Варианты
- Seversky - P-35 - 1936 - США
- Seversky - SEV-2PA / AT-12 - 1937 - США
- Republic - P-43 Lancer - 1940 - США
- Republic - P-44 - 1940 - США
P-35
Одноместный истребитель, цельнометаллический моноплан с закрытой кабиной и убирающимся шасси с хвостовым колесом. Спроектирован в КБ фирмы "Северски эйркрафт корпорейшн" (с 1939 г. - "Рипаблик авиэйшн корпорейшн") под руководством А.Картвели. Опытный образец AP-1 вышел на испытания в августе 1934 г. Серийно строился на заводе "Северский" в Фармингдейле с июля 1937 г. Всего выпущено 197 экз. Мотор R-1830-9. Самолет состоял на вооружении в США с августа 1937 г., в Швеции - с июня 1940 г., в Эквадоре -с 1941 г.
Основные серийные модификации:
- P-35 с вооружением 1x7,62+1x12,7;
- EP-1, экспортный вариант для Швеции с вооружением 2x7,62+2x12,7, бомбы до 160 кг.
К декабрю 1941 г. P-35 уже был снят с вооружения в США, но американское правительство реквизировало часть выпущенных EP-1 и передало их ВВС армии под маркой P-35A. Эти самолеты использовались в боевых действиях на Филиппинах с декабря 1941 г. по апрель 1942 г.
Самолет снят с производства в феврале 1941 г. Снят с вооружения в США в 1942 г., в Швеции - в 1952 г.
P-35A||
Размах:||10,95 м
Длина:||8,06 м
Моторы, количество х мощность:||1x1050 л.с.
Взлетная масса, максимальная:||3050 кг
Максимальная скорость:||464 км/ч
Практический потолок:||9550 м
Дальность:||1520 км
Описание:
- P-35
- Seversky P-35
Фотографии
-
Мировая Авиация 232
Большинство самолетов P-35 в USAAC эксплуатировались неокрашенными. Изображен самолет 27-й эскадрильи перехватчиков во временной камуфляжной окраске, нанесенной в 1939 году на период учений.
-
Мировая Авиация 240
Этот P-35A был построен как EP-1 для ВВС Швеции, но стал одним из 60 истребителей, попавших под действие эмбарго. Все 60 истребителей поступили на вооружение авиации Армии США и были переброшены на Дальний Восток. Изображен самолет командира 17-й истребительной эскадрильи, Лузон, Филиппины, 1941 год.
-
Авиация и Время 1997-02 / А.Хаустов, А.Шпигунов - "Северский" на столе
P-35 майора Г.Джорджа, к-ра 94-го PS 1-й PG. Селфридж Филд, 1938-39гг.
-
Авиация и Время 1997-02 / А.Хаустов, А.Шпигунов - "Северский" на столе
J9 из 1-го Sqdn., Flugflottilj 8 ВВС Швеции, 1944г.
-
Мировая Авиация 240
Изображен J 9 из 3-й эскадрильи 8-й флотилии ВВС Швеции, Баркаби, 1942-1943 годы. Флотилия получила J 9 в 1940 году. Цвет фона, на котором изображен орел, обозначал эскадрилью: красный - 1-я, голубой - 2-я, желтый - 3-я.
-
Air International 1992-10 / Fighter A to Z
The AP-1 closely resembled the P-35, other than in respect of the windscreen and canopy shape.
-
Авиация и Космонавтика 2017-03 / В.Морозов - Небо. Женщины. Самолеты
Регистрационный номер: R18Y Ж. Кохран в кабине P-35
-
Air International 1992-10 / Fighter A to Z
Регистрационный номер: X18Y [4] The SEV-1XP, here with the Twin Wasp engine fitted, was the SEV-2XP rebuilt as a single-seater.
-
Flight 1938-12 / Flight
Unfortunate external fairings for the undercarriage characterise the Seversky pursuit used by the U.S. Army.
-
Мировая Авиация 64
Регистрационный номер: X18Y [4] Август 1935г.: в Райт-Филд прошел оценочные испытания прототип первого американского истребителя-моноплана с закрытой кабиной и убираемым шасси Seversky 1-XP (XP-35).
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / H.Levy - Seversky (1)
The SEV-1XP (1st Experimental Pursuit), powered by a 900 h.p. P&W Wasp, was Seversky’s entry in the US Army Air Corps' pursuit (fighter) competition. It was unveiled in 1936 during an Aircraft Exposition in New York City’s Grand Central Palace, and later participated in races as the S-1, flown by company test pilot Frank Sinclair, who is seen on the wing in this picture. It came fourth in the 1937 Bendix Air race.
-
Авиация и Космонавтика 2004-03 / В.Бакурский, В.Котельников, А.Фирсов - P-47 "Тандерболт" (1)
Александр Северский у P-35 вместе с известной летчицей Джаклин Кохрейн, установившей на этом самолете мировой рекорд скорости (1935г.)
