Варианты
- De Havilland - Vampire / D.H.100 - 1943 - Великобритания
- De Havilland - Venom / D.H.112 - 1949 - Великобритания
- De Havilland - Vampire T / Vampire NF / D.H.113 / D.H.115 - 1950 - Великобритания
de Havilland DH.100, DH.113 и DH.115 Vampire
<...>
Был создан также вариант DH.113 или Vampire NF.Mk 10 - двухместная версия ночного истребителя. Собрали 95 таких машин, главным образом для британских ВВС. Несколько самолетов поставили Италии под обозначением Vampire NF.Mk 54, а с 1954 по 1958 год ВВС Индии закупили 29 таких самолетов, списанных из британских ВВС.
Широкая кабина Vampire NF.Mk 10 с расположением членов экипажа бок о бок пригодилась при разработке учебного DH.115 Vampire Trainer, совершившего первый полет 15 ноября 1950 года - это была инициативная разработка, на самолете стояли катапультные кресла компании "Martin-Baker". Британские ВВС и ВМС по достоинству оценили предвидение конструктора и заказали серию таких машин. Поставки в ВВС начались в 1952 году, а в ВМС - с 1954 года: оба варианта обозначили Vampire T.Mk 11 и Sea Vampire T.Mk 22, соответственно. Британские ВВС получили свыше 530 машин, а ВМС - 73. К 1958 году в Великобритании собрали 804 таких самолета. Самолеты схожей версии. Vampire T.Mk 55, поставлялись на экспорт в Австрию (5 самолетов), Бирму (ныне Мьянма; 8), Цейлон (5), Чили (5), Египет (12), Финляндию (5), Индию (5), Индонезию (8), Ирак (6), Ирландию (6), Ливан (3), Новую Зеландию (12), Норвегию (4), Португалию (2), ЮАР (21), Швецию (57), Швейцарию (39), Сирию (2) и Венесуэлу (6). Списанные из британских ВВС самолеты Vampire T.Mk 11 поставили Иордании (2) и Родезии (4). Еще 109 в целом подобных самолетов собрали в Австралии под обозначениями Vampire T.Mk 33, 34 и 35. До 50 таких самолетов собрали в Индии. Считается, что три или четыре Vampire T.Mk 55 все еще служат в Чили и Зимбабве, до 15 машин эксплуатировались в Швейцарии до начала 1990-х годов.
- Описание
Фотографии
-
Air International 1989-01 / J.Fricker - EFA's Great Radar Contest (1)
Al Mk X, designed in the US by Westinghouse, became the RAF’s standard equipment in early post-war night fighters such as the Vampire NF Mk 10.
-
Мировая Авиация 176
Ночной истребитель NF.Mk 10 изначально не предназначался для британских ВВС, но после аннулирования египетского заказа поступил в войска - как временная мера до поставки других истребителей.
-
Мировая Авиация 60
Новые ночные истребители для британских ВВС. Январь-июль 1951г.: Ночные истребители Vampire NF.Mk 10 в июле поступили на вооружение 25-й эскадрильи (Вест Моллинг; на снимке), заменив здесь самолеты Mosquito NF.Mk 36. Истребителями Vampire NF.Mk 10 перевооружили также 23-ю (Колтисхолл) и 151-ю (Льючарс) эскадрильи.
-
Air Pictorial 1956-12 / Air Pictorial's photo-review
CHANGED-ROLE VAMPIRES. A D.H.113 Vampire NF. Mk. 10 (WM729) two-seat night fighter now relegated to training duties.
-
Air Pictorial 1958-01 / Air Pictorial's photo-review
An R.A.F.-surplus de Havilland Vampire NF Mk. 10 (serial ID1605; ex-WM731) en route to the Indian Air Force from Benson.
-
Air Pictorial 1956-11
NEEDLE NOSES. To test the "needle sharp" pointed radome for the production de Havilland D.H.110 Mk. 20X a D.H.113 Vampire NF. Mk. 10 was modified (see photo) accordingly. The resulting shape was then adapted to the D.H.110 Mk. 20X.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Италии: FB.Mk 5 (5), FB.Mk 52 (61), построенные по лицензии FB.Mk 52A (150), NF.Mk 54 (14).
