SAI KZ.II
Страна: Дания
Год: 1937


Two-seat Trainer
Описание
Фотографии
Skandinavisk. Самолеты

   Компания "Skandinavisk Aero-Industri А/S" была основана в 1937 году в Копенгагене (Дания) для продолжения работ по разработке и постройке легких самолетов конструкции компании "Krame and Zeuthen", которая ранее построила одноместный моноплан KZ-1. Компания сохранила для своих самолетов прежнее обозначение - KZ.
   Первым ее проектом стал двухместный учебно-тренировочный и туристический низкоплан Skandinavisk KZ-2 Sport с открытой кабиной, оснащенный двигателем Hirth H.M.504A мощностью 105 л.с.
   Следом за ним появился в целом схожий KZ-2 Kupe, который имел более широкий фюзеляж с закрытой кабиной на двух человек с посадкой рядом и оснащался двигателем Cirrus Minor мощностью 90 л. с. Учебно-тренировочный вариант самолета KZ-2 в небольшом количестве поступил в ВВС Дании.
<...>
The KZ II-T Two-seat Trainer (145 h.p. D.H. Gipsy Major I engine) as supplied to the Royal Danish Naval Air Service.
PRE-WAR S.A.I. KZ-II SPORT SE-ANM is now owned by Malme Aero Club. Fuselage advertises well-known Swedish insurance company. Power is 105-h.p. Hirth H.M. 504A-II. Danish clubs now have several ex-R.D.A.F. post-war KZ-IITs.
DANISH KZ-II-T (OY-FAG), a post-war development of the Kupe (Coupe-enclosed) and Sport tandem-seaters has larger rudder area and in this case a "local mod." canopy. Power is a 145-h.p. D.H. Gipsy Major 10.
THE DANISH KZII in the air near Copenhagen. This machine is fitted with a Cirrus Minor engine and has a cruising speed of 110 m.p.h. In general layout it is rather similar to a scaled-down Monarch, though the fuselage in this case is of welded steel-tubing. The KZII is the first result of serious internal design and production of aircraft in Denmark.
Cirrus Minor engines have found their way to many distant lands; The Danish Kramme and Zeuthens’ K-Z.II has a welded steel fuselage and folding wooden wings.
The KZ II-T Trainer.