Farman/SNCAC NC.224
Варианты:
Farman/SNCAC - NC.224 - 1937 - Франция
Страна: Франция
Год: 1937


Транспортный самолет
Описание:
Farman F.224
Flight, November 1936
THE PARIS AERO SHOW
Фотографии

Farman F.224

"Farman" на основе бомбардировщика F.222 разработала F.224 с новым фюзеляжем увеличенного объема, в котором можно было разместить до 40 пассажиров. Хвостовое оперение выполнили двухкилевым. Макет самолета был показан на авиасалоне в 1937 году в Париже, по результатам показа фирма получила заказы на постройку шести машин для "Air France", которая рассчитывала использовать самолеты на линии Париж-Лондон. Эти самолеты строились уже корпорацией SNCAC ("Societe Nationale de Constructions Aeronautiques du Centre"), созданной в результате национализации авиапромышленных предприятий и получившейся за счет слияния "Farman" и других компаний.
   Первый самолет прошел испытания в "Air France", но вскоре выяснилось, что машина не способна продолжать полет при двух работающих моторах без потери высоты, а для взлета и посадки требовались полосы значительной длины. "Air France" разорвала сделку. Заказанные самолеты предполагалось поставить ВВС Франции в транспортном варианте F.224TT, в то время как заказ ВВС на десять транспортных Dewoitine D.339TT трансформировался в восемь D.338 для "Air France".
   ВВС Франции получили F.224TT в 1938 году, но вскоре вернули самолеты производителю для конверсии в десантный вариант на 39 парашютистов. В ходе модернизации на самолеты установили оборонительное вооружение из двух легких пулеметов и сделали бомбоотсек на 400 кг бомб. В окончательном варианте F.224 поступили на вооружение в апреле - августе 1939 года. В 1940 году эти самолеты состояли на вооружении GIA (Groupements d'lnfanterie de l'Air) 1/601 и 1/602. Несколько уцелевших в мае - июне 1940 года самолетов поступили на вооружение вишистских ВВС. F.224 использовались в Северной Африке в составе GT1/15, прежде чем были уничтожены в Рабате авиацией союзников, поддерживавшей высадку англоамериканских войск 8 ноября 1942 года.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Farman F.224

   Тип: транспортный самолет
   Силовая установка: четыре 14-цилиндровых мотора Gnome-Rhone 14К мощностью по 815 л.с. (608 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 310 км/ч; дальность 1200 км
   Масса: максимальная взлетная 16270 кг
   Размеры: размах крыла 36,00 м; длина 23,35 м; высота 5,19 м; площадь крыла 186,00 м2
   Вооружение: два 7,5-мм пулемета, плюс до 400 кг бомб

Flight, November 1936

THE PARIS AERO SHOW

CIVIL TYPES in PARIS

   DOMINATING the surrounding types of smaller fry by its very size, the Farman F.224 claims attention as the only representative of the really large commercial aeroplane in the Show. The parentage of the machine can be traced back to the Farman F.222 four-engined bomber, which has been ordered in large numbers by the French Air Ministry, and to the Centaur used on the South Atlantic air route, where it holds the record for speed.
   In general design the F.224 is a high-wing strut-braced monoplane of all-metal construction, the fuselage having been increased in depth as compared with the F.222 so as to give full head room in the cabins and still leave space under them for a large luggage compartment. The pilots' compartment is above one of the passengers' cabins and slightly ahead of the wing, and is about six feet wide. The view is fairly good in spite of the fact that the fuselage projects a considerable distance forward of the windscreen, and the space is such that the crew of first and second pilot, wireless operator and engineer can do their work in comfort and with space to move freely.

Forty Seats

   Accommodation is provided for 40 passengers, nine being accommodated in the forward cabin and three in the bar under the crew's room. Two steps lead up to the middle cabin, which has seating accommodation for eight passengers and is next to a smaller cabin seating four. Then follows a corridor with lavatory and similar accommodation, aft of which are the two last cabins, each seating eight passengers.
   The four engines, which may be of any radial type of approximately 800 h.p. each, are arranged in two tandem pairs and drive variable-pitch three-bladed airscrews. The engines actually fitted are Gnome-Rhones, type 14N, of a nominal 1,000 h.p. each.
   With a wing span of 36 m. (118ft.), the Farman F224 has a gross weight of 16,270 kg. (35,800 lb.). With a total of 3,200 b.h.p. it has a maximum speed of about 190 m.p.h. The prototype is about to begin its tests, and when the machine has been tried out it will be put on Air France's London-Paris-Marseilles trunk route.
<...>
От бомбардировщика F.222 транспортный Farman F.224 внешне отличается, прежде всего, двухкилевым хвостовым оперением и более высоким фюзеляжем, в котором можно было разместить до 40 пассажиров. "Air France" отказалась от самолета по причине проблем с силовой установкой и из-за потребности в ВПП очень большой длины. Но ВВС Франции приняли на вооружение F.224 в качестве десантно-транспортного.
The only really large commercial aeroplane in the Show, the Farman 224 carries 40 passengers and a crew of four. In the foreground is the Mureaux 190 C.1 fighter.
The Farman 224 monoplane - developed from the Centaur used over the South Atlantic. It is probable that one of these machines will be the first to make Air France's contribution to the experimental work.
In the foreground is the ANF 200A-3 three-seat army co-operation parasol monoplane. ANF was a somewhat compact abbreviation for Les Ateliers de Constructions du Nord de la France et des Mureaux and also known as simply ‘Mureaux’. The 200 was a development of the 113R.2 and 115.R2 reconnaissance and light fighter parasols. To the right is the ANF 190C-1 prototype single-seat fighter. Immediately in the background is the Morane-Saulnier MS.430 and behind it the Breguet 462 Vultur. At top right is the nose of the huge four-engined Farman 224 No.11 in Air France colours and named 'Centaure II'.
THE OPENING: M. Albert Lebran, President of the French Republic, leaves the cabin of the big Farman 224 during his tour of inspection following the official opening.
Как авиалайнер F.224 заказчика не удовлетворил, но в варианте F.224TT (на снимке) поступил на вооружение ВВС Франции.
Bloch 220 F-AOHB Gascogne at le Bourget with the Farman F.224 F-APMC in the background.
CROSS-CHANNEL: This is how the new Farman F.224 monoplanes now being built for Air France's London-Paris service will look when completed. One feature of outstanding interest is the forward cabin, which gives an unequalled view for a few lucky passengers. The undercarriages retract into the engine nacelles, which house four Gnome-Rhone Mistral Majors. The maximum speed is expected to be about 190 m.p.h.
The tandem engine arrangement and retractable undercarriage of the Farman F.224.