Sud-Ouest SO.30 Bretagne
Страна: Франция
Год: 1945


Пассажирский самолет
Описание
Фотографии
Sud-Ouest S.O.30P Bretagne

   После капитуляции Франции в 1940 году группа конструкторов компании "Sud-Ouest" продолжила работу на образованной в мае 1941 года в Каннах компании "Groupe Technique de Cannes". Здесь удалось спроектировать и построить несколько самолетов, два из которых были запущены в серию после окончания войны.
   Первым был средний пассажирский самолет Sud-Ouest S.O.30N, прототип которого выполнил первый полет 26 февраля 1945 года с двумя моторами воздушного охлаждения Gnome-Rhone 14R мощностью по 1600 л. с.
   Первый серийный вариант обозначался S.O.30P Bretagne, он выполнил первый полет 11 декабря 1947 года. Строился в двух вариантах: S.O.30P-1 с двумя моторами Pratt & Whitney R-2800-B43 мощностью по 1800 л. с. и S.O.30P-2 с двумя моторами R-2800-CA18 мощностью по 2400 л. с. Экипаж состоял из пяти человек, включая стюардесс, пассажировместимость составляла от 30 до 43 пассажиров. За счет большей крейсерской скорости время полета на основных линиях удалось снизить примерно на 40%.
   Грузовой вариант S.O.30C отличался более низким и прочным полом кабины, большим грузовым люком в нижней хвостовой части фюзеляжа и силовой установкой из двух моторов Gnome-Rhone 14R.81 мощностью по 1850 л. с.
   Всего построили лишь 45 самолетов, которые эксплуатировались "Air France" и "Air Algerie" и рядом совсем мелких авиакомпаний во французских колониях, машины также состояли на вооружении ВВС Франции.
   Несколько самолетов S.O.30P-1 оборудовали установленными под крылом дополнительными ТРД Turbomeca Pallas. На Bretagne испытывали ТРД SNECMA Atar 101 и построенный по лицензии "Hispano-Suiza" Rolls-Royce Nene.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

   Sud-Ouest S.O.30P-2 Bretagne

   Тип: пассажирский самолет
   Силовая установка: два мотора воздушного охлаждения Pratt & Whitney R-2800-CA18 по 2400 л. с. (1790 кВт)
   Летные характеристики: крейсерская скорость на высоте 4800 м - 430 км/ч; практический потолок 6500 м; дальность со стандартной заправкой 1330 км
   Масса: макс. взлетная 19 500 кг
   Размеры: размах крыла 26,90 м; длина 18,95 м; высота 5,90 м; площадь крыла 86,20 м2
Bretagne in uniform - following its brief career as an airliner, the type was put into service with the French military, operating with the Aeronavale and the Armee de I’Air, as well as Government agencies. The 37th production example is seen here at Blackbushe in 1959.
The S.O.30N built by the Groupe Technique de Cannes during the War. It was the prototype of the Sud-Ouest S.O. 30R Bellatrix.
The S.O.30R Bellatrix Twin-engined Passenger Monoplane (two 1,700 h.p. Gnome-Rhone 14 R5 engines).
The S.O.30R Bellatrix Twin-engined Passenger Monoplane (two 1,700 h.p. Gnome-Rhone 14 R5 engines).
Showing the lines which give the type the look of a "mini-Constellation", the ninth production Bretagne wears temporary registration F-WAYK, the W being used until it passed its flight tests, after which it would become F-BAYK.
The SNCASO SO.30P Bretagne was one of several types developed for the post-war mailplane/airliner market in France, and was in the same general class as Britain’s Airspeed Ambassador and the USA’s Convair 240, although the French machine was slightly smaller than both.
An early production Bretagne at the 1951 Paris Air Salon. The type could be fitted with standard Curtiss Electric four-bladed propellers, as seen here, or three-bladed Hamilton Standard props with square-tipped paddle blades.
One of the few commercial operators to use the Bretagne extensively was AirAlgerie, which operated nine examples during 1951-52. This example has been fitted with a pair of Turbomeca Palas centrifugal-flow turbojet engines to improve take-off performance.
The purposeful and yet elegant shape of the Bretagne, in this case the eighth production example, F-WAYJ, in flight. To demonstrate its confidence in the aircraft, SNCASO flew a Bretagne 600 miles (965 km) from Paris to Bordeaux and back on one engine during the 1949 Paris Air Salon.
Самолет Sud-Ouest S.O.30P-2 предназначался для коммерческого использования, но он также эксплуатировался в ВВС и авиации ВМС. Некоторые самолеты использовались для испытаний двигателей.
This view of F-WEHC shows the revised cowling arrangement of the Pratt & Whitney Double Wasp engines on the SO.30P-2, which sported simplified top and bottom intakes, in contrast to the "chin” and “eye” positions for the oil cooler and carburettor on the SO.30P-1.
An S.O.30P of the French Navy, with Marbore thrust augmenters under the wings.
One of the french Navy SO.30-P Bretagne transports seen at Blackbushe with wing-mounted Turborneca Palas auxiliary jet units.
The second prototype SO.30R, F-WAYB, was initially built with a twin tail, but was fitted with a single fin and rudder when the original Gnome-Rhone piston engines were replaced with a pair of Nene turbojets. After its first flights at Villacoublay in March 1951, it was fitted with soundproofing, air-conditioning and de-icing equipment.
The second production Bretagne, F-WAYD, was also fitted with a single fin and rudder and was used as a testbed for a pair of SNECMA Atar 101 axial-flow turbojets, initially based on Germany’s wartime BMW 018 engine. The name Atar derived from the team responsible for its design - Atelier Technique Aeronautique de Rickenbach.
The cockpit of SO.30P-2 F-WEHC. The Bretagne’s cockpit layout was snug but orderly, with ample glazing for good visibility. The engineer’s controls were located on the starboard side. A panel above the windscreen housed the flap and undercarriage controls.
This contemporary, if rather primitive, general arrangement drawing of the SO.30P Bretagne shows its resemblance to the Constellation and, in its wing planform, the Douglas DC-3.