Описание
Страна : Великобритания
Год : 1935
Единственный экземпляр
Авиалайнер вместимостью 10 пассажиров
General Aircraft ST-18 Croydon
Сохранив крыло типа Monospar от довольно удачных ранних самолетов семейства ST, компания "General Aircraft" приступила к проектированию авиалайнера вместимостью десять пассажиров, но крыло все-таки доработали так, что за счет подкосов нагрузку частично воспринимал еще и фюзеляж. Хвостовое оперение - традиционное, основные опоры шасси убирались и выпускались гидравликой, хвостовая опора не убираемая. Силовая установка состояла из двух звездообразных двигателей Pratt & Whitney Wasp Junior, смонтированных в аэродинамически очень чистых мотогондолах в передней части крыла. Кабина командира и второго пилота размещена в носовой части фюзеляжа, за ней находится рабочее место радиста. Салон на 10 пассажиров стандартно оснащен системой вентиляции и обогрева, в хвостовой части салона - туалет и большой багажный отсек.
General Aircraft ST-18 позже получил наименование Croydon. Первый полет самолет выполнил 16 ноября 1935 года. Несмотря на удовлетворительные характеристики, заказчиков на машину не нашлось. Карьера машины оборвалась при попытке установления рекорда в перелете из Австралии в Великобританию. Самолет с экипажем из двух человек выполнил аварийную посадку на атолл в Индийском океане, откуда летчиков эвакуировали местные рыбаки, но лагуна рифа Серингапатам стала для General Aircraft ST-18 последним пристанищем.
ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ
General Aircraft ST-18 Croydon
Тип: авиалайнер вместимостью 10 пассажиров
Силовая установка: два звездообразных 9-цилиндровых ПД Pratt & Whitney SB-9 Wasp Junior мощностью по 450 л. с. (336 кВт)
Летные характеристики: максимальная скорость на высоте 1525 м - 327 км/ч; экономическая крейсерская скорость на высоте 3960 м - 299 км/ч; практический потолок 5945 м; дальность полета с максимальной заправкой 1448 км
Масса: пустого 3629 м; максимальная взлетная 5148 кг
Размеры: размах крыла 18,14 м; длина 13,18; высота 4,09 м; площадь крыла 42,18 м2
Описание:
- General Aircraft ST-18 Croydon
- Flight, May 1935
THE NEW MONOSPAR - Flight, May 1936
THE NEW MONOSPAR
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] The General Aircraft Monospar ST-18 Croydon during an early test flight in June 1936 bearing the “Class B” markings T-22
-
Flight 1936-11 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] The Croydon high-speed transport is capable of over 200 m.p.h.
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Flight 1937-01 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] The Monospar Croydon is fitted with two American Pratt and Whitney Wasp Junior engines, but various other power plants are available.
-
Flight 1936-05 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] Further view of the Croydon during an early test flight from Hanworth.
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Flight 1936-03 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] Flt. Lt. Schofield has been carrying out extensive flight tests during the last few weeks of General Aircraft's new ten-passenger monoplane. Of all-metal construction, it is fitted with two Pratt and Whitney Wasp Juniors. The photograph brings out the pronounced sweep-back given to the wings; the very low setting of the tailplane on the fuselage is another unusual feature. For this, the first aerial photograph of the S.T.18 to be published, the machine was piloted by Flt. Lt. Schofield, and Mr. Seth Smith handled the S.T.10 which carried Flight's photographer. The medium-supercharged engines ensure good performance at high altitudes and yet in conjunction with the Hamilton C.P. airscrews an excellent take-off. The rearward retracting undercarriage is not the least interesting feature.
-
Flight 1936-05 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Flight 1936-05 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] The General Aircraft S.T.18 Croydon, which cruises at about 190 m.p.h.
-
Flight 1936-12 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] The Beginning: The Monospar Croydon (two 400 h.p. Pratt and Whitney Wasp Juniors) at Hanworth shortly before the start of the journey. Standing in front are the original crew, Lord Sempill (second from left) and Messrs. Gilroy, Wood and Davies.
-
Flight 1936-05 / Flight Advertisements
Регистрационный номер: G-AECB [22] -
Aeroplane Monthly 1988-04 / J.Stroud - Wings of Peace
Регистрационный номер: G-AECB [22] The General Aircraft Monospar ST.18 Croydon at Essendon Airport, Melbourne, on September 26, 1936.
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] The End: "... one of the hardest things I ever had to do was to leave the aircraft stranded, through no fault of its own, standing up like a monument in the clear atmosphere until the sea eventually claimed it."
Marooned. The last photograph taken of the Croydon shortly before the tide claimed it for ever, Seringapatam Reef, October 7, 1936. -
Flight 1936-12 / Flight
Регистрационный номер: G-AECB [22] The pilot, Mr. Wood, about to "abandon ship" on the coral reef.
-
Мировая Авиация 139
Регистрационный номер: G-AECB [22] G-AECB - единственный General Aircraft ST-18 Croydon. Самолет потерпел аварию северо-западнее Австралии после того, как не смог выполнить посадку в Тиморе из-за отказа компаса.
-
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] Tne Monospar Croydon on a demonstration flight last week, with Flt. Lt. Schofield at the controls.
The aircraft seen a month later fully finished shortly before departing for Australia. Note the mass balance on the rudder. -
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] SYMMETRY: The control and instrument layout of the Monospar S.T.18. It will be seen that some of the more important instruments are on the first pilot's dashboard, while the Sperry panel is mounted in the centre.
The roomy pilot’s cockpit of the ST-18 provided new standards of comfort. -
Aeroplane Monthly 1981-10 / A.Ord-Hume - Marooned Monospar
Регистрационный номер: G-AECB [22] The roomy passenger cabin of the ST-18 provided new standards of comfort.
-
Flight 1936-05 / Flight Advertisements
Регистрационный номер: G-AECB [22] In the cabin of the S.T.18, looking forward. The bulkhead which separates the cabin from the pilots' cockpit is the only one.
-
Flight 1936-05 / Flight
The backbone of the S.T.18 : Details of main spar root, torsion member and fuselage construction.
-
Flight 1936-05 / Flight
A diagrammatic representation of the action of the retractable undercarriage. At the top is a front elevation showing the fairing mechanism and on the left (top) is a perspective view with the various details.
-
Flight 1935-05 / Flight
The G.A.L. "S.T.18" Two 400 h.p. "Wasp Juniors"
-
Aeroplane Monthly 1981-11 / Skywriters
The drawing, reproduced here, first appeared in the Dutch weekly aviation paper Vliegwereld published on May 14, 1936. For the benefit of our many Dutch readers, here’s the original caption:
“De Monospar S.T.18 is een der ernstigste candidaten voor een goed feedertoestal. We plaatsen hierboven een maatschets, met ter weerszijden afbeeldingen van dit vliegtuig.”
- Фотографии