Partenavia P.48-B Astore - P.66 Charlie
Компания "Partenavia Construcioni Aeronautiche" была основана в Неаполе в начале 1950-х годов и построила серию легких самолетов конструкции инженера Луиджи Паскале.
Первым из них стал выпущенный в 1952 году Partenavia P.48-B Astore - двухместный высокоплан, оснащенный двигателем Continental A65 мощностью 65 л.с. и развивавший скорость 185 км/ч. В 1953 году появился двухместный низкоплан P.52 Tigrotto с закрытой кабиной и двигателем Continental C85-12F мощностью 85 л. с., который позволял самолету развивать максимальную скорость 235 км/ч.
Марио де Бернарди, выигравший в 1926 году гонку на Кубок Шнайдера на гидросамолете Macchi M.39, подготовил техническое задание на самолет Partenavia P.53 Aeroscooter, проектирование которого было доверено Луиджи Паскале, а производство - компании "Partenavia". Одноместная кабина самолета имела пилон для крепления дополнительного свободновращающегося двухлопастного винта, в случае отказа двигателя уменьшающего скорость снижения самолета. Прототип был облетан с мотором Ambrosini P-25 мощностью 22 л. с. и без дополнительного винта, предполагалось, что позднее будет установлен двигатель CNA-C2 мощностью 38 л. с.
<...>
- Описание
Фотографии
-
Air Pictorial 1956-07
PARTENAVIA P-53 AEROSCOOTER. More than once a well-known pilot has designed and sometimes had built for himself his ideal aeroplane. In most cases the idea does not get very far. The Aeroscooter M.d .B., however, is an exception. It was designed by Dot.-Ing. Luigi Pascale, technical director of Partenavia, expressly for Mario de Bernardi, winner of last year's d 'Annunzio Trophy on a Partenavia P-55 Tornado. The Aeroscooter must represent quite a change from some of Colonel de Bernardi's past mounts; in 1926 he brought the Schneider Trophy home to Italy on a Macchi M-39 at 246.5 m.p.h . The machine was demonstrated recently at Naples to a group of technicians and officials, including the Minister for Air Defence.
Salient features: Designated P-53 by Partenavia, the Aeroscooter is constructed throughout of metal, and represents the minimum safe structure required to unite pilot, engine and flying surfaces. -
Air Pictorial 1958-02 / Air Pictorial's photo-review
A new two-seat development of the single-seat Partenavia P-53 (22-h.p. Ambrosini P-25 flat-two) is called the M.D.B. Aeroscooter (l-FJOR) after its promoter, the famous Schneider Trophy race pilot, Mario De Bernardi. Designer is lng. Luigi Pascale, and the engine is a Czech 75-h.p. Praga D flat-four.
-
Air Pictorial 1956-07
PARTENAVIA P-53 AEROSCOOTER. Data: Manufacturer : Partenavia S.p.A., via Tasso 480, Naples. Powerplant: one Ambrosini P-25 piston engine of 22 h.p. driving a two-blade wooden airscrew. Later machines will be fitted with more powerful engines of 35-40 h.p. Accommodation: pilot. Dimensions: span 27 ft. 2 in.; length 16 ft. 9 in.; height 5 ft. 7 in. Weights: loaded 551 lb.; empty 330 lb. Performance: maximum speed 93 m.p.h.; cruising speed 74 m.p.h.; stalling speed 37 m.p.h.; service ceiling 11,500 ft.
-
Air Pictorial 1958-03
The De Bernardi two-seat version of the original P-53 Aeroscooter made its first flight on 16th November last year. Dimensions: Span 31 ft. 1 in., length 27 ft. 2 in., height 5 ft. 6 3/4in. Gross weight 1,035 lb., empty weight 595 lb.
- Фотографии