Rutan VariViggen
Страна: США
Год: 1972


Two-seat homebuilt light aircraft
Описание
Фотографии
Rutan Aircraft. Первые разработки

   Элберт Линдер Рутан входит в число самых неординарных авиаконструкторов 20-го века. Рутан спроектировал большое количество рекордных самолетов, самолетов для домашней сборки, военных и гражданских аппаратов и даже многоразовый космический ракетоплан.
   Первые самолеты Model 27 VariViggen и Model 32 VariViggen-SP (с крылом очень большого удлинения и винглетами), VariEze и Long-EZ Берт Рутан сконструировал в 1960-е годы.
   Эти самолеты отличались радикально новой конструкцией и предназначались для самостоятельной постройки. Берт Рутан стал пионером использования в конструкции планера легких композитных материалов, смело сочетал толкающий винте ПГО.
<...>
Howard Levy took this photograph of Burt Rutan’s VariViggen
The first VariViggen built by an amateur constructor, N27MS was completed by Mike Melvill, who subsequently joined Rutan as an engineer and test pilot.
Burt Rutan and wife Carolyn in the very roomy cockpit of the VariViggen.
Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
Winner of this year's Outstanding New Design Award at Oshkosh was Burt Rutan's VariViggen.
Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
Первой конструкцией Берта Рутана стал самолет Model 27 VariViggen (на переднем плане, назван по аналогии со шведским истребителем Saab 37 Viggen); первый полет выполнен в апреле 1972 года. На заднем плане - прототип Model 33 VariEze (N4EZ).
An echelon of Rutan canards with Quickie nearest and VariViggen and VariEze in the background.
Three canards from the Rutan Aircraft Factory, the Vari Viggen (top), Defiant and LongEz.
Picture shows the constant-chord canard and the reduction of leading edge sweep half way out along each wing. Note also the central cut out in the trailing edge for propeller clearance.
Prototype Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
Although the pilot's view is excellent whilst in level flight, the canard obscures downward vision in nose-high attitudes.
The 150 h.p. Lycoming O-320-A2A four-cylinder horizontally opposed aircooled engine drives a Ray Hegy fixed-pitch wooden propeller.
The hinged nose cone provides access to the nose gear.
Carolyn Rutan in the driver's seat.
The military type cockpit and panel with trim, reflex, radio and intercom switches all on the central column.