Farman BN.4
Страна: Франция
Год: 1921

Единственный экземпляр
Четырехместный дальний ночной бомбардировщик
Описание:
Farman BN.4
Flight, December 1921
The Paris Aero Show - 1921
Фотографии

Farman BN.4

На авиасалоне 1921 года в Париже "Farman" представила информацию об очень большом четырехмоторном бомбардировщике-биплане, имевшем военное обозначение BN.4 (Bombardement de Nuit Strategique, 4 Places - "4-местный ночной стратегический бомбардировщик").
  BN.4 представлял собой биплан с хвостовым оперением тоже бипланного типа, шасси с хвостовой лыжной опорой и двумя независимыми двухколесными основными опорами. На испытаниях во избежание капотирования при посадке ночью или на травянистых аэродромах установили дополнительные носовые опоры шасси. Четыре мотора Lorraine смонтированы тандемом попарно на нижнем крыле. В носовой части фюзеляжа размещена кабина стрелка, предусмотрена установка второй люковой стрелковой точки для защиты задней полусферы.
  Официальные круги в послевоенной миролюбивой атмосфере утратили интерес к самолету после выполнения им нескольких испытательных полетов. "Farman" пыталась адаптировать бомбардировщик для гражданского применения, но заказчиков на столь большой аппарат не нашлось.


ТАКТИКО-ТЕХНИЧЕСКИЕ ХАРАКТЕРИСТИКИ

  Farman BN.4

  Тип: четырехместный дальний ночной бомбардировщик
  Силовая установка: четыре 12-цилиндровых V-образных ПД Lorraine мощностью по 370 л. с. (276 кВт)
  Летные характеристики: максимальная скорость 160 км/ч; практический потолок 4500 м
  Масса: пустого снаряженного 5500 кг; максимальная взлетная 10500 кг
  Размеры: размах крыла 32,90 м; длина 21,40 м; высота 7,35 м; площадь крыла 300,00 м2
  Вооружение: пять 7,7-мм пулеметов, до 2500 кг бомб

Flight, December 1921

The Paris Aero Show - 1921

SOCIETE DES AVIONS H. AND M. FARMAN
167, Rue de Silly, Billancourt (Seine)

  Of most interest on the Farman stand is, perhaps, the large four-engined machine type "B.N.4.”(night bomber). The machine is of enormous proportions, its span being 113 ft. 4 ins., and its weight 10 1/2 tons. The four engines (Lorraine-Dietrich) are mounted, tandem fashion, on the wings. The fuselage projects far out in front, and under the nose are generators, searchlights, and other paraphernalia associated with night flying. In the floor of the fuselage, which is covered with ply-wood in front, while the rear is an ordinary girder type of construction, there is a scoop for a gun ring, somewhat after the fashion of the famous gun tunnel of the Gothas, and slightly further forward there is a trap door for bombs.
  The wing bracing is in the form of solid tie rods, but instead of being threaded at their ends, the tie rods are looped through eyebolts, bent over and locked with a ferrule and (apparently) welding. The eye-bolts themselves screw into swiveling trunnions held in sheet-steel stirrups. The wings are designed to fold, and in order to facilitate access to the locking pins in the top front spars, the front interplane struts are provided with a series of steps.
Гигантский для своего времени экспериментальный ночной бомбардировщик фирмы "Farman" обладал мощным шасси и развитой системой стоек. Военных устраивала большая масса полезной нагрузки, но самолет был слишком большим и сложным - в гражданском секторе рынка заказчиков на него не нашлось.
THE FARMAN FOUR-ENGINED NIGHT BOMBER: At the last Paris Aero Show one of the machines exhibited on the Farman stand was a large four-engined night bomber, the B.N.4, with four Lorraine-Dietrich engines of 400 h.p. each. This machine has now been flown, M. Bossoutrot taking it into the air on August 1, before the "Section Technique." The B.N.4 weighs, with full load, about ten tons, and carries fuel for a flight of seven hours' duration. In addition it is armed with machine guns for repulsing attack, and carries a long-range wireless outfit, so as to be always in communication with its base.
FARMAN AT THE SHOW: The huge four-engined night bomber.
The unusual arrangement of the aileron balance on the four-engined Farman.
SOME DETAILS OF THE FARMAN FOUR-ENGINED MACHINE: On the left, one of the engine nacelles. Note the steps which give access to the top plane fitting for folding the wings. On the right is shown one-half of the four-wheeled undercarriage.