-
Мировая Авиация 91
Дулиттл общается с конструктором А.П.Северским из кабины новейшего истребителя русского конструктора - P-35. Карьера Дулиттла в годы Второй мировой войны сложилась более удачно, нежели карьера истребителя P-35.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
Maj de Seversky and the first production P-35 following its first flight.
-
Flight 1937-03 / Flight
NATIONAL SHOW: Contrasts in fighters at the National Aviation Show recently held in New York. The Seversky pursuit (1,000 h.p. Pratt and Whitney Twin Wasp) ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps.
-
Aeroplane Monthly 1984-12 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (9)
Регистрационный номер: X18Y [4] Maj Seversky flying the 1XP over New York City.
-
Jane's All the World Aircraft 1938 / 03 - All the world's aeroplanes
The Seversky P-35 Single-seat Fighter Monoplane (950 h.p. Pratt & Whitney "Twin-Wasp" engine).
-
Flight 1936-09 / Flight
Регистрационный номер: X18Y [4] A SKY-SPLITTER: The new Seversky single-seater pursuit monoplane adopted as standard equipment by the U.S. Army Air Corps. Powered with a Pratt and Whitney Twin Wasp delivering something like 1,000 h.p. it seems, from all reports, to be quite a sound proposition but it is improbable that it reaches the standard of our new monoplane fighters either in performance or armament.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / H.Levy - Seversky (1)
As a result of the Pursuit competition, 75 P-35s plus spares amounting to eight additional aircraft were ordered. Delivered to the Army Air Corps during 1936 and powered by 950 h.p. P& W Wasps, they had a top speed of 300 m.p.h. at 10,000ft.
-
Мировая Авиация 232
Весной 1938 года 27-я и 94-я эскадрильи 1-й группы охотников получили свои первые P-35. На снимке изображен самолет из 27-й эскадрильи.
-
Flight 1938-09 / Flight
An unusual and striking formation put up by Seversky single-seater fighters of the 27th Pursuit Squadron, U.S. Army Air Corps, for a display at the National Air Races, Cleveland. The Seversky, with a Pratt and Whitney Twin Wasp of over 1,000 h.p., has a top speed of about 300 m.p.h. The gun-power is believed to be inferior to that of our own monoplane fighters.
-
Мировая Авиация 240
P-35 стал первым цельнометаллическим истребителем авиации Армии США с закрытой кабиной, убираемым шасси и винтом с постоянной частотой оборотов. На фотографии - строй самолетов из 27-й истребительной эскадрильи 1-й истребительной группы, 1938 год.
-
Aeroplane Monthly 1995-12 / H.Levy - Kellett gyrations (2)
A USAAC YG-1B formates with a Republic P-35.
Другие самолёты на фотографии: Kellett KD-1 / YG-1 - США - 1934
-
Flight 1937-09 / Flight
Frank Fuller's new Seversky in action. This machine is a racing development of a standard pursuit type ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps to replace the obsolescent Boeings.
-
Авиация и Космонавтика 2015-06 / В.Бакурский, А.Фирсов - P-40 - солдат без наград
Истребитель Северского P-35
-
Aeroplane Monthly 1984-12 / A.Lumsden, T.Heffernan - Probe Probare (9)
An unpainted, newly-delivered Seversky P-35 at Mitchel Field.
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Истребитель P-35
-
Air International 1992-10 / Fighter A to Z
An example serving with the 31st Pursuit Group.
-
Мировая Авиация 240
75 P-35 исходной модификации поступили на вооружение трех эскадрилий (1-й, 27-й и 94-й) 1-й истребительной группы авиационного корпуса Армии США (USAAC), дислоцированной в Селфридж-Филд, Мичиган. На фотографии - последние самолеты этой партии, предназначенные для 27-й эскадрильи. Фотоснимок сделан в Лэнгли-Филд в августе 1938 года.
-
Мировая Авиация 240
Линейка P-35 из 94-й истребительной эскадрильи, предвоенные учения (предположительно Селфридж-Филд, Мичиган). Истребители камуфлированы по-разному, но на большинство нанесена эмблема в виде головы индейского вождя - символ 1-й истребительной группы.
-
Flight 1936-08 / Flight
Four Seversky models gathered together at Farmingdale, Long Island, U.S.A., illustrate the persistence of the family likeness. From left to right are the new amphibian two-seater fighter (three of these have already been delivered to the Colombian Government); a landplane version of the machine on which Major de Seversky, its designer, established the world's amphibian speed record with 230.03 m.p.h.; the 1,000 h.p. Twin-Wasp-powered fighter ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps; and the basic trainer for the same service.
Другие самолёты на фотографии: Seversky SEV-2XP / BT-8 - США - 1934Seversky SEV-3 - США - 1933
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
Регистрационный номер: X1254 [2] The NF-1, or Navy Fighter 1, was a proposed US Navy carrier fighter which was tested and demonstrated in late 1937. It employed Seversky’s early undercarriage, which retracted rearwards, and had wheel fairings to enclose the protruding wheels. It was also fitted with an arrester hook. But with no Navy orders forthcoming the hook was removed and the aircraft continued flying as a company demonstrator.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
Регистрационный номер: X1254 [2] The NF-1 in flight. The engine mass would have restricted the forward view during carrier operations.
