Cierva C.1 / C.2 / C.3
Страна: Испания
Год: 1920
Автожир
Единственный экземпляр
Cierva (автожиры X. Сиервы)
Фотографии

Cierva (автожиры X. Сиервы)

Испанский конструктор-новатор Хуан де ла Сиерва построил свой первый автожир Cierva С.1 в Мадриде в 1920 году на базе фюзеляжа моноплана Deperdussin, над которым были установлены два четырехлопастных несущих винта противоположного вращения и вертикальное оперение. На аппарат поставили моторы Rhone мощностью 60 л. с. (45 кВт), но он так и не полетел. На следующий год Сиерва попробовал создать новый проект, на этот раз аппарат С.2 с фюзеляжем биплана Hanriot и с трехлопастным несущим винтом. Автожир С.2 девять раз попадал в аварии и восстанавливался. Наконец Сиерва отказался от него и начал работу над аппаратом С.3. В начале 1922 года автожир С 3 был готов к взлету. Использование несущего винта с пятью жесткими лопастями улучшило поперечное управление, но С.3 имел склонность к заваливанию на борт. Его пришлось восстанавливать четырежды.
<...>
Cierva’s first autogiro, the C.1, with heavily-braced, contra-rotating rotors, at Getafe aerodrome, Madrid, in 1920/21.
Another view of the C.1, which used a Deperdussin monoplane fuselage.
Autogyro No. 1, shown in Fig. 1, had two four-bladed windmills revolving in opposite directions and rigidly braced to the central pillar. Note the single vertical aileron above the windmills. It was found that the lower windmill was less efficient than the top one owing to interference.
Cierva C.1.
Cierva poses with the C.3, which was completed before the C.2, at Getafe in 1921.
The C.3 at Getafe in 1921 after an attempted take-off when powered with a 50 h.p. Gnome. An 80 h.p. le Rhone was later installed.
Seen intact, this autogiro featured warp control rods extending to the rotor blade trailing edges.
'Autogyro No. 2 (C.3 ???), shown in Fig. 2, had three blades the incidence of which was under the control of the pilot. It was found that the machine always tended to tilt over to the side on which the blades travelled contrary to the direction of flight.
Fig.3, shows Autogyro No.3 (C.2 ???), which had five blades rigidly braced by streamlined wire. Lateral control was by the differential action of the divided elevator but this was not effective enough and the machine tended, although to a smaller extent, to fall over sideways.
The C.2, with its five-bladed rotor, rolled to the right during tests with the result depicted.
Cierva holds a model of the C.2 made in Escuela Industrial, 1922.