-
Air Pictorial 1956-03 / Photos by request
Unusual serial (ID600) and markings reveal this export version of the de Havilland D.H.113 Vampire N.F. Mk. 10 (R.A.F.) to be one of a number supplied to the Indian Air Force. Mark is N.F. Mk. 54.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
The Vampire Trainer (later T.11) was initiated by de Havilland as a private venture. The prototype, G-5-7, first flew at Christchurch on November 15, 1950.
-
Мировая Авиация 176
Прототип G-5-7 учебного самолета Vampire Trainer впервые поднялся в воздух с аэродрома Кристчерч под управлением Дж.У. Уилсона в ноябре 1950 года. Опытные и ранние серийные машины имели хвостовое оперение как у Vampire.
-
Мировая Авиация 175
Первый предсерийный учебно-боевой Vampire для британских ВМС, WW458, был передан заказчику для оценочных испытаний в январе 1952 года. После испытаний в 759-й и 781-й эскадрильях он был снят с летной эксплуатации и с начала 1954 года стал использоваться для наземного обучения.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Early standard Vampire T.11 WZ551 - note the framing on the canopy
-
Aeroplane Monthly 1984-03
Alan Preston’s D.H. Vampire T.35 N11921, recently restored at Van Nuys, California, seen here piloted by Skip Holm in July 1983.
-
Air Pictorial 1957-01 / Air Pictorial's photo-review
FRONT LINE MARKINGS. More usually finished in silver and yellow, this D.H.115 Vampire T. Mk. 11 (WZ518) wears the full colours of No. 14 (Fighter) Squadron.
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
D.H.115 Vampire XK624;
-
Aeroplane Monthly 1986-01 / 1986 UK Aircraft Collections and Museums Guide
D.H. Vampire T.11 WZ549.
-
Aeroplane Monthly 1985-03 / R.Sturtivant - The Navy's spare time fliers (2)
De Havilland Sea Vampire T.22 XA130 is shown while on the strength of the Station Flight at Abbotsinch.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
T.11 of 238 OCU, North Luffenham, under maintenance, 1957-1958. Note the Boulton Paul Balliol behind
Другие самолёты на фотографии: Boulton Paul Balliol / P.108 - Великобритания - 1947
-
Aeroplane Monthly 1980-03 / News Spotlight
De Havilland Vampire T.11 WZ507, owned by S.Topen, J. Chillingworth and Capt Turnbull as G-VTII, is soon to fly again with Capt Turnbull, chief pilot of the Edinburgh Aviation Group, in command. Built in 1953, it has been restored by the Solway Restoration Society, and should make display appearances during 1960.
-
Air Pictorial 1956-12 / Air Pictorial's photo-review
A D.H.115 Vampire T. Mk. 11 (WZ589) emblazoned with the red and white checkerboard markings of No. 56 (F) Squadron - equipped with Hunter F. Mk. 5s.
-
Air Pictorial 1969-06 / P.March - Central Flying School
Vampire T.11s served C.F.S. throughout the 1950s; XE994 shown here. Another T.11, XK624, is still on C.F.S.'s strength
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Vampire T.11, WZ571 ‘52’ of 1 FTS, Linton-on-Ouse, June, 1960. The aircraft was part of the unit’s acrobatic team, ‘The Linton Blacks’ and was at Cranfield for a display.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
The T.11 had a long and varied life with the RAF. The last user was the Central Air Traffic Controller School at Shawbury. Illustrated is the line-up for the retirement of the type, November 16, 1970.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Unit QFI, F/L Bob Newall, briefs officer cadets of 1 Squadron, RAFC Cranwell, before a formation sortie during 1960.
-
Air Enthusiast 1998-01 / A.Thomas - I Kill & Return
For flying checks etc, during the mid-1950s the squadron used the Vampire T.11 such as WZ517 seen during a practice formation trip over Germany.
-
Aeroplane Monthly 1974-06
RAF Little Rissington's "Vintage Pair", Vampire T.11 XH304 and Meteor T.7 WA669, photographed by Air Portraits.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Aeroplane Monthly 1976-07 / News Spotlight
Gloster Meteor T Mk 7 WF791, previously stored at Kemble, has replaced T.7 WA669 as companion to Vampire T.Mk 11 XH304 in the RAF Vintage Pair team. They are now based at Cranwell, Lincs. WM669 has returned to target-towing duties.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Typifying the RAF’s Provost/Vampire flying training sequence, Vampire T.11 XD520 of 5 FTS, Oakington, and Provost T.1 WV429 of 6 FTS, Ternhill.