-
Мировая Авиация 240
Характерной особенностью P-35 (а позже и P-47 Thunderbolt) было крыло полуэллиптической в плане формы. В сентябре 1940 года P-35 окрашивались в оливковый цвет, но затем получили камуфляжную окраску.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
One of the EP-106s (EP stood for “export pursuit”) converted to a P-35A for use with the US Army Air Corps. The type served for two years in the Philippines, replacing elderly Boeing P-26s and bolstering the island’s defences. By May 1941 the 3rd, 17th and 20th Pursuit Squadrons were operating a total of 48 P-35As, which still had Swedish instrumentation. Engine and maintenance problems handicapped the P-35s, which also lacked oxygen for high-altitude flying and ammunition for their guns.
-
Jane's All the World Aircraft 1980 / Encyclopedia of Aviation - Aircraft A-Z - v5
Регистрационный номер: NX2587 Seversky EP-1.
-
Air International 1992-10 / Fighter A to Z
The P-35A designation was applied by the USAAF to examples of the EP-1 built for Sweden but sequestered after America entered the War.
-
Air International 1991-06 / Fighter A to Z
An EP-1 (J9) supplied to Sweden’s "Flygvapen" during the first half of 1940
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
An improved version of the P-35 was ordered by the Swedish Air Force, and first appeared in 1939. Of the original order of 120 EP-106s (designated J-9 by the Swedes), 60 had been delivered by the advent of war. The US Army Air Corps requisitioned the remainder of the aircraft and put them in service as P-35As. The J-9 carried two 0-30in machine-guns in the top cowling, two 0-50ins in each wing, plus five small fragmentation bombs underwing. A 1,100 h.p. Pratt & Whitney R-1830-SC3 Twin Wasp radial engine provided a 320 m.p.h. top speed at 14,000ft and a cruising speed of 290 m.p.h. One J-9 is retained in the Swedish Air Force Museum at Linkoping.
-
Air International 1991-06 / Fighter A to Z
Регистрационный номер: NX2598 [2] The sole example of the AP-9.
-
Flight 1939-06 / Flight
Регистрационный номер: NX2598 [2] U.S. FIGHTER: The new XP41 Seversky (Twin Wasp) has a fully retractable undercarriage.
-
Aeroplane Monthly 1994-01 / H.Levy - Seversky (2)
The XP-41 was designed as a high-speed, low-altitude fighter and was the reworked last production P-35. Based on Seversky’s AP-4 design, it also served as an engine testbed and it was said that it was the only aircraft at the time capable of accommodating the 1,200 h.p. R-1380 Twin Wasp. Its performance was excellent and it was the first single-seat fighter to exceed 300 m.p.h. in level flight. The project never went further than the single prototype, as the military opted for the follow-on P-43 design already in the works.
-
Flight 1937-10 / Flight
Регистрационный номер: R70Y [3] Interesting new military type flown by its makers' test pilots at the meeting. The Seversky P.35 (modified Twin Wasp), in racing trim.
-
Flight 1937-09 / Flight
Регистрационный номер: R70Y [3] Frank Fuller's new Seversky at rest. This machine is a racing development of a standard pursuit type ordered in quantity by the U.S. Army Air Corps to replace the obsolescent Boeings.
-
Flight 1938-09 / Flight
The Seversky single-seater - the type which flew into first and second places. It is similar to a new standard pursuit machine of the U.S. Army Air Corps.
-
Aeroplane Monthly 1993-12 / H.Levy - Seversky (1)
Регистрационный номер: R70Y [3] 36-year-old sportsman pilot Frank Fuller Jr took delivery of this S-2 racer in 1937, and won the transcontinental Bendix Race from Los Angeles, California, to Bendix, New Jersey, averaging 258-2 m.p.h. He won again in 1939 at 282-098 m.p.h. The S-2 had a 1,200 h.p. P&W R-1830-SC-8.
-
Авиация и Время 1997-02 / А.Хаустов, А.Шпигунов - "Северский" на столе
Интерьер кабины P-35
-
Мировая Авиация 240
Сразу после удара по Перл-Харбору японцы начали широкомасштабное наступление на всем Тихоокеанском ТВД, в том числе и на Филиппинах. На фотографии - P-35, уничтоженные ударом с воздуха на аэродроме Николас-Филд, Лузон, 10 декабря 1941 года.
-
Flight 1940-03 / Flight
A 0.5-in. Browning gun (left) and a 0.3-in. Browning synchronised to fire through the airscrew on a Republic E.P.1.
-
Flight 1940-03 / Flight
A free-firing 0.5-in. wing gun with cartridge collector also on the E.P.1
-
Air International 1992-10 / Fighter A to Z
The P-35 as produced for the USAAC
-
Моделист-Конструктор Истребители Второй мировой войны
Seversky P-35A
-
Авиация и Космонавтика 2004-03 / В.Бакурский, В.Котельников, А.Фирсов - P-47 "Тандерболт" (1)
Истребитель А.Картвели: P-35
- Фотографии