Piper PA-24 Comanche
Страна: США
Год: 1956


Четырехместный моноплан
Описание
Фотографии
Piper PA-24 Comanche

   Прототип нового четырехместного кабинного моноплана Piper PA-24 Comanche выполнил первый полет 24 мая 1956 года. Самолет больше известен под обозначением PA-24-180 Comanche. Это был цельнометаллический низкоплан с крылом консольного типа очень чистых аэродинамических форм с убираемым шасси с носовой опорой, цельноповоротным стабилизатором и мотором O-360-A1A мощностью 180 л. с. (134 кВт). Первый серийный самолет поднялся в воздух 21 октября 1957 года. Изначально машина строилась в четырех различавшихся комплектацией вариантах - Standard, Custom, Super Custom и AutoFlite, на последнем устанавливался двухканальный автопилот.
   Возможности PA-24-180 продемонстрировал американский летчик Макс Конрад, установивший мировые рекорды дальности полета для своего класса - по прямому (11 211,83 км в 1959 году) и по замкнутому маршрутам (11 138,72 км в 1960 году). В 1959 году М. Конрад на PA-24-250 пролетел по прямой 12 341,26 км, что также являлось мировым рекордом дальности полета. Вариант PA-24-180 (построено 1143 самолета) вскоре дополнил PA-24-250 (построено 2537) с мотором O-540-A1A мощностью 250 л. с. В 1964 году начался выпуск PA-24-260 с мотором O-540 мощностью 260 л. с. Последним одномоторным Comanche стал PA-24T-260 Turbo Comanche с мотором IO-540, оснащенным турбонагнетателем Rayjay. Выпуск PA-24-260 (построено 1028) завершился в 1973 году. Всего было выпущено 4708 самолетов Comanche.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   PA-24T-260 Turbo Comanche

   Тип: четырехместный моноплан
   Силовая установка: один снабженный турбонагнетателем 6-цилиндровый мотор Avco Lycoming IO-540 мощностью 260 л. с. (194 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость на оптимальной высоте 389 км/ч; практический потолок 7620 м; максимальная дальность с полной заправкой 2398 км
   Масса: пустого 859 кг; максимальная взлетная 1451 кг
   Размеры: размах крыла 10,97 м; длина 7,62 м; высота 2,29 м; площадь крыла 16,54 м2
На этом Piper Comanche PA-24-260B Myth Too (G-ATOY) летчица Шейла Скотт в одиночку с 18 мая по 20 июня 1966 года выполнила кругосветный перелет.
One of the more recent stream of Comanche and Twin Comanche imports to Europe is G-BRXW a 260 (c/n 24-4069 ex N8621P).
"How the West grass was won" An impressive line up of Comanches with outgoing "chief" Adriaan Grandia's Dutch Comanche 250 nearest the camera. Next to it is Colin Matthews 260B and they were pictured at the European Comanche Tribe's fly-in.
The business end of a Comanche 260C N9469P, with its turbo-charged IO-540 engine.
This El Salvadorean registered 250 YS-282P (c/n 24-2414) was a long way from home when photographed in Florida.
One of the first British Comanche 180s G-ARHI, still in its original 1950s style colour scheme. It is based at Swansea.
Commanche Formation: getting it together against a backdrop of Guernsey's rocky southcoast
COMMANCHE NUMBER TWO. Second prototype of the Piper PA-24 Commanche is, along with the first prototype, undergoing flight-test trials. Intended to supersede the PA-23 Apache, the Commanche is of all-metal construction, and high-speed features include a laminar-flow wing, swept fin and rudder, and "flying tail", a single-unit combination of stabiliser and elevator, such as is used by several current jet fighters. The prototype Commanche flew for the first time on 23rd May '1956, and has a 180-h.p. Lycoming engine. Final choice of engine for the production model has not been made, but it is thought that some models will have a 250-h.p. Lycoming.
Comanche зарекомендовал себя как надежный самолет. Этот PA-24-260 постройки 1964 года продолжал летать и в 2012 году.
Piper PA-24 Comanche 260.
Piper Comanche 180 four-seat light aircraft (180 hp Lycoming O-360 engine)
Two new Pipers for 1962 are the (photo) Comanche 180 and the Colt. Both are basically similar to last year's models with many internal improvements.
Данный PA-24 Commanche был построен в 1960 году. Самолеты семейства Commanche различались преимущественно двигателем, а ранние машины оснащались 180-сильным Lycoming.
Piper PA-24-260 Comanche 260 (260 hp Lycoming O-540 engine)
Piper Turbo Comanche C (260 hp Lycoming IO-540 engine)
PIPER PA-24 COMANCHE. Following the lead set by naming the two-motor, four-seat PA-23 the Apache, the latest in the long line of Piper light aircraft is also named after a famous Red Indian tribe. Like the PA-23 the new PA-24 Comanche Is of all-metal construction and is intended to supersede the strut-braced, high-wing PA-21 Tri-Pacer - offering improved all-round performance and greater room for the pilot and three passengers. Some idea of the market which the PA-24 Comanche will share with the twln-engined PA·23 Apache can be gauged from last year's production figures. No fewer than 974 PA-20/PA-22 Pacer/Tri-Pacer and 291 Apaches were constructed and the turn-over this year is expected to be In the region of $20.000.000 - more than a million sterling. The first flight of the Comanche was on 23rd May 1956 some five years after the Tri-Pacer which the PA-24 is replacing on the Lock Haven, Penn. production lines. No performance figures or a detailed specification are available for publication. The power plant is the latest Lycoming flat-four to go into production, the 180-h.p . O-360. This four-cylinder, air-cooled engine also powers the new Beechcraft Model 95 which is now to be called the Travel Air.