Rutan Aircraft. Первые разработки
Элберт Линдер Рутан входит в число самых неординарных авиаконструкторов 20-го века. Рутан спроектировал большое количество рекордных самолетов, самолетов для домашней сборки, военных и гражданских аппаратов и даже многоразовый космический ракетоплан.
Первые самолеты Model 27 VariViggen и Model 32 VariViggen-SP (с крылом очень большого удлинения и винглетами), VariEze и Long-EZ Берт Рутан сконструировал в 1960-е годы.
Эти самолеты отличались радикально новой конструкцией и предназначались для самостоятельной постройки. Берт Рутан стал пионером использования в конструкции планера легких композитных материалов, смело сочетал толкающий винте ПГО.
<...>
- Описание
Фотографии
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
Howard Levy took this photograph of Burt Rutan’s VariViggen
-
Air International 1985-04 / D.Brown - Rutan - a Family Affair
The first VariViggen built by an amateur constructor, N27MS was completed by Mike Melvill, who subsequently joined Rutan as an engineer and test pilot.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
Burt Rutan and wife Carolyn in the very roomy cockpit of the VariViggen.
-
Jane's All the World Aircraft 1975 / 01 - Aircraft
Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
-
Aeroplane Monthly 1974-12 / H.Best-Devereux - The sky's the limit
Winner of this year's Outstanding New Design Award at Oshkosh was Burt Rutan's VariViggen.
-
Jane's All the World Aircraft 1976 / 01 - Aircraft
Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
-
Мировая Авиация 226
Первой конструкцией Берта Рутана стал самолет Model 27 VariViggen (на переднем плане, назван по аналогии со шведским истребителем Saab 37 Viggen); первый полет выполнен в апреле 1972 года. На заднем плане - прототип Model 33 VariEze (N4EZ).
-
Aeroplane Monthly 1978-11 / H.Best-Devereux, I.Best-Devereux - Oshkosh '78
An echelon of Rutan canards with Quickie nearest and VariViggen and VariEze in the background.
Другие самолёты на фотографии: Rutan Quickie / Amsoil - США - 1977Rutan VariEze / Long-EZ - США - 1975
-
Aeroplane Monthly 1980-11 / H.Levy - Oshkosh'80
Three canards from the Rutan Aircraft Factory, the Vari Viggen (top), Defiant and LongEz.
Другие самолёты на фотографии: Rutan Defiant - США - 1978Rutan VariEze / Long-EZ - США - 1975
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
Picture shows the constant-chord canard and the reduction of leading edge sweep half way out along each wing. Note also the central cut out in the trailing edge for propeller clearance.
-
Jane's All the World Aircraft 1974 / 01 - Aircraft
Prototype Rutan VariViggen two-seat homebuilt aircraft (150 hp Lycoming O-320-A2A engine)
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
Although the pilot's view is excellent whilst in level flight, the canard obscures downward vision in nose-high attitudes.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
The 150 h.p. Lycoming O-320-A2A four-cylinder horizontally opposed aircooled engine drives a Ray Hegy fixed-pitch wooden propeller.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
The hinged nose cone provides access to the nose gear.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
Carolyn Rutan in the driver's seat.
-
Aeroplane Monthly 1974-05 / A.Ord-Hume - Vari Viggen
The military type cockpit and panel with trim, reflex, radio and intercom switches all on the central column.
- Фотографии