northrop F-5F leading an F-5E low over the south-western Iranian Province of Khuzestan.
Иранская летающая лаборатория с закрепленной на киле кабиной самолета F-5
Bahrain
Delivery of two Northrop F-5E Tiger IIs and two two-seat F-5Fs during September brought the total strength of this type in the Bahrain Amiri Air Force to eight. Seen here at Prestwick on route to Bahrain, 684 is one of the F-5Es, in the standard overall pale grey finish.
F-5E из состава Королевских ВВС Бахрейна. Авиабаза Шейх Иса, конец 1980-х годов.
Production of the Northrop F-5 has ended, with a total of 2,610 built over a period of 24 years. The completion of the programme, which was managed by the US Air Force Aeronautical Systems Division and was part of the US Government's Foreign Military Sales effort, was marked by a fly-by ceremony by the last two Northrop-built F-5s at the Wright Patterson AFB on 16 January 1987.
South Korea
В Южной Корее F-5E выпускались по лицензии под обозначением KF-5E
Южнокорейский F-5 сопровождает советский самолет-разведчик Ил-20, направляющийся в сторону Владивостока
Vietnam
На трофейной технике в ВВС ДРВ было сформировано несколько новых авиаполков
Под знаменем социализма
Taiwan
From experience with the F-5A, Northrop evolved the F-5E, which has sold in large numbers to many air arms, including both the USAF and US Navy. This example carries the markings of the Republic of China (Taiwan).
Jordan
A silver-finished Northrop F-5E Tiger II of No V Squadron at Prince Hassan AB (H-5). Some of the RJAF F-5Es are camouflaged and others are grey overall.
Saudi Arabia
C-5A доставил F-5E в Саудовскую Аравию
Singapore
An F-5E Tiger II of No 144 (Lynx) Sqn photographed at RAAF Williamtown while on a two-three month detachment. Together with its sister squadron, No 149 (Shirkra), this unit fulfils the primary air defence role in which it is to he joined by the General Dynamics F-16.
The Northrop F-5 currently serves with No 144 (Lynx) and No 149 (Shirkra) Squadrons at Paya Lebar and Tengah respectively, an F-5E and an F-5F being seen at the head of the page prior to assignment to one of these units.
Thailand
The Northrop F-5E Tiger II now possesses primary responsibility for Thai air defence, with one RTAF squadron of this type fully operational and a second currently working up. The F-5E Tiger II (on photo) is considered ideally suited to Thai requirements and no further procurement of aircraft optimised for the air defence role is foreseen before the mid-eighties.
The enlarged LEX on the late-production F-5E for the Royal Thai Air Force, this aircraft also having the new “sharknose" profile.
Indonesia
Первый прототип RF-5E среди индонезийских F-5E/F "Tiger" II
Ethiopia
Эфиопские "Фридом-файтеры" на аэродолме Дебре-Зейт.
Эфиопский F-5E готов вступить в бой с сомалийскими «МиГами»
Morocco
An F-5E Tiger II normally home-based at Meknes-Mezergues. Aero Maroc Industrie (AMIN) has fitted air-to-air refuelling probes on the F-5Es.
F-5E из состава ВВС Марокко дозаправляется в воздухе во время подготовки к воздушному параду. 2010 г.
Brazil
For a few specific customers, including the Forca Aerea Brasileira, F-5Es have been produced with small dorsal fin extensions containing the ADF antenna.
An F-5E Tiger II of the 2./T.GAvCa Esquadrao “Pifpaf" which operates from BA Santa Cruz, south-west of Rio de Janeiro.
The F-5E Tiger II celebrates its tenth year of service with the 1°.GAvCa this year, and these are to undergo some upgrading and refurbishment to permit retention by the COMAT well into the 'nineties.
Chile
An F-5E Tiger II of the la Brigada Aerea's Grupo No 7 which operates from the North Chilean base of Cerro Moreno, Antofagasta
Сброс планирующей мишени с чилийского F-5E
Honduras
Четверка F-5E из состава ВВС Гондураса (ближние) и пара однотипных самолетов из 425-й эскадрильи «Агрессоры» ВВС США во время совместных учений. 13 марта 1989 г
Russia
Трофейный F-5, переданный вьетнамцами для изучения в Советский Союз
F-5E, аэродром Владимировка
F-5E (№ 7300807) в НИИ ВВС. Ахтубинск, 1976 г.
Experimental
F-5SSBD предназначался для изучения вопросов плавного преодоления звукового барьера
Details
Антенна РЛС AN/APQ-153, которая устанавливалась на ранних сериях F-5E