Другие самолёты на фотографии: Hunting Percival Provost / P.56 - Великобритания - 1953
-
Aeroplane Monthly 1985-09
Two de Havillands in America. Vampire T.35 NX11924 is owned and flown by Alan Preston, and Venom N402DM by Dean Martin. Photograph by MICHAEL O’LEARY
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Disbandment flypast of Vampire T.11s from the Vampire Flight, 3 FTS, Leeming, January 29, 1967, led by Jet Provost T.4 XP581 ‘43’ flown by AOC 23 Group, AVM Michael Lyne
Другие самолёты на фотографии: Hunting Percival Jet Provost / P.84 - Великобритания - 1954
-
Aeroplane Monthly 1978-09 / News Spotlight from Strathallan
A mixed bag comprising, left to right, Strathallan's Hurricane IIB G-AWLW “P3308”, Meteor T.7 WF791 and Vampire T.11 XH304 of the RAFs Vintage Pair, and Spitfire PR.19 PM631 of the RAFs Battle of Britain Flight.
Другие самолёты на фотографии: Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943Hawker Hurricane - Великобритания - 1935Supermarine Spitfire FR.XIV / FR.XVIII / PR.XIX - Великобритания - 1943
-
Мировая Авиация 194
В одном строю наиболее распространенные в британских ВВС самолеты, снимок конца 1950-х годов. Ведущий - Shackleton MR.Mk 1А WB861 из 240-й эскадрильи, за ним Vampire T.Mk 11, Meteor T.Mk 7, Varsity, Sabre и Balliol.
Другие самолёты на фотографии: Avro Shackleton / Type 696 - Великобритания - 1949Boulton Paul Balliol / P.108 - Великобритания - 1947Gloster Meteor / G.41 - Великобритания - 1943North American F-86 Sabre - США - 1947Vickers Varsity - Великобритания - 1949
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / Personal album. Military
At bottom left is Hunter F.6 XE616. It was built in the greatest numbers of any Hunter variant and first entered RAF service in 1956. It was powered by a 10,000lb-thrust Rolls-Royce Avon 203 engine and was phased out of RAF service by 1962. This photograph was selected for the squadron Christmas card.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Brigand / Type 164 - Великобритания - 1944English Electric / BAE Canberra B(I).8 / PR.9 - Великобритания - 1954Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / Personal album. Military
Canberra B(I).8 WT339 was built by Short Brothers & Harland and was part of a batch of 30 aircraft delivered to the RAF between July 1955 and June 1956. After serving with Nos 88, 14, 3 and 16 Sqns, this particular Canberra became instructional airframe 8198M in June 1972.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Brigand / Type 164 - Великобритания - 1944English Electric / BAE Canberra B(I).8 / PR.9 - Великобритания - 1954Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Aeroplane Monthly 1991-07 / Personal album. Military
All four aircraft in neat formation at 2,500ft, flying at 250kt. Furthest from the camera is the Vampire T.11; the variant was operated by the RAF from 1952 to 1967 and was the Service’s first jet aircraft on which pilots qualified for their wings. Power was supplied by one 3,500lb-thrust D.H. Goblin 35 engine.
Другие самолёты на фотографии: Bristol Brigand / Type 164 - Великобритания - 1944English Electric / BAE Canberra B(I).8 / PR.9 - Великобритания - 1954Hawker Hunter - Великобритания - 1951
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
No.25 Group formation comprising Vampire FB.5s of 206 AFS Valley and 208 AFS Merryfield, with Vampire T.11 WZ561 ‘55-0’ during the practice flypast for the RAF Review at Odiham, July 1953.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Formation break by four Christchurch-built Vampire T.11s of 5 FTS, Oakington, June 9, 1954. Top to bottom: XD396, XD462, XD387, XD451. The unit had been renumbered from 206 AFS on June 1, 1954.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Formation of Vampire T.11s of CFS (A), Little Rissington. Left to right: XD538 ‘MN’, XD603 ‘KN’, XE831 ‘UN’ and WZ551 ‘JN'.
