Potez Potez 36
Варианты:
Potez - Potez 36 - 1929 - Франция
Страна: Франция
Год: 1929


Двухместный спортивный/туристский самолет
Описание:
Potez 36
Flight, June 1929
OLYMPIA AERO SHOW 1929
Фотографии

Potez 36

Potez 36 - двухместный спортивный/туристский подкосный высокоплан с неубираемым шасси с широкой колеей. Пилот и пассажир размещены в закрытой кабине бок о бок.
   Для улучшения характеристик в полете на малых скоростях крыло оборудовано щелевыми предкрылками, разработанными компанией "Potez". Такое конструктивное решение повысило безопасность полетов, что считалось очень важным, так как самолет предназначался для "путешествий выходного дня". Закрытая кабина была довольно комфортабельной, однако остекление из большого числа панелей и установленный полуоткрытый мотор являлись анахронизмами 1920-х годов.
   Для удобства хранения в ангаре или гараже, а также для буксировки на прицепе автомобиля консоли крыла выполнены отъемными.
   Potez 36 пользовался очень большой популярностью, в 1929-1933 годах более 300 самолетов продали частным лицам и аэроклубам. В 1930-е годы Potez 36 использовался в ВВС Франции как связной и разведывательный.


Варианты

   Potez 36/3: прототип и шесть серийных машин; серийные самолеты не имели щелевых предкрылков
   Potez 36/5: вариант с мотором Salmson 7Ac мощностью 95 л. с. и без щелевых предкрылков; первый из пяти самолетов выполнил первый полет в августе 1929 года
   Potez 36/13: серийный вариант, мотор как у Potez 36/5, имелись щелевые предкрылки; первый из 96 самолетов выполнил первый полет в июне 1931 года
   Potez 36/14: основной серийный вариант; построены 103 машины с мотором Renault 4Pb мощностью 95 л. с., предкрылками и тормозами на колесах шасси
   Potez 36/15: первый вариант с мотором Potez; мотор Potez 6Ab мощностью 100 л.с; в 1931-1932 годах построено 18
   Potez 36/17: в сентябре 1931 года построено два с мотором Cirrus Hermes IIB мощностью 104 л. с.
   Potez 36/19: построено два самолета с мотором Renault 4Pci мощностью 100 л. с.
   Potez 36/21: серийный варианте мотором Potez 6Ac мощностью 100 л.с. и колесами с шинами; с ноября 1932 года построено 29


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Potez 36/3

   Тип: двухместный спортивный/туристский самолет
   Силовая установка: один звездообразный мотор Salmson 5Ac мощностью 60 л. с. (45 кВт)
   Летные характеристики: максимальная скорость 150 л. с.; практический потолок 3600 м; дальность 500 км
   Масса: пустого снаряженного 427 кг; максимальная взлетная 650 кг
   Размеры: размах крыла 10,45 м; длина 7,50 м; высота 2,45 м; площадь крыла 20,00 м2

Flight, June 1929

OLYMPIA AERO SHOW 1929

The Potez 36

   Henry Potez is one of the most successful French aircraft constructors of modern times. He came into the industry relatively late, but already more than 1,500 Potez machines have been sold and are in service at the present time. It is gathered that, realising the inevitable popularity of the two-seater light 'plane, Henry Potez has put the type 36, which is the one exhibited at Olympia, into quantity production. In this connection it might be recalled that at the first Paris Show after the war, Henry Potez exhibited a little two-seater with many interesting features, not the least of which was the engine, which was a four-cylinder in line air-cooled, but "standing on end" with its cylinder heads pointing forward and driving the airscrew through bevel gears. We have often thought that this arrangement had a good deal to recommend it, but the engine, for some unknown reason, never reappeared.
   The Potez 36 is a two-seater light 'plane, with conduite interieure and a 60-h.p. Salmson radial air-cooled engine. The wing, which is of wood construction, is of the monoplane type, attached to the top corners of the fuselage and braced by V struts to the lower corners. The wings are arranged to be folded, the arrangement being not unlike that of the Westland Widgeon.
   The fuselage is a three-ply covered box in front, and a duralumin tube girder at the back, and the two seats are arranged in a cabin with side windows and a front windscreen. The undercarriage is of the divided type, with the telescopic legs hinged to the top longerons of the fuselage. The Salmson engine is mounted on a duralumin engine plate in the nose of the fuselage.
   The main dimensions of the Potez 36 are as follows: Length, 7-5 m. (24-6 ft.); wing span, 10-45 m. (34-3 ft.); width with wings folded, 4 m. (13-1 ft.); wing area, 20 sq. m. (215 sq. ft.); tare weight with full equipment, 427 kg. (940 lbs.); weight of fuel, 44 kg. (97 lbs.); disposable load, 179 kg. (394 lbs.); total loaded weight, 650 kg. (1,431 lbs.). The top speed is 150 km./h. (93 m.p.h.), and the minimum speed, 60 km./h. (37 m.p.h.). The absolute ceiling is 3,600 m. (11,800 ft.).
A classic French design of the 1930s, the Potez 36 series carried pilot and passenger side by side and incorporated folding wings which could be laid flat along the fuselage, enabling it to be towed by an automobile along standard roads. This example, registered F-PHZN, is suspended in the main ticket office at the Gare d’Albert in the Somme departement.
THE POTEZ 36: Fitted with 60-h.p. Salmson engine, this machine is a two-seater with "Conduite Interieure."
THE FOLDING TEST AT ORLY: (7) One of the French Potez 36 passing the test.
WAITING FOR THE START: Potez 36 (95 Renault).
THE TOUR OF FRANCE: Some of the machines outside the hangar at Orly before the start on June 4.
PETROL TEST AT THE ORLY MEETING: (6) The French Potez await the word "Go."
Some of ths Potez 36 monoplanes lined up after arriving at Orly on May 10.
Этот Potez 36/14, F-PHZN, летал до конца 1950-х годов, в настоящее время он выставлен около железнодорожной станции близ Амьена на севере Франции.
A Potez 36 (95-h.p. Renault)
Outside the clubhouse, Buc.
F-ALAA - Potez 36.14; F-ALSK - Caudron C.278 Luciole
One of the twelve Potez 36 cabin monoplanes (95 h.p. Renault or Salmson) entered.
THE BARNARD "CIRCUS" AT THE BRISTOL AIRPORT: A Potez with "Bees a Securete," or slots fitted permanently open.
SOME DETAILS OF THE POTEZ 36: In the top left-hand corner is shown the tail-plane incidence adjustment. Below, the type of hinges used in the wing-folding arrangement, and on the right, the unusual side-by-side control columns and rudder pedals.
Potez 36 60 h.p. Salmson Engine