Seversky SEV-2XP / BT-8
Варианты:
Seversky - SEV-2XP / BT-8 - 1934 - США
Страна: США
Год: 1934


Two-seat basic trainer monoplane
Описание:
Seversky SEV-2XP
Seversky BT-8
Фотографии

Seversky SEV-2XP

В инициативном порядке фирма "Seversky" спроектировала прототип двухместного истребителя SEV-2XP. В ходе оценочных испытаний, проводимых Армией США в июне 1935 года, прототип получил повреждения, после которых ему требовался ремонт.
   Главный конструктор фирмы Александр Картвелишвили предложил переделать самолет в одноместный, а шасси сделать убираемым. В новом облике самолет получил обозначение SEV-1XP.

Seversky BT-8

SEV-2XP послужил основой для разработки основного учебно-тренировочного двухместного самолета с неубираемым шасси для авиакорпуса Армии США (USAAC). Построили всего 30 таких машин, которые в USAAC обозначались BT-8, но самолет вошел в историю авиации США как первый серийный учебный моноплан и как первый самолет, созданный специально для основной подготовки летчиков. Ранее большинство учебных машин представляли собой переделанные наблюдательные самолеты. Размах крыла BT-8 составил 10,97 м, как у P-35, максимальная скорость на уровне моря - 282 км/ч.
De Seversky extended the nose of the prototype and enlarged the canopy, making it the demonstration prototype for a basic trainer competition which it won, being produced as the BT-8.
The two-seat SEV-2XP was the first of the Seversky fighters, derived by Alexander Kartveli from the commercial SEV-3.
Чрезвычайно компактный SEV-2XP с максимальной взлетной массой в 1837 кг послужил отправной точкой при инициативном проектировании прототипа истребителя P-35 и учебного BT-8.
The 2XP, apparently another development of the prototype 3XAR, appeared about 1935 for a USAAC pursuit/observation aircraft competition. It had a 1,000 h.p. Wright Cyclone and carried two in tandem.
Все BT-8 построили и сдали заказчику в 1938 году. Для мотора воздушного охлаждения Pratt & Whitney R-985-11 Wasp Junior мощностью 450 л. с. самолет BT-8 был тяжеловат.
During 1936 and 1937 the USAAC took delivery of 30 BT-8s, plus five as spares. The engine was the 350 h.p. Wright R-975-E.
One of the new 176 m.p.h. Whirlwind-engined Seversky "basic trainer" monoplanes for the U.S. Army Air Corps. We should know it as an advanced trainer.
The Seversky BT-8 Two-seat Basic Trainer Monoplane (350 h.p. Wright R-975E engine).
Four Seversky models gathered together at Farmingdale, Long Island, U.S.A., illustrate the persistence of the family likeness. From left to right are the new amphibian two-seater fighter (three of these have already been delivered to the Colombian Government); a landplane version of the machine on which Major de Seversky, its designer, established the world's amphibian speed record with 230.03 m.p.h.; the 1,000 h.p. Twin-Wasp-powered fighter ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps; and the basic trainer for the same service.
The BT-8 Special was a one-off modified BT-8 with a P-35 empennage and increased-span wings with dihedral. It lost to the North American BT-9 in the basic trainer competition.
The X-BT was proposed as a basic trainer but could also be configured for advanced training or combat. As a basic trainer it had long-span (41ft) wings and fixed undercarriage; 36ft-span wings and retractable undercarriage were fitted for the advanced trainer/fighter role. The engine was a 550 h.p. Pratt & Whitney Wasp.