-
Air Enthusiast 1999-11 / D.Watkins - RAF Flying Training and the Vampire
Mixed formation of Vampire FB.5s and T.11s led by unit QFI S/L Pete Eddleston, over Lincoln Cathedral, October 10, 1955. The photograph subsequently appeared on that year’s Christmas card and Wing’s Parade programme. Left to right: T.11 WZ503 ‘21’, FB.5 WA250 ‘61’, FB.5 WA279 ‘52’ and T.11 XE977 ‘25’.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943
-
Мировая Авиация 175
Три Vampire T.Mk 11 запечатлены в 1956 году в полете над училищем британских ВВС в Кранвелле, к которому был приписан свой собственный T.Mk 11, использовавшийся для повышенной подготовки курсантов вплоть до марта 1962 года.
-
Aeroplane Monthly 1981-06 / J.Perrott - Handling the Vampire
The D.H.115 Vampire T.Mk 11 became the RAF’s standard advanced trainer in February 1952.
-
Air Pictorial 1956-06 / The journal of a roving spotter
Since "Aeroscribe" illustrated a Balliol of the R.A.F. College at Cranwell (Air Pictorial for December 1954), Vampire T. Mk.11s have gone into service there. As this picture shows, they have the light and dark blue fuselage bands used on the Balliols.
-
Aeroplane Monthly 1983-07 / P.Jarrett - Grapevine
The Sea Hawk, J-29, Drover, Beverley and Vampire await their lot.
Другие самолёты на фотографии: Blackburn Beverley / B-101 - Великобритания - 1950De Havilland Australia DHA-3 Drover - Австралия - 1948Hawker Sea Hawk - Великобритания - 1947SAAB Tunnan / J-29 - Швеция - 1948
-
Air Pictorial 1991-11 / R.Jackson - Airport Movements
Former Swiss Air Force Vampire T.55s N391RH, ex U-1220, and N935HW, ex U-1213, routed Cranfield-Newcastle-Stornaway on 16/9/91
-
Мировая Авиация 175
ВВС Швеции: J28A (F.Mk 1) (70), J/A/Sk 28B (FB.Mk 50) (310), J/Sk 28C (T.Mk 55) (35).
-
Aviation Historian 30 / J.Forsgren - Nattjakt!
The third Venom NF.51, serial 33003, at the de Havilland factory at Hawarden, near Chester, in May 1953, beside a pair of Swedish Vampire trainers, designated J 28C in Flygvapnet service. The J 33’s original fin/tailplane junction, seen here, incorporated forward-facing "acorn" fairings, but these were later relocated aft of the tailplane.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Venom / D.H.112 - Великобритания - 1949
-
Авиация и Космонавтика 2017-10 / В.Морозов - Авиация Австрии: 1919-2017гг. (1)
«Вампиры» T.Mk.55/T.Mk.11 в составе ВВС Австрии в период 1957-1972 гг.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Австрии - J28A (3), T.Mk 11 (3), T.Mk 55 (5).
-
Авиация и Космонавтика 2017-10 / В.Морозов - Авиация Австрии: 1919-2017гг. (1)
Демонстрация всего оснащения и аэродромного оборудования, прилагающегося к самолету DH-115 «Вампир» T.Mk.55/T.Mk.11 ВВС Австрии. Фото начала 1960-х гг.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Финляндии: FB.Mk 52 (6), T.Mk 55 (4), все списаны к 1965 году.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Португалии: T.Mk 55 (2) - эксплуатировались в 1952-1961 годах.
-
Aviation Historian 37 / L.Andersson - Wings over Baghdad
The RIAF entered the jet age in 1953 with the delivery of de Havilland Vampires, including single-seat and two-seat variants, the latter including serial 333, seen here. Following a military coup in July 1958, in which Faisal II was murdered, the new Iraqi government turned to the Soviet Union to fulfil the Iraqi Air Force’s requirements.
-
Авиация и Время 2017-02 / П.Нор - Реактивные учебно-тренировочные самолеты
Британский «Вампир» T.Mk.11
-
Мировая Авиация 175
ВВС Ирака: FB.Mk 52 (9), T.Mk 55 (7) - один T.Mk 55 позже оснащен катапультными креслами.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Иордании: FB.Mk 9 (10), FB.Mk 52 (7), T.Mk 11 (3).
-
Мировая Авиация 175
ВВС Индонезии: T.Mk 55 (8), поставлены в 1956 году, в 1958 году проданы ВВС Индии.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Бирмы (Мьянмы): T.Mk 55 (8), серийные №№ UB 501 - UB 508.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Японии: T.Mk 55 (1), оснащены катапультными креслами.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Австралии: F.Mk 30 (80), FB.Mk 31 (29), F.Mk 32 (1), Mk 33/35A (36); ВМС - T.Mk 22 (4), T.Mk 34/34A (5), T.Mk 35 (68).
