Loening R-4
Страна: США
Год: 1922


Описание:
Loening R-4
Flight, October 1922
THE 1922 PULITZER TROPHY RACE
Фотографии

Loening R-4

Два гоночных моноплана Loening R-4 без особого успеха приняли участие в воздушных гонках 1922 года на приз Пулитцера. Контракт предусматривал получение компанией "Loening" суммы в 76000 долларов в случае достижения самолетом скорости не менее 305 км/ч (190 миль/ч), за каждую лишнюю милю скорости выплачивалось вознаграждение в размере 2500 долларов. Конструкция самолета отличалась революционностью, но его максимальная скорость не превысила 200 миль/ч. На самолете был установлен мотор Packard 1A-2025 мощностью 600 л.с. с деревянным воздушным винтом. Самолет прозвали "летающим мотором", так как силовая установка весила в три раза больше планера и занимала четверть длины самолета R-4. На момент постройки R-4, вероятно, обладал самой высокой удельной мощностью в мире. В то же время конструкторы совершили целую серию ошибок в областях аэродинамики и прочности конструкции (особенно элеронов). Проблема флаттера крыла заставила усилить конструкцию, из-за чего масса самолета возросла на 317 кг.

Flight, October 1922

THE 1922 PULITZER TROPHY RACE

   The Loening Racers. - The two Loening Racers, entered by the Army, are of a similar type, possessing several outstanding features. They are cantilever monoplanes, with the wings low down on the fuselage. The heavy continuous wing spars of the main wing structure carry the landing chassis, whilst the engine is also mounted directly on them. This engine, the new 600-630 h.p. 12-cylinder Packard, specially developed for the Army Air Service, is relatively so large in comparison with the machine that the engine itself extends over a third the distance of the fuselage back to the rear spar of the wings. The petrol tank, with a capacity for 1 1/2 hrs., is mounted immediately behind the engine, and behind the tank, at the rear of the wings, is the pilot's cockpit, from which an excellent range of vision is obtained. The wings, fuselage, landing chassis and tail weigh only 500 lbs., or one-third the weight of the power plant, including engine, radiator, water, etc. As the gross weight of the machine is 2,700 lbs., the loading per horse-power is as low as 4-3 lbs., whilst the loading per square foot is 15-5, so that the claim for high speed together with extreme manoeuvrability is not unreasonable. Further particulars, as regards construction, etc., are not yet available, but the principal characteristics are as follows :- Span, 27 ft; length, 21 ft.; height, 7 ft.; total wing area, 174 sq. ft.; weight (laden), 2,700 lbs.; loading/h.p., 4-3 lbs.; loading/sq. ft., 15-5 lbs.; speed range, 72-190 m.p.h.
THE PULITZER TROPHY RACE: One of the three monoplanes entered by the U.S. Army Air Service. The Loening cantilever, 600 h.p. Packard.
Очень необычный для своего времени скоростной моноплан R-4 славы не снискал - во многом из-за недостатка опыта конструкторов и незнания ими особенностей полета с большой скоростью.