-
Aeroplane Monthly 1988-06 / M.Oakey - Grapevine
De Havilland Vampire A79-636 in flight over the countryside west of Melbourne during its maiden post-restoration flight from RAAF Laverton.
-
Aeroplane Monthly 1986-12 / M.Oakey - Grapevine
New to the Australian vintage flying scene is D. H. Vampire T.35 A79-649, which made its first post-restoration flight at Bankstown, NSW on September 19, 1986
-
Air International 1982-06 / ??? - Egypt: an air power in transition (3)
The first two of 12 Vampire T Mk 55s delivered to Egypt in the early 'fifties. More than 90 Vampires were to be acquired by the REAF/EAF of which 30 were ex-Aeronautica Militare Italiana FB Mk 52As.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The view of one of the 12 Vampire T.55 dual-control trainers supplied to the Egyptian Air Force. This particular machine was photographed in the UK prior to delivery.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The view of one of the 12 Vampire T.55 dual-control trainers supplied to the Egyptian Air Force. This particular machine was photographed in the UK prior to delivery.
-
Авиация и Космонавтика 2018-09 / В.Морозов - В желтой, жаркой Африке: Авиация Родезии и Зимбабве (1)
Учебно-боевой «Вампир» T.11 из 2-й АЭ Родезийских ВВС в камуфляже и с опознавательными знаками образца 1970 г. Фото второй половины 1970-х гг.
-
Мировая Авиация 175
ВВС ЮАР: FB.Mk 5 (10), FB.Mk 9 (30), FB.Mk 52 (10), T.Mk 55 (27).
-
Aeroplane Monthly 1977-12 / News Spotlight
One participant at the Aviation Africa '77 display at Lanseria during October 6-10, 1977 was South African Air Force Vampire T.55 276 of TFDC Waterkloof. One of only two airworthy examples left in South Africa, it is scheduled for preservation in the SAAF Museum.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
Mk 11 WZ414 (ex-RAF) after its arrival in Mexico, possibly circa 1962, to help transition pilots to the single-seat fighters.
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
One of the two Mk 11 trainers, No 16, at Mexico City international airport, December 1963 - note the two PBYs and C-45 of the Mexican Navy in the background.
Другие самолёты на фотографии: Beechcraft Model 18 / C-45 Expeditor - США - 1937Consolidated PBY Catalina - США - 1935
-
Air Enthusiast 1995-09 / S.Flores - Los Vampiros Mexicanos
The Squadron insignia of Escuadron Aereo Jet de Pelea 200 as applied to the Mk 11 trainers was far more detailed than those on the fighter counterparts.
-
Мировая Авиация 175
ВВС Венесуэлы: FB.Mk 5 (24), T.Mk 55 (6).
-
Air Enthusiast 1998-01 / R.Niccoli - Atlantic Sentinels
Vampire T.55 5801 was the first of two acquired in September 1952 for evaluation as possible jet trainers for the FAP. They were finally passed to Biafra in 1962.
-
Air International 1984-02 / S.Huertas - The Chilean Air Force ... an air arm with a problem
The Vampire trainer provided the FACh with its first jet equipment and the last example of this type was not withdrawn until comparatively recently.
-
Air Pictorial 1956-06 / J.Stevens - The "Laminarised" Airliner
The test section on the Vampire wing. Only the upper surface is laminarised. The pitot comb unit can traverse the section chordwise and is the means whereby velocity and pressure in the boundary layer are measured. There are six needle pressure heads spaced just above to nearly two inches above the surface.
-
Air Enthusiast 1997-05 / D.Nicolle, G.Cattaneo - "A Delight to Fly"
The main assembly workshop of the Aermacchi factory as Varese with a number of Vampire front fuselages ready for final assembly. In the background are a number of MB.308 touring aircraft and a DH.113 Vampire night-fighter.
Другие самолёты на фотографии: De Havilland Vampire / D.H.100 - Великобритания - 1943Macchi MB.308 - Италия - 1946
Тип фотографий
- Боковые проекции (4)
- Цветные фото (20)
- Ч/б фото (80)
- Кабина (1)
- Обломки (1)
- Схемы (4)